Roland Mabo skrev:
Din definition av instegskamera är alltså en kamera som endast köps i tillfälligt syfte för när fotografen utvecklas vidare så köper fotografen en mer avancerad kamera. Ja, det må vara Nikons filosofi och det är antagligen därför som de tjänar så mycket pengar som de gör - det är ju en filosofi för att tjäna pengar. Pentax, å andra sidan, har en filosofi som går ut på att erbjuda mesta möjliga flexibilitet till lägsta möjliga pris så att konsumenten inte behöver byta kamera i första taget. Pentax idé om instegsmodell är alltså en kamera att växa i, en kamera som räcker länge, en investering p längre sikt. Visst har K100D många funktioner som den totala nybörjaren inte behöver, men som mycket väl kan komma att behövas när nybörjaren utvecklas och blir biten av fotografering. Eftersom denna möjlighet till växande erbjuds till ett lägre pris än kameran vars funktionalitet är mer begränsad, så tycker jag hela diskussionen är en non-issue. Varför betala mer för att få mindre?
Pentax har länge följt sin egen filosofi, de kanske inte har tjänat jättemycket pengar på det, men det är en filosofi som bygger på kärlek till fotograferandet mer än att lura brallorna av fotografer så att de måste uppdatera och köpa dyrare, nyare, modeller för att få full flexibilitet.
Jag tycker Pentax filosofi är uppfriskande i denna värld där mammon annars härskar som en gud.
Hälsar
R
Jahaja, så Pentax är inte alls intresserade av att tjäna pengar, det blir ju mer eller mindre din slutsats...????? Tillåt mig småle... Då är det nog dags att öppna ögonen o se dig runt!
Nästa fråga, så din arsenal av Pentax prylar påverkar inte din subjektivitet???
Lika lite som min lilla hög Nikon inte påverkar min alls?
Vad jag menade var...
Det finns ju folk som är nöjda sedan de köpt sin INSTEGSKAMERA (obs, min def.) och inte vill köpa på sig mera utan bara kunna fota snabbt o effektivt! Dessa människor funkar ju D40 jättebra för... De har inga fler behov än att snabbt kunna ta en familjebild och sedan gå vidare i livet!
Vad är problemet med att godkänna denna tanke? Varför köpa sig fler funktioner än du behöver o som du aldrig kommer att använda...snacka om slöseri med resurser!
Min första kamera var en 35 mm Pentax ASHAI...
Störthäftig, man kunde ju förfasen slå den i marken och ändå funkade den...
Så jag har verkligen inget emot Pentax som märke, snarare hoppas jag verkligen att det går bra för dem! Vore nyttigt för hela industrin som sådan!
(Ok, ovanstående spelade mindre roll, men mest en liten friskrivningsklausul...haha)..
PS, gillar verkligen din bild på den fjäderklädde mannen, verkligen bra porträtt...(Pentax misstänker jag?
)
//Peter