Annons

Byta upp mej från en Nikon d40, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)
Urban; mycket text, men ganska vettig text.

Ibland känns det lite som man kommit in på SIBA och träffat en manisk säljare när man tittar på inläggen, vilket kan vara lite tråkigt. "Köp en bättre kamera så blir dina bilder bättre!!!".

Det är absolut inget FEL på en 550D, och det kan också visa sig vara det absolut bästa valet när man tittar på pris/prestanda när man väger in kundens (Louise) "nöjdhet som konsument". Hon tyckte ju om hur den kändes i handen, osv - vilket man måste väga in som en ganska viktig punkt! En D40 känns väl ganska trött vid det här laget, även om jag själv också tycker att det är en bra kamera.

Man ska dock inte tro att bilderna på ett magiskt sätt bara "blir bättre" för att man har en nyare kamera, men i övrigt gör allt annat precis som innan. Det är andra saker som gör betydligt större skillnad än bara kamerahuset, och detta bör man ju VETA innan man lägger ut pengar på att uppgradera.

Självklart tror jag inte att en nyare och dyrare kamera kommer ge mej MYCKET bättre och vackrare bilder. Nepp så långt har även jag förståt det, men saken är den att lär jag mej allt, precis allt, skulle det då inte vara någon skillnad på mina bilder jag tar med en d40 och tex en 7d canon eller 5d markII?

Och ja min kamera börjar bli ganska trött, har tidigare nämnt att ibland klickar det bara och ingenting funkar, men antagligen är det objektivet. Men en till sak är även att det är någoting som måste vara löst i kameran, för när man vänder på den så raslar det till?!

Vill bara försöka förstå vad det är jag ska satsa på, vad som i slutändan blir en bra kamera som jag kan lära mej allt om och något som ska vara hos mej i måååånga år framöver.
 
Tack för ditt svar, det finns vissa saker jag skulle vilja med den ev. nya kameran och det är tex allt detta bläddrande, jag fotograferar på M, och om man då inte trycker in en av knapparna på vänster sida ( oftast självutlösaren ) men denna går även att ändra till andra saker som ISO & vitbalans mm. Visst detta är bra, men att ha 1 enda knapp när man kanske vill kunna justera både ISO, vitbalans och samtidigt andvända självutlösaren...det blir mycket knappande och bläddrande i menyn för att bli nöjd.

Jag upplever att det är lättare att fota med min kamera på dagarna när det är bra ljus, eller någorlunda. Men börjar ljuset bli dåligt så är det massa inställningar som måste ställas in för att få en skaplig bild ( oftast på barnen ) ( minnen ) men dom vill man ju också ska bli skapliga. Det är just det, massa bläddrande, men ja jag vet inte så mycket om mer avacerade kameror, det kanske är mycket bläddrande i dom med?

Men om jag säger såhär då, om vi "säger" att jag skulle kunna allt inom foto, allt om iställningar, ljus osv. Ja ni förstår. Skulle jag då kunna ta en lika bra bild med min nikon d40 som med tex en Canon 7d eller 5dmark, nu med bra objektiv och allt sånt på alla dessa kameror.

Det jag försöker få fram är alltså om jag i framtiden blir riktigt duktig och lär mej allt, kanske om 20 år att jag har mer kunskap, skulle det då inte göra någon som helst skillnad på om jag andvänder mej utav en d40?

Nu pratar jag om bildkvalite och allt, det är alltså ingen som helst skillnad? Eftersom bra bilder är lika med kunskapen den bakom kameran har? Förstår ni vad jag vill ha svar på?

Nej, jag är av den uppfattningen att ingen skillnad skulle synas i bilderna vid "normalt" betraktande av dessa. Och absolut inte i form av normala bilder på bakverk i ett magasin. Gav du en erfaren kameratekniskt intresserad entusiast bilder tagna under identiska förhållanden på samma motiv vid samma tillfälle och med samma ljussättning som denne kunde pixelpeepa i några hundra procent på skärmen skulle denne kunna plocka ut vilken bild som var tagen med vilken kamera (det syns ju om inte annat på bildstorleken vid 100 %). Mer skiljer det inte. Utan tillgång till identiska jämförelsebilder i 100 % är det tveksamt om det skulle gå att se vilken bild som var tagen med vilken kamera. Missförstå mig rätt nu, visst går det leta upp speciella omständigheter under vilka skillnader skulle synas, fotografering av rörliga barn inomhus i svagt ljus skulle vara ett sådant tillfälle. Då blir högisoegenskaper viktiga och där skulle även en D550 göra skillnad.
 
Senast ändrad:
Vill bara försöka förstå vad det är jag ska satsa på, vad som i slutändan blir en bra kamera som jag kan lära mej allt om och något som ska vara hos mej i måååånga år framöver.

En kamera att ha och utvecklas med i många år, då skulle jag gå upp till den s.k. semi-pro nivån. Inte för att det blir så fantastiskt mycket bättre bilder inte av den typen du tar i alla fall. Kameran blir mer lättjobbad efter att man lärt sig dem, mindre menyer och mer dedikerade knappar.
 
Självklart tror jag inte att en nyare och dyrare kamera kommer ge mej MYCKET bättre och vackrare bilder. Nepp så långt har även jag förståt det, men saken är den att lär jag mej allt, precis allt, skulle det då inte vara någon skillnad på mina bilder jag tar med en d40 och tex en 7d canon eller 5d markII?

Och ja min kamera börjar bli ganska trött, har tidigare nämnt att ibland klickar det bara och ingenting funkar, men antagligen är det objektivet. Men en till sak är även att det är någoting som måste vara löst i kameran, för när man vänder på den så raslar det till?!

Vill bara försöka förstå vad det är jag ska satsa på, vad som i slutändan blir en bra kamera som jag kan lära mej allt om och något som ska vara hos mej i måååånga år framöver.

Lägger till: Men då kanske jag ska köpa mej en till Nikon d40 då när min gamla gått sönder, eftersom jag kan uppnå lika mycket bra bilder med den som med en mer avancerad. Usch nu känner jag mej jobbigt, men jag vill att ni ska försöka se vad det är jag menar med den här tråden!

MVH L
 
Tror att det är några som har lurat dig lite i denna tråd, för många har hakat upp sig på bilden du har lagt upp på bakverken och utgår ifrån att det är referensen för dina bilder, just den där bilden kanske inte blir så mycket bättre med en annan kamera, men en d40 har faktiskt ganska så usel isoprestanda, iso 800 är inte ens godkänt på den, bara för att nämna en sak, autofokusen är också på en väldigt låg standard, lita på mig, köp inte skitsnacket om att det inte blir skillnad med en bättre kamera, det blir det, kanske inte just på din bakelsebild, men det är väl inte det enda du ska fota? Och nej, med en d40 kan du inte klara dig hur länge som helst på, så småningom så kommer kommer du att vilja prova på lite mer avancerad foto, då kommer du verkligen att känna att du måste byta upp dig. Fast som många andra har sagt också, hoppa över instegskamerorna!
 
Tack för ditt svar, det finns vissa saker jag skulle vilja med den ev. nya kameran och det är tex allt detta bläddrande, jag fotograferar på M, och om man då inte trycker in en av knapparna på vänster sida ( oftast självutlösaren ) men denna går även att ändra till andra saker som ISO & vitbalans mm. Visst detta är bra, men att ha 1 enda knapp när man kanske vill kunna justera både ISO, vitbalans och samtidigt andvända självutlösaren...det blir mycket knappande och bläddrande i menyn för att bli nöjd.

Jag upplever att det är lättare att fota med min kamera på dagarna när det är bra ljus, eller någorlunda. Men börjar ljuset bli dåligt så är det massa inställningar som måste ställas in för att få en skaplig bild ( oftast på barnen ) ( minnen ) men dom vill man ju också ska bli skapliga. Det är just det, massa bläddrande, men ja jag vet inte så mycket om mer avacerade kameror, det kanske är mycket bläddrande i dom med?

Men om jag säger såhär då, om vi "säger" att jag skulle kunna allt inom foto, allt om iställningar, ljus osv. Ja ni förstår. Skulle jag då kunna ta en lika bra bild med min nikon d40 som med tex en Canon 7d eller 5dmark, nu med bra objektiv och allt sånt på alla dessa kameror.

Det jag försöker få fram är alltså om jag i framtiden blir riktigt duktig och lär mej allt, kanske om 20 år att jag har mer kunskap, skulle det då inte göra någon som helst skillnad på om jag andvänder mej utav en d40?

Nu pratar jag om bildkvalite och allt, det är alltså ingen som helst skillnad? Eftersom bra bilder är lika med kunskapen den bakom kameran har? Förstår ni vad jag vill ha svar på?

När man har bra grepp om tekniken blir det inte så mycket bläddrande i menyerna för att göra de vanligaste inställningarna med D40 heller; man lär sig sin kamera, och en del saker kan göras på mer än ett sätt.

Jag tänker särskilt på en kontroll som erfarna fotografer numera använder ofta, och det är att man i stället för att ta helt manuellt, så använder man ett automatiskt läge men lägger in kompensation för att få kameran att exponera som man vill ha bilden. Ett mörkt motiv ska exponeras något mindre än ljusmätaren visar, och då kompenserar man mot minus, medan ett genomgående ljust motiv ska exponeras lite mer, vilket ofta kräver kompensation mot plus.

I stället för att ställa in manuellt, brukar man välja bländare och låta kameran sköta slutaren. Man ser ju ändå i sökaren vilken slutartid kameran väljer, och då kan man höja ISO om man vill ha en kortare slutartid. När man vill göra bilden ljusare eller mörkare kan man kompensera utan att ta kameran från ögat. Knappen man använder sitter strax bakom avtrycket till höger, och hjulet man ställer in med sitter precis vid tummen. Det gäller alla Nikon, så det är samma på D90 som på D40. Man kan göra det i menyerna och genom att titta på skärmen, vilket är metoden som står först i bruksanvisningen för D40, men man behöver inte bläddra i menyn för att välja exponeringskompensation. Det går mycket snabbt och smidigt att göra medan man tittar i sökaren.

Vitbalansen däremot är mycket enklare att ställa in med D90 än med D40. På D40 måste du in i menyn, men på D90 finns det en knapp för vitbalansen till vänster, och man väljer med hjulet vid tummen. Man behöver inte titta på skärmen, utan man kan titta på statusfönstret på ovansidan. Det är snabbare och enklare på D90, och motsvarande skillnad finns mellan instegsmodeller och avancerade också från Canon.

Så det finns ett antal saker som är lättare att göra med entusiastmodellen än med nybörjarmodellen. Alla är inte lika störda av att det är krångligare att nå vissa funktioner, så man kan vara tolerant mot såna här saker också. Och den viktigaste kontrollen, kompensation, den är lika lätt att nå på i stort sett alla systemkameror.

Kompensation är alltså genvägen till att göra de manuella inställningarna utan att behöva mer än en kontroll med ett hjul att rulla på för att styra exponeringen till något annat än vad automatiken skulle ha gjort.

Och frågan om det skulle bli "lika bra" - den är en aning knepigare. Jag tycker faktiskt att förutsättningarna är bättre med en fullformatskamera än en mindre, mina skäl till att välja en betydligt mindre kamera är att jag dels tyckte FF var för dyrt, men också att jag godtar den något lägre kvalitén tekniskt sett från det mindre formatet. Det handlar mer om känslan för hur det blir och kanske en slags glädje över att man kan titta riktigt nära också på en stor förstoring och hitta små detaljer. Bildmässigt är skillnaden egentligen utan betydelse, och den syns inte på en bild i en tidning. Skillnaden är ganska subtil, och det är ganska få som kan se den, och ännu färre som kan sätta ord på den. Det större formatet ska ge jämnare gradation och mer detaljer i skuggorna, men det finns sensorer i mindre format som spöar flera av fullformatarna på de punkterna.

Och om de detaljerna, som främst påverkas av kamerans dynamik, är viktiga, så är i dagens läge Sonys sensorer, som bland annat sitter i Nikon och Pentax, bättre än Canons motsvarande. Det är också tänkbart att nyare sensorer från Fujifilm har bättre dynamik och att deras cropsensor kan vara bättre än en del FF-sensorer. För att få en liten bild av hur det kan se ut vid testning av dynamiskt omfång och andra egenskaper, kan du titta på en jämförelse hos DxOMark av exempelvis Nikon D7000 och D5100 och Canon EOS 1DmkIII.

Instegskameran D5100 från Nikon har alltså sensoregenskaper som är ypperliga med dagens mått. Den är billigare än Canon EOS 7D, och hanteringen är i stort sett som D40. men den har lite fler grejer, kan till exempel filma och visa sökarbild på skärmen, som också kan vinklas så att man kan använda den lättare i obekväma lägen.

Jag nämnde vitbalansen tidigare, som på Canon, alla modeller av DSLR, har en särskild regndans som är annorlunda än på alla andra kameror. Man lär sig den, men den är ett bläddrande utan like i menyerna och det är mycket lätt att göra fel. När man tar RAW kan arbetsflödet vara sådant att det är betydelselöst hur man ställer vitbalans i kameran, men om man vill ställa egen vitbalans för jpeg är det onödigt krångligt med Canon. Det är enklare på Nikon, liksom på alla andra systemkameror.

Och om 20 år, när du förhoppningsvis har mer kunskap, kommer alla kameror vi har nu att vara historia. Du kommer varken att titta efter en gammal Canon EOS 7D eller 1Dx då, utan min gissning är att du också kommer att ha en kamera som är spegelfri. Vilket format den har kan jag inte gissa mig till, men den kommer troligen att vara bättre på alla punkter än alla som skulle kunna rymmas i samma budget nu. Men du kommer inte att se skillnad på bilder som har tagits med den ena eller den andra. Det är faktiskt mest andra saker än brus, dynamiskt omfång, antal megapixel och optikens skärpa som avgör om en bild är bra, även om de egenskaperna kan hjälpa till att få fram bildens budskap.

Det viktigaste för att man ska kunna ta bra bilder, förutom känsla för bilden och viss teknisk förståelse för processen, är att man trivs med utrustningen man har och att den inte står i vägen för bilden, utan fungerar som en förlängning för tanken som skapar bilden.
 
Hm. Jag tycks visst glömma att Nikons instegsmodeller är något annat än Pentax. Min Pentax har tex direktknapp för vitbalansen och är ordentligt byggd. En knapp jag ändå nästan aldrig använder, trotts att jag tidvis ägnar mig åt vad som inte kan kallas annat än mer avancerat foto. Kameran är helt enkelt suverän på att vitbalansera (ja jag fotograferar i jpeg, det är ett mycket medvetet val). De gånger den inte räcker till är alternativet ändå selektiv vitbalansering av olika bildytor i efterredigeringen. Det är förövrigt bara nys att det inte skulle gå att vitbalansera en jpeg-bild. Resultatet blir helt enkelt tillräckligt bra för mig. Jag har helt enkelt aldrig upplevt att jpeg inte räcker till som jag fotograferar, och då fotograferar jag inte sällan i en del mycket knepiga ljussituationer. I bland använder jag dock RAW, där det finns skäl för detta.

Det "dille" många enligt mig har på att fotografera i M-läget tycker jag onekligen är lite roande. Själv kör jag den ovan beskrivna metoden med Av-läget och exponeringskompensation i kombination med centrumvägd mätning och central fokuspunkt. Bara på det viset vet jag omedelbart vad kameran har för sig och kan på enklast möjliga sätt justera på behövliga vis utifrån motivets förutsättningar, inte vad kameran säger mig. Kameran blir en förlängd del av mig, i stället för en fristående entitet mellan mig och motivet.

Den som fotograferar i M-läge måste ju ändå kasta ett öga på ljusmätarens värden för att veta var den neutrala exponeringen ligger och sedan utgå därifrån för att ratta in lämplig kompensation med tid/bländare från neutral exponering. Jag förlitar mig i stället på att kamerans mätare gör det den skall, mäter det ljus från det jag riktar kameran mot. Här gör kameran aldrig fel, det är förövrigt precis samma förlitande M-lägesfotografen behöver göra på kamerans ljusmätare när denne utgår från neutral exponering. Men i stället för att ödsla tid på att läsa av ljusmätaren för att se var jag har neutral exponering att utgå ifrån i mitt manuella rattande, läser jag genom erfarenhet direkt av om motivet behöver exponeringskompenseras åt något håll, rattar erforderligt antal snäpp på inmatningshjulet i lämplig riktning. Klart! Har inte ödslat tid på att läsa av en enda siffra från ljusmätaren. Helt klockrent! Det kan inte vara annat än ideologiska skäl som ligger bakom M-lägesfotografernas vurm för detta läge. Visst använder jag M-läge rätt ofta också, men det är inte mitt förstahandsval och absolut inte mitt beredskapsläge för snabba skott. Om man då i det läget får ratta på två olika inmatningsvred, eller trycka på en knapp (i stället för att ratta på ett annat vred) för att välja om det enda inmatningshjulet skall ställa tiden, eller bländaren, är mig helt egalt.
 
Senast ändrad:
Om man skulle gå genom samtliga tänkbara alternativ på ett fullödigt och sakligt sätt finge vi hålla på ett bra tag. Eller också kan man hålla sig till det TS frågade efter. Att så någon som tror sig veta kallar de som vet för idioter är nu inte så ovanligt men brukar slå tillbaks, det hjälper inte att vara hur kunnig som helst i andra sammanhang. När det gäller D40 vs 550D är det faktiskt en ganska stor skillnad, den har ju inte betydelse i alla lägen men vill man vidare är den mycket märkbar. D40 är avsedd för folk med ytterst ringa kunskaper, en "sikta och tyck" helt enkelt, det fungerar utmärkt till det Nikon har gjort den för, men är besvärlig om man vill vidare. Christian Nilsson påpekade det tydligt i testet i tidningen FOTO, jag minns inte helt hans ordval så jag avstår citat. En annan bild kan vara en höjdhoppsställning med två ribbor, en undre man ska över och en högre man ska under. D40 ribborna ligger i båda fallen lågt medan 550D ribborna ligger högre. Canons instegsmodeller har fått kritik för att inte vara lika lätta att använda för noviser, (lite onödigt då den gröna rutan är novisläge på alla kameror). Men nu är en kameran en länk i bildkedjan, Canon är generösa med bra program som följer kameran, till Nikon får man köpa till för att komma upp i samma klass. Med programmet EOS Utility kan man enkelt och snabbt koppla ihop kameran med en dator och köra den därifrån, en större sökarbild, hur stor beror ju på vilken dator, bilden tas från datorn så ingen risk för kameraskak, kan nog vara mycket användbart för TS. Kostar inget extra, utom en USBskarvkabel som underlättar placering av kamera/dator.
 
Senast ändrad:
Om man skulle gå genom samtliga tänkbara alternativ på ett /.../ sakligt sätt finge vi hålla på ett bra tag. /,,,/ En annan bild kan vara en höjdhoppsställning med två ribbor, en undre man ska över och en högre man ska under. D40 ribborna ligger i båda fallen lågt medan 550D ribborna ligger högre.

Jag vet inte om man borde skratta eller gråta. Det skulle alltså vara bättre att vara osaklig och komma med liknelser från friidrott? Jag förstår inte hur det skulle kunna hjälpa trådskaparen.

Här har ju så småningom kristalliserats ut att TS kanske vill gå över till att göra pengar på sina bilder och exempelvis få dem publicerade i fackpress. Det är helt i linje med frågan i rubriken, som gäller att byta upp sig. I flera av inläggen från TS ser det ut som om hon tänker sig att bytet ska vara långsiktigt, någonting att "växa i".

Jag tror att det i ett sådant sammanhang kan vara bra att svara sakligt, att försöka beskriva skillnaderna mellan olika kameror, eller mellan olika typer av kameror på ett förhoppningsvis begripligt sätt. Höjdhoppsribborna är för mig obegripliga. Däremot är det ganska klart att proffs- och entusiastmodeller ofta är lättare att använda när man väl har lärt sig var knapparna sitter och vad de är till för. De är också i regel mer stabilt byggda, och så kostar de mer. Men vilken kamera man än har, handlar det om precis samma inställningar; det finns ingenting i de grundläggande inställningarna på en Nikon D3x eller Canon 1Dx som skiljer sig från inställningarna i en Nikon D40. I det avseendet är de inte mer avancerade. Växa som fotograf kan man göra också med den minst pretentiösa av alla systemkameror. Men ska man snacka om höjdhoppsribbor sä är jag helt ute.

När man fotograferar, och när man lär sig fotografera, handlar det om att se bilden framför sig när man tar den. Det handlar om att hantera ljuset, att styra kontrasten, att genom ljus och mörker, färg, kontrast och formspråk gestalta ett budskap till betraktaren genom en bild. Det skiljer sig inte väsentligt i bildspråkshänseende från att måla, men medlen är andra, och tekniken en annan.

En liknelse med penslar hade kanske varit bättre? Det finns penslar som man rent ut sagt blir förbannad på, kanske för att de lämnar hår i färgen där man inte vill ha dem. Och så finns det penslar som bara är en förlängning av tanken, som är en dröm att måla med. Inte i något av fallen hjälper penseln till att forma kontrast eller form, ljus och mörker, färg. Det handlar mer om hur skön den är att hålla i handen, och att den inte är i vägen, att man slipper tänka på den, så att man kan koncentrera sig på att måla.

Sådana skillnader finns mellan kameror. En kamera kan upplevas som en black om foten, och en annan kan användas för att skapa bilder utan att man ens behöver fundera över själva kameran; den upplevs mer som ett förlängt sinnesorgan, som hjälper en att fästa bilden i ettor och nollor utan att vara i vägen för den skapande processen.

Men här är också en av kärnpunkterna i de här diskussionerna: Vi vet inte vilken kamera som kommer att kunna funka som en förlängning för just ditt sätt att tänka. På samma sätt som målare kan föredra olika penslar med mycket rationella och sakliga skäl, så kan fotografer föredra olika verktyg för sitt bildskapande. Och det är mycket svårt för en utomstående att sätta sig in i hur någon annan upplever ett visst verktyg, en viss kamera. Vi kan läsa tester i evighet, men det är först när man tar kameran i händerna och jobbar med den en tid som man får facit.

Och allt det här har inte alls särskilt mycket med optimal bildkvalité från kamerans chip att göra. Det blir faktiskt tillräckligt bra resultat med en D40 för att man ska kunna sälja bilder eller publicera dem i ett inredningsmagasin. Någon kan faktiskt tycka att Canon EOS 550D är den allra bästa kameran, hur bra andra kameror än må vara rent tekniskt, och hur väl utlagda kontrollerna än är på en kamera som en entusiast upplever som mer lättarbetad. Men i de här subjektiva värderingarna är det inte självklart att en Canon EOS 550D skulle vara bättre än en Nikon D40. Trivs man med kameran, och den inte står i vägen för skapandet, så fungerar det som det ska. Om inte, så bör man försöka ta reda på vad man egentligen vill ha.
 
Senast ändrad:
En nackdel med kameror med lite färre megapixel count är att vissa bildbyråer satt en lägsta gräns för vad de anser som bra bildvalité (de värderar detta i MP (!)). Detta innebär att bilder som inte når upp till önskad standard värderas lägre. Kommer inte på något konkret bilbyrå just nu, men jag har för mig att de som ligger på och under 10MP värderas extra dåligt… Så det kan vara lämpligt för henne att kolla upp eventuella restriktioner som kan finnas… och jag tror inte de godkänner uppsamplig i detta hänseende…
 
Halloj!

Det är så att jag skulle vilja byta upp mej och komma vidare i mitt fotograferande, har andvänt mej utav en Nikon d40 sedan ja 2 år tillbaka.

Jag har läst och läst nu i flera veckor om olika kameror och objektiv, mina funderingar går åt en Canon d550, har vart och känt på den och jag tycker den passar bra i mina händer. Dock har jag även funderat på en 7d, men vad tycker ni? Hur stora är skillnaden egentligen? Jag är inte ibehov av någon super snabb kamera.

Hur tror ni att steget från en Nd40 till en C550d skulle bli? Stor skillnad?

Jag ska mesta dels fotografera inredning, bakverk och även en del porträtt/barn mm.
Hur långt kan man gå med en canon 550d? Jag man som frilandsande fotograf andvända sej utav en sådan eller måste man ha mer avancerade kameror som en 5dmark11?

Eller kanske det funkar med en 550d med riktigt bra objektiv till?

Ja som sagt ni ser ju, många frågor och funderingar. Alla tips och råd och förklaringar tas vänligen emot.

Hej!

Jag skulle köpa mig en fin beggad D300, den kameran har allt…..förutom att den är ganska tung och lite stor.
Det finns nästan inget som man rimligtvis kan sakna som en halv-avancerad amatörfotograf, den är idag lite efter på höga ISO jämförelsevis mot en7D men den duger långt. Man kan hålla på och analysera sig till vansinne som i slutändan inte kommer att ge något iaf, jag menar köp en beggad kamera sälj den en månad senare för samma pengar om den inte duger, köp en annan kamera beggad och prova den osv osv.

Det är ytterst svårt att diskutera sig fram vad som passar bäst för det finns ingen kamera som är perfekt ändå….

Hans
 
Jag kortade lite i ditt inlägg. OK D40 blir som en pensel som släpper hår om man försöker använda den till mer avancerat än den är avedd för medan en 550D behåller borsten bättre. Nu kan du kanske sluta gråta över bristande fattningsförmåga. Jag tycker det här börjar bli ganska trist, tråden skulle handla om TS frågor om konkreta skillnade mellan D40 och främst 550D eller ev. en 7D och vidare om en FF vore att föredra, alla dessa frågor är besvarade. Sen kan man diskutera fototeknik, men det finns det ett särskilt forum för. Du kan inte förstå att en kamera kan ha ett större användningsområde än en annan, en D40 fungerar lika bra som något annat men så plötsligt måste det till minst en semiproffskamera för att kunna växa som fotograf.
 
Jag tycker det här börjar bli ganska trist, tråden skulle handla om TS frågor

Ja, och jag tycker att det är ganska trist att du inte försöker sätta dig in i vad trådskaparen vill veta, utan kör ditt race där man måste ha Canon Canon Canon, utan hänsyn till om den överhuvudtaget passar för uppgiften. Märkesreligion är vad det är, och du har inte vett att besvara ett inlägg från en annan deltagare seriöst, utan kommer med dravel som inte har med ämnet att göra enbart för att hoppa på andra deltagare. Dåligt, mycket dåligt.

Trådens frågor handlade inte om konkreta skillnader mellan två kameramodeller, utan den berörde möjligheten att använda vissa kameror att dels växa i, dels om den som TS har nu kan användas för vissa ändamål. De frågorna är besvarade, men inte av dig. Längre ner i tråden konkretiserar TS sina önskemål, och där kommer det in på tekniken för att ta bilder. Tråden är inte till för att belysa skillnaderna mellan Nikon D40 och EOS 550D. Den startades för att trådskaparen ville ha hjälp med mer än en sak, och hon avslutade frågan så här:

/.../Ja som sagt ni ser ju, många frågor och funderingar. Alla tips och råd och förklaringar tas vänligen emot.

Jag tycker att det är synd och skam att du ska tramsa bort det.
 
Det här tråden är lika rolig som alla andra "hjälp mig" trådar. Några tuppar spatserar på gösselstacken och försöker trumfa varandra.
 
Dags att stänga den här tråden. Det är nu bara att läsa igenom och bedömma vad var och en bidraget med. Jag har ingen lust att käfta med en besservisser längre men ska sådana alltid få sista ordet?
 
Jag tror TS har lärt sig något trots alla "meningslösa" inlägg, där har även mina inkluderats... ;) Och åsikterna kan ju variera en del beroendes på personliga preferenser och erfarenhet.

Hoppas hon skriver ngt ytterligare i denna tråd när hon väl bestämt sig, för vi respekterar ju givetvis hennes beslut hur det än blir… :)
 
Jag tror TS har lärt sig något trots alla "meningslösa" inlägg, där har även mina inkluderats... ;) Och åsikterna kan ju variera en del beroendes på personliga preferenser och erfarenhet.

Hoppas hon skriver ngt ytterligare i denna tråd när hon väl bestämt sig, för vi respekterar ju givetvis hennes beslut hur det än blir… :)

Kanske lärt sig mer än nödvändigt och inte självklart i ämnet hon frågade om ;-)
 
Nya Nikon AF-S 40/2.8 är säkert också bra - för bilder som inte kräver så stor förstoring (vid 1:1 förstoring hamnar frontglaset väldigt nära fotograferade objektet, varmed det blir svårt att undvika att objektet hamnar i skugga). Eftersom brännvidden är lite kortare (40mm) fås inte riktigt samma bakgrundsoskärpa för längre fokusavstånd.

Den optiken funkar suveränt med D40-huset och sitter numera som "standard" på min gamla D40:a. Vid normal fotografering behövs inte motljusskyddet (vilket gör det till en smidig kombination). 2,8 är kanske inte så imponerande men räcker långt och det är behändigt att kunna gå riktigt nära om man skulle springa på något litet men intressant.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.