Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Låter som lite glapp i avtryckaren så det blir två snabba kontakter efter varandra. Om du trycker hårt uppstår det förmodligen inte, däremot händer det kanske om du är lite försiktigare?
 
Så är det med Canon, jag har samma på min 1D MkII och minns det även på mina tidigare modeller. Är man lite "tveksam i avtrycket, så går det gärna två exponeringar. Men det är okej, du kan sälja den till mig (billigt förstås, eftersom den är defekt). ;)

På tal om något helt annat, så provade jag ISO3200 i går kväll. Funkade riktigt bra enligt mig. Läs mer i min blogg
 
en annan sak
nu tankade jag ner semesterbilderna och till min förvåning så har kameraskrället börjat om på 0 i namnnumreringen trots att jag har den på continous
det börjar med 1P4R och sen går den upp till 1000st o sen börjar om.
Varför?
/Rogge
 
Tack Anders och Jeppe.
En sak jag hittade nu när jag gick igenom mina Cf var att jag hade den inställd på förkortad avtryckarfördröjning. Kan det påverka? Jag provar att köra utan den och övar upp mig på att inte vara så mjuk i avtrycket...:)

/Arne
 
rogge skrev:
en annan sak
nu tankade jag ner semesterbilderna och till min förvåning så har kameraskrället börjat om på 0 i namnnumreringen trots att jag har den på continous
det börjar med 1P4R och sen går den upp till 1000st o sen börjar om.
Varför?
/Rogge

om ovanstående.

Den tar alltsåå inte med mappnumret,namnet i kameran är 100-9999
nästa bild 101-0001
om jag inte minns fel så var 101 serien inkluderad efter nedtankning från 20D
Hur har ni det?
/Rogge
 
rogge skrev:
en annan sak
nu tankade jag ner semesterbilderna och till min förvåning så har kameraskrället börjat om på 0 i namnnumreringen trots att jag har den på continous
det börjar med 1P4R och sen går den upp till 1000st o sen börjar om.
Varför?
/Rogge

Mycket märkligt att den bara räknar till 1000, är du säker?

1 - Innebär att du kör med sRGB och någon profil.
(Filnamn med AdobeRGB börjar med _)

P4R - Detta är DIN kameras identitet. Alla kameror har olika (detta går dock att ändra i mkIII)

0001 - Nummerserie, går till 9999, kan det vara någon inställning med mappar kanske?
 
rogge skrev:
om ovanstående.

Den tar alltsåå inte med mappnumret,namnet i kameran är 100-9999
nästa bild 101-0001
om jag inte minns fel så var 101 serien inkluderad efter nedtankning från 20D
Hur har ni det?
/Rogge

Nej, den använder inte kameras interna nummrering när den döper filerna. Den lägger 9999 filer i mapp 100, sedan börjar den om med 0001 i mapp 101. Den kameran jag har måste vara en av de som gått mest i Sverige... 7768 exponeringar so far ;)
 
Jeppe skrev:
Mycket märkligt att den bara räknar till 1000, är du säker?

1 - Innebär att du kör med sRGB och någon profil.
(Filnamn med AdobeRGB börjar med _)

P4R - Detta är DIN kameras identitet. Alla kameror har olika (detta går dock att ändra i mkIII)

0001 - Nummerserie, går till 9999, kan det vara någon inställning med mappar kanske?


nej den går till 9999
kan vara nåt med mapparna
hur har du det jesper?
/R
 
Jeppe skrev:
Nej, den använder inte kameras interna nummrering när den döper filerna. Den lägger 9999 filer i mapp 100, sedan börjar den om med 0001 i mapp 101. Den kameran jag har måste vara en av de som gått mest i Sverige... 7768 exponeringar so far ;)

to de!
jag är inne på mapp 101
men det beror väl på instfel
/r
 
Jag får väl trycka iväg 2300 exponeringar till, så vi får se hur kameran hanterar detta ;)

Min gissning är som sagt att den börjar om på nytt, i en ny mapp.

Nummreringen från 20D bör inte påverka nummreringen från 1D MkIII, eftersom de inte har samma filnamn. (mig veterligen)
 
Jeppe skrev:
Jag får väl trycka iväg 2300 exponeringar till, så vi får se hur kameran hanterar detta ;)

Min gissning är som sagt att den börjar om på nytt, i en ny mapp.

Nummreringen från 20D bör inte påverka nummreringen från 1D MkIII, eftersom de inte har samma filnamn. (mig veterligen)

ja men då får jag ju till slut flera bilder med samma filnamn, det vill man ju inte ha.
Hur fanken ska man göra
/R
 
rogge skrev:
nej den går till 9999
kan vara nåt med mapparna
hur har du det jesper?
/R

På mitt minneskort skapas mappen 100EOS1D vilket innebär att den inte ska störas av äldre kataloger (från t.ex. 20D)

man kan alltså ta 10000 bilder innan räkneverket "vänder" Det är väl ganska sunt att inte ha mer än 10000 bilder i en mapp? ;)

Själv så döper jag om mina filer till datum-löpnummer, så jag har aldrig haft det problemet.
 
Jeppe skrev:
På mitt minneskort skapas mappen 100EOS1D vilket innebär att den inte ska störas av äldre kataloger (från t.ex. 20D)

Jo men vad jag menar är att när den gått ett varv till 9999
så heter ju bilden 1P4R0001 igen och vips så har man en dublett.
 
rogge skrev:
Jo men vad jag menar är att när den gått ett varv till 9999
så heter ju bilden 1P4R0001 igen och vips så har man en dublett.

jag är inte helt säker här på detta. Om det är så att kameran ändrar bokstäver eller vad, men se mitt svar ovan.
 
Det verkar ta mig tusan som om de har bränt runt 8000 exponeringar innan jag fick kameran,
bland de första bilderna jag tog har filnamnet 1P4R8282
Kan detta vara möjligt...
/Rogge
 
Jo det är så det blir, bokstäverna är en unik kombination för varje kamera (fast med 1D III så kan man skapa egna namn), så det blir dubletter efter att räknaren slår över. En del använder program typ Downloader Pro, Adobe har nåt liknande i CS3 också, för att döpa om filerna medans dom laddas från kortet till datorn.

Det är lite störande också när räknaren slår över mitt i en fotografering, då funkar inte sortering på filnamn för att få dom i tidsordning.
 
Anders Östberg skrev:

Det är lite störande också när räknaren slår över mitt i en fotografering, då funkar inte sortering på filnamn för att få dom i tidsordning.

Hmm.. det är väl programberoende? Dowloader Pro sorterar väl på exif-datum?
 
Anders Östberg skrev:
Jo det är så det blir, bokstäverna är en unik kombination för varje kamera (fast med 1D III så kan man skapa egna namn), så det blir dubletter efter att räknaren slår över. En del använder program typ Downloader Pro, Adobe har nåt liknande i CS3 också, för att döpa om filerna medans dom laddas från kortet till datorn.

Det är lite störande också när räknaren slår över mitt i en fotografering, då funkar inte sortering på filnamn för att få dom i tidsordning.

jaja så får det vara då.
tar ju ett tag att ta 10000 bilder så då blir problemet mindre, men att det redan stod på 8000 exp när jag fick kameran känns konstigt.
allt verkade orört när jag fick den så det var inget jag tänkte på, kanske är nåt som görs på fabrik i testsyfte eller har jag blivit lurad :)
/Rogge
 
rogge skrev:
Det verkar ta mig tusan som om de har bränt runt 8000 exponeringar innan jag fick kameran,
bland de första bilderna jag tog har filnamnet 1P4R8282
Kan detta vara möjligt...
/Rogge

Verkar ju helt galet... Var det ett nytt minneskort, eller ett från 20D och i så fall, hur ser nummerserien på din 20D ut? Var slutar den?
 
Jeppe skrev:
Verkar ju helt galet... Var det ett nytt minneskort, eller ett från 20D och i så fall, hur ser nummerserien på din 20D ut? Var slutar den?


TACK där har vi nog felet.
Det är ganska nytt men anv det ett tag i 20D:n innan jag fick 3:an
ska se om jag hittar de sista.
dumdidum

Jo hittade bland de sista o de ligger på 7900 ca
så det måste varit det.
Innebär det att jag tagit ca 8000 exp med 20D:n?
har har kontinuerlig hela tiden.
/Rogge
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.