Annons

Camera of the year Popphoto 2007

Produkter
(logga in för att koppla)
Positiv nyhetsförmedling för Pentax menar du då? Här åkte även Sony och Canon med på en sväng. Jo jag får säker inget betalt av någon och visst är det väl bra att se vilka kameoror det tyngsta instanserna anser bäst, ett bra köpråd för många på lite högre nivå än "kläm och känn" som står högt i kurs här.
 
Jag tycker det håller Pentaxforumet aktivt och aktuellt. Är det positiva saker blir man ju glad som Pentaxägare. Det här är ändå ett forum för Pentax så här får vi vara partiska.

Goda nyheter om Pentax är välkommet, alltid. Så fortsätt med det Patrick ;)
 
Nog för att det kan vara trevligt med lite info vilka kameror Popphoto anser vara "Camera of the Year, - men inte tror jag en sekund att detta påverkar valet av kamera, för en spekulant på en D-SLR.
Inte heller tror jag att någon blir en bättre fotograf, bara för att ha fullkoll på vad det sägs om en viss kamera från Pentax eller något annat märke!
Ofta blir man så intresserad av ämnet fotografering, slirar ut till att läsa nästan allt, nödvändig info likaså även fullständigt onödig info, visst det är lätt gjort.
Men de riktigt avancerade fotograferna har inte tid till annat än just det praktiska, själva fotograferingen.
Då blir det resultat!
 
larsborg skrev:
Nog för att det kan vara trevligt med lite info vilka kameror Popphoto anser vara "Camera of the Year, - men inte tror jag en sekund att detta påverkar valet av kamera, för en spekulant på en D-SLR.

Det tror jag det kan göra för vissa. Lite lustigt att Sonyn har hamnat i instegkategoring tillsammans med D40, känns inte helt rätt.
 
Re: Re: Camera of the year Popphoto 2007

papi skrev:
Det tror jag det kan göra för vissa. Lite lustigt att Sonyn har hamnat i instegkategoring tillsammans med D40, känns inte helt rätt.

________________________________________________

Patrik Pihl "the crusader against D40".

Jag måste fråga, har någon som äger en D40 gjort dig något illa? 92% av alla dina inlägg har något med din ovilja mot D40 att göra. Gå vidare nu - det börjar bli löjligt.

F.ö. kanske det visst stämmer att A100 och D40 är i samma kategori, fast förstås kanske inte eftersom D40 tar bättre bilder! Hepp!

Hejs
 
Re: Re: Re: Camera of the year Popphoto 2007

Tyckaren skrev:
________________________________________________

Patrik Pihl "the crusader against D40".

Jag måste fråga, har någon som äger en D40 gjort dig något illa? 92% av alla dina inlägg har något med din ovilja mot D40 att göra. Gå vidare nu - det börjar bli löjligt.

F.ö. kanske det visst stämmer att A100 och D40 är i samma kategori, fast förstås kanske inte eftersom D40 tar bättre bilder! Hepp!

Hejs


Det som möjligen är löjligt är i så fall att reservationslöst rekommendera kameran till alla instegare utan att berätta om vilka tillkortakommanden den faktiskt har och där verkar du ligga i en helt egen klass. Det kan väl iof vara förlåtligt om det beror på brister i ditt fotografiska kunnande...
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Camera of the year Popphoto 2007

papi skrev:
Det som möjligen är löjligt är i så fall att reservationslöst rekommendera kameran till alla instegare utan att berätta om vilka tillkortakommanden den faktiskt har och där verkar du ligga i en helt egen klass. Det kan väl iof vara förlåtligt om det beror på brister i ditt fotografiska kunnande...

Ursäkta ett litet inlägg!

D40 säljs värden över i extremt stora kvantiteter.

Har inte framkommit att kameran är behäftad med några barnsjukdomar eller andra problem.

Har en serviceorganisation med mycket god renome.

Är en utpräglad instegsmodell med Nikon-ergonomi.


Vad är det för fel att rekommendera den?

Att den inte har egen motor är väl inget stort problem. Det informerar ju du om hela tiden.

Detta val/avsteg har Nikon gjort efter en konsumentanalys som visar att endast 2% av alla som köper en instegssystemare även köper ett objektiv utöver kit-optiken.

Jag efterlyser lite mer teologanda och lite mindre fundamentalism (lobbyism, produktplacering etc.) när det kommer till köpråd till instegare.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Camera of the year Popphoto 2007

Sabud skrev:
Ursäkta ett litet inlägg!

Detta val/avsteg har Nikon gjort efter en konsumentanalys som visar att endast 2% av alla som köper en instegssystemare även köper ett objektiv utöver kit-optiken.

Jag har visserligen inga egna siffror eller andra indisier som skulle säga att du har fel förutom mitt egna sunda förnuft. Men jag måste säga att jag tycker det låter otroligt lite att endast 2% av dom som köper en systemkamea av "ingångsmodell" inte skulle köpa ytterligare ett objektiv.

Instegskameror torde vara:

Nikon D40
Nikon D40X
Nikon D50
Nikon (D70)
Nikon (D80)

Canon 350D
Canon 400D

Sonya Alpha 100

Pentax K100

osv osv

Jag måste säga att objektivmarknaden måste se mörk ut om 98% av alla dessa instegskonsumenter bara skulle köra med kitobjektivet...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Camera of the year Popphoto 2007

Sabud skrev:
Ursäkta ett litet inlägg!


Vad är det för fel att rekommendera den?

Att den inte har egen motor är väl inget stort problem. Det informerar ju du om hela tiden.


Jag har aldrig sagt att det är fel att rekommendera den, att den har barnsjukdomar eller nått annat som du insinuerar men det kan vara "just" att även informera om det som saknas utöver fokusmotor, bracketing, spegeluppfällning, fokuspunkter, nedbländning, toppdisplay etc. Det är i mina ögon inte en optimal kamera att utvecklas med för den som har sådana ambitioner. Jag ser att några tycker det är störande att jag skriver om detta i frågetrådar om D40 men det ger i alla fall frågeställaren en chans att värdera kameran bättre utifrån sitt tänka behov.
 
Glöm gårdagens modeller eller kameror som är prissatta över de absolut enklaste.

Studien var gjord inför D40´s framtagning. Alltså en kamera som kan fås för under 6000:- med 18-55 och blixt.

Tycker du verkligen att D80 är en instegsmodell??

Jag räknar faktiskt inte heller D70/D70S som utpräglade instegsmodeller. Då de kom fanns inga billiga alternativ utan jag ser mer dessa kameror för entusiaster. (jag hade optik för 27.000:- till min)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Camera of the year Popphoto 2007

Sabud skrev:
Att den inte har egen motor är väl inget stort problem. Det informerar ju du om hela tiden.


Hur tänker du då, blir problemet mindre om jag informerar om det?

Det vanligaste Nikonobjektivet på FS efter 18-70 är en fast 50mm glugg. Vad drar du för slutsats av det, världens största kollektiva felköp?
 
Jag håller absolut med Patrick i frågan.

Det är dumt att bara säga att D40 är bra till alla nybörjare.. OM de utvecklas kommer de vilja uppgradera objektiv men ojsan.. det går visst knappt.. då får man sälja sin D40 och köpa en ny D80 för att få den kameran man borde köpt från början, och totalsumman har blivit högre än att köpa D80 från början..

Om jag skulle köpa en Nikon hade jag mkt hellre köpt en beggad D70 eller D70s av någon som hade uppgraderingsfeber än att köpa en okompatibel D40 eller snålad D50 som bägge har dåligt grepp dessutom.(för små kameror)

Fast hellre isåfall en D200 med bra grepp och känsla, men allra helst en K10D med kvalitétskänslan i D200 och inbyggd stabilisering.. ;)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Camera of the year Popphoto 2007

papi skrev:
Hur tänker du då, blir problemet mindre om jag informerar om det?


Precis!

Om du/någon informerar om detta kan instegaren (inte du) ta ställning till om detta är ett problem för honom /henne och välja något annat.

Canon/Olympus/Sony/Pentax etc. Alternativ brukar ju sällan saknas i dessa `hjälp med kamera-trådar´ ;-)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Camera of the year Popphoto 2007

Sabud skrev:
Precis!

Om du/någon informerar om detta kan instegaren (inte du) ta ställning till om detta är ett problem för honom /henne och välja något annat.

Canon/Olympus/Sony/Pentax etc. Alternativ brukar ju sällan saknas i dessa `hjälp med kamera-trådar´ ;-)

Felet är att man ska behöva säga det till nybörjare, om de(nikon) nu gör en snikkamera kunde de iaf vara lite mer öppna med det.. Men det är klart att de inte vill..
 
Visst är det bra! Det där med fundamentalism måste väl gälla övriga i tråden då som inte informerar om detta, kanske förblindadade av märkeslojalitet.
 
Benjamin83 skrev:
Jag håller absolut med Patrick i frågan.


Ett ganska bra exempel på hur det kan låta i dessa hjälptrådar.

Föreslå instegaren något att växa/utvecklas med!

En D200 med bra grepp och känsla men allra helst en K10D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.