panelkungen
Aktiv medlem
Jag fick min idag. Äntligen! Ska bli skönt att förpassa 350D till hyllan...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Omar skrev:
Hej
Sedan har vi länkat till denna än så länge 25 sidiga AF test.
http://www.prophotohome.com/forum/p...on-1d-mkiii-autofocus-interactive-review.html
Detta verkar ju bra
Our Results using Center Point Only:
We found the exact opposite.
Canon 1D MKIII:
5% Out of Focus
Canon 1D MKII:
68% Out of Focus
Från sidan 23
Mvh
Omar
Omar skrev:
Hej
Sedan har vi länkat till denna än så länge 25 sidiga AF test.
http://www.prophotohome.com/forum/p...on-1d-mkiii-autofocus-interactive-review.html
Detta verkar ju bra
Our Results using Center Point Only:
We found the exact opposite.
Canon 1D MKIII:
5% Out of Focus
Canon 1D MKII:
68% Out of Focus
Från sidan 23
Mvh
Omar
paul innergård skrev:
Vill bara klämma in en intressant grej för allmän upplysning. Jag har tills nu varit mycket skeptisk till blixtsystemet hos Canon. Har inte alls fått till det med min Mark III och 580 EX II. Men under dagen har jag testat FEL-knappen som tycks spotmäta på valda motivdelar vid blixtfotografering oavsett mätmetod. Om man gör den förmätningen innan man tar själva bilden så blir blixtljusmätningen oerhört exakt. jag har inte sett maken till välbalanserade blixtbilder. På många bilder är det svårt att ana att blixt använts, även när blixten riktas rakt fram mot motivet. Inte speciellt snabbjobbat men otroligt exakt. tror inte att man kan få till det bättre med vanlig manuell mätning. Kör man dessutom kameran på manuellt läge och läser av skalan till höger är det enkelt att få till bakgrunden perfekt också. nu känns det tryggt med blixt igen. jag tog macrobilder på en snigel med blixten riktad rakt fram 7 graders vinkling neråt vi närgränsen på mitt 100 mm macro. Exponeringen blev perfekt med FEL förmätning. Är beredd att hävda att bättre ljusmätning finns nog inte med vanlig blixt. kan bara ana vad man kan åstadkomma ihop med blixtsändare och ytterligare en eller två speedlights. Vem behöver studioblixtar. jag vet inte om ex 430 är lika exakt, eller den äldre 580-modellen, kan bara rekomendera alla att skaffa sig en 580 EX II till de som inte har någon. Även till er alla som hävdar att blixt ger onaturligt ljus. Med lite ansträngning syns knappt att blixt använts, och så omständigt är det inte. FEL-knappen kanske någon provexponering och sen eventuellt något tredjedels ev uppåt eller neråt i kompensation. Jag törs lova perfekta resultat. Måste ju vara brölloppsfotografens dröm, med Canons FEL-knapp.
Japp, kommer Nikon med ett par konkurrenskraftiga hus så är det nästan hugget som stucket vilket märke man går på. Fast nog känns det i nuläget som om Canon hela tiden är nosen före på proffskamerasidan. Uppföljaren till 5D lär bli svårslagen sett till pris/prestanda.solvargen skrev:
Hhum.. det beslutet tog jag samma dag problemen dök upp. Har tom börjat snegla på konkurrenten Nikon då flertalet av deras objektiv håller hög klass och passar mina fotoobjekt. Dock tycker deras kameror inte håller lika hög klass för vad de kostar Nästa vecka kommer att bli mycket spännande då båda företagen har pressreleaser och vem vet kanske blir man Nikonist igen.
Mvh Thomas
Vad som är lite synd om nu Nikon kommer med en tuff utmanare till Canon är att man måste vänta ytterligare 4-6mån. Har redan väntat på att Canon skulle fixa till AF på sina IIIr i snart 3mån. Håller mig med 20D för tillfället och endast ett objektiv. Drabbar inte speciellt min fotografering även om det en gång för alla( om det nu finns en gång för alla) skulle vara skönt att ha en kamerautrustning man vet man skall ha 5-6år eller mer.paul innergård skrev:
Japp, kommer Nikon med ett par konkurrenskraftiga hus så är det nästan hugget som stucket vilket märke man går på. Fast nog känns det i nuläget som om Canon hela tiden är nosen före på proffskamerasidan. Uppföljaren till 5D lär bli svårslagen sett till pris/prestanda.
Omar skrev:
Hej
Själv lever jag i nuet, vill inte vänta så länge på grejor.
Angående AF problemet: finns säkert, inget jag har märkt jämfört med Mark2.
För de som inte har Mark3, kanske vissa får intrycket att inte en enda bild blir skarp med MarkIII, men så är det inte
Jag tror ärligt talat att det är få fotografer som är tillräckligt "duktiga" för att upptäcka MarkIII ev AF brister om de nu inte har fått ett totalt kasst ex.
Sedan är det säkert en del som kommer från tex 350D eller liknade och tänker att varja bild från en markIII skall bli skarp, men inget AF är perfekt och mark2 var långt i från perfekt.
Själv är jag nöjd med MarkIII, ångrar inte alls köpet men förstår dock att vissa avvaktar tills någon "fix" kommer från Canon.
Men hade jag haft tex en mark2N, 30D, 20D hade jag ändå slått till nu.
Jag har kanske ett bra ex??
Mvh
Omar
SINGO skrev:
Igår fick även jag det förlösande samtalet.. Beställde den 6 augusti så det gick snabbt..
/Ingvar
Men Micke, du kan ju ställa vitbalansen efter kelvin. Det tar typ två tre provexponeringar men sen så får du ju rätt bra värden. Testa det, borde vara särskilt värdefullt just vid JPEG.Bussmicke skrev:
Har du testat AWB (vitbalansen) inomhus?
Inte kul om man kör Jpeg..