Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Bussmicke skrev:
Tycker det känns lite onödigt att byta hela tiden bara för att konkurenten kommer med bättre grejer.
Man är inte gjord av pengar..
Håller med dig, men När D4 kommer så har det nog gått ca fyra år från idag ochå kan det var dags att uppgradera hur som helst. Förhoppningsvis har Canon en Mark IIII på G vid det laget.
 
Har inte kollat på alla deras testbilder än, min anslutning är så seeeg så det tar en stund. Men genrellt är det många som missar faktorerna som gjorde att RG's kameror hade problem med af:

Långt objektiv
Varmt (28+ C)
Soligt

I det där testet har de ju ett långt objektiv, men om det var varmt och soligt har iaf jag svårt att avgöra...
 
Bortsett från en svag arom av "betald annonsplats" kan jag inte låta bli att dra på munnen när PopPhoto konstaterar att There's been some online chatter about flaws and failures.... Hrrmmm, ja, det är ju ett sätt att uttrycka saken...
 
Jonsjoberg skrev:
Men genrellt är det många som missar faktorerna som gjorde att RG's kameror hade problem med af:

Långt objektiv
Varmt (28+ C)
Soligt
Och det som i sammanhanget är lite kusligt med ett sådant fel, är ju att det förmodligen inte låter sig fixas till med en firmwareuppgradering. Elektronik som uppför sig olika vid olika temperaturer är väl oftast drabbade av fel på komponenter/hårdvara?
 
Fråga ang Live-view funktionen:

Går det samtidigt att få Live-Histogram?

Är det någon märkbar fördröjning på avtrycket i detta läge?

// Maxe
 
Robert_Vallentuna skrev:
Nope, bara slutatid, bländare, ISO, antal rutor, stil och batteri indikator. Man kan även få ett rutnät inlagt.

Nejdu, där har du fel. Det går visst att få Live historgram. Ställer du in C-fn:IV-16 till 1 så får du Simulerad exponering i live view, och även ett trevligt live-histogram (jag har inställt på RGB som default, och får det här oxå).

/Björn
 
Dykbjörnen skrev:
Nejdu, där har du fel. Det går visst att få Live historgram. Ställer du in C-fn:IV-16 till 1 så får du Simulerad exponering i live view, och även ett trevligt live-histogram (jag har inställt på RGB som default, och får det här oxå).

/Björn

Där ser man, alltid lär man sig något nytt. Får ta och plöja igenom boken en sväng till...
 
Bussmicke skrev:
Verkar som att man ska skaffa Mk2 eller är jag ute och cyklar nu?

Hej

Beror på hur man ser det och antagligen släpper Canon någon ny drivrutin med bättre af till Mark3.

I testen ovan har du fler skarpa bilder från Mark3 än från Mark2, den tar ju fler bilder.

Mvh

Omar
 
Visst är en Mk2 ett bra val, men jag skulle inte byta tillbaka även om jag fick pengar emellan. Visst verkar mk3 har någon strul med ServoAF, men som Omar säger så får du fler skarpa bilder med en Mk3 än en Mk2 då mk3 kan producera fler rutor på samma tid.

Sedan har mk3 så många andra bra egenskaper som jag tycker överväger klart till Mk3:ans fördel. Inte bara 10fps och 10Mpx, väder tätning, lättare, bättre batteri, större display och alla CF funktioner gör den till ett mycket bättre redskap tycker jag.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Visst verkar mk3 har någon strul med ServoAF, men som Omar säger så får du fler skarpa bilder med en Mk3 än en Mk2 då mk3 kan producera fler rutor på samma tid.
Att man i absoluta tal får fler skarpa med MkIII pga högre fps är egentligen ganska irrelevant, eftersom man aldrig kan veta *vilka* 8 av 27 (enligt Dpreview-testaren) som kommer att vara oanvändbara. Resonemanget håller kanske för amatören, men det är helt enkelt oacceptabelt för den del av kamerans målgrupp som tjänar ihop brödfödan på att fota friidrott, motorsport, mm, mm.

Sedan är resten av kameran enastående, men det hjälper tyvärr inte så mycket just nu. Rätt eller fel så är stenen -- dvs tvivlet -- nu i rullning och Canon måste göra något snabbt och bra nu.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Visst är en Mk2 ett bra val, men jag skulle inte byta tillbaka även om jag fick pengar emellan. Visst verkar mk3 har någon strul med ServoAF, men som Omar säger så får du fler skarpa bilder med en Mk3 än en Mk2 då mk3 kan producera fler rutor på samma tid.

Sedan har mk3 så många andra bra egenskaper som jag tycker överväger klart till Mk3:ans fördel. Inte bara 10fps och 10Mpx, väder tätning, lättare, bättre batteri, större display och alla CF funktioner gör den till ett mycket bättre redskap tycker jag.

var inte mk2 vädertätad? trodde jag.
/Rogge
 
Döma av den här tråden på Naturescapes.net, och då framför allt det "detektivarbete" som medlemmen LesZ lagt ned, lutar jag nog åt att en hel del av AF-problemen som M3:an uppvisar går att härleda till ovana användare. Mycket intressant tråd för övrigt och ett väldigt trevligt forum. Inte alls lika skrikigt och tramsigt som exempelvis DPReview.

Men visst, jag är övertygad om att somliga fått riktiga kalkonexempelar av M3:an och att det sannerligen börjar bli dags för Canon att ta bladet från munnen.

Tycker mig också ha sett flera påståenden om att Canon i Japan i princip har leveransstopp på M3:an sedan ett par veckor tillbaka. Någon sanningshalt i det månne?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.