Är det verkligen "dynamiken" du saknar (tolkar detta som dynamiskt omfång-DR). Är det inte detaljeringen? En av de få sakerna som APS-C-kamerorna inte täckt in av någon märklig orsak (som väl möjligen är Sony då, som i egenskap av dominerande tillverkare av sensorer länge vägrat att följa med både mobilerna och FF i sensorpixelracet över 24 MP), är väl den högre upplösning som kameror med över 24 MP kan ge.
FF-sensorerna i ett antal modeller ligger nu på 50 MP och över och det dröjde 10 år innan vi fick något över 24 MP som ju varit standard både bland APS-C i allmänhet och i konsumentskiktet av FF i evigheter. Nu ligger väl den nya ribban på 33-36 MP där.
För en del som exv. fågel- och sportfotografer är det viktigt med många pixlar av två skäl minst:
- man har betydligt mer att beskära från
- man får klart bättre detaljering - med samma objektiv - om detta sitter på en 60 MP-kamera än en med 24.
Med det sagt så har jag just konstaterat att man kan få väldigt fina printar i upp till A2 i alla fall med mina gamla 16 MP-bilder från min gamla A580 som dock tillsammans med Nikon D7000 var de första att få den första Sony-sensorn som fick ett lyft på ca 2 steg i DR när man gjorde om utläsningen från sensorerna. Det var ju det steget som i ett slag gjorde att Canon på mycket lång tid inte lyckats placera sig högt på DXO:s sammanvägda ranking. Relationen mellan de tre bildkvalitetsparametrarna de mätte kantrade då till Sonys och Nikons fördel på ett sätt som missgynnat Canon i dessa mätningar i nära 10 år. A580 testades av dPreview redan 16/3 2011.
Hyllade relativt nya Canon R5 landar på 95 poäng hos DXO och det är en poäng mindre än Nikon D800E fick redan 31/5 20012 för snart 10 år sedan. Min gamla Sony A7r fick exakt samma poäng som Canon R5, och inget konstigt med det då den ju delar precis samma sensor som i Nikon D800E. Det är fortfarande Nikons och Sonys kameror som ligger ett snäpp upp tillsammans med mellanformatare från Hasselblad och Fuji. Så Canon R5 och den sensorn har alltså lyckats sluta skillnaden i DR till den nivå som redan D800E hade för 10 år sedan.
Men jag frågar mig verkligen om det är nya kameror verkligen kommer ge så mycket mer bildkvalitet med tanke på vad jag skrivit ovan. Det är inte därför jag tror de flesta som byter kameror nu byter. I somras sålde jag en lägenhet och den väldigt skickliga fotograf som tog mäklarbilderna hade ett par Fuji-kameror. Vi var väldigt nöjda med de bilderna men jag kunde ju också konstatera att ett antal av dessa bilder, som ändå togs en väldigt solljus dag där vi även inomhus hade bra med ljus, i många fall hade en del klart märkbart brus.
Så om jag funderade på att uppgradera kameran idag, så skulle jag nog ändå fråga mig om jag uppgraderat min konverterare först oavsett vilken jag nu må ha. Testa vad Photolab 6 eller PureRaw (plugin till Lightroom m.fl.) och Deep Prime XD (Extreme Detail) kan göra med ere RAW-bilder och om ni tagit era bilder i JPEG så är den vägen tyvärr stängd men då finns ju alltid Topaz. Den effekt man kan få ur de nya konverterarna överstiger ofta vida det en ny kamera kan bidra med och till priset av en tusenlapp istället för 50-, 60, eller 70 000 för en ny FF-kamera med hög upplösning. För många tror jag det är en mycket bättre affär än att köpa en ny kamera men det finns ju många som inte alls köper en ny kamera bara för att göra en bra affär
. Man kanske bara har råd eller helt enkelt för mycket pengar.
Tyvärr har ju DXO aldrig förrän i version 5 och 6 klarat av att läsa Fujis RAW, så därför har de aldrig hittills (vad jag vet) lyckats testa deras APS-C-kameror heller (de med X-Trans) och det är lite synd för de som är intresserade av sådana jämförelser.