Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Mja, fult och fult, någonstans måste man ju sätta gränsen för hur länge man ska uppdatera utgångna versioner också. Det finns ju inga som köper nya versioner av CS2 och kan hjälpa till att bekosta den progamutvecklingen om man nu vill skilja på kostnaderna.

Man vet ju förstås inte hur programmen är uppbyggda, är det någorlunda väldesignat så skulle RAW-stödet ligga i gemensamma bibliotek och det kunde då eventuellt vara enbart ett marknadsmässigt beslut snarare än så mycket ett tekniskt beslut att inte uppdatera CS2.

Hursomhelst, dom gör som dom vill och det är bara för oss köpare att "gilla läget eller dra" som det heter.

Piddelito skrev:
Cyberphoto har publicerat sina första omdömen. De verkar nöjda.

Återigen ikläder jag mig rollen som "Djävulens advokat" och ifrågasätter Halleluja-stämningen som råder ;-).

Alls icke för att jag inte unnar Canon-användarna deras nya kamera (faktum är att jag är inte så lite avis...), utan mer för att ifråpgasätta en del av de lite (som jag ser dem) överdrivna "hurra-ropen". Tänkte ta Cyberfotos "test" som exempel, vilket ju känns lite mer som reklam än just test. Ta t.ex. avsnittet om hastighet:

Hastighet
Mark III är förstås otroligt kvick på alla sätt och vis. Uppstart på ett par tiondelars sekund, slutarfördröjning på 40 ms (via Customfunktion, annars 55 ms), 10 bilder per sekund... Behöver vi skriva mer? Naturligtvis är även fokuseringen otroligt snabb och exakt, och hittar även i riktigt dålig belysning (-1 EV). 45 fokuspunkter finns till förfogande och nu är 19 korslagda fokuspunkter mot 7 tidigare.

"Behöver vi skriva mer?" ger ju intrycket att det handlar om något stort, eller hur? Visst, 2fps mer än vad som varit standard i 4-5 år, och det är bra. Å andra sidan kommer man inte ens med custom-val ned i den fördröjning Nikons D2-hus haft i flera år.

-1EV? Det har Nikons hus -- ända ner i konsumentledet -- haft i åratal.

Och så det där med fokuspunkterna... Även som Nikon-användare kan man ju inte låta bli att imponeras av denna kamera, men det är en teknisk "brist" jag inte begriper mig på. Hur kan en pro-kamera av denna kaliber (bäst av alla just nu?!?) bara ha en enda korslagd AF-sensor i funktion redan vid f4? Och ännu värre, den har INGEN vid f5,6? Det är/låter väldigt imponerande med 19 korslagda sensorer, men man förlorar ju alla utom den i mitten efter f2,8. "Men, proffs kör ju bara med 2,8"? Delvis sant, men f4 är också vanligt och f2,8- och f4-objektiv med convertrar ännu vanligare.

Jörgen hade högst relevanta frågor tycker jag med, jag ska med intresse läsa svaren.

edit: rättade ett skrivfel.

Senast ändrad:
Ja nog är det en väldigt stor hype runt den här kameran, Jörgens inlägg är klart relevant, som Nikon användare är man inte så imponerad av annat än bildkvaliteten, den ser då ut att vara fantastisk bra, men inte är kameran i övrigt någon ny standard.

Men som sagt bildkvaliteten är enastående bra av det jag sett hitills.

/kent

Hej

Var ute lite på morgonen och fotade med mark3 idag, har ej fotograferat sedan oktober 2006, så det var ju dags :):)

En hel del bilder blev suddiga, kan ej riktigt hålla kombinationen riktigt stilla och är ej så snabb när det dyker upp något.

Lite tam i ljudet, mark2 låter lite mer som en kulspruta.

Alla bilder tagna med mark3 i RAW och konverterat i DPP och gluggen var handhållen eller på beanbag. Använde 400mm 5.6 + 1.4xTC.

Två sidor här och fler blir det, kolla bara att bilderna är i orginal, under bilden.

För mer information klicka på "full exif"

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/mark3_test_shoots

Hälsningar

Omar

Hur upplever ni ljusmätningen på den? Läste på cyberphoto att de fick underexponera 2/3 steg på deras testmotiv..

Bra bilder Omar!

Robin höger-klicka-> "copy link location" iaf på engelska..

Jonsjoberg skrev:
Hur upplever ni ljusmätningen på den? Läste på cyberphoto att de fick underexponera 2/3 steg på deras testmotiv..

Jag tog ca 250 bilder med och utan blixt, i medljus och motljus, blandljus och i allmänt knepiga situationer utan några som helst problem. Det var enbart på inomhusmotivet med i testet jag var tvungen att underexponera lite för att inte histogrammet skulle slå i taket.

cakon skrev:
Bilderna på skrattmås ser lite brusiga ut på själva fågeln. Jag tänker på bilderna där fågeln fyller nästan hela bilden. Har du beskurit hårt så att motivet blivit förstorat eller vad beror det på?

Hej

Du menar tex denna http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/79744502

Den bilden var lite underexponerad, lite ljus himmel bakom? jag ljusade upp under sidan med Highlight shadow och det lite för mycket och då kommer bruset.

Håller på med datorn, kan inte kalibrera skärmen, får inte igång Bridgen i Photoshop, lite datastrul.

Mvh

Omar

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto