Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
slutet på MAJ

kameran kommer slutet av maj
ringt o snckat med "canon order" idag :(

jag som vill ha min nu

en som är trött på en seg H2

bara till hålla ut gott folk
tur man står på nr 1 på YFOs kö lista

f
 
Re: slutet på MAJ

f.billqvist skrev:
kameran kommer slutet av maj
ringt o snckat med "canon order" idag :(

jag som vill ha min nu

en som är trött på en seg H2

bara till hålla ut gott folk
tur man står på nr 1 på YFOs kö lista

f
Bra att de ger någon form av konkret besked men ändå tror jag tyvärr inte, att man kan lita ett skit på vad de säger.
 
eller så kommer den i mitten på juni.
han som om vi i sverige hade outur så kunde man få den till hösten ,,då är det jävligt trist
 
Re: Re: slutet på MAJ

paul innergård skrev:
Bra att de ger någon form av konkret besked men ändå tror jag tyvärr inte, att man kan lita ett skit på vad de säger.

Ja, fast vad någon nisse på Canon säger är ju egentligen inte jota mer konkret än vad Canon anger på sin hemsida (i alla fall inte i mina ögon), och redan här pratar vi om en tidsdifferens på ca en månad. Nej, jag håller med Paul: det är nog bara att konstatera att det fortfarande inte går att få ett klart besked.
 
Jag har ringt Canons kundtjänst vid ett par olika tillfällen och de har verkligen taskig koll. Förmodligen för att de är rätt allmänna och skall tillhandahålla information om alla Canons produkter. Canon säljer ju en hel del annat än kameror och objektiv. Jag tror att de enda som vet något och som man möjligen skulle kunna få ett vettigt svar av är deras säljare. Det är likadant med Nikon, supporten är värdelös, man skall prata med någon av säljarna för de har info som du aldrog kan få av support och kundtjänst. Egentligen tror jag att verkstadsgubbarna vet mer än supporten, fast de lär knappast svara så vida du inte har ett reparationsärende som ursäkt. Typ, min 350D blev lite seg när jag var i Sypolen och fotade i minus 40 grader. Skall jag serva slutaren eller kanske vänta in Mark III istället, förresten vet du när den kan tänkas komma.
 
Jaha, så var vi där igen! Historien upprepar sig. varje gång mn stått långt framme i kön när det gäller något av Canon eller Nikons proffshus har det alltid strulat.

För mig gäller följande: Beställde en Nikon D1 i juni 1999. Den kom ett halvår senare, Då hade jag ändå tur fö de flesta fick vänta till april 2000.

Beställde en Eos 1DMkII i mars 2004. Fick den i oktober.

Beställde en Eos 1DsMkII i januari 2005. När det gått 5 månader gav jag fan i det och avbeställde.

Jag har följt den här tråden länge nu och ställer mig själv frågan: Hur f-n kan vi som konumenter och slutanvändare acceptera denna brist (gränsande till ansvarslöshet) hos försäljare, s k "support/kundcenter" och varför går vi själva på det gång på gång?.

Har börjat konsekvent tänka: Jag håller mig till näst senaste modellen varje gång jag uppgraderar eftersom det hittills inte hänt så mycket revolutionerande på 1D-sidan på de senaste 3 åren. Helt bekymmersfritt och billigare.
 
Förstår inte riktigt problemet... man har väl den kamera man har fram tills att den nya modellen finns tillgänglig, ingenting ändras över natten vad gäller den gamla kamerans funktion. Jag sitter inte och bara väntar från det att Canon skickar ut pressreleasen fram till att butikerna levererar...

Några ställer visserligen till det för sig genom att sälja sin gamla modell i förtid (för att få ut mer pengar antar jag) men effekterna av en sådan chansning kan man inte skylla Canon för tycker jag.
 
Photocon skrev:
Jaha, så var vi där igen! Historien upprepar sig.

Inte för att jag vill göra mig till Canons försvarare, men är det inte lite väl tidigt att börja ropa "strul!" redan? Nu har jag inte koll på vilket det beräknade leveransdatumet var när kameran presenterades, men eftersom Canon säger början av maj på sin hemsida så ser jag inte att det är någon större fara på taket än så länge.

Men visst, skulle vi trycka på fast forward-knappen fram till 3 juni eller juli -07 och situationen fortfarande är densamma (dvs, ingen kamera och en hemsida som säger "början på maj") då skulle jag anse det vara ett tämligen föraktfullt sätt att se på konsumenterna som Canon gör sig skyldig till. Men det känns inte som om vi är riktigt där ÄN.
 
Anders Östberg skrev:
Förstår inte riktigt problemet... man har väl den kamera man har fram tills att den nya modellen finns tillgänglig, ingenting ändras över natten vad gäller den gamla kamerans funktion. Jag sitter inte och bara väntar från det att Canon skickar ut pressreleasen fram till att butikerna levererar...

Några ställer visserligen till det för sig genom att sälja sin gamla modell i förtid (för att få ut mer pengar antar jag) men effekterna av en sådan chansning kan man inte skylla Canon för tycker jag.
I princip har du väl rätt. Men det har florerat en del rykten om att kamerorna skulle släppas i mitten av April och de ryktena om jag fattat det rätt, uppkommer av att detljisterna får informella releasedatum av Canons säljare. Det är knappast sånt som detaljisterna bara plockar ur luften. En viss skuld tror jag ändå Canon har bakom alla lustiga datum som ploppar upp. Utav någon outgrundlig anledning verkar det handla om försäljningsstrategier, fast jag ser bara negativa effekter på Good Will-kontot. Situationen är rätt lik releasen av D200, men den kameran hade ett datum som stämde. Då var problemet att den stora massan inte fick tillgång till kameran förrän många månader senare. Kanske blir det likadant med Mark III att tillgången blir svår att matcha med efterfrågan första halvåret.
 
Mk3 ligger väl och skumpar på nån båt från Japan på väg till Europa, så skall de lastas om till trailer och sen till mindre lastbil...
 
paul innergård skrev:
...uppkommer av att detljisterna får informella releasedatum av Canons säljare. Det är knappast sånt som detaljisterna bara plockar ur luften.

Med undantag för FotoVideo kanske. Nu har 16 maj legat fast i ett par veckors tid, men innan dess ändrades det ett antal gånger i väldigt snabb takt. Det tror jag var typisk luftplockning... ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.