Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
som en instruktionsbok helt enkelt men på fel språk :)
/Rogge
Ni verkar helt stumma! ingen fart här i afton, kan det bero på sidofyndet.

Bussmicke skrev:
Ja det kliar ju i fingrarna...

Nä. Tror inte att jag kommer att få bättre bilder med den kameran.

Men den verkar ju rätt smidig att jobba med för att vara så stor.

Väntar mot slutet på året. Eller så köper jag nått annat som jag har större nytta av.

Magnus.
Vore konstigt om man inte fick bättre bilder med den nya 1D Mark lll....iallafall bildmässigt sätt.jämfört 1D mark ll.
Sedan om man är duktig fotograf eller ej förtär ju inte själva kamerans kvaliteter.
Mvh Thomas

Omar skrev:
Hej

Från http://www.canon.com/camera-museum/tech/report/200703/table1.html

Ny funktion

ISO Speed Safety Shift (C. Fn)

Kan tänka mig för tex flygande fågel med mitt 400mm 5.6.

Tv mode: 1/2000s bländare 5.6 iso 400

Blir det ljusare så bländas objektivet ner så man får bättre skärpedjup, tex bländare 6,3.7,1.8,0 ev ökad chans att få fågeln skarp.

Ibland om jag har haft den i AV mode och det blir riktigt mycket ljus så kanske slutartiden blir 1/6400 eller 1/8000s, lite onödigt snabb slutartid, bättre då ha den i TV -mode med ev bättre skärpedjup.

Flyger fågeln med tex mark och buskar som bakgrund blir det mindre ljus, samma tid 1/2000s, största bländare 5.6, ökar ISO till tex 500 enligt Safety Shift (C. Fn) för att få korrekt exponering.

Så oavsett vilket ljus det är (normala fall) så kommer den slutartiden man ställt in tex 1/2000s hållas konstant så man fryser fågeln i flykten.

Tex en sparvhök som flyger rakt mot en och vänder upp

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/66851713

Skall bli intressant att testa denna nya funktion.

Alla som fattar vad jag dillar om räcker upp en hand :):):)

Mvh

Omar

Hej

De nämner lite om ISO Speed Safety Shift i filmen "reliability"

http://cpn.canon-europe.com/content/masterclass.do

mvh

Omar

Ja då har man kollat igenom den med stort intresse och man får ångest av allt som går att göra med kameraskrället, helt fanatiskt.
Men hur ska man hålla reda på allt.
Jag tyckte det var intressant med att ha olika setups på minneskort, men om man har flera olika i sin kamera så ska man väl kunna komma åt dom olika på ett enkelt sätt direkt i kameran om man nu inte som dom säger har hyrt ett hus tex.

/Rogge

Slowfinger skrev:
Vanlig programmerbar auto-iso som Nikon har haft i ett par år nu. Äntligen kom det på Canon och finns förhoppningsvis på alla Canon-modeller hädanefter. Märkligt att det inte har kommit tidigare. Vi lever ju inte på filmtiden längre...

Precis den saken har jag ondgjort mig på ända sedan jag skaffade min 20D, på min NIkon D70 hade jag ISO-Auto vilket var underbart.

Jag har aldrig förstått vitsen med autoiso, men måste väl ge det en chans eftersom alla tycker det är så bra. Jag hade funktionen på min D200 men använde det aldrig.

Beror ju mycket på vad du plåtar. Är det natur har du knappast någon nytta av det, men är det saker där ljusförhållandena ändras snabbt som t.ex. konsertfoto har du stor nytta av auto-iso. Ställ in en tid eller bländare (eller både och) som du behöver och låt autoiso välja lägsta möjliga iso när ljuset ändras. Mycket bra.

Dessutom slipper du glömma att ställa ner iso när du plåtat inomhus. Något som i alla fall händer mig titt som tätt...

Slowfinger skrev:
Dessutom slipper du glömma att ställa ner iso när du plåtat inomhus. Något som i alla fall händer mig titt som tätt...
Det vore trevligt om fler kameror hade en stor tydlig ISO-ratt på ovansidan, precis som Canon G7. Man har just inte någon ursäkt om man glömmer att ställa ner ISO på en sån kamera.

Jag aktualiserar en fråga i den här tråden då min egen diskussion inte ledde till någonting. 14 bitars färgdjup, vad innebär det? blir det verkligen en verkligt stor förbättring jämfört med de 12 bitar som ex 5D har. Är det en skrytspec eller har det stor praktisk betydelse?

Varje extra bit ger ju dubbelt så stort intervall, så en förbättring är det. Det ger fler steg mellan varje nivå, men hur mycket det märks på en bild är kanske svårt att veta.

PMD skrev:
Varje extra bit ger ju dubbelt så stort intervall, så en förbättring är det. Det ger fler steg mellan varje nivå, men hur mycket det märks på en bild är kanske svårt att veta.
OK, naldeningen till att jag undrar är just att bildkvaliten mellan Mrk III och 5D verkar tämligen likvärdiga. Kanske är 5D så bra som det blir just nu och då känns 15000 i mellanskillnad rätt mycket. Visserligen har Mark III många specar som 5D saknar men sett till enbart bildkvalitet så tycks jämförelser ändå peka på små skillnader. Det var därför som jag undrade över just färgdjupet, fast det borde iofs ge möjligheter i efterbearbetningen av bilden som en 12 bitars kamera saknar.

Hur tror ni Canon 15/2,8 skulle funka på 1d3 jmf. med EFS 10-22 på en tex. 30D? Skilnad i utsnitt/kvalitet etc? Måste få nån lösning på objektiv sidan i den vida avdelmningen.

/

persept skrev:
Hur tror ni Canon 15/2,8 skulle funka på 1d3 jmf. med EFS 10-22 på en tex. 30D? Skilnad i utsnitt/kvalitet etc? Måste få nån lösning på objektiv sidan i den vida avdelmningen.

/
Men 15-2,8 är väl en fisheye, medans zoomen är raktecknande. Kan väl inte riktigt jämföras. Annars så multiplicerar du bara 15 mm med 1,255 så får du rätt bildutsnitt på en Mark III.

paul innergård skrev:
Annars så multiplicerar du bara 15 mm med 1,255 så får du rätt bildutsnitt på en Mark III.
Jag får konverteringsfaktorn till 1.263 för Mark III. Enligt specen har den en sensoryta på 28.1 x 18.7 mm.
(Mark II, med aningen större sensor, får faktorn 1.255).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar