Anders Östberg skrev:
Ser mer ut som före och efter skärpning/kontrasthöjning
Ja, det håller jag med om. Det riktigaste måste väl vara att bara "förstora" bildutsnittet, som jag gjorde på MC-motorn) och låta jämförelserna ha samma skärpning/kontrast.
Annars ser ju donnan på bilden inte så pjåkig ut efteråt heller, men differensen syns tydligt.
På MC-utsnittet jag gjorde är jag nästan säker på att jag skulle fått ett liknande resultat som med 1DsMKII om jag utgått från en 5D med 12.7 mp och interpolerat upp till 22 mp. Jag TROR det beror på att objektivets (24-70/2.8 L usm) upplösning inte matchar kamerans sensor i upplösning. Men jag är ingen expert på detta. Tror vi får be Macrobild/Risedal om en kommentar till detta. Han brukar ha ordning på sånt här.
Tror inte objektivet ens matchar en 5D-sensor.
Det är en av flera orsaker till att jag inte vill se fler pixlar i kamerorna, när de gör så liten skillnad och ibland faktiskt förstör det dynamiska omfånget. Men även med förstklassig optik är differensen för liten mellan 16.7 och 22 mp.
25% mer pixlar är det i en 10 mp-kamera jämfört med en 8 mp. Testerna på olika sajter har haft svårt att avgöra om kameran med fler mp tillfört något i detta fall.
Skillnaden mellan 16.7 och 22.0 är c:a 28% om man ska räkna effektiva pixlar (nominellt har 1DsMkII 17 mp). De andra används för exif-info o dyl. Så även här borde diffen vara proportionerlig, antar jag. Tar bara upp mer minne, gör kameran slöare till väldigt liten nytta.
Däremot sällar jag mig till dem som väl tycker att 1D-serien kunde omdesignats en smula. Tänker inte så mycket på vikten (även om ett modernare, lättare batteri borde kunnat fixats) som ergonomin. Nu är jag van vid Canons olika inmatningssätt, men jag måste nog hålla med om att Nikons D2-serie är betydligt mer ergonomisk.
Vikten på en kamera ur 1D-serien blir ungefär densamma som en 5D med vertikalgrepp. Bara en fördel många gånger. Tycker om slagskeppskänslan i 1D-husen, men har förståelse för dem som inte gör det.
I alla fall har jag lika ont i axel o nacke efter ett koncentrerat pass med en 1D-kamera med 70-200/2.8 is usm som jag hade på den tiden jag körde Nikonhus 1Dx med motsvarande brännvidd. Sätter jag en 20D bakom den gluggen utan vertikalgrepp känns det obalanserat. Kan tänka mig hur det är med ett 300/2.8 då på en 20D.
Men som jag sagt tidigare: Skulle gärna sett den här finessen med AF-justering på efterföljaren till 1DsMkII när den kommer.
Hälsningar/Lennart