Annons

C-8080 eller 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan S.

Medlem
Har funderat ett bra tag nu och det här är de kameror som jag återvänder till. Vill helst ha en DSLR p.g.a. bättre bildkvalitet men är tveksam främst för problemet med damm på sensorn. Vill nämligen inte sitta och pilla med det själv och riskera förstöra hela kameran, sen verkar det vara dyrt att lämna in den för att ta bort damm. Är också osäker på om kitobjektivet kommer att ge bra bilder i jämförelse med de andra kamerorna som redan från början har en bättre lins.

Men nu har jag sett att man kan få 300D för <6000kr på flera olika ställen med kit-objektiv och det gör att det tar emot att köpa en kamera som C-8080 för ett tusen kronor mer. Men samtidigt får man en mycket bättre allround-kamera med C-8080. Så det som gör att jag tvivlar på att köpa en 300D är:

- Verkar jobbigt att behöva rengöra sensorn
- Mer begränsad än en C-8080 (Om man bara använder kitobjektivet, vilket jag troligtvis kommer få göra ett tag)
- Dålig konstruktion(?)
- Seg

Vad tycker ni att jag borde välja? Motivera gärna
 
Hej

JAg har hast D30, D60, 300D

HAr en 350D och en 1Dmk2 nu

Glöm problemet med damm, ok, det finns, men den jag har mest problem med är 1D

HAr rest världen runt med D60 och 300D utan problem, gäller bara att förhålla sig till enkla regler

Vänd kameran nedåt du då byter o gör det inte i blåst kommer du långt.

Har även haft sk kompakter tidigare, Canon S90 Pro, och Miolta Z3, det går inte att jämföra, det blir itne samma stuns i bilderna.

En systemkamera kan du växa i, du får skärpedjupskontroll som inte de med små brickor kan erbjuda.

Du kan få bra zoomomfång men även bra ljusstyrka med ett fåtal objektiv du tar med dig, tex ett 24-70, ett lite längre, beroende på budget, men 300 eller 400 tele av nått slag samt hellst även ett vidvinkel, säg ett 17 mm fast.

Du kan komplettera med bra blixt, hitta begagnade tillbehör i form av objekt mm.

Min bedömning idag är att 350D är bättre som resekamera då uppstartstiden och tiden det tar att spara en blid är för lång på 300D, i övrigt håller 300D väldigt bra som kamera. Bildkvaliten är klart godkännd.

Kolla tex www.roine.nu , Thailand, det är taget med en 300D, Thailand före den översta med en D60.
Barchelona är tagen med 300D och Canons 28-200 objektiv i 5000:- klassen.
 
Det enda du eg behöver fundera på är hurvida 300D:n kommer att vara begränsande med bara kitptiken, eller hur länge du skulle stå ut med att "bara" ha motsv. 29-88mm.
300D är inte räsersnabb när det gäller att skriva till minneskortet och så, men i övrigt är den ju inte långsam, så du kommer inte att uppleva att den är seg annat än vid sekvenstagninar.

Dammet är inte något jätteproblem som jag ser det. På min D70 har jag blåst lite med en blåsboll ett par gånger under de 10-11 månader jag haft den och det har fått bort det som varit störande. Det är dessutom nästan bara på relativt små bländare och vid stora "enfärgade" ytor man ser dem, om de inte är väldigt stora.
Konstruktionen är mer hållbar än man tror när man tar den i handen. Det har rapporterats om många 300D som tappats och misshandlats som klarat det utmärkt. Men visst känns den lite "billig" när man tar den i handen.

Edit:
Och för att svara på frågan om vilken du bör välja:
Du kommer att vara betydligt mer begränsad med Olympusen i längden. Inte alls samma möjlighet till skärpedjupskontroll. Ingen möjlighet att bytta objektiv och sätta dit ett med längre brännvidd tex osv osv.
Jag skulle köpt 300D.
 
Valde själv mellan olympus c-5050 och D70. Valde olympusen och var nöjd med den ett tag. Men eftersom jag tidigare kört analog systemkamera kändes den inte alls bra efter ett tag. Slö, plottrig och liksom ingen riktig kamera. Den lilla sensorn gjorde ju sitt till med brus och elände på bilderna. Nu sitter jag med D70 (underbar) och en c-5050 som ligger orörd i ett skåp. Så mitt råd om du tvekar, köp en riktig kamera med en gång , särskilt nu när prisskillnaden väl är mindre,
 

Den skulle jag köpt direkt om den legat i samma prisklass som 300D, om jag köper den nu så kommer jag inte ha råd att köpa ett stort minneskort vilket är ett måste. Sen är det inte så jättemycket som skiljer dem åt vad jag har förstått när jag läst vad andra sagt om den. I alla fall inget man märker om man är nybörjare när det gäller digitala systemkameror.
 
Den största skillnaden är väl, tycker jag, hastigheten på skrivningen till minneskortet och den fysiska storleken.
Sedan är ju 350D lite mindre "fördummande", eller vad man ska säga. Det är inte lika många val som kameran gör åtfotografen vad gäller inställningar osv.
 
Hej

Det är inget fel på en 300D, men den är seg.

Ang DSLR och helt nyköp idag så skall man nog tänka mer än en gång om man skall välja nått annat än Nikon eller Canon. De två verkar ha greppat marknaden, har en bredd och företagen har ekonomi att backa upp detta.

Roine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.