Annons

Camera of the year Popphoto 2007

Produkter
(logga in för att koppla)
Sabud skrev:
Ett ganska bra exempel på hur det kan låta i dessa hjälptrådar.

Föreslå instegaren något att växa/utvecklas med!

En D200 med bra grepp och känsla men allra helst en K10D.

Ja, det är ju så att man kan skriva om en rekommendation är för de som tror att de kommer vilja komplettera inom nåt år, ELLER för de som bara tänkt ha en enkel kamera med kitoptik som tar hyfsade bilder som är milslångt bättre än kompaktkameror.

Och även om någon rekommenderar en kamera, så innebär det inte att alla andra måste köpa en sån, eller ens bry sig om rekommendationerna.

Jag hade en halvavancerad kompaktkamera som lärde mig en del om fotografering, en Konica Minolta Dimage A2. Den kändes lite klen i handen så för mig kändes det viktigt med en rejäl kamera med bra grepp, så för mig kändes D200 som en bra uppgradering till en rejäl kamera, sen kände jag att jag fick ungefär samma sak i K10D till bättre pris, och stabilisering på köpet.

Så jag såg ingen anledning att köpa en halvbra systemkamera när prisskillnaden inte var så stor upp till en bättre kamera att växa med.
 
Inget jag känner igen. Jag brukar påpeka att K10 inte är en instegskamera men att den håller att utvecklas med, sen köper många instergare den i alla fall.

För den som vill utvecklas är det kanske dumt att börja med den kamera som i särklass saknar flest gundläggande fotografiska funktioner och som bara kan ta ett mycket begränsat antal objektiv.
 
Re: Re: Camera of the year Popphoto 2007

jdandanell skrev:
Lika oväntat som att det är just du som skapar dessa inlägg. Säkert du inte får provision från Pentax?

Jag tycker det mest oväntade nu är att en ointressant kamera som D40 är största debattämnet i Pentax-forumet....
 
Nu börjar det likna en töntig tuppfäktning, vem som har rätt...!

Ut å fotografera innan kameran blir omodern!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Camera of the year Popphoto 2007

Sabud skrev:

D40 säljs värden över i extremt stora kvantiteter.

Jag efterlyser lite mer teologanda och lite mindre fundamentalism (lobbyism, produktplacering etc.) när det kommer till köpråd till instegare.

Det är intressant att du efterlyser mindre fundamentalism när du i inlägg efter inlägg uppvisar din synnerligen fundamentala syn om köpare till instegsmodeller - nämligen att de är ointresserade av att utveckla sin fotografering och därmed investera i annan optik än kitzoomen och de avancerade funktioner och möjligheter som en systemkamera kan erbjuda (dock ej D40:n). Din pro-D40 fundamentalistiska syn du ständigt redogör för är tröttsamt. Vi har redan bemött alla dina argument flera gånger och fortfarande frågar du varför det är fel att rekommendera D40:n som instegskamera. Du vet redan svaret, en uppskattning är att du har fått det minst 50 gånger redan...

Att en produkt säljer mycket säger inget om dess kvalitet eller företräden. "Mest såld" är långt ifrån synonymt med "bäst". Det har inte genomförst några undersökningar om vad kunderna tycker efter köpet, efter att de har använt den ett tag.

Det är min fullständiga övertygelse att de flesta som köper en D40 inte känner till att D40:n ej fungerar med flertalet nya objektiv från tredjepartstillverkarna, eller med Nikons välkända fasta gluggar. Därför att detta är inget som Nikon basunerar ut i sin reklam. Besvikelsen torde därför bli stor när den nyblivne D40 ägaren ska införskaffa extra objektiv.

Det är givetvis en uppgift i ett forum att upplysa om kamerors svagheter, inte bara företräden - just för att kameraköpare ska kunna göra ett så bra val som möjligt.

Din fundamentalistiska syn att sopa D40:ns brister under mattan med det fundamentalistiska argumentet att instegsköpare inte är intresserade av den informationen, tycker jag är att utmåla instegsköpare som fullkomliga idioter och det är en tråkig infallsvinkel på en diskussion.

Hälsar
R
 
Sabud skrev:
Ett ganska bra exempel på hur det kan låta i dessa hjälptrådar.

Föreslå instegaren något att växa/utvecklas med!

En D200 med bra grepp och känsla men allra helst en K10D.

En K100D är en utmärk kamera att växa med, därför att den erbjuder färre begränsningar än D40:n. Man behöver inte välja en K10D, det som den har utöver K100D är högre prestanda (snabbare) och vädertätning, samt snabbare åtkomst till vissa funktioner, men som fotografiskt verktyg är K100D ett utmärkt val och den har spegeluppfällning, bracketing och flera andra funktioner som uppskattas av mer avancerade fotografer. K100D är en avancerad kamera till instegspris och följer därmed Pentax tradition av att göra bra kameror för fotostudenter.

Det är min övertygelse att flera i detta forum är just fotostudenter, eller är mer intresserade av att utveckla sin fotografering än den sedvanliga familjeknäpparen som bara använder kameran på julen och sommarsemestern. Att då i detta forum rekommendera andra kameror än D40:n som instegsmodell, är en logisk anpassning efter detta forums besökare. Vanliga familjeknäppare brukar inte besöka detta forum, för de är helt enkelt inte så intresserade.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Det är min övertygelse att flera i detta forum är just fotostudenter, eller är mer intresserade av att utveckla sin fotografering än den sedvanliga familjeknäpparen som bara använder kameran på julen och sommarsemestern. Att då i detta forum rekommendera andra kameror än D40:n som instegsmodell, är en logisk anpassning efter detta forums besökare. Vanliga familjeknäppare brukar inte besöka detta forum, för de är helt enkelt inte så intresserade.

Hälsar
R

Precis, vad gör man annars här och söker råd, om man inte tror sig vilja utvecklas inom fotografi!?
Mkt bra..

Är man familjeknäppare som köper system för det ger bättre bilder så kan man nog hålla sig till Smartsontester och dylikt..
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Camera of the year Popphoto 2007

Roland Mabo skrev:
Det är intressant att du efterlyser mindre fundamentalism när du i inlägg efter inlägg uppvisar din synnerligen fundamentala syn om köpare till instegsmodeller - nämligen att de är ointresserade av att utveckla sin fotografering och därmed investera i annan optik än kitzoomen och de avancerade funktioner och möjligheter som en systemkamera kan erbjuda (dock ej D40:n). Din pro-D40 fundamentalistiska syn du ständigt redogör för är tröttsamt. Vi har redan bemött alla dina argument flera gånger och fortfarande frågar du varför det är fel att rekommendera D40:n som instegskamera. Du vet redan svaret, en uppskattning är att du har fått det minst 50 gånger redan...

Att en produkt säljer mycket säger inget om dess kvalitet eller företräden. "Mest såld" är långt ifrån synonymt med "bäst". Det har inte genomförst några undersökningar om vad kunderna tycker efter köpet, efter att de har använt den ett tag.

Det är min fullständiga övertygelse att de flesta som köper en D40 inte känner till att D40:n ej fungerar med flertalet nya objektiv från tredjepartstillverkarna, eller med Nikons välkända fasta gluggar. Därför att detta är inget som Nikon basunerar ut i sin reklam. Besvikelsen torde därför bli stor när den nyblivne D40 ägaren ska införskaffa extra objektiv.

Det är givetvis en uppgift i ett forum att upplysa om kamerors svagheter, inte bara företräden - just för att kameraköpare ska kunna göra ett så bra val som möjligt.

Din fundamentalistiska syn att sopa D40:ns brister under mattan med det fundamentalistiska argumentet att instegsköpare inte är intresserade av den informationen, tycker jag är att utmåla instegsköpare som fullkomliga idioter och det är en tråkig infallsvinkel på en diskussion.

Hälsar
R

Nu får du väl ändå lugna ner dig lite... Ingen här har kallat fotonybörjare för "fullkomlig idioter" (tja, inte innan du lanserade begreppet i alla fall...).

Håller med dig om att om man nu är fotostudent så är inte D40 det bästa valet, men fan vet om jag tycker att K10D är ett så mycket bättre val. Är man fotostudent idag (alltså att man studerar för att bli fotograf, inte nån gymnasievariant) så skulle jag faktiskt tro att 5D är bästa valet. Men det känns som en annan diskussion.

Men de tror jag inte är den huvudsakliga målgruppen för D40, det är snarare familjeknäppare som vill ha en smidig och enkel kamera som tar bra bilder. Att i det läget rekommendera en för avancerad kamera tycker inte jag är riktigt fair.

Och ja, jag tror nog ändå att försäljningsstatistik ger en viss bild av hur uppskattad/populär en viss kameramodell är. Om det nu är så illa som du målar upp: var är alla begagnade D40 som borde ligga ute till försäljning?
 
Sådär vid sidan av kamerahus-debatten tycker jag att det var lite intressant att Pentax DA* 16-50mm f/2.8 ED (IF) fick en utmärkelse.

Nog för att den med stor sannolikhet kommer att vara riktigt bra, men det känns ändå lite konstigt att prisbelöna produkter som varken har testats (officiellt iaf) eller finns att köpa...

Framför allt när motiveringstexten får det att låta som att objektivet fick priset redan på bra specar i pressmeddelandet, eftersom det klingar lite av högläsning ur detsamma ;)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Camera of the year Popphoto 2007

AndersGbg skrev:
målgruppen för D40, det är snarare familjeknäppare som vill ha en smidig och enkel kamera som tar bra bilder. Att i det läget rekommendera en för avancerad kamera tycker inte jag är riktigt fair.

Men det är knappast en majoritet av familjeknäppare som ställer frågor här på fotosidan. Beträffande K100D så är den visserligen avancerad i sin funktionalitet men det återkommande omdömmet om kameran är ändå att den är väldigt lättanvänd.
 
Nej, att familjeknäpparna inte hänger här på FS det håller jag helt med om. Jag har inte heller rekommenderat D40 till någon här på forumet, men har dock det "i verkligheten". Åt var och en det som passar dem bäst.

Men att hävda att D40 är dålig eftersom nybörjare inte kan växa i den tycker jag är fel. För en väldigt stor målgrupp är D40 helt perfekt: lätt (viktigtmässigt alltså), superenkelt menysystem (har ni testat den? Det är som att ha men en liten fotolärare inbyggd i kameran – mycket pedagogiskt och smart) och med bra bildkvalite direkt i JPEG.
Att i det läget komma med "funkar bara med AF-S-objektiv" känns som ett rätt oviktigt argument faktiskt.

K100D är säkert en jättebra kamera som också är enkel att använda. Det ena utesluter ju inte det andra. Dock tror jag nog att D40 är mer anpassad till den målgrupp som är intresserade av att ta bilder på semastern, men som egentligen är rätt ointresserade av hantverket fotografi.
 
Du läser inläggen dåligt min vän, det är inte bara kompatibiliteten med objektiv som är begränsad för D40:n (och därmed hämmar fotografens kreativa möjligheter, eftersom bara Sigmas dyra HSM objektiv är den enda möjligheten bland tredjepartsobjektiven). Få kameror exponerar 100% rätt i alla situationer, inte ens D40:n, så därför är ju en funktion som bracketing (alternativexponering) en välkommen möjlighet även för nybörjare med låg eller ingen kunskap om exponering. Sedan så tror jag även familjeknäpparen är intresserad av stabila bilder som är så lite påverkade av handskakningar som möjligt, för familjeknäpparen har antagligen inte med ett stativ i ur och skur. Jag kan ej hålla med dig om att D40:n är optimalt anpassad för familjeknäppare, K100D har många funktioner som även familjeknäppare har nytta av - även om den primärt är designad för fotostudenter och andra som vill utvecklas inom fotografi.

Jag tycker definitivt inte att D40:n är perfekt för sin målgrupp.

Hälsar
R
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Camera of the year Popphoto 2007

AndersGbg skrev:
Nu får du väl ändå lugna ner dig lite... Ingen här har kallat fotonybörjare för "fullkomlig idioter" (tja, inte innan du lanserade begreppet i alla fall...).

Håller med dig om att om man nu är fotostudent så är inte D40 det bästa valet, men fan vet om jag tycker att K10D är ett så mycket bättre val. Är man fotostudent idag (alltså att man studerar för att bli fotograf, inte nån gymnasievariant) så skulle jag faktiskt tro att 5D är bästa valet. Men det känns som en annan diskussion.

Och ja, jag tror nog ändå att försäljningsstatistik ger en viss bild av hur uppskattad/populär en viss kameramodell är. Om det nu är så illa som du målar upp: var är alla begagnade D40 som borde ligga ute till försäljning?

Nu får du ta och lugna ner dig och ägna dig åt att läsa mina inlägg ordentligt. Din fundamentalism börjar bli tröttsam. Jag har inte påstått att någon har uttryckt i ord att nybörjare är "fullkomliga idioter", om du läser mitt inlägg igen så kommer du säkert se att jag menar att vissa här i praktiken utmålar nybörjare som fullkomliga idioter, även fast de inte har sagt det med ord och jag har heller aldrig påstått att de har sagt det med ord.

Jag har heller inte skrivit att K10D är ett utmärkt val för fotostudenter, jag skrev att K100D är det. K10D och K100D är inte samma kamera. Fotostudenter brukar nämligen ej ha gott om pengar, de hade det iaf inte på min tid. Att rekommendera en Canon 5D till fotostudenter är ett hån mot många studenters ekonomiska verklighet.

K1000 är världens mest sålda kamera till fotostudenter, ja en av Pentax billigaste och mest basic-modeller. Inte någon flashig dyr variant från Nikon eller Canon. Fotostudenter behöver inte dyra eller flashiga saker, de behöver däremot en kamera som ger dem fullständiga kreativa möjligheter till lägsta möjliga pris. k100D passar in i den kategorin, det gör inte Canon 5D som är din rekommendation till fotostudenter.

Men snälla du, hur kan försäljningsstatistik berätta om hur nöjda kunderna är? De vet ju inte hur nöjda eller missnöjda de är innan de har köpt och använt kameran ett tag!! Du gör en fullständigt orimlig koppling, för den bygger på att kunderna är nöjda innan köpet! Jag förstår inte hur du kan tänka så.

För bilar så görs det kvalitetsundersökningar efter att ägarna haft bilen ett år och dessa undersökningar skiljer sig ofta från försäljningsstatistik, jag skulle ej bli förvånad om samma gällde för kameror.

Hälsar
R
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Camera of the year Popphoto 2007

AndersGbg skrev:
Och ja, jag tror nog ändå att försäljningsstatistik ger en viss bild av hur uppskattad/populär en viss kameramodell är.

Volvo V70 är Sveriges mest sålda bil, den torde därför enligt din logik även vara den bilmodell som svenska kunder är mest nöjda med. Enligt Vi Bilägares undersökning AutoIndex är så inte fallet...

Jag förstår inte varför kameravärlden skulle avspegla en betydligt mer direkt koppling mellan försäljningssiffror och hur nöjd kunden verkligen är. Vilka marknadsteorier eller modeller över kunders beteendemönster stödjer du din logik på?

Hälsar
R
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Camera of the year Popphoto 2007

AndersGbg skrev:
det känns som en annan diskussion.

Apropå "känns som en annan diskussion", den här tråden började med att Popular Photography har utsett K10D till Camera of the Year. Jag förstår inte hur din fundamentalistiska argumentering för Nikon D40 hör hemma i den här diskussionen. Den vanlige familjeknäpparen - som du hävdar är D40:ns målgrupp - läser troligen inte fototidningar, så varför skulle det spela någon roll för den målgrupp vilken kamera som blir Camera of the year i en fototidning vars syfte är att inspirera de med stort intresse för fotografi, som är lite mer än familjens semester och julklappsutdelning?

Dock måste jag gratulera dig till att ha lyckats infiltrera Pentax forumets trådar med din hyllning av Nikon D40 i flera diskussioner som ej hade ett dugg med den att göra. Det tyder ju iaf på en viss driftighet och driftiga människor har min beundran, även om de har en logik som jag absolut inte delar.

Dock, jag diskuterar gärna Pentax i avdelningen för Pentax. Det finns ett forum för kamerajämförelser... där dina hyllningar troligen tas emot mer positivt än i avdelningen för Pentax. Vi som skriver här har ju gjort vårt kameraval. Min enkla logik är att den som är intresserad av Nikon, läser i Nikonforumet. Inte forumet för Pentax... Men du har ju redan visat att din logik är annorlunda än min.

Hälsar
R
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Camera of the year Popphoto 2007

Roland Mabo skrev:
Apropå "känns som en annan diskussion", den här tråden började med att Popular Photography har utsett K10D till Camera of the Year. Jag förstår inte hur din fundamentalistiska argumentering för Nikon D40 hör hemma i den här diskussionen. Den vanlige familjeknäpparen - som du hävdar är D40:ns målgrupp - läser troligen inte fototidningar, så varför skulle det spela någon roll för den målgrupp vilken kamera som blir Camera of the year i en fototidning vars syfte är att inspirera de med stort intresse för fotografi, som är lite mer än familjens semester och julklappsutdelning?

Dock måste jag gratulera dig till att ha lyckats infiltrera Pentax forumets trådar med din hyllning av Nikon D40 i flera diskussioner som ej hade ett dugg med den att göra. Det tyder ju iaf på en viss driftighet och driftiga människor har min beundran, även om de har en logik som jag absolut inte delar.

Dock, jag diskuterar gärna Pentax i avdelningen för Pentax. Det finns ett forum för kamerajämförelser... där dina hyllningar troligen tas emot mer positivt än i avdelningen för Pentax. Vi som skriver här har ju gjort vårt kameraval. Min enkla logik är att den som är intresserad av Nikon, läser i Nikonforumet. Inte forumet för Pentax... Men du har ju redan visat att din logik är annorlunda än min.

Hälsar
R

Jag skrev så eftersom det blev ett litet sidospår.

Du får välja här: vill du ha ett svar på dina inlägg så gör jag gärna det, men tycker du att diskussionen drar iväg från ämnet (Pentax) och inte hör hemma här så respekterar jag det och låter bli att svara.
Hur vill du att jag ska göra?
 
Varför inte, Jonas och Adam tog ju ändå snabbt tråden "off topic" med några riktiga lågvattenmärken.
 
papi skrev:
Varför inte, Jonas och Adam tog ju ändå snabbt tråden "off topic" med några riktiga lågvattenmärken.

Fast varför fortsätta om det inte blir nån bra diskussion?
Missförstå mig rätt, jag debatterar gärna men vill inte bidra till att saker spårar ur eller anses som att jag trashar Pentax-forumet. Då lägger jag hellre av.
 
Att Pentax K10D blev "Camera of the Year" var väl inte så oväntat, prisvärd kamera som den är, men att kalla det en kvalitetskamera är väl att ta i, jag tyckte den kändes väldigt billig, var väldigt plastig och med sladdriga knappar och grötig meny, men man kan väl inte kräva mer för priset den kostar.

/kent
 
Re: Re: Re: Camera of the year Popphoto 2007

Tyckaren skrev:
________________________________________________

Patrik Pihl "the crusader against D40".

Jag måste fråga, har någon som äger en D40 gjort dig något illa? 92% av alla dina inlägg har något med din ovilja mot D40 att göra. Gå vidare nu - det börjar bli löjligt.

F.ö. kanske det visst stämmer att A100 och D40 är i samma kategori, fast förstås kanske inte eftersom D40 tar bättre bilder! Hepp!

--------------------------------------------

Jag måste tyvärr rätta mitt inlägg.

92% av The Crusaders inlägg handlar inte om D40, utan nu är det uppe i 96,29%.

Han passade också på att ge mig en känga för min fotokunskap... Något som förstås inte The Crusader har en aning om.

"För att kunna uppskatta något som är enkelt i all sin mening, så måste man ha kunskap om något avancerat".

Men det är klart F1-förarna tycker ju inte alls att det är bra med automatisk växellåda, traction control, och allsköns hjälpmedel... De gillar mycket bättre att spinna och behöva lägga koncentrationen på att växla, än att på att kolla på var de kör - hur de skall köra bäst.

Hälsningar

Adam
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.