ANNONS
Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Inget svar på mina funderingar?

Funderar lite på valet av optik med tanke på fågelfoto då jag kommer skaffa en EOS 1D Mark 3.
Har funderat lite fram och tillbaka idag om;

*jag ska behålla min 70-300 DO IS USM och komplettera med konverter, finns kenko.
*jag ska skaffa ett 400 5,6L + konverter/extender
*jag ska skaffa ett Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM ev. även extender.

Vill höra era åsikter och gärna varför ni tycker man ska göra si eller så.

Senast ändrad:
Bussmicke skrev:
Inget svar på mina funderingar?

Funderar lite på valet av optik med tanke på fågelfoto då jag kommer skaffa en EOS 1D Mark 3.
Har funderat lite fram och tillbaka idag om;

*jag ska behålla min 70-300 DO IS USM och komplettera med konverter, finns kenko.
*jag ska skaffa ett 400 5,6L + konverter/extender
*jag ska skaffa ett Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM ev. även extender.

Vill höra era åsikter och gärna varför ni tycker man ska göra si eller så.
Hej Michael.
Eftersom jag hade att 100-400mm 5,6 innan jag bytte det mot det fasta 400mm 5,6 vill jag säga följande att användnings-området om du nu gillar "kollektivtrafik" så skulle jag nog satsat på 100-400mm.
Är du däremot mer ute efter ett objektiv för natur och kanske fåglar 400mm. Tycker det fasta objektivet är skarpare.
En del pratar om att det eventuellt kan komma smuts in i 100-400mm i och med "push and drag" funktionen på zoomen.
En extender kommer att fungerar med fasta 400mm men jag vet inte med zoomen.
Finns en del..ja,en jäkla massa trådar om dessa objektiv....sedan vilken kamera man använder spelar inte största roll. Förutom,ej autofokus på 5D,croppade 1,6kameror.
Mvh Thomas
Mvh Thomas

Michael, jag tycker att 70-300 DO har oförtjänt dåligt rykte. Det är en väldigt användbar telezoom bl.a när man behöver vara diskret och inte vill dra till sig uppmärksamhet med ett större/längre (och kanske vitt) objektiv.

Men en svaghet hos detta objektiv är dålig kontrast. Att då sätta på en konverter skulle försämra kontrasten ytterligare. Jag är mycket tveksam till en sådan kombination. Av de tre alternativ med extender som du räknar upp så är det utan tvekan 400/5.6 L det som kommer ge bäst optisk kvalitet.

Hej

kom ett nytt inlägg, May 26, 2007

"To all,

So everyone will here it directly from Hunt's management, here are the facts.

1. Every reseller has been speculating about the Mark III price with retails ranging from $3,999.99 to $4,999.99. It is official from Canon that as of 9:00 pm on April 16 that the price is $4,499.99

2. Hunt's official price is now $4,499.99!!!

3. It has also been confirmed that the initial shipments from Canon will commence on or about May 26, 2007

4. We do not know how many units we will be receiving and hence we cannot promise anyone a specific delivery date other than to say we prioritize based on the following criteria:

a. Date you order was placed
b. Your order is paid in full at the $4,499.99 official price
c. You have a deposit of less than the full amount
d. You have not committed with a deposit but have
your name in our wait list

Rich Yagjian, COO Hunt's Photo & Video, Melrose, MA"

Från http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&message=22893066

Omar

Tjenar!
Mycket intressant tråd detta.
Ni som står först i kön, har ni fått ett datum när ni får er Mark III?

Själv så hoppade jag av kön på tbh.se där jag stod som nummer 2 i kön för att ställa mig som etta på ett ställe där dom kunde garantera mig en kamera vid första leveransen. Så det var bara till att betala in en handpenning för att vara säker på att få den.
Enligt affärsägaren så kommer min kamera den 3 maj, om inte canon skjuter upp datumen ytterligare.

Snacka om att man längtar:)

lintrik [E.F.S] skrev:
Tjenar!
Mycket intressant tråd detta.

Själv så hoppade jag av kön på tbh.se där jag stod som nummer 2 i kön för att ställa mig som etta på ett ställe där dom kunde garantera mig en kamera vid första leveransen. Så det var bara till att betala in en handpenning för att vara säker på att få den.
Enligt affärsägaren så kommer min kamera den 3 maj, om inte canon skjuter upp datumen ytterligare.

Snacka om att man längtar:)

Jag langtar till att alla ni har testat den forst, sa koper jag den till jul!

Jag var i kontakt med Cyberphoto och frågade hur det ligger till med säljstart i Sverige. Enligt dem så är beskedet maj, alltså inget datum preciserat. Nu vet jag inte vad Canons policy är, men det skulle förvåna mig om man ger en återförsäljare ett exakt datum och en annan ett något mer "svävande" svar. Kan de datum som flyter omkring (2/5, 16/5 och nu 3/5) vara mer önsketänkande än verklighet..?

Bussmicke skrev:
En sak till: Hoppas ACR uppdateras till CS2.
Man vill ju inte köra på Jpeg.

Hej

Ja det får man ju hoppas på, men tror inte det, men om det kommer brukar man få vänta på det.

Men testa gärna att konvertera RAW bilderna (tre barnbilder) från mark3, de är rätt stora filer, runt 14MB styck, troligtvis för de är på 14 bitar jämfört med 12 bitar från mark2 som brukar ligga på ca 7MB.

Öppna och konvertera dem i DPP, sedan är det bara att skicka över dem till Photoshop (kan batch skicka över dem).

http://www.imaging-resource.com/PRODS/E1DMK3/E1DMK3A.HTM

Lite nytt, prestanda värden.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/E1DMK3/E1DMK3A6.HTM

Intressant

"Stopping down lenses to very small apertures slowed continuous-mode shooting, apparently because the lens aperture must return to its maximum setting between each shot for metering and/or focus determination. For best continuous speeds with the Mark III, use L-series lenses and shoot with the lens wide open"

Tex tog den 9.52 bilder per sek, vid bländare f/4 med 70-200mm f/4, med samma objektiv men nedbländat till f/22 sjönk det till 8.44 bilder per sek.

mvh

Omar

Jag kan bara hoppas att det stämmer, hoppas han inte ljuger det får han inget ut av eller?

Han slog upp det i sin dator, jag tyckte också att det var konstigt så jag frågade en gång till då sa han att det var det datumen dom hade fått.
¨

lintrik [E.F.S] skrev:

Hej

Jag har ej hört något, de ringer när de får in den.

Har ej så bråttom med bruten arm, men vill ändå lära mig kameran, skiljer sig mycket mot mina mark2 hus.

Än så länge har jag inte hittat någon online manual, kom ihåg 30D manualen var ute innan kameran kom.

mvh

Omar

Angående releasedatumen, lita inte på någon. Kollar man av de större internationella forumen så varierar det från 16 April till mitten, slutet av Juni. Ingen vet, så är det bara, rykten till höger o vänster. jag skulle tro att de uppstår av trötta butiksanställda som vill lugna halvtjatiga kunder. De i sin tur har kanske fått sina besked pga att trötta säljare på agenturen vill ge detaljisterna lugnande besked. Mitt tips är att för guds skull inte hoppa av några köer. Jag tror ingen egentligen kan garantera sina kunder ett ex bara för att de står först i kön. Möjligtvis om man står som etta hos Scandinavian, Kameradoktorn, Cyberphoto etc. Men det är stora detaljister som alltid får in ex från första leverans. Mindre detaljister kan inte lova ett skit, det kan jag lova er. B&H är en bra referens angående leveransbesked. De skriver någon gång under Maj månad och mer än så vet de helt enkelt inte. Vet inte B&H så tror jag ingen annan vet heller.

Hej

B&H är lite speciella.

Man kan inte ställa sig i kö, finns inte varan på på deras sida kan man inte beställa den.

Tex den nya 16-35mm f/2.8 bara dök upp en fredag på deras sida, först som beställde den fick den. Likadant var det med mark2.

mvh

Omar

Jag syftade inte på kön utan mera på den allmänna osäkerheten hos detaljisterna angående leveransdatum för Mark III. B&H blev min referens till hur ovetandes man egentligen är trots alla datumrykten. En annan i tråden uppgav att han avsagt sig sin köplats hos TBH, där han låg tvåa, för att satsa på en annan butik där han nu låg etta. Butiken hade dessutom lovat honom kameran till 3 Maj, vilket enligt mig är ett löfte man i nuläget inte kan ge. De är att lura kunden, som jag ser det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar