Annons

Camera of the year Popphoto 2007

Produkter
(logga in för att koppla)
I vilket fall får den mycket höga användarbetyg på konstruktion men "känslan" är ju en subjektiv upplevelse. Tittar man på hur den är byggd på stålchassi och slutare för 100 k exponeringar kan man nog förvänta sig en hög hållbarhet/livslängd. Själv tycker jag af-väljaren inte når upp till kamerans övriga nivå. Till viss del skulle jag tro det låga priset beror på att huset inte är gjutet i magnesium (som andra kameror i klassen) samt att den har lägre seriebildsprestanda.


http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=pentax_k10d


http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=nikon_d200
 
Hur är det med mattekunskaperna Adam?

De som inte känner dig bättre kan ju tro att det finns någon som helst sanning i dina påståenden medan det egentligen bara är ett personligt och osant påhopp, patetiskt minst sagt.
 
papi skrev:
Hur är det med mattekunskaperna Adam?

De som inte känner dig bättre kan ju tro att det finns någon som helst sanning i dina påståenden medan det egentligen bara är ett personligt och osant påhopp, patetiskt minst sagt.

______________________________________________

Nä men jag tycker bara att du är otroligt onyanserad och trång i ditt synsätt, då växer mina små horn.

Men visst har en stor del av dina inlägg haft D40 i i sitt innehåll, om inte annat skall du kanske backa bandet själv och titta. Kamerorna blir bättre och bättre i sin teknik, eftersom det till stor del handlar om algoritmer i dagens digitala teknik. En kamera kanske inte måste vara sämre för att den är mer lättkött än andra, tvärtom kan det säkert vara.

Du raljerar själv över mina fotokunskaper, något som du inte har en blekaste aning om - det är patetiskt, och plumpt.

Jag tycker att du skall testa D40/D40x, provskjut med dem, ta också din älskade Pentax och skjut samtidigt. Kom sedan tillbaka med en så onyanserad rapport som möjligt vilken kamera du föredrar i "day to day use", låt även familjemedlemmar testa och ge sitt utlåtande.

Du kommer bli förvånad, med vilken träffsäkerhet som D40/D40x har i sin exponering, som är låååångt viktigare än bracketing - eftersom exponeringen är så bra.

Jag väntar med spänning - någon annan som gör det också?

Hälsningar

Adam
 
Bokeh skrev:
Att Pentax K10D blev "Camera of the Year" var väl inte så oväntat, prisvärd kamera som den är, men att kalla det en kvalitetskamera är väl att ta i, jag tyckte den kändes väldigt billig, var väldigt plastig och med sladdriga knappar och grötig meny, men man kan väl inte kräva mer för priset den kostar.

Allt det där är ju subjektiva upplevelser. Det yttre skalet är byggt i en plastkomposit som är trätt utanpå ett stålchassi där både bottenplattan, topplattan, sidodelarna, bakstycket och även frampartiet med sensorhuset är av högstabilt stål med objektivfattningen av metall bultad på stålchassiet. Jämför gärna med Canons 400D som ligger i en motsvarande prisklass och där bara mittensektionen runt sensorn är i metall. Sidostyckena, bakpartiet och bottenplattan hos Canon är i något de kallar för "reinforced plastic composite". Canon använder alltså ett chassi med vissa delar i metall och vissa delar i plast, med en klädd utsida av plast - medan Pentax hela chassi är gjort i metall.

Pentax lösning är dyrare, trots detta är ej kameran särskilt mycket dyrare. Räkna även in vädertätningen med gummipackningar kring alla kontakter och reglage (en del av dem syns, en del ligger gömt under), som också kostar en hel del pengar. Så rent byggmässigt motsvarar K10D en Nikon D200 och ligger på en högre nivå än EOS 30D (därför att Pentax vädertätning är bättre än Canons).

Sedan kan man givetvis diskutera den taktila känslan på den plastkomposit som utgör det yttre skalet, vissa tycker det ger en skön, närmast sensuell känsla, medan andra, som du, tycker det känns plastigt. Jag minns diskussionerna som fanns om MZ-S där vissa uttryckte att den kameran kändes plastig därför att magnesiumkroppen var klädd med en lack som var applicerat i 7 lager för hand, och denna ytbehandling uppfattade vissa som "billig" i känslan (fast den var enormt dyr att göra...). Taktilupplevelse är helt subjektivt och har inget med verklig kvalitet att göra.

Detta med "sladdrighet", ja det är ju tycke och smak. Samsung GX-10 har en annan knappdesign. Jag vet många som uppfattar avtrycket på K10D som "sladdrigt" därför att det är mjukt och ej känns som andra kamerors avtryck. Pentax har haft detta avtryck i hur många år som helst, ja mina 90-tals Pentax kameror hade det iaf. Även min P30 från -88. Kommer man från ett annat märke och är van vid ett visst sätt så uppstår ju en kontrast, vilket inte automatiskt innebär att Pentax är sämre. Personligen tyckre jag det är bättre. Man vänjer sig och får svårt använda annat, det är som vissa franska bilar... :)

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Tyckaren skrev:
______________________________________________

Nä men jag tycker bara att du är otroligt onyanserad och trång i ditt synsätt, då växer mina små horn.


Och vari består det välnyanserade i dina inlägg? Du hyllar inte bara D80, utan D40 och D200 också? :)
Kom igen, alla här är väl lite fan boys av sitt eget märke. Inget fel i det, och en bra grogrund för långa debatter :)
 
papi skrev:
Varför inte, Jonas och Adam tog ju ändå snabbt tråden "off topic" med några riktiga lågvattenmärken.
Oj, här blir man minsann utmålad som "bad boy"

Jag bara gjorde en (i mitt tycke) rolig skrivning om att du är snabb ut med positiva marknadssignaler som ställer Pentax i bra dager. Lite av "gerillamarknadsföring" och jag undrade (även här lite ironiskt) om du var anställd av Pentax.

Om du (och andra) uppfattar mitt inlägg som "lågvattenmärke" så ber jag om ursäkt för det var inte meningen. Jag håller Pentax högt som kamera och det var egentligen bara små, små saker som gjorde att jag istället satsade på Nikon i våras.
 
Personligen stör jag mig inte så mycket på OT-inlägg. Kan ofta vara ett tecken att ursprungsfrågan är utdebatterad. Hellre OT än inga inlägg alls :)
 
Intressant med lite Märkes pajkastning...

Det största felet här är ju vad man lägger för mening i ordet INSTEGSKAMERA...

För mig betyder det:
En person som köper sin första digitala systemkamera, personen vill inte lägga för mycket pengar på den, utan bara kunna fota och gå vidare... Med andra ord, en ganska enkel hantering.
Behöver denna person spegeluppfällning????
Nej...
Behöver denna person bracketting?
Nej...
Varför? Därför han har aldrig tänkt på det och kommer troligtvis aldrig fundera mycket över det!

När han börjat fundera över det...ja då kan det ju vara idé att titta på en nyare...då kanske D80 eller nåt annat märke...

Så tolkar jag ordet...och då funkar D40 riktigt bra...

Men sedan finns det garanterat en mängd andra märken o modeller som kanske är bättre för samma pris...vad vet jag...bryr mig inte!
Det är ju efter don o person som ni vet!

Så lägg när tramset med märkes-talibanismen...det är bara löljligt o lågt!
Ut o framställ bilder istället!!!
//P
 
Din definition av instegskamera är alltså en kamera som endast köps i tillfälligt syfte för när fotografen utvecklas vidare så köper fotografen en mer avancerad kamera. Ja, det må vara Nikons filosofi och det är antagligen därför som de tjänar så mycket pengar som de gör - det är ju en filosofi för att tjäna pengar. Pentax, å andra sidan, har en filosofi som går ut på att erbjuda mesta möjliga flexibilitet till lägsta möjliga pris så att konsumenten inte behöver byta kamera i första taget. Pentax idé om instegsmodell är alltså en kamera att växa i, en kamera som räcker länge, en investering p längre sikt. Visst har K100D många funktioner som den totala nybörjaren inte behöver, men som mycket väl kan komma att behövas när nybörjaren utvecklas och blir biten av fotografering. Eftersom denna möjlighet till växande erbjuds till ett lägre pris än kameran vars funktionalitet är mer begränsad, så tycker jag hela diskussionen är en non-issue. Varför betala mer för att få mindre?

Pentax har länge följt sin egen filosofi, de kanske inte har tjänat jättemycket pengar på det, men det är en filosofi som bygger på kärlek till fotograferandet mer än att lura brallorna av fotografer så att de måste uppdatera och köpa dyrare, nyare, modeller för att få full flexibilitet.

Jag tycker Pentax filosofi är uppfriskande i denna värld där mammon annars härskar som en gud.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Din definition av instegskamera är alltså en kamera som endast köps i tillfälligt syfte för när fotografen utvecklas vidare så köper fotografen en mer avancerad kamera. Ja, det må vara Nikons filosofi och det är antagligen därför som de tjänar så mycket pengar som de gör - det är ju en filosofi för att tjäna pengar. Pentax, å andra sidan, har en filosofi som går ut på att erbjuda mesta möjliga flexibilitet till lägsta möjliga pris så att konsumenten inte behöver byta kamera i första taget. Pentax idé om instegsmodell är alltså en kamera att växa i, en kamera som räcker länge, en investering p längre sikt. Visst har K100D många funktioner som den totala nybörjaren inte behöver, men som mycket väl kan komma att behövas när nybörjaren utvecklas och blir biten av fotografering. Eftersom denna möjlighet till växande erbjuds till ett lägre pris än kameran vars funktionalitet är mer begränsad, så tycker jag hela diskussionen är en non-issue. Varför betala mer för att få mindre?

Pentax har länge följt sin egen filosofi, de kanske inte har tjänat jättemycket pengar på det, men det är en filosofi som bygger på kärlek till fotograferandet mer än att lura brallorna av fotografer så att de måste uppdatera och köpa dyrare, nyare, modeller för att få full flexibilitet.

Jag tycker Pentax filosofi är uppfriskande i denna värld där mammon annars härskar som en gud.

Hälsar
R

Jahaja, så Pentax är inte alls intresserade av att tjäna pengar, det blir ju mer eller mindre din slutsats...????? Tillåt mig småle... Då är det nog dags att öppna ögonen o se dig runt!

Nästa fråga, så din arsenal av Pentax prylar påverkar inte din subjektivitet???
Lika lite som min lilla hög Nikon inte påverkar min alls?

Vad jag menade var...
Det finns ju folk som är nöjda sedan de köpt sin INSTEGSKAMERA (obs, min def.) och inte vill köpa på sig mera utan bara kunna fota snabbt o effektivt! Dessa människor funkar ju D40 jättebra för... De har inga fler behov än att snabbt kunna ta en familjebild och sedan gå vidare i livet!
Vad är problemet med att godkänna denna tanke? Varför köpa sig fler funktioner än du behöver o som du aldrig kommer att använda...snacka om slöseri med resurser!

Min första kamera var en 35 mm Pentax ASHAI...
Störthäftig, man kunde ju förfasen slå den i marken och ändå funkade den...
Så jag har verkligen inget emot Pentax som märke, snarare hoppas jag verkligen att det går bra för dem! Vore nyttigt för hela industrin som sådan!
(Ok, ovanstående spelade mindre roll, men mest en liten friskrivningsklausul...haha)..

PS, gillar verkligen din bild på den fjäderklädde mannen, verkligen bra porträtt...(Pentax misstänker jag? ;))
//Peter
 
papi skrev:
Inget jag känner igen. Jag brukar påpeka att K10 inte är en instegskamera men att den håller att utvecklas med, sen köper många instergare den i alla fall.

För den som vill utvecklas är det kanske dumt att börja med den kamera som i särklass saknar flest gundläggande fotografiska funktioner och som bara kan ta ett mycket begränsat antal objektiv.

Kan du aldrig sluta svamla någon gång? Har du sådana minderväreskomplex för att du fotar med pentax som bara har skitobjektiv i sitt sortiment att du hela tiden måste klanka på andra kameror? Det finns tillräckligt många AF-S objektiv för att med råge tillfredställa D40-ägaren, det är Nikons äldre objektiv man inte kan använda. Det finns väl fler AF-S objektiv i Nikons sortiment än vad det finns Pentaxobjektiv, så med de argument du håller på med fattar jag inte varför du har en Pentax över huvud taget?

Och förresten, vad är Popphoto? har aldrig hört talas om det? Räcker det inte TIPA och EISA och allt vad skiten heter?

Vilka grundläggande fotografiska funktioner saknar D40?
 
Peter Nessler skrev:
Vad jag menade var...
Det finns ju folk som är nöjda sedan de köpt sin INSTEGSKAMERA (obs, min def.) och inte vill köpa på sig mera utan bara kunna fota snabbt o effektivt! Dessa människor funkar ju D40 jättebra för...
//Peter

Visst finns det sådana köpare men det finns också de som växt ur sin kompakt och söker något med att utveckals med och med fler inställningsmöjligheter.

Om köparen behöver spegeluppfällning och bracketing kan bara han eller hon själv avgöra men förutsättningarna att förstå och lära sig liknande funktioner torde vara större om de finns i kameran än annars.
 
papi skrev:
Visst finns det sådana köpare men det finns också de som växt ur sin kompakt och söker något med att utveckals med och med fler inställningsmöjligheter.

Om köparen behöver spegeluppfällning och bracketing kan bara han eller hon själv avgöra men förutsättningarna att förstå och lära sig liknande funktioner torde vara större om de finns i kameran än annars.

Men snälla nån...vad är ditt bekymmer...det är ju inte du som drabbas...!!

Om det nu är så att man kan tänka sig att utvecklas är det ju bara att titta på en något dyrare modell direkt...*suck*!
Det är ju helt upp till köparen att se sina egna behov...så funkar det ju både för dig o för mig!

Kan inte förstå denna märkes-talibanism vissa drabbas av...*suck*!

//P
 
-big kahuna- skrev:
Vilka grundläggande fotografiska funktioner saknar D40?

Jag har klippt bort 90% av ditt inlägg här som skulle platsat bättre i sandlådan. Som svar på din fråga anser jag att det är bracketing, MLU och DOF-preview. Avsaknaden av autofokusmotor i kameran får ju också konsekvenser om man skulle vilja ha en snabb fast glugg.
 
papi skrev:
Jag har klippt bort 90% av ditt inlägg här som skulle platsat bättre i sandlådan. Som svar på din fråga anser jag att det är bracketing, MLU och DOF-preview. Avsaknaden av autofokusmotor i kameran får ju också konsekvenser om man skulle vilja ha en snabb fast glugg.

Grundläggande var det ja... fråga min mamma som ska köpa kamera om hon ens vet vad det är, eller om hon ens bryr sig.

Det beror ju som sagt på vad man har för krav, själv tycker jag det är enastående att skapa enkla billiga instegsmodeller så folk som vill ha en systemkamera men som inte använder en massa extrafunktioner ändå ska känna att det finns något prisvärt. Sen när dom om några år eventuellt saknar bracketing eller någon annan "viktig" funktion så köper dom ett Nikonhus igen eftersom dom säkert har objekitivet, blixt och något annat käckt tillbehör. Kamerahus blir ju dessutom "gamla" fort och en kille som du som verkar fota med specifikationen istället för kameran måste ju snart skicka din gamla K10D på tippen för något bättre ;)
 
-big kahuna- skrev:
Det beror ju som sagt på vad man har för krav, själv tycker jag det är enastående att skapa enkla billiga instegsmodeller så folk som vill ha en systemkamera men som inte använder en massa extrafunktioner ändå ska känna att det finns något prisvärt.

Det tycker jag också och har aldrig hävdat något annat. Frågan har väl snarare blivit om man FÅR upplysa en köpare även möjliga brister så att denna SJÄLV kan fatta ett beslut utan bli kallad D40-hatare eller märkestaliban. Svaret är uppenbarligen att det inte går.
 
Peter Nessler skrev:
Varför köpa sig fler funktioner än du behöver o som du aldrig kommer att använda...snacka om slöseri med resurser!

Varför betala extra pengar för en kamera där funktioner och möjligheter har tagits bort? Det tycker jag verkligen är ett slöseri med resurser! När du är nybörjare och köper en kamera, så vet du inte vilka funktioner du kommer att använda eller inte - för du har inte nått dit än. Som nybörjare så har man inte tillräckliga kunskaper för att kunna värdera funktioner, därför är det förmätet när en kameratillverkare tar bort kreativa möjligheter - för de vet ju att när man väl har börjat så utvecklas nybörjaren och då får upp ögonen för vad som är användbart och inte, och då köper man en ännu dyrare Nikon när man har växt ur den som man först köpte. Det hela är väldigt smart uttänkt. Pentax, å andra sidan, erbjuder en flexibel kamera med fler möjligheter till lägre pris - du behöver inte betala extra pengar för att få färre funktioner, du har tillåtelse att växa med kameran i din egen takt till ett lägre pris än det funktionsbegränsande alternativet tillåter. Och när du en dag känner, den där funktionen - den vill jag prova, så kan du göra det utan att behöva sälja kameran och köpa en dyrare.

Det tycker jag är en fin filosofi.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.