Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte från Fujifilm till Nikon eller Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett tips man kan testa är att vid singel point AF på X-T2 att aldrig använda den minsta autofokusfyrkanten. Man kan gärna gå upp ett steg eller två. Min upplevelse är att man då får betydligt bättre träffsäkerhet på af även i sämre ljusförhållanden.

Sedan tänker jag att som yrkesfotograf fundera på vilka typer av jobb man gör (studio, porträtt, bröllop, action) eller vad man nu fokuserar på så måste det också vara en bra input till val av kamerasystem. Så storlek på sensor kanske bara är en av parametrarna i val av utrustning.

Nikon - Z utan tvekan.
Nikon vs Sony tja det är väl som vanligt, börja med att titta på vad de objektiv du vill ha kostar.

Kan verkligen rekommendera Fuji X-H2 där både kamerahuset och bildkvaliteten är riktigt toppen.

X-H2 verkar helt klart vara en fantastisk kamera och Fuji har ju såklart även flertalet mycket fina objektiv. Hade kanske stannat kvar hos Fuji och skaffat en X-H2 om det inte varit främst för X-trans som jag inte är nån fan av.

X-H2 verkar helt klart vara en fantastisk kamera och Fuji har ju såklart även flertalet mycket fina objektiv. Hade kanske stannat kvar hos Fuji och skaffat en X-H2 om det inte varit främst för X-trans som jag inte är nån fan av.
Vad är det med x-trans som du inte gillar. Är det hur den supportas av redigeringsprogrammen eller något annat?

Jag tror att mycket handlar om hur de olika märkena, och ytterst de specifika modellerna, upplevs när du använder dem. Som någon tidigare sagt så är det svårt att hitta dåliga kameror och gluggar idag, men de kan samtidigt passa den enskilde fotografen dåligt.

Med det sagt har jag använt Fuji parallellt med Nikon sedan 2012. Och under många år nästan uteslutande Fuji då Nikons spegelreflexer kändes för klumpiga och inte alls erbjöd video.

Sen ett år tillbaka är det nästan uteslutande Nikon som gäller för både stillbild och video för min del. Fuji finns fortfarande med, men nästan uteslutande som "alltid med kamera".

Nikons G-objektiv funkar ypperligt med FTZ-adaptern, bättre än på de gamla spegelhusen. Sedan har det visat sig att Nikons Z-fattning är den fattning som kan hantera flest objektiv från andra märken via adapter tack vare sitt korta registeravstånd. Både Sony E och Canon EF med AF vad det verkar.

Ett tag körde jag Panasonic M43 som kompakt-alternativ och testade under en period Sony A7, men jag trivdes aldrig med Sony-systemet.

När det gäller GFX som alternativ så gillade jag verligen den första generationen 50S. Även om AF var lite långsam och huset lite väl stort så var ergonomin väldigt bra. 100S gillar jag inte alls hanteringsmässigt, och föredrar i allmänhet de Fuji-modeller som har rattar istället för knappar. Det gör att X-H och GFX känns tråkigare att använda även om resultatet blir lysande. Högst personligt med andra ord.

Om jag försöker vara objektiv (vilket jag såklart inte är) så tycker jag att Nikon valt en bra väg med högpresterande fasta objektiv med ljusstyrka 1,8 till rimliga priser och väldigt vassa zoomar som också ligger bra till prismässigt. Samtliga objektiv hittills har också varit väl anpassade för video vilket inte tycks vara fallet med många andra märken.

Sedan kommer Panasonic in med intressanta nyheter nu, men där är objektivutbudet fortfarande lite snålt.

I slutänden valde jag Nikon som huvudsystem för sensorn (bildkvalitet, brus etc), objektiv (nya och gamla) samt den familjära känslan och inte minst att huset fungerar precis lika bra för stillbild och rörligt. Sen är ergonomin av högsta klass tycker jag. Högst personligt alltså.

Vad är det med x-trans som du inte gillar. Är det hur den supportas av redigeringsprogrammen eller något annat?

Det är att bilderna från den inte blir lika detaljerade som bayer samt att jag upplever dem lite platta. Visst, det har ju med demosaicingen att göra, men jag använder Capture One som ju är ett av de bättre programmen till X-trans men jag upplever fortfarande bayer som bättre.

Sen är ergonomin av högsta klass tycker jag. Högst personligt alltså.
Ja, det är verkligen personligt. Nikons ergonomitänk har genom åren varit "Vi sätter den här knappen där det är tekniskt enklast. Jaså, går det inte att komma åt den? Den sitter ju där! Jaha, du menar att man måste vända upp och ner på kameran för att hitta den? Jaja, det är i alla fall tekniskt enklast."

Om det sedan fanns två olika sätt att göra något på, då har man oftast valt det dummaste.
"Vilket håll ska man vrida på för att sätta dit objektivet? Du vet väl ändå för jösse namn hur man skruvar åt en vanlig skruv? Jaha, du tänker så. Men då gör vi tvärtom, då!"

"Hördu, när du gjorde den här objektivfattningen, hur tänkte du att kameran ska kunna se vilken bländare du har ställt in på objektivet? Jaså, du tänkte inte på det, nej. Hur ska du göra nu då? En avkännare som sticker ut från kamerahuset? Men den hamnar ju utanpå objektivet. Det finns inget att känna av där. Ahaaaa, du tänkte skruva på en gaffel på utsidan... Okej, men den kan ju råka hamna vid sidan om avkännaren, när man skruvar på objektivet - på fel håll, dessutom... Ahaaaa, du tänkte att man själv ska behöva kolla att den kommit i ingrepp innan man börjar fotografera. Okej..."

Det är fortfarande ett önsketänkande som vi inte vet något om. Men jag hoppas verkligen.

Klart vi inte gör, men det är ju ytterst sannolikt. Den lär ju knappast vara sämre än Z9 iaf. Tror Nikon skulle få en hel del skit om så skulle vara fallet :p De måste ju konkurrera med framförallt Canon och Sony också :)

Ja, det är verkligen personligt. Nikons ergonomitänk har genom åren varit "Vi sätter den här knappen där det är tekniskt enklast. Jaså, går det inte att komma åt den? Den sitter ju där! Jaha, du menar att man måste vända upp och ner på kameran för att hitta den? Jaja, det är i alla fall tekniskt enklast."

Om det sedan fanns två olika sätt att göra något på, då har man oftast valt det dummaste.
"Vilket håll ska man vrida på för att sätta dit objektivet? Du vet väl ändå för jösse namn hur man skruvar åt en vanlig skruv? Jaha, du tänker så. Men då gör vi tvärtom, då!"

"Hördu, när du gjorde den här objektivfattningen, hur tänkte du att kameran ska kunna se vilken bländare du har ställt in på objektivet? Jaså, du tänkte inte på det, nej. Hur ska du göra nu då? En avkännare som sticker ut från kamerahuset? Men den hamnar ju utanpå objektivet. Det finns inget att känna av där. Ahaaaa, du tänkte skruva på en gaffel på utsidan... Okej, men den kan ju råka hamna vid sidan om avkännaren, när man skruvar på objektivet - på fel håll, dessutom... Ahaaaa, du tänkte att man själv ska behöva kolla att den kommit i ingrepp innan man börjar fotografera. Okej..."

Jag kan delvis hålla med om knapp-placering när det t.ex gäller ISO-knappen, den var ganska dåligt placerad på de lite äldre DSLR-husen. Numera så sitter den ju dock betydligt bättre till. En annan knapp som jag dock fortfarande tycker sitter lite dumt till är knappen för att lossa på objektivet, den borde sitta på andra sidan istället.

När det gäller vilket håll man drar på objektivet åt så är det ju en vanesak.

Det du nämner om bländare har jag aldrig haft några problem med iaf.

Hur upplever du att Z beter sig i dåligt ljus, tänker främst på autofokus där jag upplever att Fuji (iaf x-t2) har gjort mig besviken mer än många ggr….

Jag tycker att NIKON är lite vassare på alla punkter, det vill säga också i svagt ljus. Men detta ska du ta som min personliga känsla, inget jag jämfört direkt. Tänkt också att jag inte bara fotat i fina arenor (med bra ljus), ibland i skolhallar som har rätt så kass belysning och har inte haft problem med AF, kör som mest AF-C/ Dynamic, funkar väldigt bra.

En annan knapp som jag dock fortfarande tycker sitter lite dumt till är knappen för att lossa på objektivet, den borde sitta på andra sidan istället.
Den knappen ska sitta på objektivet. Då behöver man inte en tredje hand för att avmontera objektivet.

Den knappen ska sitta på objektivet. Då behöver man inte en tredje hand för att avmontera objektivet.

Det har hittills gått utmärkt med två händer på F (vilket väl är vad du har). Jag förstår inte riktigt problemet? Ta runt objektivet med högerhanden och tryck in knappen med sidan av pekfingret. Brix förslag beror förstås på att Fuji har så och har placerat den lite åt hållet där Nikon brukar ha skärpedjupskontrollen. Fujifilm har dock bara en knapp på framsidan vid greppet, och inte två som Nikon har på lite mer avancerade modeller. Eller till och med tre på Z9.

Sedan kan jag gärna ha några bläckfiskhänder för att hålla i baklock, ett objektiv som plötsligt är löst osv, när avställningsyta saknas, men det kan inte riktigt avhjälpas med placeringen av knappen…

Red: borttappat ord

Senast ändrad:
Det där beror ju naturligtvis på olika saker.

Jag blev besviken på det tekniska när jag gick från nikon dslr till spegellös nikon z6. Skapar man enbart landskapsbilder så blir man säkert nöjd ändå.

Om jag skulle köpa ny nikon idag så vänta ett tag. Det kommer säkerligen något nytt nästa år förhoppningsvis en z8 eller z6iii/z7iii.
Jag har själv en D850 som är mycket bra för ex.vis landskap och annat stillastående. Men jag hoppas på en Z8 med bättre autofokus and bra video. Barnbarn är ju så snabba!

Är det verkligen "dynamiken" du saknar (tolkar detta som dynamiskt omfång-DR). Är det inte detaljeringen? En av de få sakerna som APS-C-kamerorna inte täckt in av någon märklig orsak (som väl möjligen är Sony då, som i egenskap av dominerande tillverkare av sensorer länge vägrat att följa med både mobilerna och FF i sensorpixelracet över 24 MP), är väl den högre upplösning som kameror med över 24 MP kan ge.
32 megapixel kan du få med APS-C i alla fall, så fullt så långt efter som du skriver är de inte.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar