Varför uppgradera?
Man kan fråga sig om många tycker det är värt besväret att uppgradera till en 1D X.
Det enkla svaret är - ja.
Varför?
Först, för att börja från början.
Eos 1D X är en kamera i första hand designad och utformad utifrån vad sport- och pressfotografer vill ha. Det innebär givetvis inte att det bara är de som kommer att köpa den, men det är den gruppens (ganska extrema) krav och önskemål som sätter agendan under designarbetet. Det är den gruppen som kameran i första hand är byggd för.
Hur ser då situationen ut för den gruppen? Ja, dels hinner de inte så sällan slita ut sina kameror på två eller tre år och byter därför med regelbundna intervaller. Som Magnus påpekade har många sådana här kameror på hyrköp, leasing och liknande. När de byter vill de givetvis ha en så ny och fräsch modell som möjligt.
Det finns de som har längre cykler än två-tre år - det finns gott om yrkesarbetande Canon-fotografer som fortfarande kör Mark III och för dem blir ju nya 1D X en rejäl uppgradering på många plan.
Sedan finns det faktiskt fler nyheter i den här kameran än megapixelantalet - jag känner ett par fotografer som säkert skulle kunna uppgradera bara för att få Ethernet-kontakten
Kameran har faktiskt ny och troligen förbättrad autofokus, snabbare framerate, klarar av allt att döma högre iso, har en mycket mer avancerad ljus- och vitbalansmätning, en troligen ännu effektivare dammbrttagningsfunktion och en lång rad större och minder nyheter av alla slag. Kort sagt, det är en rakt igenom modernare kamera än de man använder idag.
Ok, så jag tror man kan konstatera att i den egentliga centrala målgruppen för 1D - press- och sportfotografer - så finns det många bra skäl att uppgradera.
Nu är de ju så att majoriteten av de sålda kamerorna även i den här klassen säljs till halvprofessionella fotografer och rena entusiaster. Jag hörde att Nikon uppskattade att mer än 85% av D3 sålts till icke yrkesarbetande fotografer. Varför köper människor i den här gruppen en sådan kamera? För att få ett visst antal megapixel? Nja, kanske några, men det handlar nog mer om att ha den nyaste och värsta modellen från sitt favoritmärke. Vilken är i mitten på nästa år den nyaste och värsta modellen (om man gillar fart och häftig autofokus) från Canon? Jo, 1D X förstås. Om den sedan är en mer eller mindre stor uppgradering från förra modellen spelar nog mindre roll.
Nu finns det faktiskt en grupp av nuvarande 1D-ägare som jag kan tänka mig tvekar lite: djur- och fågelfotografer. Det är ingen liten grupp heller - Canon är mycket stora här och har varit det enda sedan 1D Mark II dök upp. Här ger nog den nya större sensorn ganska blandade känslor. Plötsligt blir objektiven lite kortare och inte får man så mycket mer pixlar att beskära ur som kompensation. Men här är det nog snarare nästa version av Eos 7D (eller någon liknande modell) som de får vänta på.