Lite perspektiv, när en tjej vill byta en äldre kamera mot en nyare och något steg upp så går larmet och det rycks ut och viftas med röda flaggor. Om man tittar in på Nikonforumet kan man läsa om hur det väntas otåligt på det senaste, det som nyss var så perfekt är nu hopplöst pasé, där kommer inte lika många avrådanden och det talas inte så mycket om att behålla det gamla. Ett ex. en kvinna tänker byta sin D40 mot en D700 eller kanske en kommande D800, inte alls samma reaktioner från alla "välmenande".
Du läser inläggen som Fan läser bibeln. Det är en himla skillnad om någon bara vill byta av vad skäl det vara må, och om frågan ställs specifikt för att få veta om man kan nå ett visst mål genom att göra ett byte. Det har ingenting att göra med om det är en tjej; det handlar om att försöka förklara vari skillnaderna kan ligga, och vad man kan förvänta sig.
Här har en eller annan märkesidiot eller megapixelgalning påstått att den nyare kameran är mycket bättre, vilket ger fel förväntningar. På ett annat fofoforum hade vi en person som inte var så hemma på teknik som blev djupt missnöjd med just EOS 550D, som han hoppades skulle ge "bättre skärpa" än den EOS 40D som han hade. Han förstod inte varför det blev sämre skärpa med kameran som hade fler megapixel, men det slutade med att han dumpade den, för att han upplevde den som sämre.
Så om man ska vara ärlig, så är det en överdrift att påstå att den är "ett jättesteg upp från Nikon D40". Den är ett tuppfjät åt sidan. Visst kan Phase One ses som ett jättesteg uppåt, men då bortser man från behovet. Det kanske inte alls behövs ett jättesteg när det gäller bildkvalité från kameran. Det kanske räcker fuller väl med kvalitén en D40 kan prestera? Det är i det läget oärligt att komma med påståenden att bilderna blir bättre med en nyare kamera. Så länge det är användarens teknik som begränsar, finns ingen orsak att slå i henne att bilderna blir bättre med en ny kamera.
Så det flera här har försökt säga är att man kan ta lika bra bilder med i stort sett alla kameror, men att det finns ett par olika typer; instegsmodeller, som har det mesta i inställningar lite längre ner i menysystemet och därmed färre knappar, och de andra kamerorna, kallade "entusiast" eller "halvproffs" i reklamen, har inställningarna lättare att nå med fler knappar och ett extra statusfönster.
Men det kan vara kul att köpa nytt. Ändå tror jag inte att en som är i början av att lära sig hur man fotograferar bakverk har något att vinna på att slänga ut pengar på att byta bara för bytandets skull. Om man ändå måste byta för att grejerna man har går sönder, är ju läget ett annat, och då kanske man ska byta till något likartat, om det passar ens sätt att förhålla sig till tekniken. Men att påstå att bilderna skulle bli bättre per automatik bara för att kameran har fler pixlar och fler fokuspunkter eller att den bedrövliga sökaren i en 550D skulle vara mycket bättre än den i D40, det är inte ärligt.
Om man faktiskt vill ha någonting som är bättre, så kan det ju vara bra att också få veta vad andra tycker är bättre. Mer erfarna fotografer störs i många fall av att inställningar är dolda långt ner i menyerna, så att man måste bläddra fram ofta använda inställningar. Mer erfarna fotografer vill oftast ha bättre sökare än instegsmodellernas. Mer erfarna fotografer låter nog i väldigt få fall Auto-ISO sköta exponeringsinställningen. Och när man tar bakverk eller interiörer behöver man inte lågt brus vid högt ISO. En erfaren fotograf kan ta en tillräckligt bra bild med kompaktkamera, men kanske föredrar att använda Phase One, för att den passar arbetsflödet som hon har lärt in.
Ingenting som trådskaparen har fört till ger anledning att avråda från µ4/3 som är formatet jag använder, men jag har inte rått henne att välja mitt kameramärke eller typ av kamera, trots att jag i vissa avseenden ser den som helt överlägsen alla DSLR, och det gäller framför allt sökaren, EVF, som det kan stridas bittert om i såna här trådar. Det finns så klart ett skäl till att jag inte slänger in det, och skälet är att det är irrelevant. Man får inte bättre bilder för att man tycker att EVF är bättre än spegelreflexsökare.
Svaren, som i första hand gäller att analysera var problemen ligger och som inte ger rådet att byta till en likadan kamera av nyare modell utan att veta varför, är mer dialog än avrådanden, medan de uppmuntrande märkesreligiösa svaren praktiskt taget saknar information av värde för frågeställaren.