Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
BugEyes skrev:
Däremot blev jag mycket nyfiken på nya 16-35 gluggen och ser fram emot tester som visar om den tecknar ut FF bra.

Huum, nu fick jag beslutsångest. Har precis beställt 17-40/4L, blev inte 16-35/2.8 då den sägs prestera ungefär lika i skärpa på fullformatare. Den nya 16-35-gluggen kanske är bättre på den fronten dock som sagt? Funderar på att avbryta min order och lugna mig tills tester på den nya gluggen dykt upp:)
 
NorthernLight skrev:
Huum, nu fick jag beslutsångest. Har precis beställt 17-40/4L, blev inte 16-35/2.8 då den sägs prestera ungefär lika i skärpa på fullformatare. Den nya 16-35-gluggen kanske är bättre på den fronten dock som sagt? Funderar på att avbryta min order och lugna mig tills tester på den nya gluggen dykt upp:)

Jag ångrar mitt köp av 17-40 till 5D, vore jag i dina kläder skulle jag avvakta.
 
Den är väl sannolikt fortfarande dubbelt så dyr som 17-40, nåt att ta med i beräkningen.
 
Verkar som om dom "glömde" autofocus när man använder Live LCDn. Räckte inte processor-kraften till för det?
 
Det nya batteriet verkar toppen, nu kanske till och med lilla jag orkar hålla en EOS-1:a ;-). Det var verkligen dags för en uppgradering av batterierna, men det är lite surt för de som redan har en hel hög batterier till sina tidigare 1:eek:r. Men någongång måste man ju ta steget.

Det känns dags att investera nu, min 10D har levt på nåder länge. Vilken uppgradering!

:)
 
NorthernLight skrev:
Jag har nu skickat mail om att avbryta ordern. Jag vill ju inte sitta med ågren sen om det visar sig att den är riktigt bra:)

Skulle du ångra dig igen kan du köpa min billigare, den är allt annat än sliten då den bor på hyllan hemma mest ;)
 
David G skrev:
Verkar som om dom "glömde" autofocus när man använder Live LCDn. Räckte inte processor-kraften till för det?

AF-sensorn inte till så att det är möjligt med af vid live-view. Canon har en helt annan lösning än olympus som har dubbla sensorer och prisma. Canon fäller upp spegeln och slutaren.
 
saab skrev:
Det nya batteriet verkar toppen, nu kanske till och med lilla jag orkar hålla en EOS-1:a ;-). Det var verkligen dags för en uppgradering av batterierna, men det är lite surt för de som redan har en hel hög batterier till sina tidigare 1:eek:r. Men någongång måste man ju ta steget.

Det känns dags att investera nu, min 10D har levt på nåder länge. Vilken uppgradering!

:)

Är det samma form på batteriet så att jag kan använda det i min äldre eos1 ? Vore ju kanon isåfall.... 200g. trevligt!

//Peter
 
froderberg skrev:
AF-sensorn inte till så att det är möjligt med af vid live-view. Canon har en helt annan lösning än olympus som har dubbla sensorer och prisma. Canon fäller upp spegeln och slutaren.

Jo, jag vet det, men kompaktkameror klarar ju det dom har ingen AF-sensor utan använder bildsensorn för att fockusera. Det är klart att det blir mycke bilddata att behandla men det borde väll en så snabb kamera klara av.
Fast det bästa skulle varit om dom byggt om spegeln så att man kunde använda live-view och af-sensorn samtidigt och sen fälla spegeln när bilden ska tas.

Af-sensor + mattskiva funkar, varför skulle inte AF-sensor + bildsensor fungera också?
 
Om någon ska spekulera om priset? Vad tror vi? En 1D MkII ligger runt 30' idag. Vad tror vi att Mk III kommer starta på sen i april när den kommer. En tia till?
 
Nja, dollarn ligger väl på ca 7kr i dagsläget. Men det är klart, om man inte köper "på plats" tillkommer det tråkiga avgifter. Enligt Canons websida kommer MkIII ligga på samma prisnivå som MkII :)
 
Godsmack skrev:
4000 USD är det sagt, så ca 40000 SEK då. =)

4000 USD är ca 28 000 SEK. Hur kan det komma sig att kameran kostar 40 000 kr i Sverige och bara 28 000 i USA? Är det Gunnar Wahlbecks sommarstuga vi svenska kunder får vara med och betala?
 
David G skrev:
Af-sensor + mattskiva funkar, varför skulle inte AF-sensor + bildsensor fungera också?
Då hade du fått ha två olika bildsensorer. AF-sensorn sitter ju i botten av spegelhuset och får bara en liten del av ljuset. Sensorn går ju inte att flytta på, så då det funkar inte att länka av ljus med en spegel.

Edit: För övrigt måste den där inbyggda glugg-kalibreringen vara en av de smartaste uppfinningarna på länge på kamerafronten! Snacka om skönt att inte behöva oroa sig för felfokus. Bara att justera själv:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.