Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte från DSLR till lättare kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Stina Bloom

Medlem
Hej allihop,

Jag skulle behöva lite hjälp från er. Har precis lagt ut min Canon 40D och G11 på Blocket och bestämt mig för att satsa på en gyllene medelväg istället: en lättare kamera som ändå tar bra bilder, helst inte alltför stor skillnad från 40D. Efter rekommendation fastnade jag för Sony NEX (5 eller bättre) men skulle gärna höra vad ni har för tips.

Tidigare fotade jag väldigt mycket och hade tankar på att satsa på det professionellt. Så blev det inte och när jag tar bilder nuförtiden använder jag oftast P-läget, ibland Av, och om det verkligen är tvunget bör blixten inte vara inbyggd. Jag vill kunna förstora bilder utan att det blir fult. Jag vill också kunna göra manuella inställningar om jag vill, och utan att behöva leta i menyer. Plötsligt kommer väl fotoinspirationen tillbaka och då kan man ju inte stå "tomhänt".

Mycket tacksam för hjälp!
 
Köpte en Nex-5n för några mån sedan, 3,400. Roligaste kameran jag haft. Kan ju användas helauto eller helmanuellt efter önskemål. Ingen större ekonomisk risk att prova.
 
Har du objektiv och så kvar kan en EOS M vara ett alternativ. Den blir såklart inte så smidig med vanliga objektiv på, men inget man har som standard :)
 
Har du objektiv och så kvar kan en EOS M vara ett alternativ. Den blir såklart inte så smidig med vanliga objektiv på, men inget man har som standard :)

Tänkte sälja alla objektiven utom min 50mm 1.8 som istället får sitta på min analoga systemkamera (bra att ha som backup om andan faller på).

Har läst lite på andra trådar och fått känslan av att EOS M inte är så bra, men det är kanske fel?
 
Köpte en Nex-5n för några mån sedan, 3,400. Roligaste kameran jag haft. Kan ju användas helauto eller helmanuellt efter önskemål. Ingen större ekonomisk risk att prova.

Kul att höra! Tycker du autofokus fungerar bra? Och hur är det med blixt och sökare? Förstår inte riktigt detaljspecifikationerna ibland. Måste man köpa blixt som tillbehör? Hur fungerar sökaren?
 
Blixten följde med (liten och troligen klen) - sonyspecifikt kontaktdon. (Man kan köpa/ansluta en blixtsko).
Jag tycker displayen fungerar bra men jag är inte särskilt systematisk. Har inte funnit skäl att tro bristande bildkvalitet huvudsakligen skulle bero på sviktande AF.
Det enda jag personligen saknat är kontakt för fjärrtrigger - bara IR på kameran.
 
Skulle kolla NEX 6. Standard blixtsko, inbyggd sökare.

Samt Olympus OM-D EM-5 av samma anledningar. Dessutom större utbud av objektiv.

Känn på dom i butik och ta den som får dig att vilja gå ut och ta bilder! :)
 
Olympusen tror jag är bästa valet ifall man tror sig bli seriös i framtiden.

Jag använder Nex och känner mig hyfsat seriös, men det kanske inte går?

Med Sigma 19 och 30 mm samt ett Sony 50/1,8 täcker jag in det mesta jag fotograferar. Ibland använder jag också ett Nikon 105/2,5 och canon FD 200/2,8 med gott resultat.
 
Jag använder Nex och känner mig hyfsat seriös, men det kanske inte går?

Med Sigma 19 och 30 mm samt ett Sony 50/1,8 täcker jag in det mesta jag fotograferar. Ibland använder jag också ett Nikon 105/2,5 och canon FD 200/2,8 med gott resultat.

Det betvivlar jag inte att du är och Sony Nex är säkert väldigt bra kameror. Men nu gav jag min syn på vad jag tror är bästa valet om man i framtiden får för sig att återuppta planerna på att delvis försörja sig på fotograferingen.
 
Jag terroriserar Olympus OM-D tråden med en massa frågor om just E-M5:an eftersom jag har seriösa tankar att byta min Canon 600D mot just en sådan.
Bildkvalitén och ISO brushantering hos en E-M5:a är på pappret bättre än min 600D. :-O Hade nu bara Olympusen haft en OVF eller hybrid VF (som X-Pro1) så hade jag haft en för länge sedan. Det är steget från OVF till EVF som är en liten puckel för mig.
 
Jag terroriserar Olympus OM-D tråden med en massa frågor om just E-M5:an eftersom jag har seriösa tankar att byta min Canon 600D mot just en sådan.
Bildkvalitén och ISO brushantering hos en E-M5:a är på pappret bättre än min 600D. :-O Hade nu bara Olympusen haft en OVF eller hybrid VF (som X-Pro1) så hade jag haft en för länge sedan. Det är steget från OVF till EVF som är en liten puckel för mig.

För egen del har jag svårt att frångå sökarbilden som finns i FF-hus, men i ärlighetens namn tror jag det är en vanesak. Något man inte tänker särskilt mycket på efter ett tag. Kan ibland irritera mig på att greppet på min D800 inte sitter som ett smäck och känns onaturligt. Men det ägnar jag inte en tanke åt när jag fotograferar.
 
Har en massa fina Nikongluggar och hus på hyllan men använder dem väldigt sällan numera. Körde fram till för 3 timmar sedan med en Nex 5n och oftast kitgluggen istället. Då och då satte jag på någon kul gammal Ai via en adapter. Funkade finfint. Kul, lätt och smidigt stället för den stora tunga Nikonutrustningen. Det gick så långt att jag inte ens packade ner Nikonprylarna på mina resor längre.

Nex 5n klarade av de allra mesta utan problem. Dock fanns det några situationer som min Nikon D700 var bättre. Riktigt låga ljusnivåer är en sådan eller när det går riktigt fort. Skulle inte drömma om att ersätta min D700 med Nex 5n på crossbanan.

Jag sålde min 5;a för tre timmar sedan. Har beställt en 6:a istället. Orsaken är att jag ibland saknade sökaren. Inga problem med solljus eller så utan problemet var mina ögon. Har fått svårt att fokusera ordentligt på nära håll utan läsglasögon och jag har inte alltid med dem. Med en sökare är det inga problem. Orsaken till behovet av ordentlig syn var den rätt bristfälliga AF funktionen på Nex 5N.

Allt annat är pålitlig är min erfarenhet. Farten var det dock inget fel på. Jag var verkligen tvungen att se att kameran hittat fokus. Ofta missade den väldigt enkla motiv medan den klarade av andra svåra. Osäkerheten var för stor för min smak. Min kamera var på service ett par gånger för detta fel utan att de hittade något. Jag tröttnade och testade en annan och då den hade samma ...egenskap så tröttande jag till slut och köpte en 6:a istället. Den har den nya hybridAF som även finns i 5R.

Annars anser i alla fall jag att Nex är den gyllende medelvägen. De klarar av lågt ljus bättre än Olympusen eller Nikon 1 tack vare sin större sensor. Det är viktigare för mig än de egenskaper där Olympus och Nikon 1 är bättre. Canonen har, om jag förstått det korrekt, ungefär samma lågljusegenskaper som Nex men sämre AF. Valet är fritt. Prioritera det som är viktigt för dig i din fotografi.
 
Jag hade också en Canon 40D tidigare. Men sålde den för ett tag sedan och köpte Sony rx100. Helnöjd. Och den ger minst lika bra bilder. Ofta bättre.
 
Hade nu bara Olympusen haft en OVF eller hybrid VF (som X-Pro1) så hade jag haft en för länge sedan. Det är steget från OVF till EVF som är en liten puckel för mig.

Jag har så svårt att förstå svårigheterna med EVF jämfört med de optiska sökarna i andra SLR kameror. Sökarbilden blir förstås något annorlunda, eftersom man ser en liten bildskärm istället ut genom objektivet, men det man ser är för mig helt adekvat. Jag tycker inte att sökaren på mina m43 kameror (OMD EM5 och Panasonic G3) är sämre än sökaren på min tidigare Canon 7D, eller för den delen mina gamla Olympus 510 eller E3. Men kanske det är en vanesak.

I övrigt vill jag gärna slå ett slag för m43-systemet. Överlägset bäst utbud på kameror, med Oly EM5 och Panasonic GH3 + G5 i topp, men också, och framförallt, när det gäller objektivparken
 
Vet inte hur mycket sport och/eller filmning du kör....
Men ta gärna en titt på Fuji X-E1, grym bildkvalitet och extremt bra gluggar
 
Tack för alla svar hittills! Tror det bästa tipset är att ta mig tid att känna och testa och sen välja den som får mig att vilja fotografera. :)

Vet inte hur mycket sport och/eller filmning du kör....

Om det nu kan räknas till sport så ja: har en liten ettåring här hemma som inte är helt lätt att fånga på bild! Alltså måste jag kunna ta bilder snabbt i farten. Läste någonstans att vissa Nex (5 & 5N - fler??) inte var bra på sånt. Vi filmar en del, men har även en videokamera så jag behöver inte prioritera det när jag nu ska välja kamera.
 
Jag har så svårt att förstå svårigheterna med EVF jämfört med de optiska sökarna i andra SLR kameror. Sökarbilden blir förstås något annorlunda, eftersom man ser en liten bildskärm istället ut genom objektivet, men det man ser är för mig helt adekvat. Jag tycker inte att sökaren på mina m43 kameror (OMD EM5 och Panasonic G3) är sämre än sökaren på min tidigare Canon 7D, eller för den delen mina gamla Olympus 510 eller E3. Men kanske det är en vanesak
Med EVF kan sökarbilden lagga som det heter. Speciellt i mörkare scener.
Kolla detta clip på vad jag menar...
http://www.youtube.com/watch?v=d9MIu7nxeoc
Sedan kan det vara svårare att få en känsla för djupet i bilden. Men det finns en massa bra saker med EVF.
Jag har provat X-E1 och där laggade sökarbilden en del när jag panorerade. Men med X-Pro1 hybrid var det riktigt trevligt. OVF med EVF-fördelarna (overlays och zoom).

Om det nu kan räknas till sport så ja: har en liten ettåring här hemma som inte är helt lätt att fånga på bild! Alltså måste jag kunna ta bilder snabbt i farten. Läste någonstans att vissa Nex (5 & 5N - fler??) inte var bra på sånt. Vi filmar en del, men har även en videokamera så jag behöver inte prioritera det när jag nu ska välja kamera.
På följande sajt kan du jämföra AF tider och allt mellan olika kameror...
http://www.imaging-resource.com/
Vet inte hur seriösa deras tester är men verkar på riktigt.
Enligt dem så är t.ex. Olympus OM-D E-M5 snabbare vid "Single-area AF mode" (som jag använder mestadels) än vad min nuvarande Canon 600D (som används för att fota två st blöjbarn).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.