Hej,
Jag heter Erik och väntar på ett objektiv ( EF 300 f4 L is) enligt USPS så har paketet nu kommit till Sverige, men det har inte nått mig än. Jag bor i Västerås. Men ni menar alltså att garantin som man får med bara gäller i NordAmerika? Hon skriver nämligen att det är så kallad " VärldsGaranti". Eftersom paketet blev lite försenat nu under jul så sa hon att hon skickar med ett extra års garanti.
Men är ni som har fått era produkter från "Evalina" Nöjda?
Är själva produkten helt ny och felfri?
Mvh Erik
Hej Erik.
Eftersom jag startade tråden och frågade om Cameracorner, så har jag under tiden fått information om vilkan garantier som nu gäller för Canon. Och denna information var ett viktigt beslut att inte köpa av Cameracorner.
Detta säger Canon (i Sverige) vilket gäller Canon i hela världen:
Objektiv (och även kamera hus) som är tillverkade och sålda efter mitten av 2010 omfattas inte av den världsgaranti som man alltså haft innan. Sedan 2010 är Canon indelade i olika regioner. Dessa regioner är: Nord- och Sydamerika ,Europa,Asien,Oceanien och Japan .
Den garanti som nu finns är 12 månader +12 månader. Där dom sista 12 månaderna är möjlig för om något händer med objektivet som inte borde hända och du själv kan bevisa att du inte är orsak till skadan.
Lite svårt att bevisa enlig mitt sätt att se det. Så i praktiken är det 12 månader som gäller.
Och nu kommer det viktiga, garantin gäller bara i den region som man köper objektivet. Alltså som i ditt fall har du köpt den i USA och då gäller garanti enbart i Nord- och Sydamerika .
Vad denna Evalina eller vad hon nu heter lovar är bara "luft". Världsgaranti, skit prat. Extra garanti, ja som jag skriver finns en möjlighet till det. Men du måste skicka objektivet till den affär som objektvitet kom från i USA.