Annons

Byte från Fujifilm till Nikon eller Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dimrar kan vara uppbyggda på flera olika sätt, men jag har aldrig stött på en som fungerar som en kran som reglerar ett flöde.

Elektriker och rörmokare pratade väl inte så mycket med varandra förförra seklet. :)

Världen har enats om ett gemensamt system för mått. Det är t.o.m. lagstadgat i USA att de gamla måtten är definierade i termer av SI-enheter.
Enligt en lag från 1970-talet är "the metric system" det föredragna mätsystemet.
Det är också lag på att konsumentvaror ska märkas både med arkaiska enheter och med SI-enheter.

At SI-enheter sen inte används frivilligt i någon större utsträckning i USA beror på att de styrande har dålig pli på sina undersåtar.

Zeiss Ikon ville väl likna Leica så lite som möjligt …
 
Det är för att kranarna är, som nästan allt annat (utom Nikons bajonett), högergängade.
Det är inte bara USA som sitter fast i gamla enheter. Liberia håller tydligen dem sällskap, har jag läst. Jag har inte varit där.
Pedaler är bra att ha i bilarna ett tag till, för några finmanövrer fixar inte farthållare eller kollisionsvarningarna än.

Nikons brist på ergonomitänk handlar alltså inte om att det inte är tillåtet att utveckla något. Det handlar om att om de kan välja några olika sätt, då väljer de det dummaste.
När de å andra sidan bara har en dålig möjlighet från början, och givetvis då väljer det enda möjliga, men utvecklingen på senare tid ger dem vettigare möjligheter, då envisas de både länge och väl att hänga kvar med den dåliga lösningen.
 
Förmodligen har de samma felaktiga uppfattning om ergonomi hos Nikon.
Titta på bilar. Numera sätter man pedalerna likadant i alla bilar. Koppling, broms och gaspedal från vänster till höger. För det är vedertaget och då gör man inte dumma misstag lika lätt.
Lika vedertaget är det att skruva åt höger när man ska dra fast något. Fast på Nikon skruvar man till vänster för att dra fast objektivet.
Det är klassiska exempel på dålig ergonomi, när man gör något tvärt mot hur man brukar göra, utan att man vinner något annat på det. Det blir bara annorlunda, och därmed sämre.

Med den logiken så skulle jag med andra ord tycka att alla andra kameror har dålig ergonomi då jag är van vid hur man skruvar fast objektivet på en nikon kamera.
 
Jag vet inte ens åt vilket håll optiken skruvas fast på mina kameror. Jag har Nikon, Canon, och Fujifilm. Men det går liksom automatiskt. Jag måste vara något sorts geni som kan skruva både med-, och motsols…
Precis, jag har både Tamron, Nikon och Sigma zoom objektiv till mina Nikon kameror, och aldrig haft problem med det. Fast Sigma är åt andra hållet än Nikon och Tamron.
 
Det är för att kranarna är, som nästan allt annat (utom Nikons bajonett), högergängade.
Av någon anledning är då tydligen elektriska flödesregulatorer vänstergängade …
Det är inte bara USA som sitter fast i gamla enheter. Liberia håller tydligen dem sällskap, har jag läst. Jag har inte varit där.
Men sen är det rätt ont om länder som inte använder SI-enheter.
https://en.wikipedia.org/wiki/Inter...a/File:Metric_and_imperial_systems_(2019).svg
Pedaler är bra att ha i bilarna ett tag till, för några finmanövrer fixar inte farthållare eller kollisionsvarningarna än.
Om det bara vore varningar för kollisioner så skulle förvisso inte förbättringen vara så jättestor, men bilen stannar om den framförvarande bilen stannar.
Nikons brist på ergonomitänk handlar alltså inte om att det inte är tillåtet att utveckla något. Det handlar om att om de kan välja några olika sätt, då väljer de det dummaste.
När de å andra sidan bara har en dålig möjlighet från början, och givetvis då väljer det enda möjliga, men utvecklingen på senare tid ger dem vettigare möjligheter, då envisas de både länge och väl att hänga kvar med den dåliga lösningen.
Som du kanske läste i ett tidigare inlägg av mig så finns det en helt rimlig förklaring. Nikon har dessutom alltid varit mån om att vara hyfsat bakåtkompatibla (med varierande framgång, förvisso) vilket antagligen har inverkat även på senare tid.
 
Nikons brist på ergonomitänk handlar alltså inte om att det inte är tillåtet att utveckla något. Det handlar om att om de kan välja några olika sätt, då väljer de det dummaste.
När de å andra sidan bara har en dålig möjlighet från början, och givetvis då väljer det enda möjliga, men utvecklingen på senare tid ger dem vettigare möjligheter, då envisas de både länge och väl att hänga kvar med den dåliga lösningen.

Jag noterar en hel del ilska mot Nikon i dina inlägg. Har du blivit dåligt behandlad av någon Nikon-kamera tidigare eller vad är det som ligger bakom denna irritation? Har du försökt söka hjälp för detta? Det kanske vore en bra idé. Inte nyttigt att bära runt på mycket aggressioner. Inte bra för hälsan.
 
Jag noterar en hel del ilska mot Nikon i dina inlägg. Har du blivit dåligt behandlad av någon Nikon-kamera tidigare eller vad är det som ligger bakom denna irritation? Har du försökt söka hjälp för detta? Det kanske vore en bra idé. Inte nyttigt att bära runt på mycket aggressioner. Inte bra för hälsan.
Det är som inlägg som pc mot mac, nikon mot canon. Vissa har svårt att acceptera att andra föredrar andra system än dom själv.
 
Jag noterar en hel del ilska mot Nikon i dina inlägg.
Ilskan, som nog mer är en irritation, ligger inte mot Nikon som företag. Snarare mot att det finns användare av Nikon som inte inser hur korkat en del de gjort faktiskt är. Det är en sak att man kan vänja sig vid allt, men en annan att man till och med tror det är bra.

Med över 35 års erfarenhet av konstruktion av maskiner av olika slag har jag lärt mig mycket väl vilka konstruktioner som är lätta att begripa och vilka som inte är det, även om båda fungerar. En gyllene regel är att inte göra något annorlunda om det inte faktiskt är bättre. Att vrida på andra hållet för att göra samma sak är inte bättre, bara dummare.

Jag noterar en viss oförmåga här att inse detta. Har ni sökt hjälp för det?

Så enkelt är det i alla fall. Men det finns än så länge flera olika kameratillverkare, så man kan sortera bland dem och fundera på vad som känns smidigast.
Rent allmänt är alla idag tillräckligt bra för att vara fullt användbara. Om någon har en speciell finess man vill åt, och därför tycker man kan leva med något annat som är dåligt, ska man bara tänka på att nästa år är det ett annat fabrikat som har den där intressanta finessen.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Med den logiken så skulle jag med andra ord tycka att alla andra kameror har dålig ergonomi då jag är van vid hur man skruvar fast objektivet på en nikon kamera.
Javisst. Skulle du fortfarande köra T-Ford till vardags skulle du förstås känna dig hemskt bortkommen i en bil med dagens pedalarrangemang.
Allt blir inte rätt från början. Hade det bara varit bajonetten kunde man ju tro att det kanske var ett bättre alternativ att göra som Nikon gjort, och att de andra varit fel på det. Men Nikon har en historia av att strö ut sina reglage huller om buller, så det är inte troligt.

Det är en intressant observation att elektriska ting nästan alltid ökas genom att vrida på samma håll som man stänger en vattenkran. Kranen dras ju åt åt höger för att gängan är av standardtyp och strypningen kommer av att kranen skruvas in mot sitt säte. När man kopplar in en potentiometer kan man välja om den ska öka på ena eller andra hållet. Bara att flytta ytterledarna. Tittar man på ett skjutreglage är det kutym att man ökar något genom att flytta det åt höger eller uppåt, beroende på hur det sitter. Jag kan tänka mig att man då tyckt att det blev mer konsekvent att också vrida åt höger, när rörelsen är roterande. Här fanns ju ingen begränsning av någon viss gänga. Den enda gängan man har på potentiometern är den som man fäster den med i panelen, och den påverkar inte den elektriska funktionen.

Hade elektriska ting kommit till allmän användning före vatteninstallationerna, istället för tvärtom, hade vi kanske haft ventilerna gängade som gasolanslutningarna, åt vänster?
Just gasolflaskorna är ett bra exempel på att det finns en anledning att göra tvärtom. De är dumma att skruva åt just för att de är vänstergängade, men det är för att det ska vara rimligt säkert att man inte skruvar in fel saker.

Kanske det är så Nikon tänkt? De vill vara säkra på att man inte skruvar in fel objektiv på deras kameror? :)
 
Senast ändrad:
Nikons objektiv skruvas ju på kameran åt vänster medan kameran skruvas på objektivet åt höger....

F fattningen har funnits med länge. Kanske hade det att göra med hur man i begynnelsen monterade. Objektivet på kameran eller kameran på objektivet.

Nikon har nog fram till idag varit bra på att vara bakåt kompatibla. Z fattningen har ju en något annan historia

Har idag en Nikon och en Fujifilm. Sättet jag sätter på objektivet är olika men det bryr mig inte speciellt mycket om. Egentligen inte alls. Det är som det är

Meny hanteringen i Nikon kameran är dock för just mig överlägsen den i Fujin. Men bägge funkar naturligtvis lika bra när man har lärt sig.
 
Senast ändrad:
Ilskan, som nog mer är en irritation, ligger inte mot Nikon som företag. Snarare mot att det finns användare av Nikon som inte inser hur korkat en del de gjort faktiskt är. Det är en sak att man kan vänja sig vid allt, men en annan att man till och med tror det är bra.
Så nu är det vi användare av Nikons produkter som är sådana idioter att vi inte förstår vårt eget bästa och dessutom inte vet bättre än att faktiskt tycka att produkterna är bra och ger oss det resultat vi vill ha?
Finns det något som kan rädda oss ur vårt elände?

Med över 35 års erfarenhet av konstruktion av maskiner av olika slag har jag lärt mig mycket väl vilka konstruktioner som är lätta att begripa och vilka som inte är det, även om båda fungerar. En gyllene regel är att inte göra något annorlunda om det inte faktiskt är bättre. Att vrida på andra hållet för att göra samma sak är inte bättre, bara dummare.

Jag noterar en viss oförmåga här att inse detta. Har ni sökt hjälp för det?
Man måste ju raljera lite över din tro på din egen förmåga att alltid se det bästa. Tycker du också att vi alla ska klä oss lika som du gör eller äta samma mat som du gör?
Kan det möjligen vara så att vi är olika och vi tycker om olika saker. Det är inte alltid som man bara kan göra saker på ett visst sätt.
Och, jag tycker att vi alla ska köra på höger sida av vägen! Om vi nu inte befinner oss i ett land med vänstertrafik förstås.
 
Precis, jag har både Tamron, Nikon och Sigma zoom objektiv till mina Nikon kameror, och aldrig haft problem med det. Fast Sigma är åt andra hållet än Nikon och Tamron.
Va?... men alla objektiv till dina Nikon-kameror skruvas väl fast åt samma håll?? Det är ju en och samma bajonett eller...va? ... eller pratar du om fokusringar?
 
Det kanske är svårt att lära gamla hundar att sitta.
Själv har jag inga problem med att skruva fast objektiv oavsett riktning de skruvas på och har inte lagt någon större tanke bakom det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.