Anders Östberg
Guest
Låter som lite glapp i avtryckaren så det blir två snabba kontakter efter varandra. Om du trycker hårt uppstår det förmodligen inte, däremot händer det kanske om du är lite försiktigare?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
rogge skrev:
en annan sak
nu tankade jag ner semesterbilderna och till min förvåning så har kameraskrället börjat om på 0 i namnnumreringen trots att jag har den på continous
det börjar med 1P4R och sen går den upp till 1000st o sen börjar om.
Varför?
/Rogge
rogge skrev:
en annan sak
nu tankade jag ner semesterbilderna och till min förvåning så har kameraskrället börjat om på 0 i namnnumreringen trots att jag har den på continous
det börjar med 1P4R och sen går den upp till 1000st o sen börjar om.
Varför?
/Rogge
rogge skrev:
om ovanstående.
Den tar alltsåå inte med mappnumret,namnet i kameran är 100-9999
nästa bild 101-0001
om jag inte minns fel så var 101 serien inkluderad efter nedtankning från 20D
Hur har ni det?
/Rogge
Jeppe skrev:
Mycket märkligt att den bara räknar till 1000, är du säker?
1 - Innebär att du kör med sRGB och någon profil.
(Filnamn med AdobeRGB börjar med _)
P4R - Detta är DIN kameras identitet. Alla kameror har olika (detta går dock att ändra i mkIII)
0001 - Nummerserie, går till 9999, kan det vara någon inställning med mappar kanske?
Jeppe skrev:
Nej, den använder inte kameras interna nummrering när den döper filerna. Den lägger 9999 filer i mapp 100, sedan börjar den om med 0001 i mapp 101. Den kameran jag har måste vara en av de som gått mest i Sverige... 7768 exponeringar so far
Jeppe skrev:
Jag får väl trycka iväg 2300 exponeringar till, så vi får se hur kameran hanterar detta
Min gissning är som sagt att den börjar om på nytt, i en ny mapp.
Nummreringen från 20D bör inte påverka nummreringen från 1D MkIII, eftersom de inte har samma filnamn. (mig veterligen)
rogge skrev:
nej den går till 9999
kan vara nåt med mapparna
hur har du det jesper?
/R
Jeppe skrev:
På mitt minneskort skapas mappen 100EOS1D vilket innebär att den inte ska störas av äldre kataloger (från t.ex. 20D)
rogge skrev:
Jo men vad jag menar är att när den gått ett varv till 9999
så heter ju bilden 1P4R0001 igen och vips så har man en dublett.
Anders Östberg skrev:
Det är lite störande också när räknaren slår över mitt i en fotografering, då funkar inte sortering på filnamn för att få dom i tidsordning.
Anders Östberg skrev:
Jo det är så det blir, bokstäverna är en unik kombination för varje kamera (fast med 1D III så kan man skapa egna namn), så det blir dubletter efter att räknaren slår över. En del använder program typ Downloader Pro, Adobe har nåt liknande i CS3 också, för att döpa om filerna medans dom laddas från kortet till datorn.
Det är lite störande också när räknaren slår över mitt i en fotografering, då funkar inte sortering på filnamn för att få dom i tidsordning.
rogge skrev:
Det verkar ta mig tusan som om de har bränt runt 8000 exponeringar innan jag fick kameran,
bland de första bilderna jag tog har filnamnet 1P4R8282
Kan detta vara möjligt...
/Rogge
Jeppe skrev:
Verkar ju helt galet... Var det ett nytt minneskort, eller ett från 20D och i så fall, hur ser nummerserien på din 20D ut? Var slutar den?