Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad tror ni man kan köpa en begagnad mark tvåa för senare? Priset lär ju sjunka rejält när trean kommer - eller hur?
 
Jag tvivlar på att den kommer gå billigare än 15-16k.

Det är en otroligt potent kamera som kommer "hålla måttet" väldigt länge.
 
silfver skrev:
Vad tror ni man kan köpa en begagnad mark tvåa för senare? Priset lär ju sjunka rejält när trean kommer - eller hur?

Det tror inte jag, det är rätt mycket pengar som kommer att skilja en ny mk3 och en mk2 därav så tror inte jag att det är samma kattegori som köper dessa kameror. De kunder som kommer att vara intreserade av en mk2 är nog de som har kommit på att men kan få en kanonkamera för bara överkommligt mer pengar en vad en ny 30D+batterigrepp kostar. En mk2 tar ju inte sämre bilder för att mk3 har kommit!

Jag förstår dom som kommer att byta upp sig, men det är nog mest dom som använder kameran som ett arbetsverktyg.

Det som lockar mig mest är ISO 6400 och bättre AF då jag själv säljer nyhetsbilder som ofta är tagna i mörker. Men jag vet inte om halva slutartiden är värt 30-40000 som det skulle betyda för mig att byta min 2stycken mk2n till mk3.

Tror jag väntar och byter mitt 24-70 till ett IS när det kommer. Det bli mer en ett bländarsteg i förändring och dessutom för bara 10000 ;-) JA, jag vet att det gäller att frysa bilder, men det är inte så noga i den sortens bilder jag tar, där tillför bara rörelseoskärpa liv och spänning till bilden.
 
christian_r skrev:
Jag tvivlar på att den kommer gå billigare än 15-16k.

Det är en otroligt potent kamera som kommer "hålla måttet" väldigt länge.

Jag tycker att tillverkarna nu är "framme" bra med kamerahusen och antalet Mpix. Känner inte behov av 2 Mpix extra. Canon borde satsa på optiken.
16-35 är efterlängtad men jag vill ha mer! fler!
 
SM0SBI skrev:
Det tror inte jag, det är rätt mycket pengar som kommer att skilja en ny mk3 och en mk2 därav så tror inte jag att det är samma kattegori som köper dessa kameror.

Enligt Canons websida kommer MkIII ligga i samma prisklass som MkII
 
harryett skrev:
hua.. nu blir det svettigt för nikon.. den saken är biff.
Håller med. Det funkar inte att hela tiden släppa motsvarigheter med sämre brusnivåer och halva upplösningen. Nu bara måste en kommande D3H ha minst 8 mp och lågbrusig sensor. Med kommande menar jag dessutom omedelbums, inte om ett och ett halvt år. En sjysst spec på nya Canonmonstret var ju slutaren hållbarhet. 300000 exponeringar, är väl det mesta utlovade hittills.
 
Min gissning, 33495kr på internetbutik för MkIII och 16000 för en sliten resp 24000kr för en MkII i obetydligt begagnat skick.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Hur många har bestämt sig och sitter & väntar på att kunna beställa en mk3 då? Jag hoppas kunna beställa en i morgon!

Jag vill ha en också, trots att jag är Nikon Lover !!!!

Jag har fortfarande förhoppningar om att Nikon kommer att spöa skiten av Canons 1DMIII :)

Men ärligt talat är det inte mycket att tala om, Canon har släppt en drömkamera för alla sportfotografer...

/kent
 
Zoso skrev:
Men ärligt talat är det inte mycket att tala om, Canon har släppt en drömkamera för alla sportfotografer...
Och många andra. 1,3x-sensorn är ju på många sätt "perfekt". Man slipper den jävligaste kantoskärpan, men kan ändå hitta skapliga vidvinklar och få lite kortare skärpedjup än 1,5/1,6x-sensorer.

Edit: För min del skulle det vara kalas om Nikon släppte en ny kamera med APS-H alltså. Inte för att jag kommer köpa den, men ändå;-)
 
Makten skrev:
Och många andra. 1,3x-sensorn är ju på många sätt "perfekt". Man slipper den jävligaste kantoskärpan, men kan ändå hitta skapliga vidvinklar och få lite kortare skärpedjup än 1,5/1,6x-sensorer.

Edit: För min del skulle det vara kalas om Nikon släppte en ny kamera med APS-H alltså. Inte för att jag kommer köpa den, men ändå;-)

We all have our hopes of D3H :)

Jag tror faktiskt att Nikon kommer att spöa Canon den här gången....

Canon har troligen lurats att tro att dom är överlägsen allt annat.....

Det är ju inte första gången i historien det visats varit sanningen....

Men jag måste medge att Canons 1DMK3 är en svår motståndare att slå.....

Canon skall ha all credit för den underbara kameran, jag skulle deffinitivt bytt bort min D200'a mot den, samt en rejäl påse med pengar i mellan, just nu är det ingen kamera som kan matcha 1DMK3 !

/kent.
 
Senast ändrad:
Nu har jag kommit på varför den ser så jädra "knepig" ut... :)
Den är ju för bövelen högre än den är bred (sant!)...
 
Zoso skrev:
We all have our hopes of D3H :)

Jag tror faktiskt att Nikon kommer att spöa Canon den här gången....

Canon har troligen lurats att tro att dom är överlägsen allt annat.....

Det är ju inte första gången i historien det visats varit sanningen....

Men jag måste medge att Canons 1DMK3 är en svår motståndare att slå.....

Canon skall ha all credit för den underbara kameran, jag skulle deffinitivt bytt bort min D200'a mot den, samt en rejäl påse med pengar i mellan, just nu är det ingen kamera som kan matcha 1DMK3 !

/kent.
Men de gånger Nikon dragit längsta strået har det väl handlat om segmentet under proffskameror. Nikons D200 är helt klart en dräpare, men Nikons D2Hs fick väl knappast alla Mark II ägare att göra i byxan. Nej nu krävs krafttag på alla punkter. jag skulle nästan kunna sälja av hela min Nikonutrustning bara för att kunna köpa det nya Canonhuset med en 18-55 till.
 
Jag tycker att det ser kalas ut, för min del är det i princip vad jag väntat på sedan någon månad före Photokina. En bra uppdatering av MK2n. Har vad jag behöver och mer därtill även om jag nog hade trott att det skulle sitta en variant av 5D-sensorn i men vadå. Ska bli otroligt intressant att få se vad den kan åstadkomma i rätt händer!

Tänkte ställa mig på kö i morrn...

/Micke
 
Är det verkligen så hett?

Jag menar 3" lcd. 10MP. Antidamm.

Visst håller jag med om att 10fps är riktigt grymt, men hur många av oss har behov av det? Säkert att det är bra, men finns behovet?
 
bune skrev:
Är det verkligen så hett?

Jag menar 3" lcd. 10MP. Antidamm.

Visst håller jag med om att 10fps är riktigt grymt, men hur många av oss har behov av det? Säkert att det är bra, men finns behovet?

Du missar dom mer intressanta sakerna som ISO-brus, ISO 6400, bättre AF, massor av småförbättringar m.m.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.