Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta upp mej från en Nikon d40, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej det var inte så jag menade! Haha, jag vill ju att bakrunden mm ska vara riktigt oskarpt, det jag ville få fram är hur man skulle kunna få till ännu mer skärpa på själva fokuset som jag försökt fått på kakan längst fram. Ska kolla i bild kritiken, väldigt intressant sida det här!
Går att få till mer skärpa genom att ta fler bilder där fokuseringen varieras. Därefter läggs bilderna ihop med lämpligt program. Denna tekniken kallas för Focus Stacking. Själv har jag använt gratisprogrammet Combine ZP för att få till större skärpedjup i macrobilder.

Här en liten guide i focus stacking
http://www.digitalgrin.com/showthread.php?t=61316

Ett par objektiv som är trevliga för macro och som ger fin bakgrundsorkärpa: Sigma 150/2.8 HSM Macro, Nikon AF-S 105/2.8 Macro, Nikon AF-S 60/2.8 Macro.

Nya Nikon AF-S 40/2.8 är säkert också bra - för bilder som inte kräver så stor förstoring (vid 1:1 förstoring hamnar frontglaset väldigt nära fotograferade objektet, varmed det blir svårt att undvika att objektet hamnar i skugga). Eftersom brännvidden är lite kortare (40mm) fås inte riktigt samma bakgrundsoskärpa för längre fokusavstånd.

Senast ändrad:
/.../jag vill ju att bakrunden mm ska vara riktigt oskarpt, det jag ville få fram är hur man skulle kunna få till ännu mer skärpa på själva fokuset som jag försökt fått på kakan längst fram/.../

Oj, den biten missade jag lite grann.

Det går att få ännu mer bakgrundsoskärpa med ljusstarkare optik.

Men det finns en hake också. Alla objektiv har inte snygg oskärpa i bakgrunden. En del av dem har till och med ganska risig bokeh, som det kallas som blir oskarpt längre bort. Man kan behöva titta på hur resultatet blir med olika objektiv innan man bestämmer sig för vilket som funkar bäst. Det är inte säkert att ett objektiv tecknar fint i bakgrunden bara för att det har stor öppning. Men faktiskt kan man använda tilt till det också, genom att tilta åt motsatt håll mot det som ger skärpa över hela.

Om man skaffar ett objektiv för att kunna få fin oskärpa i bakgrunden kan det vara god idé att titta på olika tester, där det ofta visas hur oskärpan gestaltas. En del objektiv ger liksom skarpa kanter på sånt som är oskarpt i bakgrunden, medan andra ger en mjuk övergång, vilket är att föredra. Ett objektiv som skulle kunna vara intressant är http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sp60ni

Det här är exempel på kvalificerat struntprat som man tyvärr ofta stöter på bland folk som inte vet vad de snackar om, men väldigt gärna vill att man ska tro att de kan något.
:)

Ingen här har förnekat att 550D har högre upplösning än D40, men skillnaden är inte 300%, den är mindre än 100%
Om du kan läsa skrev jag inget om upplösning. Sist jag räknade blev sex gånger tre arton. Kan du räkna? Räkna inte med mig då.

Men för att få en kamera som verkligen är lätt att jobba med ska man inte välja en nybörjarmodell.
Nybörjarmodell my ass. Hur svårt är det att på 550D ställa ratten på Av, välja bländare efter smak, och låta modern AutoISO fixa exponeringen?

Bortkastade pengar !!!

Otroligt bra forum det här, man kan lära sig en hel del ang. foto !
Vad gäller byta upp från D40... när D90 kom köpte jag den för att fota mäklarbilder (åt mig själv, är mäklare). Helt värdelöst, av den anledningen att jag inte är en fotograf och har helt enkelt inte kunskapen.

D90 hade väldigt många rattar och prylar, jag lärde mig kanske högst 10%. Numer anlitar jag proffs-fotografer. D90 ligger med sina objektiv tryggt i garderoben och jag använder den aldrig. Trist och tänker försöka ändra på det.

Vad jag vill säga är, som många tidigare konstaterat i tråden, att det handlar om dig som fotograf och ditt kunnande. Du kan säkert använda din D40 i flera år till där du kan lära dig vad foto innebär. Prylfixeringen är ett självbedrägeri anser jag, det är alltid kul att shoppa och det är lättare att köpa en ny kamera och tro att det blir bättre bilder än att orka med en brant tung inlärningskurva...

Glöm det där med att köpa nytt, lär dig fota tills du inte behöver ställa frågan här - då kanske det är läge att byta!

Lite perspektiv, när en tjej vill byta en äldre kamera mot en nyare och något steg upp så går larmet och det rycks ut och viftas med röda flaggor. Om man tittar in på Nikonforumet kan man läsa om hur det väntas otåligt på det senaste, det som nyss var så perfekt är nu hopplöst pasé, där kommer inte lika många avrådanden och det talas inte så mycket om att behålla det gamla. Ett ex. en kvinna tänker byta sin D40 mot en D700 eller kanske en kommande D800, inte alls samma reaktioner från alla "välmenande".

Lite perspektiv, när en tjej vill byta en äldre kamera mot en nyare och något steg upp så går larmet och det rycks ut och viftas med röda flaggor. Om man tittar in på Nikonforumet kan man läsa om hur det väntas otåligt på det senaste, det som nyss var så perfekt är nu hopplöst pasé, där kommer inte lika många avrådanden och det talas inte så mycket om att behålla det gamla. Ett ex. en kvinna tänker byta sin D40 mot en D700 eller kanske en kommande D800, inte alls samma reaktioner från alla "välmenande".

Det är som det brukar i dessa "hjälp mig välja trådar" Allt för många är lite väl mycket märkesfanatiker. Sedan finns alltid en hög elaka "kameran tar inga bilder människor" som gillar att såga TS vid fotknölarna.
Det är ett under att inte fler nybörjare lessnar helt och byter hobby pga FS forum.

Om du kan läsa skrev jag inget om upplösning. Sist jag räknade blev sex gånger tre arton. Kan du räkna? Räkna inte med mig då.

Jo, jag kan räkna, och roten ur tre är drygt 1,7 som är förhållandet mellan upplösningen på de två kamerorna. Om man vill uttrycka det i hur många procent mer, som en av siffrorna du hade längre ner i din lista, så blir det drygt 70%. När man blandar olika sätt att räkna och använder procent för att få större siffror (multiplikation med hundra) så blir det snarare missvisande än upplysande.
Nybörjarmodell my ass. Hur svårt är det att på 550D ställa ratten på Av, välja bländare efter smak, och låta modern AutoISO fixa exponeringen?

Precis lika svårt som med Nikon D40, och det är därför de kamerorna spelar i samma liga med avseende på ergonomi. Jag har aldrig påstått att det skulle vara svårare att ställa in slutartid och bländare med instegsmodeller; fototekniken är lika svår eller lätt, vilken typ av kamera man än använder. Din selektiva läsning är otrolig. Jag har sagt att det är lättare att nå inställningarna hos modeller som snarare är gjorda för fotografer än för nybörjare.

Och problemen med bilden som livsglitter har visat fixar man inte med din strategi.

Du läser inläggen som Fan läser bibeln. Det är en himla skillnad om någon bara vill byta av vad skäl det vara må, och om frågan ställs specifikt för att få veta om man kan nå ett visst mål genom att göra ett byte. Det har ingenting att göra med om det är en tjej; det handlar om att försöka förklara vari skillnaderna kan ligga, och vad man kan förvänta sig.

Här har en eller annan märkesidiot eller megapixelgalning påstått att den nyare kameran är mycket bättre, vilket ger fel förväntningar. På ett annat fofoforum hade vi en person som inte var så hemma på teknik som blev djupt missnöjd med just EOS 550D, som han hoppades skulle ge "bättre skärpa" än den EOS 40D som han hade. Han förstod inte varför det blev sämre skärpa med kameran som hade fler megapixel, men det slutade med att han dumpade den, för att han upplevde den som sämre.

Så om man ska vara ärlig, så är det en överdrift att påstå att den är "ett jättesteg upp från Nikon D40". Den är ett tuppfjät åt sidan. Visst kan Phase One ses som ett jättesteg uppåt, men då bortser man från behovet. Det kanske inte alls behövs ett jättesteg när det gäller bildkvalité från kameran. Det kanske räcker fuller väl med kvalitén en D40 kan prestera? Det är i det läget oärligt att komma med påståenden att bilderna blir bättre med en nyare kamera. Så länge det är användarens teknik som begränsar, finns ingen orsak att slå i henne att bilderna blir bättre med en ny kamera.

Så det flera här har försökt säga är att man kan ta lika bra bilder med i stort sett alla kameror, men att det finns ett par olika typer; instegsmodeller, som har det mesta i inställningar lite längre ner i menysystemet och därmed färre knappar, och de andra kamerorna, kallade "entusiast" eller "halvproffs" i reklamen, har inställningarna lättare att nå med fler knappar och ett extra statusfönster.

Men det kan vara kul att köpa nytt. Ändå tror jag inte att en som är i början av att lära sig hur man fotograferar bakverk har något att vinna på att slänga ut pengar på att byta bara för bytandets skull. Om man ändå måste byta för att grejerna man har går sönder, är ju läget ett annat, och då kanske man ska byta till något likartat, om det passar ens sätt att förhålla sig till tekniken. Men att påstå att bilderna skulle bli bättre per automatik bara för att kameran har fler pixlar och fler fokuspunkter eller att den bedrövliga sökaren i en 550D skulle vara mycket bättre än den i D40, det är inte ärligt.

Om man faktiskt vill ha någonting som är bättre, så kan det ju vara bra att också få veta vad andra tycker är bättre. Mer erfarna fotografer störs i många fall av att inställningar är dolda långt ner i menyerna, så att man måste bläddra fram ofta använda inställningar. Mer erfarna fotografer vill oftast ha bättre sökare än instegsmodellernas. Mer erfarna fotografer låter nog i väldigt få fall Auto-ISO sköta exponeringsinställningen. Och när man tar bakverk eller interiörer behöver man inte lågt brus vid högt ISO. En erfaren fotograf kan ta en tillräckligt bra bild med kompaktkamera, men kanske föredrar att använda Phase One, för att den passar arbetsflödet som hon har lärt in.

Ingenting som trådskaparen har fört till ger anledning att avråda från µ4/3 som är formatet jag använder, men jag har inte rått henne att välja mitt kameramärke eller typ av kamera, trots att jag i vissa avseenden ser den som helt överlägsen alla DSLR, och det gäller framför allt sökaren, EVF, som det kan stridas bittert om i såna här trådar. Det finns så klart ett skäl till att jag inte slänger in det, och skälet är att det är irrelevant. Man får inte bättre bilder för att man tycker att EVF är bättre än spegelreflexsökare.

Svaren, som i första hand gäller att analysera var problemen ligger och som inte ger rådet att byta till en likadan kamera av nyare modell utan att veta varför, är mer dialog än avrådanden, medan de uppmuntrande märkesreligiösa svaren praktiskt taget saknar information av värde för frågeställaren.

Urban; mycket text, men ganska vettig text.

Ibland känns det lite som man kommit in på SIBA och träffat en manisk säljare när man tittar på inläggen, vilket kan vara lite tråkigt. "Köp en bättre kamera så blir dina bilder bättre!!!".

Det är absolut inget FEL på en 550D, och det kan också visa sig vara det absolut bästa valet när man tittar på pris/prestanda när man väger in kundens (Louise) "nöjdhet som konsument". Hon tyckte ju om hur den kändes i handen, osv - vilket man måste väga in som en ganska viktig punkt! En D40 känns väl ganska trött vid det här laget, även om jag själv också tycker att det är en bra kamera.

Man ska dock inte tro att bilderna på ett magiskt sätt bara "blir bättre" för att man har en nyare kamera, men i övrigt gör allt annat precis som innan. Det är andra saker som gör betydligt större skillnad än bara kamerahuset, och detta bör man ju VETA innan man lägger ut pengar på att uppgradera.

Okej, det var bra info. Jag tror att det jag vill är att lära mej mer om hur man tex ska tänka på ljuset, vill helst andvända mej utav det naturliga så långt det går. Sen är det skärpan som jag tycker att jag nästan aldrig lyckas med till 100%. Men det kan jag kanske läsa mer om i andra trådar?

Det foto du länkade till (kakorna) och önskemålen du uttrycker är en ganska typisk nybörjarsituation. Nybörjare då såsom i "jag vill ta kontroll över mina fotografier och göra dem annorlunda", inte på ett negativt sätt. Att vilja något är alltid första steget, och kanske det viktigaste steget.

Det finns i stort sett INGET man kan göra åt den bild du visade genom att byta kamera. Inget blir bättre, inget förändras. Det kvittar om du köper en 1D4 eller en D3x för 50.000kr - bilden kommer se likadan ut iaf!

Verklig SKILLNAD i bilden kommer det bli om du t.ex blockerar ljuset som faller in från höger (lampljus) genom att sätta en stor reflexskärm precis till höger utanför bild. Då får du samma slags ljusfärg från båda hållen på kakorna, och en mycket mer sammanhållen bild. Detta kommer påverka hur bilden "ser ut", och även den upplevda skärpan och kontrasten. Det kommer också gör att bilden kommer bli lättare att vitbalansera för kameran, vilket tar bort mycket av blåsticket - som jag tycker stör en del. Kakor skall vara "varma".

Vill du förändra skärpedjupet är en 550D på inget sätt bättre än en D40. Det du isf behöver är ett annat objektiv, ett objektiv som gärna går att öppna till minst F2.8, och är ganska skarpt redan från fulll bländare. Ett makro, som t.ex ett av de som redan föreslagits funkar alldeles utmärkt. Canon har också bra makron, så märket kvittar även här.

Den upplevda skärpan i själva skärpeplanet beror till stor delen på objektivet, men om man inte visar fullstorleksbilder utan håller sig till den storlek du visade här är faktiskt ljussättning, efterbehandling och inställningssaker som kontrast/mättnad betydligt mer påverkande på "upplevd skärpa" än vilken kamera/objektivkombination du använder.
.................

Inget av det jag nämnt ovan är ett argument MOT att köpa en 550D - som är en trevlig kamera! - jag försöker bara säga att kameran i sig självt inte kommer göra NÅGONTING över huvud taget åt de punker som du vill tydligen ha förbättrade. De hänger i stort sett till 100% på andra saker, som inte har med kamerahuset att göra.

Just när det gäller hur skarp en bild upplevs spelar också efterbehandlingen av bilden roll. Om du fotograferar i JPG-format skärper kameran bilden (olika mycket beroende på hur kameran är inställd), men den skärpningen är i stort sett aldrig optimal. Bilden måste skärpas i efterbehandlingen och hur den ska skärpas beror på hur bilden ska användas (tryck, utskrift, webb etc).

Vad gäller kamerabyte så tycker jag att man gott kan få byta kamera om man är less på den man använder - även om ett byte inte gör bilderna det minsta lilla bättre rent tekniskt, så tror i alla fall jag att de flesta tar bättre bilder med en kamera de tycker om. (Den systemkamera jag använder är drygt fyra år gammal, men jag tycker fortfarande om den och bildkvaliteten räcker utmärkt.)

Om du byter till Canon tycker jag du åtminstone ska köpa en 600D för att få möjlighet till trådlös styrning av blixtar, vilket du kan ha nytta av för både interiör- och matfotografering.

Du läser inläggen som Fan läser bibeln. Det är en himla skillnad om någon bara vill byta av vad skäl det vara må, och om frågan ställs specifikt för att få veta om man kan nå ett visst mål genom att göra ett byte. Det har ingenting att göra med om det är en tjej; det handlar om att försöka förklara vari skillnaderna kan ligga, och vad man kan förvänta sig.

Här har en eller annan märkesidiot eller megapixelgalning påstått att den nyare kameran är mycket bättre, vilket ger fel förväntningar. På ett annat fofoforum hade vi en person som inte var så hemma på teknik som blev djupt missnöjd med just EOS 550D, som han hoppades skulle ge "bättre skärpa" än den EOS 40D som han hade. Han förstod inte varför det blev sämre skärpa med kameran som hade fler megapixel, men det slutade med att han dumpade den, för att han upplevde den som sämre.

Så om man ska vara ärlig, så är det en överdrift att påstå att den är "ett jättesteg upp från Nikon D40". Den är ett tuppfjät åt sidan. Visst kan Phase One ses som ett jättesteg uppåt, men då bortser man från behovet. Det kanske inte alls behövs ett jättesteg när det gäller bildkvalité från kameran. Det kanske räcker fuller väl med kvalitén en D40 kan prestera? Det är i det läget oärligt att komma med påståenden att bilderna blir bättre med en nyare kamera. Så länge det är användarens teknik som begränsar, finns ingen orsak att slå i henne att bilderna blir bättre med en ny kamera.

Så det flera här har försökt säga är att man kan ta lika bra bilder med i stort sett alla kameror, men att det finns ett par olika typer; instegsmodeller, som har det mesta i inställningar lite längre ner i menysystemet och därmed färre knappar, och de andra kamerorna, kallade "entusiast" eller "halvproffs" i reklamen, har inställningarna lättare att nå med fler knappar och ett extra statusfönster.

Men det kan vara kul att köpa nytt. Ändå tror jag inte att en som är i början av att lära sig hur man fotograferar bakverk har något att vinna på att slänga ut pengar på att byta bara för bytandets skull. Om man ändå måste byta för att grejerna man har går sönder, är ju läget ett annat, och då kanske man ska byta till något likartat, om det passar ens sätt att förhålla sig till tekniken. Men att påstå att bilderna skulle bli bättre per automatik bara för att kameran har fler pixlar och fler fokuspunkter eller att den bedrövliga sökaren i en 550D skulle vara mycket bättre än den i D40, det är inte ärligt.

Om man faktiskt vill ha någonting som är bättre, så kan det ju vara bra att också få veta vad andra tycker är bättre. Mer erfarna fotografer störs i många fall av att inställningar är dolda långt ner i menyerna, så att man måste bläddra fram ofta använda inställningar. Mer erfarna fotografer vill oftast ha bättre sökare än instegsmodellernas. Mer erfarna fotografer låter nog i väldigt få fall Auto-ISO sköta exponeringsinställningen. Och när man tar bakverk eller interiörer behöver man inte lågt brus vid högt ISO. En erfaren fotograf kan ta en tillräckligt bra bild med kompaktkamera, men kanske föredrar att använda Phase One, för att den passar arbetsflödet som hon har lärt in.

Ingenting som trådskaparen har fört till ger anledning att avråda från µ4/3 som är formatet jag använder, men jag har inte rått henne att välja mitt kameramärke eller typ av kamera, trots att jag i vissa avseenden ser den som helt överlägsen alla DSLR, och det gäller framför allt sökaren, EVF, som det kan stridas bittert om i såna här trådar. Det finns så klart ett skäl till att jag inte slänger in det, och skälet är att det är irrelevant. Man får inte bättre bilder för att man tycker att EVF är bättre än spegelreflexsökare.

Svaren, som i första hand gäller att analysera var problemen ligger och som inte ger rådet att byta till en likadan kamera av nyare modell utan att veta varför, är mer dialog än avrådanden, medan de uppmuntrande märkesreligiösa svaren praktiskt taget saknar information av värde för frågeställaren.[/QUOT

Är det din taktik att matta ut andra med dina långa utläggningar? Handhavande vs utrustning kan diskuteras i det oändliga, vilken länk är viktigast i en kedja? Du kan ju ge en snickare en billig hammare och påstå att den fungerar lika bra, då den ser lika ut i dina ögon. Du verkar inte ha någon koll på vare sig D40 eller 550D av vad som är lika eller vad som skiljer. Ingen har försökt "sälja" Canon till TS, det var hennes initiativ.

Jag gillar ju Nikon, men handen på hjärtat, en d40 har inget att hämta när den jämnförs mot en 550d. den är lite bättre på vissa punkter, mycket bättre på andra.

Om du är snabb i svängarna så finns ju 600D billigt nu, säkert någon som nämnt det redan dock. Jag har gått i tankarna på att skaffa en sån nu, och nästan haft mer eller mindre en inre kris, då den haft så bra pris. Dock tycker jag att det hela faller på att den inte klarar att ta lika snabba bildsekvenser som Sonys kameror.

För foto med liten budget skulle jag dock välja Nikon eller Sony alla dagar i veckan då Canons kit-objektiv inte lär vara något att hänga i granen.

Om du är snabb i svängarna så finns ju 600D billigt nu, säkert någon som nämnt det redan dock. Jag har gått i tankarna på att skaffa en sån nu, och nästan haft mer eller mindre en inre kris, då den haft så bra pris. Dock tycker jag att det hela faller på att den inte klarar att ta lika snabba bildsekvenser som Sonys kameror.

För foto med liten budget skulle jag dock välja Nikon eller Sony alla dagar i veckan då Canons kit-objektiv inte lär vara något att hänga i granen.

Så fylls tråden med ett antal inlägg, som inte hjälper TS på nämnvärt sätt. Det är inte bara du Smörgåsmannen, utan också de närmast föregående.

Det har ju redan benats ut att en del av svagheterna som TS har upptäckt inte har med kameran att göra, utan bygger på tekniken, den teknik som man använder när man tar bilder i högre grad än de relativt små skillnader som finns mellan olika kameror.

Ett sådant inlägg som Smörgåsmannens är än mer förvirrande genom att det föreslår att Canons objektiv kanske inte duger som julgransprydnader. Om man i stället tänker sig att ett objektiv är gjort för att fotografera med, så duger Canons objektiv utmärkt, och åtminstone i mina ögon har det vanligaste kitobjektivet snyggare bokeh än Nikons motsvarande. Men här har TS redan en kamera med ett kitobjektiv som fungerar bra i vissa avseenden, men som kanske inte alls fungerar ibland.

Om felet är så enkelt som smuts på kontakterna, bortfaller motivet att byta kamera. Man kan helt enkelt inte byta kamera varenda gång det finns lite smuts på kontakterna, så att AF inte vill, kameran inte löser ut, eller stabiliseringen inte får ström. Då gör man ren kontakterna i stället, och allt är frid och fröjd.

Om TS vill byta kamera i alla fall, av vad skäl det vara må, så är jag inte emot det, men det är inte säkert att man i första hand ska leta hos Canon, eller så är det någon modell från just Canon som upplevs som allra trevligast. Sak samma vilket. Alla kameror duger för att fotografera kakor, och systemkameror har en del egenskaper som i många avseenden gör dem mer lämpade till exempel för sånt som rör sig eller när man vill ha bra kontroll över oskärpan i bakgrunden. Jag tror att jag har täckt in extremfallen (µ4/3 och Phase One). Men om kameran TS har fortfarande funkar, så är det ingen brådska. Det finns tid att tänka över alternativen.

Rengör kontakterna mellan kameran och objektivet. Både de som sitter på objektivet, och deras kontaktpunkter i kameran. På min kamera sitter de så att de enkelt går att komma åt att putsa med tröjärmen. Funkar utmärkt, mer noga eller försiktig är så behöver man inte vara. Krånglar kameran fortfarande så köp nytt. Förslagsvis en D90, det känns ju naturligt att fortsätta med samma system. Men vill du ha en Canon i stället så köp en sådan. Men var medveten om att de skillnader du kommer att se på dina bilder knappt, om ens, kommer att vara märkbara. Som många redan varit inne på finns de stora förbättringarna att göra i sådant som inte har med kameran att göra, utan i själva den fotografiska avbildningen. Ett ljusstarkare objektiv kan dock ge större bakgrundsoskärpa om det är det du är ute efter.

Att pratet går så mycket fram och tillbaks i tråden beror på att alla befinner sig på olika punkter i sin fotografiska utveckling och har olika erfarenheter och därför ser fotograferingen från olika synvinklar. Man har också olika typer av fotointresse, en del är intresserade av själva tekniken, och då blir en i praktiken liten skillnad helt plötsligt stor. Andra har mer ett fotografiskt/bildmässigt intresse och ser mer ur det perspektivet och då blir smärre fototekniska skillnader mellan olika kamerafinesser mindre viktiga. Medan vissa andra helt enkelt bara gillar nytt. För att veta vad du behöver är du ju nu inne på rätt spår, du behöver finna ut vad du egentligen behöver, vilken av de olika fotograftyperna du är, och agera utifrån detta så att det känns rätt för dig. Jag har bara angett några få olika alternativa fotografiska syner, i verkligheten är variationen mellan olika fotografer förmodligen lika stor som det finns olika fotografer.

Själv fotograferar jag med en några år gammal instegskamera, trotts att jag anser mig som duktig fotograf. Är helt nöjd med min kamera, den levererar allt jag kan önska och det duger utan vidare för publicering i magasin. Har inga problem med att man "måste in i menyer" för att nå funktioner. Jag upplever inte att man måste detta, så för mig är det ett icke-problem. Kameran är dessutom föredömligt lätt och behändig. Den kommer jag att slita på i några år till. Slutaren är optimerad för 100 000 exponeringar och jag räknar faktiskt med att slita ut den innan det är dags för nyförvärv och då blir det förmodligen en instegskamera igen. Den har visat sig vara en tuff liten krabat som tål både omild behandling, kyla, frost och väta i förvånande mängd.

Tror jag har kvar min d40 tills den säjer adjö, men har ni något tips på vad för objektiv jag skulle kunna införskaffa sålänge? Har funderat på ett 50mm 1,4f.

AF-S 35/1.8G är mycket trevligt objektiv på en D40. Sedanär väl frågan om inte 50/1.8 är ett smartare val än 1.4:an. Den ger väldigt lite mer till ganska mycket högre pris.

Tror du gör helt rätt i att behålla din D40 tills den ger upp eller tills du själv inser vilken väg du vill ta. Fråga att uppgradera (D90,D300,D7000,D700) eller ta ett steg i sidled (550d) eller bara föryngra sitt kamerahus (D3100). Tja det är väl det vanligaste problemet för folk.

Så länge du har en fungerande kamera MÅSTE du ju inte göra något :)

Svaren, som i första hand gäller att analysera var problemen ligger och som inte ger rådet att byta till en likadan kamera av nyare modell utan att veta varför, är mer dialog än avrådanden, medan de uppmuntrande märkesreligiösa svaren praktiskt taget saknar information av värde för frågeställaren.

Tack för ditt svar, det finns vissa saker jag skulle vilja med den ev. nya kameran och det är tex allt detta bläddrande, jag fotograferar på M, och om man då inte trycker in en av knapparna på vänster sida ( oftast självutlösaren ) men denna går även att ändra till andra saker som ISO & vitbalans mm. Visst detta är bra, men att ha 1 enda knapp när man kanske vill kunna justera både ISO, vitbalans och samtidigt andvända självutlösaren...det blir mycket knappande och bläddrande i menyn för att bli nöjd.

Jag upplever att det är lättare att fota med min kamera på dagarna när det är bra ljus, eller någorlunda. Men börjar ljuset bli dåligt så är det massa inställningar som måste ställas in för att få en skaplig bild ( oftast på barnen ) ( minnen ) men dom vill man ju också ska bli skapliga. Det är just det, massa bläddrande, men ja jag vet inte så mycket om mer avacerade kameror, det kanske är mycket bläddrande i dom med?

Men om jag säger såhär då, om vi "säger" att jag skulle kunna allt inom foto, allt om iställningar, ljus osv. Ja ni förstår. Skulle jag då kunna ta en lika bra bild med min nikon d40 som med tex en Canon 7d eller 5dmark, nu med bra objektiv och allt sånt på alla dessa kameror.

Det jag försöker få fram är alltså om jag i framtiden blir riktigt duktig och lär mej allt, kanske om 20 år att jag har mer kunskap, skulle det då inte göra någon som helst skillnad på om jag andvänder mej utav en d40?

Nu pratar jag om bildkvalite och allt, det är alltså ingen som helst skillnad? Eftersom bra bilder är lika med kunskapen den bakom kameran har? Förstår ni vad jag vill ha svar på?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar