Photocon skrev:
Paul! Visst rör det sig om jpeg jag refererat till. Eftersom jag oftast hade min 5D ställd på raw+jpeg L i högsta kvalitet kunde jag ändå få fram jpeg ur den som verkligen inte låg rawfilerna långt efter. Min 1dsMkII som har exakt samma pixeldensitet som 1DMkIII kan jag också referera till. Rawfilerna från den blir inte bättre än från en 5D eftersom mina L-optiker inte kan matcha den höga upplösningen DsMkII kan återge. Därför är det jättesvårt att se ngn direkt skillnad mellan 5D o 1DsMkII ens i raw. Men en jpeg från 5D blir i betaversionen av CS3 väldigt lik exemplen från 1DMkIII. Dynamikskillnad kunde jag inte direkt se någon differens på. Jag är lite skeptisk till det här 12-bitarsläget oxå.
Anser ff (ursäkta alla som verkligen är 100% på att skaffa 1DMkIII) att om man inte behöver hastigheten och kör en 5D raw med konvertering till 16 bits tiff så räcker den kameran till och man sparar många tusenlappar. Jag ångrar alltså att jag skaffade 1DsMKII i många avseenden. 5D ghorde i mångt o mycket lika gott jobb. Förmodligen kommer vi inte att kunna väsentligt avgöra skillnader förrän vi fått ett antal Zeissgluggar som är svindyra och med EF-fattning.
Jag vet ju att smaken är olika och mitt tyckande är subjektivt, men det här gäller även utskrivna bilder. Och ssv så har jag filer/utskrivna bilder från 14mp FF Kodak, 12,8 mp FF 5D och 16,7 FF 1DsMkII som referens. I förhållande till sitt pris är 5D oslagbar. Det var AF-justeringen som verkligen gjorde mig intresserad av 1DMkIII då jag otroligt sällan kör snabbare sekvens än 3-4 bps.
Men jag vill inte, i all min okunskap, döma riktigt förrän jag sett bilder tagna med en "färdig" 1DMKIII. Isynnerhet skulle jag vilja komma åt en rawfil från kameran. I CS3 lär ju Camera Raw hantera de filerna via en update.
MVH/Lennart