ANNONS
Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, det bästa är väl om man klarar det så. Mackapären väger ju några kilo också så det blir ju extra även om det kanske är lättare att bära vikten med höften. F.ö. tar de nu fram en variant för de fotografer som dragit på sig tjocka magar ;-) men det gäller väl inte er?

.

Hej

Jo jag försöker komma ner i vikt, både mig och kamerautrustning.

Innan bar jag följande i fält.

Lowe Pro pro trekker ryggsäck

Mark2N + 500mm + 1.4xTC + stativ + Wimberleyhuvud

Mark2 + 400mm 5.6 hängande på axel.

Nu bara Mark3 + 400mm 5.6 + 1.4XTC hängande på axel och utan ryggsäck eller väska, vilken frihet. Har lite sämre chans att ta bra bilder, men blir lättare i fält.

Mvh

Omar

Omar skrev:
Hej

Lite intressant från Canon högkvarteret och står lite om mark3.

Skulle vara lite häftigt och ha en träkamera.

Canon lär vara Japans andra största företag, Toyota är störst? Jag trodde Sony var större?

Highlight Tone Priority verkar ju bra när man fotar solnedgångar.

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-8739-8970

Hälsningar

Omar

Mycket intressant läsning, någon som testat tone priority? Skulle vara intressant att veta hur mkt brusigare det blir i skuggorna när man använder t.ex. ISO1600...

Bussmicke skrev:
Vad är det jag läser, har man inga korslagda fokuspunter högre upp?
Jag kör väldigt ofta på bl. 8 och 11.
Är det inte samma sak som effektiva fokuspunkter?
Eller har jag totalt missuppfattat?

Nån som kan förklara lite mer så man hänger med?

Omar som har kameran, har du testat?

Trodde i min enfald man kunde välja Av-läget och ställa in 8 resp. 11

När man fokuserar är objektivets bländaröppning fullt öppet oavsett kamerans bländarinställning, för att maximera ljusinsläppet till sökaren. Kameran bländar endast ner när man tar bilden, alternativt kontrollerar skärpedjupet med nedbländningsknappen.

Det som spelar roll är följaktligen objektivets maximala bländaröppning. Är det t ex ett objektiv med 4 som maximal bländare, kan således inte alla fokuspunkter utnyttjas. Det enda som hjälper då är att skaffa ett ljusstarkare objektiv, dvs bländare 2,8 och nedåt.

Halleluja-stämning eller inte, men vad jag går och väntar på är nyheter om fler leveranser (och då i första hand Sverige). Dags att Canon visar framfötterna och börjar leverera på allvar!

Hej

Innan jag började fota ville jag ju veta om tex mit 400mm 5.6 + 1.4xtc fokuserade rätt. Och det gjorde det på 4.8m avstånd.

Man har något vertikalt med typ text på (något med kontrast) och en slutande linjal bredvid.

Här har jag placerat linjalen på 5 tum i samma skärpeplan som flaskans framsida med texten på.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/79773066

Mvh

Omar

Fick idag en inbjudan från Canon till seminarium och "Touch & Try" den 14 juni på Berns i Stockholm för denna här så omskrivna kamera. Tyvärr kolliderar det med mitt arbete, annars hade det varit kul att gå dit.

1D Mark III RAW på EPSON P-2000

Om någon undrade... så har jag just provat mha ScPh's demokamera och RAWfiler visas OK på EPSON P-2000. Förmodligen fungerar det bra med nyare modeller också.

Omar skrev:
Hej

Håller med, det blir stora filer och många med 10 bilder per sek. Känns knappt att minneskorten räcker till, men de är ju inte så dyra idag :) :)

Konstaterade att minneskorten krympte i Mk3:an, 4 Gb-korten rymmer bara 290 bilder mot 390 i Mk2 N. Blir spännande att se i helgen om jag klarar logistiken med mina kort eller om jag måste köa för att köpa fler och större på måndag.

Olsin skrev:
Konstaterade att minneskorten krympte i Mk3:an, 4 Gb-korten rymmer bara 290 bilder mot 390 i Mk2 N. Blir spännande att se i helgen om jag klarar logistiken med mina kort eller om jag måste köa för att köpa fler och större på måndag.
Lyckliga dig som får ut c:a 70bilder extra jämnfört med 5D
Mhh Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar