Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom du dubbelpostar så frågar jag samma sak här.

Läste igenom den sk AF testen.

Har några frågor, var la dom autofocuspunkten, i mitten på en vit tröja????

Man kan sedan undra varför flera bildbyråer är efter utvärdering mer lyriska över ett av de två märkenas autofocus, dvs de har mer skarpa bilder jämfört med det andra märket, speciellt i utvärdering när det gällde sport, dvs fotboll och hockey.

Själv har jag ingen aning om hur bra eller dålig det ena märket uppträder jämfört med det andra..
 
Jag får intrycket av att det är väldigt individuellt mellan enskilda ex om de funkar bra eller inte. Fick testa lite i går och det är stor skillnad mellan ex när det kommer till Servo focus. Vissa är väldigt nervösa och andra stannar snällt och håller kvar. (mitt var det nervösa som inte ville bestämma sig... :()
 
Robert_Vallentuna skrev:
Jag får intrycket av att det är väldigt individuellt mellan enskilda ex om de funkar bra eller inte. Fick testa lite i går och det är stor skillnad mellan ex när det kommer till Servo focus. Vissa är väldigt nervösa och andra stannar snällt och håller kvar. (mitt var det nervösa som inte ville bestämma sig... :()

Det är nog mer fotograferna som är olika än kamerorna :)

Men sen finns det flera inställningar i kameran som man ställer in känslighet, snabbhet och liknande med AI-servo. Om inte de är exakt lika så går det inte att jämföra kamerorna heller
 
Normalt skulle jag ha hållit med dig, men denna gång var det en tekniker som fick titta på dem och även han konstaterade att husen betedde sig helt oilka trots att de har samma inställningar och programversion. Båda var moddade och justerade skall tilläggas.
 
Hej Omar och alla andra
Omar long time no see! Hoppas att armen läker som den ska!
Har följt tråden sedan den startades. Har själv en 1D Mk III sedan länge, och som enl serienr tillhör de, som skulle vara behäftade med AF-problem.
Har fotat ett flertal testserier på bilar som kört i 70-90 km/h dels annalkande och dels bilar som kört i andra riktningen. Kunde ej finna några problem med AF (visserligen ej bilder med lågkontrast då jag fokuserade mot nummerskyltarna)

Många har lämnat in sina kameror, en del med förbättrat resultat, medan andra har upplevt en försämring av AF. Har därför legat lågt och ej vidtagit några åtgärder ännu. Jag kör faktiskt med ursprunglig firmware 1.1.0.
Känner emellertid nu för att ladda ner version 1.2.3. Är det mer än jag som har haft tur? Kommentarer/synpunkter?
Mvh
Bengt
 
Min har varit perfekt hela tiden jag haft den. visserligen bara sen strax efter nyår. Jag har plåtat mycket mot lågkontrast. Och även i värme som det klagades på (3 månader i Thailand) utan några problem.
Jag satte in den nya firmwaren för en vecka sen
 
Så då är bytet klart och jag fick en helt ny. :)

Har hunnit testa den lite och nu beter sig servofocusen som man kan förvänta sig. Har även laddad in 1.2.3 och det verkar också funka som det skall.
 
Min 1DIII är inne på service igen, nu tillsammans med 1DsII, 70-200/2.8 och 300/2.8. Jag tror det är flera fel samtidigt så för att försöka få någon ordning på felsökningen har jag bett om att alla sakerna ska testas m.a.p fokuskalibrering. Jag tror objektiven, framförallt 300:an, bakfokuserar lite vilket kan förstöra alla slutsatser man försöker dra vad gäller kamerahusen.

Inför att jag skulle lämna in prylarna tog jag en del testbilder och 1DsII beter sig förutsägbart, däremot så är nu 1DIII efter bytet av "stoppers" ganska bra i AI Servo men ur fokus i One Shot (!). Dessutom fokuserar den bättre horisontellt eller vertikalt beroende på motiv... den verkar ha svårt att låsa på linjer i ena riktningen. Suck.

Ska bli intressant att se om Intervision kan göra något mer för att lösa detta än vad RCC gjorde i början av året. Det vore *så* skönt att kunna sluta misstro kameran snart.
 
Robert_Vallentuna skrev:
Så då är bytet klart och jag fick en helt ny. :)

Har hunnit testa den lite och nu beter sig servofocusen som man kan förvänta sig. Har även laddad in 1.2.3 och det verkar också funka som det skall.

Ny kamera??
 
Japp! Fick själv bryta plomberingen. Den var modifierad och kollad på fabrik men hade legat på Canons lager så den var inte uppdaterad till 1.2.3.
 
Kartongen är plomberad från fabrik med en speciell tape som talar om att den är ny, modifierad och justerad enligt de kriterier som man nu har.
 
Je$u$... kan dom inte bara byta ut alla kameror före ett visst serienummer så vi blir av med hela problemet en gång för alla?
 
2 minneskort

Hej
Har CF och och SD kort i kameran.
Vill spara RAW på CF kortet och samtidigt jpg på SD kortet.
Hur ställer jag in detta i kameran?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.