Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har provat DPP en del och bildmässigt är det kanske lite bättre än ACR, men jag kan inte med användargränssnittet. Nu är inte Bridge i PS så kul heller så jag har just köpt Lightroom och kommer att prova det tillsammans med PS istället.
 
Kör DPP, mest för att de inställningar du kan göra i kameran heter samma saker i DPP och programmet tar in de inställningar du gör i kameran, ex Picturestyrels, masker mm.

Sedan har du andra finesser som linskorrektioner med databas för Canons linser i DPP.

Och DPP är gratis. ;)
 
Jag håller med att ACR och framför allt Lightroom har en workflow som är riktigt bra. Dock så får jag aldrig till den kvalité som kommer ut från DPP...

Jag har ävet testat att göra kalibrering av ACR men får alledes för mättade röda och blåa nyanser som jag inte riktigt gillar.

Funderar dock på att fortsätta att använda Lightroom som fotoorganiserare och exportera webbgallerier etc...
 
Jaha, frågan kommer upp igen. Har letat som fan men tydligen inte tillräckligt eller rätt.
Har CS 2 och kan inte öppna mina raw-filer. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig vilken camera raw-update jag behöver???
Mvh Thomas
 
Jag tror det är så illa att du behöver CS3...
(rätta mig någon om jag kommer ihåg fel).
 
Konvertera bilderna till DNG så kan du öppna dom i CS2.
eller använd DPP Canons rawprogram och exportera bilderna till Photoshop

Mikael
 
Hhum, Anders..är det så illa?? Skall prova Mikael förslag först
Mikael. Skall försöka se om jag klarar av detta annars får jag la "tiffa" bilderna. Tackar för era inlägg och hjälp.
Mvh Thomas
 
En sak fattar jag inte.

Varför får jag helt olika exponeringar beroende på om jag använder mittpunkten eller alla punkter?
Vid alla punkter blir bilden mörkare.

Verkar som om kameran prioriterar att utgå ifrån vald fokuspunkt istf. att mäta över hela bilden.
 
Det finns någon eller några Custom Functions som har att göra med exponering kopplat till fokuspunkt tror jag, kolla om någon inställning kan förklara saken.
 
Re: Något roligt för oss Canonister

Royne skrev:
Hej!

Lite att fundera över för de som kanske funderat att byta till Nikon nu när D3 kommit och mycket problem cirklat kring MKIII

http://clublexus.com/forums/showthread.php?t=326811

/Royne
Såg fantastiskt bra ut. Jag är dock tveksam till om skillnaderna verkligen kan vara så stora till Canons fördel. Jag är förvånad. Har hela tiden varit övertygad om att D3 har ca 1/3 till ett halvt steg bättre brusnivåer än Mark III upp till iso 6400.
 
Re: Re: Något roligt för oss Canonister

paul innergård skrev:
Såg fantastiskt bra ut. Jag är dock tveksam till om skillnaderna verkligen kan vara så stora till Canons fördel. Jag är förvånad. Har hela tiden varit övertygad om att D3 har ca 1/3 till ett halvt steg bättre brusnivåer än Mark III upp till iso 6400.
Jag med är förvånad...det är ju ganska markant skillnad speciellt på 6400iso. Finns det några andra test att jämföra??
Mvh Thomas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.