Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)
En marknad kan väl även vara dom studio/bröllopsfotografer som vill ha FF men tycker 5DMKII har för dålig AF och inte uppgraderat från 5D än och*tyckt att 70" är för mycket att betala för 1DsMKIII, då är 1DX med sina 55", bra upplösning och AF*ett attraktivt alternativ.
 
Okej nu gör vi alla som Tore säger ingen ska uppgradera, för det finns igen anledning att göra så. Canon och Nikon sluta släppa nya kameror för det finns ingen anledning att göra uppdateringar! Kanske med 10 års mellanrum, för som alla vet så finns det ingen som köper nysläppta grejer. Ingen vill ha nått för Nikon har dittan och Canon har dattan men ingen behöver något.

Då vet vi tack så mycket.

Jag har redan bokat upp mig på 1D X+GPS, eller rättare sagt min kamerahuslangare gjorde det mer eller mindre automatiskt. Han känner sina kunder. :) Nu får dock Canon börja leverera, åtminstone gluggarna man beställt samt att moder natur håller sig lugn!

Jag gillar att Canon delade upp WFT i två delar. Personligen är jag inte intresserad av Wifi-stödet. Jag hoppas dock att Canon förenklar hanteringen av WiFi, då det inte är det lättaste att få igång detta. Det är ju inte direkt Plug´n play snarare Plug'n pray. :-/.

Om vi som gillar att uppdatera utrustningen lite nu och då, inte skulle göra det, hur skall utvecklingen annars gå framåt?

Robert Nordin - väntar med spänning på om något kul släpps i Hollywood i november. Sannolikheten är dock stor att det då släpps någon form av större videokamera och inte någon DSLR.
 
AF mikrojusteringen är förbättrad. Nu kan kameran skilja på olika serienummer av samma typ av objektiv och hålla dem i minnet. Det ska också gå att justera zoomar på två brännvidder, (vidaste och snävaste tydligen).

Ja detta är en intressant finess. Skall bli spännande att hör hur det fungerar i praktiken. Kanske bli mikrojusteringen användbar även på en zoom?

Sannolikt kommer denna funktion att föras över även på de lite billigare modellerna som 5D och 7D när de uppdateras.
 
Beskära kan man göra i efterhand, och Canon skulle aldrig nedlåta sig till att ha EF-S-fattning på sin flaggskeppskamera.

Blir det samma sak att beskära i efterhand? Om man tar t ex 1D4 som har 1.3x crop, blir det samma resultat i fråga om skärpa och bildkvalité om man beskär bilden 30%?

Canon 1D har väl idag inte stöd för EF-S? Men det finns en 1.3x crop. Det var väl snarare den croppen jag tänkte på.
 
Så varför har Canon inte förut velat prata om kameror 6 månader innan leverans på mässor?

Vad är huvudmotivet denna gång?

Så himla stor skillnad mot tidigare är det inte. 1D Mark II presenterades den 29 jan 2004 och kom ut på marknaden sista veckan i maj. Även Mark III och Mark IV presenterades fler månader i förväg.

Men i bakgrunden finns naturligtvis ett behov av att tala om det är värt att stanna kvar hos Canon.

Mer anmärkningsvärt var lanseringen av de fyra nya superteleobjektiven. 500/4 och 600/4 lanserades på Photokina i augusti förra året och börjar levereras före jul i år (ungefär). Men det var väl inte tänkt att ta så lång tid. Canon lär ha skjutit på leveranserna för att hinna med backorden på befintliga L-objektiv.
 
Nikon har ju Crop-möjlighet på sin, varför tror du inte Canon la med detta på sin? Kommer de satsa på 7D t ex? Finns det idag någon 1.3x crop förutom föregångarna till 1DX? Är det på bekostnad av nånting i Nikons kamera? Eller kan det vara så att Canon redan har det segmentet täckt? Precis som du skriver skulle nog det psykologiska göra en del att ha valmöjligheten. Men de har nog andra saker i rockärmen för framtiden.

Canon säger att deras undersökningar säger att intresset för ett beskärningsläge är extemt litet och därför ville de inte lägga utvecklingsresurser på det. De menar att fotografer hellre beskär i efterhand.

Jag vet inte om det finns en efter-beskärningsfunktion i kameran. Jag vet däremot att sportfotografer tycker den funktionen är väldigt viktig då man ofta behöver beskära sportbilder. Dessutom skickas ofta bilderna direkt från kameran numer.
 
När man skickar direkt från kameran har man inte då ändå en redaktion i andra änden som väljer bilder och processar dom efter var och hur dom ska användas?
 
Intressant... Enda butiken jag hittat med preliminärt pris på 1D-X är Rajala i Finland. Varken Japanphoto, Cyberphoto, Rajala i Sverige, eller B&H Photo har något pris på den.

Rajala.fi --> Sökresultat

Priset de uppskattar är 7959 € (72 710.98 SEK). Vilket lajbans pris. :p Fast jag antar att priset lär sjunka när den väl släpps. Eller? Inte ens 1Ds-serien kom ju upp till såna priser.
 
När man skickar direkt från kameran har man inte då ändå en redaktion i andra änden som väljer bilder och processar dom efter var och hur dom ska användas?

Som Martin skriver körs de ibland rakt ut på webben. Men även om man inte gör det så lägger redaktionen minimal tid på bilden, de ska ut snabbt.

För Scanpix och andra byråer lägger redaktionen in den information som text som fotografen pratat in i bildfilen "2-1 mål i 42:e minuten av spelare 2 Nilsson i Hammargården". Det är viktigt att att få ut bilderna snabbt. Den första bilden från en händelse som hamnar hos tidningarna är den de köper.

Och även de tidningar som har löpande prenumeration från Scanpix eller Bldbyrån vill snabbt ha en bild till webben. Därför tar fotograferna några liggande bilder i början av matchen som de snabbt skickar iväg.
 
Intressant, men verkar stressigt ...

Har man mobil WiFi-router i ryggsäcken, eller finns det nätverk på arenorna?
 
Intressant... Enda butiken jag hittat med preliminärt pris på 1D-X är Rajala i Finland. Varken Japanphoto, Cyberphoto, Rajala i Sverige, eller B&H Photo har något pris på den.

Rajala.fi --> Sökresultat

Priset de uppskattar är 7959 € (72 710.98 SEK). Vilket lajbans pris. :p Fast jag antar att priset lär sjunka när den väl släpps. Eller? Inte ens 1Ds-serien kom ju upp till såna priser.

Nja. Fotovideo Stockholm (den butik som idag är Rajala) sålde faktiskt 1Ds mk3 för ca 75 000 SEK den första tiden. Redan då fanns det prissänkare i form av Kungsholms foto ,som sålde den för 67 000 SEK.
 
Så himla stor skillnad mot tidigare är det inte. 1D Mark II presenterades den 29 jan 2004 och kom ut på marknaden sista veckan i maj. Även Mark III och Mark IV presenterades fler månader i förväg.

Men i bakgrunden finns naturligtvis ett behov av att tala om det är värt att stanna kvar hos Canon.

Mer anmärkningsvärt var lanseringen av de fyra nya superteleobjektiven. 500/4 och 600/4 lanserades på Photokina i augusti förra året och börjar levereras före jul i år (ungefär). Men det var väl inte tänkt att ta så lång tid. Canon lär ha skjutit på leveranserna för att hinna med backorden på befintliga L-objektiv.

Är detta ett taktiskt val i samband med OS-året? Nya objektiv, nya konvertrar, ny snabb sport/actionkamera? Verkar som de glömt av alla de som fotar med converter, nya objektiv + nya konverters, 2x blir i princip oanvändbar för professionella naturfotografer, 800 5.6 kommer inte längre att ens klara av 1.4x. med Canons proffshus #1. Lite halvkonstigt marknadstänk där.
 
Blir det samma sak att beskära i efterhand? Om man tar t ex 1D4 som har 1.3x crop, blir det samma resultat i fråga om skärpa och bildkvalité om man beskär bilden 30%?
Om EOS-1D IV hade haft samma pixeldensitet som EOS-1D X så hade det blivit samma resultat.

Canon 1D har väl idag inte stöd för EF-S? Men det finns en 1.3x crop. Det var väl snarare den croppen jag tänkte på.

Nej, EF-S finns bara på APS-C-kamerorna, men en anledning till att ha ett beskärningsläge (som Nikon har på några av sina FX-kameror) är att kunna använda objektiven som är anpassade till ett mindre bildformat.
 
Intressant, men verkar stressigt ...

Har man mobil WiFi-router i ryggsäcken, eller finns det nätverk på arenorna?

På Fotbolls-VM fanns en Ethernet-sladd till varje fotogra.

På Skid-VM i Holmenkollen hyrde norska Scanpix en sådan kabel ut till fotografplatsen för 80.000 NOK!

På en del arenor finns wifi, men fotograferna har alltid 3G/4G-prylar med sig ut. Ofta inkopplade på sin Nikon-sändare.
 
Intressant... Enda butiken jag hittat med preliminärt pris på 1D-X är Rajala i Finland. Varken Japanphoto, Cyberphoto, Rajala i Sverige, eller B&H Photo har något pris på den.

Rajala.fi --> Sökresultat

Priset de uppskattar är 7959 € (72 710.98 SEK). Vilket lajbans pris. :p Fast jag antar att priset lär sjunka när den väl släpps. Eller? Inte ens 1Ds-serien kom ju upp till såna priser.

Då är de nog ute och cyklar.
Här är info som Rob Gailbraith fått direkt från Canon USA. Det ger ett svenskt pris på 43 000 kr före alla skatter. 1800 dollar över dagens pris på 1DMKIV i USA.

"

Price and ship date

The Canon EOS-1D X is slated to ship at the end of March 2012. The expected U.S. street price has been set at US$6800, which is about the same as the EOS-1Ds Mark III as it rides off into the sunset, and about US$1800 more than the going rate for an EOS-1D Mark IV. Westfall stresses that the price is preliminary and subject to change before the camera hits store shelves next year, but it does give an indication of the value that Canon thinks they've built into the new camera. "
 
Mer anmärkningsvärt var lanseringen av de fyra nya superteleobjektiven. 500/4 och 600/4 lanserades på Photokina i augusti förra året och börjar levereras före jul i år (ungefär). Men det var väl inte tänkt att ta så lång tid. Canon lär ha skjutit på leveranserna för att hinna med backorden på befintliga L-objektiv.
Fast där var väl nån liten naturkatastrof inblandad, om jag inte missförstått.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.