Annons

Cameracorner – usa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den forumtråd jag länkade till ovan är startad av "Evalina Josefsson". I slutet på startinlägget står det såhär:

2010-10-20
OBSOBS! Nedanstående är uppdaterat och skrivet av Fotosidan:

Denna medlemsprofilen (Evelina Josefsson) är en fejkad medlemsprofil som nu är spärrad och som har kopplingar till en Sina Edelat som tidigare förekommit i klagomål/diskussioner kring import/försäljning av produkter från USA. Inläggen skall alltså inte tas på allvar.

Jag vet, har läst tråden, dock försent.
"Hon" har dock fortfarande inte fått några pengar av mig, eftersom jag har fryst betalningen hos Payson. Så än är ingen skada skedd. Ska luska vidare i det här..
 
Fick faktiskt ett elektroniskt kvitto mailat till mig idag. Enligt kvittot kommer objektivet jag köpt från Unique Photo Superstore, en butik som faktiskt finns i USA. Om sen kvittot är äkta eller ej kan jag ju naturligtvis inte veta...
 
Mitt kom från Northridge Camera source

Hej Göran.
Tyvärr så finns det ingen butik med det namnet i Northridge, som är en "kommun" strax utan för LA. i Californien. Sourse betyder på engelska :källa,urspriung,upprinnelse eller upphov. När man googlar på detta så kommer man helt riktigt till en sökmotor för ,gissa ? Jo, kameror och objektiv. Men som sagt i Northridge finns inget företag eller burik med detta eller liknande namn,
Ja, EVA är uppfinningsrik vill jag lova.
 
Jag vet, har läst tråden, dock försent.
"Hon" har dock fortfarande inte fått några pengar av mig, eftersom jag har fryst betalningen hos Payson. Så än är ingen skada skedd. Ska luska vidare i det här..

Vad var felet på objektivet??
När du har stoppat bet. så är det väl bara skicka tillbaka det.. eller har jag missat nåt??

Gott Nytt
G
 
Väntan

Hej,

Jag heter Erik och väntar på ett objektiv ( EF 300 f4 L is) enligt USPS så har paketet nu kommit till Sverige, men det har inte nått mig än. Jag bor i Västerås. Men ni menar alltså att garantin som man får med bara gäller i NordAmerika? Hon skriver nämligen att det är så kallad " VärldsGaranti". Eftersom paketet blev lite försenat nu under jul så sa hon att hon skickar med ett extra års garanti.

Men är ni som har fått era produkter från "Evalina" Nöjda?

Är själva produkten helt ny och felfri?

Mvh Erik
 
Hej,
Jag heter Erik och väntar på ett objektiv ( EF 300 f4 L is) enligt USPS så har paketet nu kommit till Sverige, men det har inte nått mig än. Jag bor i Västerås. Men ni menar alltså att garantin som man får med bara gäller i NordAmerika? Hon skriver nämligen att det är så kallad " VärldsGaranti". Eftersom paketet blev lite försenat nu under jul så sa hon att hon skickar med ett extra års garanti.
Men är ni som har fått era produkter från "Evalina" Nöjda?
Är själva produkten helt ny och felfri?
Mvh Erik

Hej Erik.
Eftersom jag startade tråden och frågade om Cameracorner, så har jag under tiden fått information om vilkan garantier som nu gäller för Canon. Och denna information var ett viktigt beslut att inte köpa av Cameracorner.
Detta säger Canon (i Sverige) vilket gäller Canon i hela världen:
Objektiv (och även kamera hus) som är tillverkade och sålda efter mitten av 2010 omfattas inte av den världsgaranti som man alltså haft innan. Sedan 2010 är Canon indelade i olika regioner. Dessa regioner är: Nord- och Sydamerika ,Europa,Asien,Oceanien och Japan .
Den garanti som nu finns är 12 månader +12 månader. Där dom sista 12 månaderna är möjlig för om något händer med objektivet som inte borde hända och du själv kan bevisa att du inte är orsak till skadan.
Lite svårt att bevisa enlig mitt sätt att se det. Så i praktiken är det 12 månader som gäller.
Och nu kommer det viktiga, garantin gäller bara i den region som man köper objektivet. Alltså som i ditt fall har du köpt den i USA och då gäller garanti enbart i Nord- och Sydamerika .
Vad denna Evalina eller vad hon nu heter lovar är bara "luft". Världsgaranti, skit prat. Extra garanti, ja som jag skriver finns en möjlighet till det. Men du måste skicka objektivet till den affär som objektvitet kom från i USA.
 
Hej,
Jag heter Erik och väntar på ett objektiv ( EF 300 f4 L is) enligt USPS så har paketet nu kommit till Sverige, men det har inte nått mig än. Jag bor i Västerås. Men ni menar alltså att garantin som man får med bara gäller i NordAmerika? Hon skriver nämligen att det är så kallad " VärldsGaranti". Eftersom paketet blev lite försenat nu under jul så sa hon att hon skickar med ett extra års garanti.
Men är ni som har fått era produkter från "Evalina" Nöjda?
Är själva produkten helt ny och felfri?
Mvh Erik

Hej Erik.
Eftersom jag startade tråden och frågade om Cameracorner, så har jag under tiden fått information om vilkan garantier som nu gäller för Canon. Och denna information var ett viktigt beslut att inte köpa av Cameracorner.
Detta säger Canon (i Sverige) vilket gäller Canon i hela världen:
Objektiv (och även kamera hus) som är tillverkade och sålda efter mitten av 2010 omfattas inte av den världsgaranti som man alltså haft innan. Sedan 2010 är Canon indelade i olika regioner. Dessa regioner är: Nord- och Sydamerika ,Europa,Asien,Oceanien och Japan .
Den garanti som nu finns är 12 månader +12 månader. Där dom sista 12 månaderna är möjlig för om något händer med objektivet som inte borde hända och du själv kan bevisa att du inte är orsak till skadan.
Lite svårt att bevisa enlig mitt sätt att se det. Så i praktiken är det 12 månader som gäller.
Och nu kommer det viktiga, garantin gäller bara i den region som man köper objektivet. Alltså som i ditt fall har du köpt den i USA och då gäller garanti enbart i Nord- och Sydamerika .
Vad denna Evalina eller vad hon nu heter lovar är bara "luft". Världsgaranti, skit prat. Extra garanti, ja som jag skriver finns en möjlighet till det. Men du måste skicka objektivet till den affär som objektvitet kom från i USA.


Jaså, Nu förstår jag lite bättre. Tack för bra svar Rolf.

Med tanke på att det är mitt första L-objektiv och att jag är 15 och inte har någon inkomst så hoppas jag verkligen att objektivet är helt nytt som nämnt i annonsen.
 
Jaså, Nu förstår jag lite bättre. Tack för bra svar Rolf.

Med tanke på att det är mitt första L-objektiv och att jag är 15 och inte har någon inkomst så hoppas jag verkligen att objektivet är helt nytt som nämnt i annonsen.

Hej Erik.
Varje objektiv som tillverkas av Canon har ett tillverkningnummer (bestående av bokstäver och siffror). Detta nummer finns på "botten" av objektivet, alltså den sida som "skruvas" mot kameran.
Dom två första är bokstäver och sedan kommer 4 siffror.
Den första bokstaven talar om var i Japan /fabrik som objektivet är tillverkat:
U = Utsunomiya, Japan
F = Fukushima, Japan
O = Oita, Japan
Den andra bokstaven talar om vilket år det är tillverkat. Om ditt objektiv är tillverkat (och nytt) 2011 skall det vara Z som andra bokstav,
Dom två siffrorna som kommer efter bokstäver talar om vilken i vilken månad som objektivet är tillverkat.
Dom två sista siffrorna är något intern som jag inte känner till
Så om vi "leker" med att ditt objektiv är tillverkat i augusti 2011 så skall det stå UZ0811.
För dom flesta objektiv till verkas på fabriken i Utsunomiya.
 
Hej Erik.
Varje objektiv som tillverkas av Canon har ett tillverkningnummer (bestående av bokstäver och siffror). Detta nummer finns på "botten" av objektivet, alltså den sida som "skruvas" mot kameran.
Dom två första är bokstäver och sedan kommer 4 siffror.
Den första bokstaven talar om var i Japan /fabrik som objektivet är tillverkat:
U = Utsunomiya, Japan
F = Fukushima, Japan
O = Oita, Japan
Den andra bokstaven talar om vilket år det är tillverkat. Om ditt objektiv är tillverkat (och nytt) 2011 skall det vara Z som andra bokstav,
Dom två siffrorna som kommer efter bokstäver talar om vilken i vilken månad som objektivet är tillverkat.
Dom två sista siffrorna är något intern som jag inte känner till
Så om vi "leker" med att ditt objektiv är tillverkat i augusti 2011 så skall det stå UZ0811.
För dom flesta objektiv till verkas på fabriken i Utsunomiya.

Tack för svar igen.

Då ska jag se efter det första jag gör när jag får objektivet. Det kommer förmodligen i morgon eller på torsdag. MvH Erik
 
Objektivet kan vara helt nytt och tillverkat för några år sen. Då har det legat i lager tills det säljs.

Om du läser vad jag skriver så var mitt exempel på hur man "tolkar" tillverkningsår m.m. Att jag "råkar" skriva nytt inom paratesen är tydligennågot som man hänga upp sig på. Mer allvarligt är väl att om köparen från Eva och Cameracorner inte får ett ordenligt kvitto från en butik i USA där objektivet kommer i från så är det köparen som blir lurad på garantin.
För det förhåller sig som så när det gäller Cameracorner och den kvinna som säljer här i Sverige att hon har inget eget företag utan köper frånbutiker/ företag i USA och sedan skickar objektiven m.m som privatperson till Sverige. Sedan sändes dom vidare till den svenskeköparen med avsändaradress i Sverige och det är inte Cameracorner.
Och det kan man fundera över varför man gör.
Och med detta tycker jag att jag som startade denna tråd har fått den info om Cameracorner för att ta det beslut som jag tagit -att inte handla av Cameracorner.
 
Äntligen!

Hej,

Idag fick jag (äntligen) mitt ef 300 f4l is! Jag är väldigt nöjd, det var väl paketerat och verkar helt nytt, hon meddelade mig att världsgarantin inte gäller längre, men hon har löst det genom att om objektivet går sönder inom två år så betalar hon priset.

JAG ÄR SÅ NÖJD!

MvH Erik
 
Hej,

Idag fick jag (äntligen) mitt ef 300 f4l is! Jag är väldigt nöjd, det var väl paketerat och verkar helt nytt, hon meddelade mig att världsgarantin inte gäller längre, men hon har löst det genom att om objektivet går sönder inom två år så betalar hon priset.

JAG ÄR SÅ NÖJD!

MvH Erik

hej.
Trevligt att du fått ditt objektv. Så du menar att det är hon personligen som står för din garanti eller missförstår jag dig.
Eller var i från kommer objektivet, alltså vilket företag i USA ?. För hon har väl inget företag i USA ?
 
Hej, jag köpte en kamera från CAMERACORNER,, fick vänta 6 veckor eller nått innan jag fick hem den. Men allt verkade vara okej.
En konstig sak var dock att det verkade som att slutaren hade gjort ca 2000 exponeringar. Men eftersom kameran fungerade och allt verkade vara okej så brydde jag mig inte om det.

Men så efter 2-3 veckor så börjar det helt plötsligt strula. Kameran visade "ERR 01" som betyder dålig kontakt mellan kamera och objektiv. (har testat att göra rent kontakter och med andra objektiv, samma sak händer).
När jag ska fota nu så låser sig bara kameran, om jag inte har på autoläget för då funkar det som det ska. Men i Av eller M lägena när man ändrar bländarvärden så låser sig kameran och man måste slå av den manuellet.

Har iaf mailat Evalina Josefsson och frågat om hur det är med garantin, förväntar mig inte direkt nått vettigt svar om jag ska vara ärlig..
I annonsen påstod "hon" ju dock att det skulle vara världsgaranti.. Så nu vet ja inte hur ja ska bära mig åt..
Någon som vart i samma sits eller som har nått vettigt tips?
 
Hej, jag köpte en kamera från CAMERACORNER,, fick vänta 6 veckor eller nått innan jag fick hem den. Men allt verkade vara okej.
En konstig sak var dock att det verkade som att slutaren hade gjort ca 2000 exponeringar. Men eftersom kameran fungerade och allt verkade vara okej så brydde jag mig inte om det.

Men så efter 2-3 veckor så börjar det helt plötsligt strula. Kameran visade "ERR 01" som betyder dålig kontakt mellan kamera och objektiv. (har testat att göra rent kontakter och med andra objektiv, samma sak händer).
När jag ska fota nu så låser sig bara kameran, om jag inte har på autoläget för då funkar det som det ska. Men i Av eller M lägena när man ändrar bländarvärden så låser sig kameran och man måste slå av den manuellet.

Har iaf mailat Evalina Josefsson och frågat om hur det är med garantin, förväntar mig inte direkt nått vettigt svar om jag ska vara ärlig..
I annonsen påstod "hon" ju dock att det skulle vara världsgaranti.. Så nu vet ja inte hur ja ska bära mig åt..
Någon som vart i samma sits eller som har nått vettigt tips?

Hej Daniel.
Först måste jag säga att det är trågit att du fått fel på din kamera.
Personligen har jag lämnat Cameracorner bakom mig, vilket skall läsas att det jag ville köpa av henne har jag köpt på annat ställe- inom Europa. Detta betyder i klartext: Jag har 1 år garatin, utöver detta så har denna firman givit mig ytteligare 1 år.Det känns tryckt att ha alla fakta om företaget (telefon,adress, mail osv) samt ett skrivet kvitto på det jag köpt samt en garantisedel från företaget.
Min kostnad för det jag köpte blev faktiskt mindre än om jag köpt det via Cameracorner. Och om jag inte har helt fel så visar det sig att Cameracorner inte är ett existerande företag i USA. Denna information har genom personer som bor i USA.
Daniel ,du kan läsa vad jag skrivit om Canons garantier som gäller sedan 2011.
Jag har flera Canon kamerahus och mig veterligen så finns det inget av dom som har visat att några exponeringar var gjorda vid mitt nyköp.
Ja, där har du något som "damen" i USA skall förklara för dig. Du får väl skicka allt i retur till henne och be henne reparera det. För det är ju så som regelerna är vad gäller Canon´s grejer.
 
hej!

tar upp denna gamla tråd då jag blivit frestad av att köpa från Cameracorner. har läst hela tråden men är fortfarande inte övertygad om vad nackdelarna är om man bortser från garantifrågan som inte verkar helt tydlig. borde jag likt Rolf avstå från att falla för frestelsen? jag kan inte bestämma mig. dom/hon har ju trots allt 140-150 positiva omdömen och inget negativt?

mvh
 
hej!

tar upp denna gamla tråd då jag blivit frestad av att köpa från Cameracorner. har läst hela tråden men är fortfarande inte övertygad om vad nackdelarna är om man bortser från garantifrågan som inte verkar helt tydlig. borde jag likt Rolf avstå från att falla för frestelsen? jag kan inte bestämma mig. dom/hon har ju trots allt 140-150 positiva omdömen och inget negativt?

mvh

Jag köpte mitt Canon 300 f4 is i januari 2012 och det fungerar fortfarande helt felfritt. Men jag tycker fortfarande att Cameracorner verkar lite skumt. Några veckor efter att jag fått objektivet togs användaren bort från tradera och nu är hon tillbaka igen med lika många bra omdömen, de kanske ligger förvarade på något sätt men jag tycker att det känns skumt och eftersom det är flera som har fått problem med sina varor så skulle jag nog avstå från att köpa från henne igen.

Men det är bara hur jag tänker!

Erik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.