Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte helt rattvist test, eller?

530 mm med Nikon mot 689 mm for Canon... Set ju inte ut som att han flyttade motivet / kameran..

Sa sjalvklart kommer det vara skarpare da..

Fast det ar ju intressant for sport- och naturfotografer.. Denna effekt ar ju vad de upplever i verkliga livet..

Men jag tycker val inte att det ar ett perfekt ISO test.
 
fredriklindstrom skrev:
Inte helt rattvist test, eller?

530 mm med Nikon mot 689 mm for Canon... Set ju inte ut som att han flyttade motivet / kameran..

Sa sjalvklart kommer det vara skarpare da..

Fast det ar ju intressant for sport- och naturfotografer.. Denna effekt ar ju vad de upplever i verkliga livet..

Men jag tycker val inte att det ar ett perfekt ISO test.
Men ser det inte ut som om han kompenserat för de olika sensorstorlekarna. Tycker utsnitten ser väldigt lika ut.
 
Jag tror inte att skillnaden i sensorstorlek spelar så stor roll i testet med tanke på vilken stor skillnad det är på bilderna. Det ser helt klart ut som om Canonbilderna är mer skärpta, vilket mycket väl kan vara fallet.

Jag vet inte vilken hänsyn råkonverteraren tar till kamerans inställningar, och just därför ska man redovisa exakt vilka inställningar man har haft vid konverteringen. Att bara säga att man har använt default duger inte eftersom default kan vara olika beroende på från vilken kamera råfilerna kommer.

Det är ett icke-reproducerbart test, vilket är som det brukar vara när man ser kameratester. Det vore intressant att se en mättekniker göra ett kameratest någon gång.
 
Det får du fråga programskrivarna om.
Vid all uppräkning/interpolering sker en viss uppskärpning i rawprogrammen.
Mikael
 
macrobild skrev:
Det får du fråga programskrivarna om.
Vid all uppräkning/interpolering sker en viss uppskärpning i rawprogrammen.
Mikael

Det blir inte så lätt antar jag. Men om vi för enkelhetens skull antar att det är samma i bägge fallen så är det beskrivna testets resultat lite förvånade. Detta eftersom Nikon D3 har höjts till skyarna av många testare för sitt låga brus och sin skärpa.
 
ATJ skrev:
Det blir inte så lätt antar jag. Men om vi för enkelhetens skull antar att det är samma i bägge fallen så är det beskrivna testets resultat lite förvånade. Detta eftersom Nikon D3 har höjts till skyarna av många testare för sitt låga brus och sin skärpa.

Det beror nog oftast på att D3ans bilder körts genom Nikon Capture NX. Testa själv så får du se........magiskt resultat men sämre gränssnitt :)
 
Mankan G skrev:
Det beror nog oftast på att D3ans bilder körts genom Nikon Capture NX. Testa själv så får du se........magiskt resultat men sämre gränssnitt :)

Kan bara tro detsamma. Har kört gamla NEF-filer från D200 och D2Xs genom Capture NX, Bruset som dessa båda kameror genererar ovanför iso 800 ser tämligen katastrofalt ut vid ren skärmtittning i 100% och standardkörning genom ACR (även om man försöker brusreducera där också).

Samma motiv med motsvarande iso från exv en 1DsMkII eller 40D ser mycket bättre ut i ACR.

Däremot fixar NX smått fantastiska resultat med de gamla NEF-filerna utan att så många detaljer försvinner och då kan man uppleva att även brusmästaren D2X fixar till riktigt bra högisobilder.

Brusreducering, färgbooster är smått fantastiskt i Capture NX, men gränssnitt och hastighet är av mindre rolig natur.

Vad jag har sett av nedladdade rawfiler från D3 som körts genom ACR jämfört med motsvarande högisofiler från Canons 1D-serie, 5D och 40D så imponerar inte D3 till den grad som framhållits.

Däremot i kombination med Capture NX så känns D3 ruggigt bra vid höga iso. Även filer från D300 ser klart acceptabla ut vid iso 6400. Jag vet att det går att skapa nya profiler i ACR, men det känns besvärligt.

Vill dock framhålla att detta bygger på klart personliga åsikter och det lilla vetande/erfarenhet jag personligen har av kamerorna. Det finns säkert andra som har större insikt i hur programmen kan fininställas, men jag är så van vid Canon och ACR lämnar bra resultat snabbt att jag inte satt mig in i justeringar och nya profiler djupare.

Så ett NX ser jag som det lättaste sättet för mig att få snygga resultat med gamla NEF-filer plåtade vid höga iso. Vid upp till iso 400 spelar det ingen roll om jag använder ACR till D2X-filerna, istället.

Mvh/Lennart

PS. Tack Mankan för insikten du gett mig möjlighet att få genom att prova NX.DS
 
ATJ skrev:
Det blir inte så lätt antar jag. Men om vi för enkelhetens skull antar att det är samma i bägge fallen så är det beskrivna testets resultat lite förvånade. Detta eftersom Nikon D3 har höjts till skyarna av många testare för sitt låga brus och sin skärpa.
Vi kan ju lika gärna anta att det inte är samma bägge fallen. Utan att veta vilket som gäller är testet lite meningslöst.

Dessutom kan man ju fråga sig hur meningsfullt det är att använda samma programvara till båda kamerornas råfiler för konverteringen. Om inte Capture One eller ACR (eller vilket program de nu använde) klarar av att ge optimala resultat för NEF-filer så är det knappast något vits att använda det programmet om man vill ta reda på hur bra prestanda man kan få ut ur Nikon D3.
 
jag hade inga problem att se att signalnivån var högre i D3 och bruset mindre jämfört med 5d i iso 3200 dvs med att räkna fram bilderna från båda i Camera raw. Ungefär ett steg skilde mellan d3 och 5d till d3 fördel.
Mikael
 
Funderar ev på systembyte Nikon->Canon. Är det nån i Linköpingstrakten som äger en 1D Mark III som har lust att ta en kortare fotorunda nån dag så man kan känna på ergonomin på kameran?
 
TobbeMannen skrev:
Funderar ev på systembyte Nikon->Canon. Är det nån i Linköpingstrakten som äger en 1D Mark III som har lust att ta en kortare fotorunda nån dag så man kan känna på ergonomin på kameran?
Jag har en Mark III och om du tar dig till Norrköping någon dag så kan du få klämma och känna lite. Jag kommer nog tyvärr inte ha tid att gå iväg någon längre stund. men lite foto runt huset och i området skall nog gå bra. hör av dig om du vill och kan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.