Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Man lär väl bli frälst.
Har länge velat börja med fågelfoto men har klänt att med 20D har det inte varit så stor idé.

Lär väl bli en rejäl "smekmånad" med Mk3..
 
Var för ingen ide att köra fågelfoto med en 20D?

Jag har plåtat motorsport av lite olika slag med en 400D och innan den digitala åldern med en Eos 5 och en 1N.

Det gick att plåta fotboll med två-ögda Rollei, då borde fågelfoto inte vara något större problem med en 20D.

Har du kollat in natur bilderna en tjej i Canada (tror jag det är) tar med en EOS 300D? Helt otroligt grymma... Har du inte sett dem har säkert Omar en länk.

Låter mer som en enkel ursökt för att få spendera lite stålar... ;)
 
Bussmicke skrev:
Man lär väl bli frälst.
Har länge velat börja med fågelfoto men har klänt att med 20D har det inte varit så stor idé.

Lär väl bli en rejäl "smekmånad" med Mk3..
Egentligen har jag hoppat av från denna tråden men kan förstås inte hålla mig ifrån!!.
20D är en alledess ypperlig kamera att fotografera fåglar med....naturligtvis blir det lättare med en 1D mark III men det beror inte bara på kameror och objektiv. Det finns även andra aspekter förutom kamera&objektiv att lägga på minnet. Var,när och hur? Tid och åter tid. Stort intresse. Sålde min 20D&kamerautrustning för att finansera 1D mark III....nu blev det inte av(för tillfället) och det första jag gjort är att köpa 20D för att kunna ha en kamera överhuvudtaget igen. Så även om du just nu "bara" har en 20D skall du inte underskatta den.
Mvh Thomas
 
Robert_Vallentuna skrev:
Var för ingen ide att köra fågelfoto med en 20D?

Jag har plåtat motorsport av lite olika slag med en 400D och innan den digitala åldern med en Eos 5 och en 1N.

Det gick att plåta fotboll med två-ögda Rollei, då borde fågelfoto inte vara något större problem med en 20D.

Har du kollat in natur bilderna en tjej i Canada (tror jag det är) tar med en EOS 300D? Helt otroligt grymma... Har du inte sett dem har säkert Omar en länk.

Låter mer som en enkel ursökt för att få spendera lite stålar... ;)


Det är nog Daniella du menar och hon bor i USA
http://www.pbase.com/zylen
 
Daniella var det!

Bussmicke kanske får ta och "uppgradera" till en 350 så det kan bli fågelbilder. ;) Kanske är det att hon är tjej som gör att hon fixar så imponerande bilder med en 20D/350D. Jag har upplevt att tjejer inte är lika fixerade/låsta vid det tekniska/prylarna. Min fru gillar sin 400D och tycker bara att mk3:an är stor och klumpig. Ofta kör hon utan VG då hon tycker kameran blir så stor med det.
 
Nu skall vi inte vara såna, vi är alla olika. En del är bara så prylintresserade att hantverket kommer helt i skymundan. För andra är det tvärtom. En del förmår kombinera de två, andra inte. En del har inte förmågan att ställa sina behov i relation till material, en del har inte kunskapen nog medan andra inte ens behöver tänka den tanken för de bara måste ha det "rätta" och har medel för att anskaffa det. Det finns alla sorter här på FS. Själv tillhör jag kategorin potentiella prylnördar som gärna VILL ha en massa bra saker är rationell nog att allt för ofta landa i den trista slutsatsen att jag inte behöver någonting nytt. Men tänk om alla vore så, hur skulle då de stora kameraföretagen försörja sog och på pengar för att utveckla nya produkter ;-)
 
Arne S skrev:
Inte för att jag tror det är någon skillnad, men jag talade med Dustin Home.

Eftersom de uppgav 1-2 dagar ställde jag lite frågor till killen på beställningen om eventuell leveranstid (som var osäkert). Frågade då om var i kön jag skulle hamna om jag gjorde en beställning, varvid han gjorde en koll och uppgav 7:e plats.

För mig verkar det ytterst konstigt om man inte skulle ha en turordning för beställda varor, att fördelningen skulle ske slumpmässigt efter någon "lucky you"-princip. Men det gäller ju att man gör en beställning förstås. Då blir det ju en restnotering som behandlas efterhand som husen kommer in vilket innebär att de skall levereras före eventuella nya ordrar.
/Arne

Ringde upp Dustin igen precis.
Talade med en annan återförsäljare.
Idag var det andra bullar.
Självklart finns det kösystem.
Jag ligger som nr1.
Det ser man hur olika svar man kan få beroende på vem man pratar med.
När jag gjorde beställningen så var jag nr10. Så antagligen har folk hoppat ur kön eller så har Dustin levererat 9 kameror.
 
NalliZ skrev:

Det ser man hur olika svar man kan få beroende på vem man pratar med.

Vilket tyvärr är en sak som kan ge mig dåliga vibbar inför en beställning. Det torde ju inte vara alltför svårt att enas om att "så här ska vi säga när kunderna börjar ringa".
I rättvisans namn har jag dock aldrig haft några besvär med Dustin-beställningar. Har å andra sidan aldrig behövt reklamera något, det är väl framför allt då ett företag får tillfälle att visa vad dom går för.
 
lastrand skrev:
I rättvisans namn har jag dock aldrig haft några besvär med Dustin-beställningar. Har å andra sidan aldrig behövt reklamera något, det är väl framför allt då ett företag får tillfälle att visa vad dom går för.
Har heller aldrig haft problem med Dustin, även avbeställning av betalda varor och returer har funkat helt utan problem.
Enda nackdelen är att det inte finns någon av dem som skickar hit till Afrika. Hade gärna köpt en 1D innan vi flyttade hit ner till Niger i maj, men MkIII hade ännu inte kommit ut på marknaden, och MkII fanns inte längre att få tag på... *suck*
Visst duger 30D utmärkt som fågelkamera, men den bättre autofokusen, högre hastigheten och vädertätningen hade suttit fint. Niger är ett hett och torrt land, och det fina dammet från Sahara tar sig in överallt.

/edit: typo
 
Karl Larsson skrev:
Tjohoo!
Nu sitter man och laddar batteriet!
Tack Mikael för infon om GNT, you're the man!!

/Karl

No problem :)

Det lustiga med GNT var att jag ringde dom för ca 3veckor sen när jag bestämde mig för att köpa en. Klagade först på det höga priset som var lite högre/samma som priset ute i butik, då kontrade dom med att dom hade en jääääättte lång kö, så bokade in mig på plats 52 hos hedghetorns istället. Men det var nog bara en liten vitlögn från GNT för att man inte ville sänka priset :)
 
Karl Larsson skrev:
Tjohoo!
Nu sitter man och laddar batteriet!
Tack Mikael för infon om GNT, you're the man!!

/Karl


Lyckans ost ..

Dom meddela mej på Cyberphoto i Finland att jag
får min MkIII i början på nästa veckan. Ev Tisda. Hoppas dom löser detta med AF problemet som vissa verkar ha så stora problem med nu !!
 
NalliZ skrev:
Ringde upp Dustin igen precis.
Talade med en annan återförsäljare.
Idag var det andra bullar.
Självklart finns det kösystem.
Jag ligger som nr1.
Det ser man hur olika svar man kan få beroende på vem man pratar med.
När jag gjorde beställningen så var jag nr10. Så antagligen har folk hoppat ur kön eller så har Dustin levererat 9 kameror.

Ah, vad härligt. Vill du byta plats? :)

Naturligtvis blir jag nyfiken, när gjorde du din beställning?

/Arne
 
Jag har ett litet mystiskt dilemma på min Kamera. kan inte få lägre Iso-tal än 200. undrar vad det beror på. Någon som vet varför det blivit så.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.