Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
stef-n skrev:
Lägg märke till att där nämner de inte felkalibrerade objektiv som en anledning till AF-kalibreringen, utan ifall man tex vill ha skärpa på ögonen genom att fokusera på nästippen. *garv*
Undrar om det gäller Pinoccio:s nästipp också. För i så fall får det vara ett rejält kalibreingsomfång.

Jag har inte kollat videon igen men jag undrar om han inte säger "bridge of the nose" (dvs benet mitt mellan ögonen) snarare än "tip of the nose"... i vilket fall så känns det rätt absurt att medvetet felkalibrera objektiven för en sådan användning. Vill man ha ögonen skarpa så föreslår jag att man fokuserar på... ögonen. :)

Anders Östberg skrev:
Jag har inte kollat videon igen men jag undrar om han inte säger "bridge of the nose" (dvs benet mitt mellan ögonen) snarare än "tip of the nose"... i vilket fall så känns det rätt absurt att medvetet felkalibrera objektiven för en sådan användning. Vill man ha ögonen skarpa så föreslår jag att man fokuserar på... ögonen. :)

beror ju på om man är typen som föredrar fram- eller bakfokus också,
;)

Anders Östberg skrev:
Ja, den tekniken verkar fin... :)
Det finns faktiskt möjligheter med den tekniken. Det kan vara så tex att man plåtar något fordon som åker mot en och det är då betydligt lättare att fokusera på en del framför ögonen (som oftast är viktigast att få skarpa) på åkaren. Eller en häcklöpare som lutar sig framåt i hoppen.

Anders Östberg skrev:
Jag har inte kollat videon igen men jag undrar om han inte säger "bridge of the nose" (dvs benet mitt mellan ögonen) snarare än "tip of the nose"... i vilket fall så känns det rätt absurt att medvetet felkalibrera objektiven för en sådan användning. Vill man ha ögonen skarpa så föreslår jag att man fokuserar på... ögonen. :) [/QUOTE

En gammal porträttfotoregel är att man focuserar just på näsan för att med ev felmarginal får ögonen skarpa.
Detta pga av att du har ca 1/3 av skärpedjupet något framför och 2/3 av skärpedjupet bakom skärpeplanet.
Focuserar du med ett litet nerbländat objektiv på ögonen så kan du därmed få en suddig nos vilket inte alltid är önskvärt.
(så - så mycket är det väl inte att garva åt? )
Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
En gammal porträttfotoregel är att man focuserar just på näsan för att med ev felmarginal får ögonen skarpa.
Detta pga av att du har ca 1/3 av skärpedjupet något framför och 2/3 av skärpedjupet bakom skärpeplanet.
Focuserar du med ett litet nerbländat objektiv på ögonen så kan du därmed få en suddig nos vilket inte alltid är önskvärt.
(så - så mycket är det väl inte att garva åt? )
Mikael

Mja, jag vet inte... med den metoden så bör det finnas en bra risk för suddiga ögon och då tar jag hellre en mjuk nästipp. Hursomhelst, jag skulle hellre satsa på att lära mig hur mycket skärpedjup som behövs för olika resultat än labba med felfokuserade objektiv. :)

persept skrev:
verkar bli juni... :-/

/
Iallafall för dom flesta...

1:eek:rna har ju en förmåga att dröja längre än 2 och 3 siffer serierna.

Kommer inte ihåg riktigt hur länge efter att 400D lanserades innan den fanns i handeln, men det var inte länge.

30D tog väl lite längre tid.

Och 1-orna brukar väl ta några månader.

Men jag tror ändå att några få ex når Sverige i maj (tyvärr är inte jag än av dom)....

Anders Östberg skrev:
Mja, jag vet inte... med den logiken så bör det med lika lite nedbländat objektiv omvänt bli suddiga ögon om man fokuserar på näsan. Jag skulle hellre satsa på att lära mig hur mycket skärpedjup som behövs för olika resultat än labba med felfokuserade objektiv. :)

Enkelt. För ett snabbt spontant porträtt och för att få både näsan och ögat skarpt.
- Ha ett kalibrerat objektiv och hus med rätt fokus
- Ställ kameran i A-Dep
- Sikta på ögat och tryck in avtryckaren halvvägs
- Sikta på nästippen och tryck in avtryckaren halvvägs
- Komponera om bilden som du vill ha den
- Ta bilden (och hoppas på att modellen inte rört sig någon mm hit eller dit)

voilá, perfekt skärpa på både öga och nästipp.....

Hmmm, vet inte om MKIII har funktionen A-Dep....

Anders Östberg skrev:
Mja, jag vet inte... med den metoden så bör det finnas en bra risk för suddiga ögon och då tar jag hellre en mjuk nästipp. Hursomhelst, jag skulle hellre satsa på att lära mig hur mycket skärpedjup som behövs för olika resultat än labba med felfokuserade objektiv. :)

Bra-lär dig då hur skärpedjupet är fördelat framför och bakom absoluta skärpeplanet så förstår du varför näsregeln är en vedertagen sådan.
Mikael

macrobild skrev:
Bra-lär dig då hur skärpedjupet är fördelat framför och bakom absoluta skärpeplanet så förstår du varför näsregeln är en vedertagen sådan.
Mikael
Tack, jag förstår teorin... men om vi nu pratar om bilder tagna med stora bländare så köper jag inte metoden att lita på skärpedjupet för att få ögonen skarpa, dom kommer inte att vara kritiskt skarpa om man fokuserar någon annanstans.

Att medvetet felkalibrera objektiv för att uppnå effekten är i mitt tycke befängt såvida man inte bara använder objektivet för en enda sak och på samma sätt varje gång. Kanske det funkar för ett objektiv som sitter i en permanent porträttrigg typ passfotoskrubben som fanns hos fotoaffärer förr, annars känns det helt skruvat.

Men visst, "whatever floats your boat" som dom säger där norta, alla tekniker fungerar om man bara lär sig använda dom. En metod som inbegriper medvetet felkalibrerade objektiv än dock inget jag tänker lägga något krut på att lära mig. :)

Jaha, så är vi då inne i maj månad nu. Canons hemsida hävdar fortfarande att Mark III:an kommer att börja levereras vilken dag som helst, och DustinHome har t o m satt datumet till i morgon (!). Så, vad tror vi: kommer någon här på forumet att bli en lycklig (?) ägare denna månad, eller kommer nagelbitandet att bestå tills i sommar? :)

Isarfoto kan man läsa följande; Canon postpones shipping of EOS 1D Mark III to middle of May 2007! Canon has just informed us that the first delivery of the new camera is not expected before May. The bringing onto the market was planned for end of April.

-- Nicke

nikitin skrev:
Isarfoto kan man läsa följande; Canon postpones shipping of EOS 1D Mark III to middle of May 2007! Canon has just informed us that the first delivery of the new camera is not expected before May. The bringing onto the market was planned for end of April.

-- Nicke

"Hej

Kan det vara samma med. som lades ut 18 april, sidan 39 i denna tråd, men översatt till engelska.

Hej

Isarfoto, tysk fotobutik (www.isarfoto.com) lade ut följande information i går

Canon hat uns gerade darüber informiert, dass mit der Erstauslieferung der neuen Kamera wohl nicht vor Mitte Mai zu rechnen ist. Die Markteinführung war ursprünglich für Ende April vorgesehen.

Översatt med babelfish

Canon informed us straight about the fact that on the initial delivery of the new camera before in the middle of May is probably not to be counted. The introduction on the market was originally intended for at the end of of April.

Källa https://www.isarfoto.com/cms.php/de...1176731176.html

mvh

Omar"

Jag skulle behöva min i helgen... ;-P

Står som 3a i en av de äldre och mer väletablerade fotoaffärerna i Stockholm - men det hjälper nog inte. Bäst att inte hålla andan som dom säger "over there".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar