Annons

C-780 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

acrid

Medlem
Sitter o klurar på om man ska beställa ny kamera snart...har kollat på C-765, C-770 movie samt Minolta DiMage A2 och Z2. Men känner att det fattas ändå något hos dessa (vill ha en mer komplett kamera)...

Så jag undrar helt enkelt om det finns någon som vet när det kommer en storbror till c-765..för det är väl den som känns närmast till hands att beställa...eller om man ska vänta då.
 
Man kan vänta i evighet på en bättre kamera. Antar att det gäller samma råd för kameror som för datorer. Köp så bra kamera som du har råd med. Väntar du på något bättre (en mer komplett kamera) så är kanske en systemkamera något för dig?
För egen del så tänkte jag mig först en C-765 men läste sedan om "dålig autofokus" på C-750 och ändrade mig till fördel för en Canon S1 IS. Nu har jag "byxångest" och funderar på att köpa en "gammal" C-720 på REA istället (medan jag väntar på en "bättre kamera")
Som sagt "byxångest" är ordet:)
 
acrid skrev:
Hehe ja där ser man..=)

C-720..hmm varför den?
Som jag skrev - byxångest. De andra kamerorna C-765 och Canon S1 IS medger användandet av telekonverter vilket jag eftersträvar - lång brännvidd. För en C-720 (i väntan på "nästa generation") talar priset (<2.600 kr) samt det faktum att jag har ett halvt dussin Smart Media kort sedan tidigare. Till en C-765 skulle jag vara tvungen att köpa nya minneskort (dyra). S1:an använder Compact Flash och har bildstabilisering. Det är bra. Priset för en 3 megapixelskamera med telekonverter blir dock ganska högt så..... jag som vill ha långa brännvidder började nyligen fundera på en C-720.
 
Ok then I'm with ya.

Jag har också kollat efter just bildstabiliseringen, men med +10x optisk zoom så är det i stort sett en omöjlighet, om man då inte ska fixa en "riktig" kamera (läs system); vilket ekonomin inte riktigt tillåter. Så jag förstår ditt dilemma mycket väl.
 
Som jag skrev så funderade jag på en C-765 (hade nog "nästan" bestämt mig) när det dök upp kommentarer om "autufokusproblem" med C-750 och jag drog öronen åt mig. Just bildstabiliseringen tror jag är värd de extra pengar som en Canon S1 kostar (jfrt C-765). Dessutom tycker jag mig märka något mindre kromatisk aberration på de bilder som finns upplagda på Cyberphotos hemsida. Att kameran endast är på 3 megapixels ser jag inte som något större problem - även om det gärna kunde fått vara en 4 eller 5 megapixels kamera:) Kvalitén duger säkert till utskrift på A-4 papper. Eller rättare sagt. Jag vet att den duger. En Canon S1 plus "filteradapter" och telekonverter blir en vacker summa. Kanske lika bra att köpa en D-70? Det finns många överväganden när man ska köpa kamera. Hoppas du hittar rätt i djungeln! Jag söker fortfarande....
 
Jag har en c-760 vilket nästan är samma kamera som c-765. Kan berätta att jag också var orolig för just autofokusproblem som jag läst om. Men jag köpte den ändå och kan inte annat än tala väl om den. Det är lite problem med autofokus vid mörkare ställen då men jag tror de flesta kameror i den prisklassen har autofokus problem när det är lite för mörkt. Brukar gå få fokus ändå gäller bara lära sig hur t,ex sikta på något annat först.

Kan varmt rekommendera att du köper c-765 istället för c-720 vilket visserligen också är en bra kamera men det känns som att om du nu skall lägga ut 2600kr för än sådär bra kamera så är det bättre att lägga ut lite extra till än liten bättre kamera kanske en c-740. Kan tipsa om http://www.technikdirekt.de
om du skall komma undan billigt.
/mvh Homman
 
Snike skrev:
Jag har en c-760 vilket nästan är samma kamera som c-765. Kan berätta att jag också var orolig för just autofokusproblem som jag läst om. Men jag köpte den ändå och kan inte annat än tala väl om den. Det är lite problem med autofokus vid mörkare ställen då men jag tror de flesta kameror i den prisklassen har autofokus problem när det är lite för mörkt. Brukar gå få fokus ändå gäller bara lära sig hur t,ex sikta på något annat först.

Kan varmt rekommendera att du köper c-765 istället för c-720 vilket visserligen också är en bra kamera men det känns som att om du nu skall lägga ut 2600kr för än sådär bra kamera så är det bättre att lägga ut lite extra till än liten bättre kamera kanske en c-740. Kan tipsa om http://www.technikdirekt.de
om du skall komma undan billigt.
/mvh Homman

Jag tror också att detta med autofokus och mörker är ett genomgående problem för de kameror som nämnts här. I de flesta fall misstänker jag att problemet inte är särskilt besvärande vid "normala" motiv, ljusförhållanden och kontraster.
Jag beställde en C-720 på "REA" till slut. Mest därför att jag kan använda de batterier, minneskort, programvara och kortläsare som jag redan har. Kameran är gammal och utgående men jag hoppas att "ultrazoomen" ska ge mig den långa brännvidd jag eftersträvar. Särskilt då i kombination med Olympus telekonverter, TCON-17.
 
I solsken är det inga problem med autofokus på 750, men inomhus är det ofta knepigt. Det är så ofta man säger "vänta, ska bara fokusera..."
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.