Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det vore ju övermåttan märkligt om man inte fick högre värden när man satt Sony-objektivet framför en sensor på 36 MP mot Fuji-objektivet framför en på 16 MP.
Men 16 MP, hur länge sedan är det?? Vi fick ju 24 MP redan med NEX 7 (mitt ex. fick jag i dec. 2011). Det är mer än sex år sedan, vilket är en evighet i dessa sammanhang.
Vi har nog svårt att få reda på hur detta exakt påverkar på marginalen men man vinner en del i upplösning med fler pixlar det är helt sant men det visar ju bara också på vilket bakvatten Fuji blivit i det fallet. Vi kan ju inte gå till DxO för de testar ju inte ens Fujis kameror och heller inte kamera/objektivkombon då jag antar att de lika lite som en del RAW-konverterare fixar vad som kommer ut ur deras kameror. Det var ju inte för så länge sedan som Afe-Anders konstaterade att DxO:s Photolab inte kunde öppna hans Fuji-filer.
Idag kan man sätta dessa Sony-objektiv på ett Sony-hus med 42 MP om man vill, om man som en del väljer en A7r III istället för en A7 III. Det är 6MP fler pixlar än de 36 som finns i A7r t.o.m. Hur du än beter dig så har du aldrig det valet idag med Fuji, som sitter fast där i sina APS-begränsningar med en sensorutveckling som verkar helt gått i stå i jämförelse med vad som händer på FF-sidan.
Det kanske trots allt inte är så konstigt att folk som TS börjar titta sig runt efter nya grejor från andra håll istället.
Jag har svårt att få fram siffror på hur uppmätt eller perceptuell upplösning varierar med sensorns upplösning på DxO för Fuji och sist jag kollade det, så fanns som sagt inga siffror för moderna Fuji-grejor.