Annons

Byta upp mej från en Nikon d40, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)
Misstolka mej inte nu, men jag har väldigt svårt att lita på någon efter att ha "sett " hur pratet går. Tack ändå alla!

Problemet är att du - liksom jag och det flesta av oss - vill tro att en ny kamera är så mycket bättre än det vi har. Sanningen är den att i princip ALLA systemkameror som sålts de senaste 3-4 åren håller väldigt hög klass. Skillnaden i ren bildkvalité mellan olika modeller är liten.

Visst kan du byta från en D40 till en 550D, ha dock realistiska förväntningar på vad det kommer att ge. Du kommer INTE att få MARKANT mycket bättre bilder. Samma sak gäller om du väljer en 7D eller någon tjusigare modell från Nikon eller någon annan.

Du nämnde att du skulle fota inredning, bakverk och barn. Ingen av dessa motiv ställer enorma krav på ditt kamerahus. Det absolut viktigaste är fotografens kunskaper. Dessa kan du förvärva (eller inte) oavsett val av kamerahus.

Kolla gärna in de trådar som går just nu här på fotosidan om mäklarfoto. Där är diskussionen mycket intressant där några kompetenta fotografer bidragit med många kloka tankar. Dessa trådar är befriande rena från utrustningssnack. Det handlar mest om ljussättning, vinklar, efterbehandling och liknande - saker som verkligen gör skillnad för bilden. Det är nog på dessa punkter det finns störst potential för utveckling.

Men visst, köp gärna en nya kamera - det ÄR kul men nya prylar. Jag instämmer dock med dem som tycker att en 550 är lite av "samma sak" som du redan har. Vill du få en riktig kick bör du nog gräva något djupare i plånboken.

Bara mina tankar.
 
Detta med att fotografera är för de flesta en hobby, för ett fåtal ett levebröd. Om det är en trevlig sysselsättning kan man gradera upp sig genom att antingen skaffa ett mer avancerat kamerahus eller öka på sitt eget kunnande. Och det råder nog ingen tvekan om vilket sätt som ger bäst resultat.

Du har en bra kamera och mitt bästa råd är att studera vilken omkringutrustning Du använder. Börja med att satsa på ett bra objektiv, exempelvis ett 60/2,8 macro. Det duger till det mesta. Sedan följer ett stativ - en kraftig blixt med effektsteg, slavtändare och paraply - en mindre vridbar blixt att montera på kameran och som riktas mot slavtändaren. (Metz passar bra med låg spänning).

Och nu är det faktiskt så att Du behöver ovanstående oavsett vilket kamera Du väljer och då finns det all anledning att testa lite med Din nuvarande. Köp sedan en dyrare om Du tror att Dina bilder blir ännu bättre.

Bjuder på en kaka!
 

Bilagor

  • fototeknik 004.jpg
    fototeknik 004.jpg
    14.6 KB · Visningar: 259
Problemet är att du - liksom jag och det flesta av oss - vill tro att en ny kamera är så mycket bättre än det vi har. Sanningen är den att i princip ALLA systemkameror som sålts de senaste 3-4 åren håller väldigt hög klass. Skillnaden i ren bildkvalité mellan olika modeller är liten.

Visst kan du byta från en D40 till en 550D, ha dock realistiska förväntningar på vad det kommer att ge. Du kommer INTE att få MARKANT mycket bättre bilder. Samma sak gäller om du väljer en 7D eller någon tjusigare modell från Nikon eller någon annan.

Du nämnde att du skulle fota inredning, bakverk och barn. Ingen av dessa motiv ställer enorma krav på ditt kamerahus. Det absolut viktigaste är fotografens kunskaper. Dessa kan du förvärva (eller inte) oavsett val av kamerahus.

Kolla gärna in de trådar som går just nu här på fotosidan om mäklarfoto. Där är diskussionen mycket intressant där några kompetenta fotografer bidragit med många kloka tankar. Dessa trådar är befriande rena från utrustningssnack. Det handlar mest om ljussättning, vinklar, efterbehandling och liknande - saker som verkligen gör skillnad för bilden. Det är nog på dessa punkter det finns störst potential för utveckling.

Men visst, köp gärna en nya kamera - det ÄR kul men nya prylar. Jag instämmer dock med dem som tycker att en 550 är lite av "samma sak" som du redan har. Vill du få en riktig kick bör du nog gräva något djupare i plånboken.

Bara mina tankar.

Okej, men om vi säger såhär. När min d40 ger upp, alltså går sönder. Har en misstanke om att det snart är så eller så är det objektivet som krånglar, ibland och ganska ofta går det inte att ta kort då det bara liksom klickar..knackar..durrar? ja hur ska man förklara detta. Men sen rätt vad det är kan det funka igen efter några timmar.

Jag har ju tidigare nämnt att jag är inte så insatt i detta, men jag har tänkt att det kamera jag satsar på ska jag göra allt för att lära mej. Men är det då bäst att jag behåller min d40? Och om det skulle gå sönder helt är det värt att laga den? Eller vad ska jag satsa på då?

Det jag är ute efter är en lite snabbare, kanske fler AF punkter eller vad det heter :)
Video skulle ju vara riktigt bra, men det är inte ett måste om man säger så.

Ljuskänslighet mm är det typ lika på alla kameror oavsett hur "dyra dom är"

Tycker allt är riktigt förvirrande nu, men om vi säger såhär. Tex en inredningstidning kontaktar mej och vill ha bilder som jag har tagit eller som redan finns, går det då att levera dom bilderna med en d40 om man har kunskapen och kan leverera bra bilder?

Det jag har funderat över är ju att det kommer nya dyrare kameror hela tiden, och fotografer har det ju funnit hur länge som helst. Och vad andvände en proffsfotograf egentligen för kamera för låt oss säga 10-20 år sedan?

Äsch kanske är ute och cyklar nu igen. Men jag tycker om att få läsa hur ni resonerar!
 
1) Är din kamera trasig så skall du absolut köpa en annan så snart som möjligt (ny eller begagnad). Att reparera den du har är inte lönt. Om ditt motiv för nytt köp är detta (och inte att köpa en kamera att växa i) så kan du mycket väl köpa en 550D eller något motsvarande från Nikon eller några av de andra.

2) Jag vet inte riktigt vad du menar med ljuskänslighet. Det ena är kamerans ISO-prestanda, förmåga att ge rena bilder vid höga ISO-värden är mycket värdefullt. Den egenskapen sitter i kameran och det finns variationer mellan märken och modeller och köper du en ny kamera i dag kommer den att vara bättre än det du har nu. Om det sedan syns i "tryck" beror på bilden.

Det andra är ljusstyrka - det är en egenskap som sitter i objektivet och är mycket eftertraktat av flera skäl. Ljusstarka objektiv är dyra men håller i "evigheter" och därför är ofta rekommendationen att lägga mer pengar på objektiv än kamerahus.

3) Ja, en inredningstidning kan säkerligen använda sig av bilder från en D40.

Mvh
Anders
 
Okej, men om vi säger såhär. När min d40 ger upp, alltså går sönder. Har en misstanke om att det snart är så eller så är det objektivet som krånglar, ibland och ganska ofta går det inte att ta kort då det bara liksom klickar..knackar..durrar? ja hur ska man förklara detta. Men sen rätt vad det är kan det funka igen efter några timmar.

Det är något knas med kameran, men det behöver inte vara allvarligt. De vanligaste felen som yttrar sig på det sättet är att endera sitter objektivet en aning snett, eller så är kontakterna smutsiga, och de är ganska lätta att göra rena. Man tar av objektivet och putsar kontakterna baktill på det och de inne i kamerahuset. Försiktigt och noga med att inte smutsa ner och få in damm i kamerahuset.


Jag har ju tidigare nämnt att jag är inte så insatt i detta, men jag har tänkt att det kamera jag satsar på ska jag göra allt för att lära mej. Men är det då bäst att jag behåller min d40? Och om det skulle gå sönder helt är det värt att laga den? Eller vad ska jag satsa på då?

Om den går sönder kan det vara värt att laga den. Kolla med Lasses Kameraservice. Men ofta är det dyrare att fixa än vad det är värt, till exempel när man kan få en nyare kamera till ett pris som inte ligger alltför långt ifrån kostnaden för reparation.

Det jag är ute efter är en lite snabbare, kanske fler AF punkter eller vad det heter :)
Video skulle ju vara riktigt bra, men det är inte ett måste om man säger så.

Snabb AF hänger väldigt mycket på ljusförhållanden och objektivet, och det är inte säkert att många AF-punkter är så himla bra. Ibland är det bra, men när man vill ha kontroll över skärpan använder man oftare bara en enda AF-punkt, och det går ju med alla systemkameror.

Ljuskänslighet mm är det typ lika på alla kameror oavsett hur "dyra dom är"

Nyare sensorer har i regel lite mer känslighet än äldre. Om det är värt en uppgradering hänger mycket på om man har upplevt det som en brist att kameran inte fungerar så väl som man önskar i svagare ljus. I så fall kan det vara vettigt att leta efter det som bäst uppfyller önskemålen.

Tycker allt är riktigt förvirrande nu, men om vi säger såhär. Tex en inredningstidning kontaktar mej och vill ha bilder som jag har tagit eller som redan finns, går det då att levera dom bilderna med en d40 om man har kunskapen och kan leverera bra bilder?

D40 kan tveklöst leverera tillräcklig kvalité. Det hänger mest på den som är bakom.

Det jag har funderat över är ju att det kommer nya dyrare kameror hela tiden, och fotografer har det ju funnit hur länge som helst. Och vad andvände en proffsfotograf egentligen för kamera för låt oss säga 10-20 år sedan?

För omkring tio år sedan var vi precis i brytningen till digitalt, och fortfarande arbetade många proffs med film. Men de som hade gått över till digitalt kanske hade en FF från Canon. För tjugo år sedan använde inga proffs digitalkameror och det fanns ingen DSLR.

Proffs, liksom amatörer, använder det de trivs bäst med. Det finns proffs som har jobbat med småbild under filmtiden, och det finns proffs som aldrig använde så små format. Jag känner en fotograf som fram till för ett par år sedan hade två kameror för olika jobb, en Hasselblad med två objektiv, 80 och 150 mm, och en Sinar 9x12 med 135 och 90 mm. Hon tog alla bilder av bröllop och porträtt med hasselbladaren och alla arkitekturbilder med Sinar. Nu när hon har gått över till digitalt, har hon skaffat en gammal kamera med ett nytt bakstycke, och den ersätter båda hennes tidigare kameror. Hon använder en Rollei SL66 med tre objektiv 50, 80 och 150 mm. Den passar hennes sätt att jobba.

Din D40 presterar lika bra som många kameror proffs hade för tjugo år sedan.

Tekniken handlar mer om hur man använder kameran än vilken kamera man har. Det handlar om hur man hanterar ljuset; det finns massor av knep för att få till det man vill ha. Lampor och reflektorer och speciell teknik som att måla med ljuset. Den tekniken är samma som den var för femtio år sedan. Tillbehören har nämnts här, ett bra stativ är ett måste. Inte något litet skräpstativ, utan ett rejält. Ett bra stativ kostar lika mycket som din D40 kostade när den var ny.

Blixtar är bra att ha, men man måste inte skaffa dem det första man gör. Det finns massor av glada nybörjare som skaffar ett "studioset" och sedan tröttnar, eftersom det är minst lika svårt att använda kreativt som själva kameran. Förr var det svårt att få bra färg på bilderna om man inte hade elektronblixt, men nu går det faktiskt lika bra med lampor, och man behöver inte ens starka lampor när man ska ta föremål eller interiörer. Däremot måste man ha bra koll på sin teknik, och det handlar mer om vad man lär sig än vilka grejer man har.

Om din D40 verkligen är på väg att säga upp sig, så är det ju dags att skaffa ny kamera, men att byta till en annan instegsmodell är, som har nämnts här, ett steg åt sidan. Det hjälper dig inte att utvecklas, även om det självklart är möjligt att utvecklas också med en förmodat enklare kamera. Det som skiljer mellan kameror som är lättare att jobba med är ergonomiska saker, som det där lilla fönstret uppepå som jag nämde förut, eller att man har knappar som man lättare kommer åt viktiga inställningar med, så att man slipper bläddra i menyer och trycka femtielva gånger för att hamna rätt.

Om frågan gäller att uppgradera så handlar det inte om 550D, utan då är det kamerorna som har dykt upp längre ner i diskussionen, EOS 7D, Nikon D90, D7000 och några andra. Förutom att de kamerorna har bättre sensor än D40, vilket inte har alltför stor betydelse, men är en bonus för att de är nyare, så har de bättre ergonomi, som gör dem mer lättjobbade än en nybörjarkamera. Och den generationen digitalkameror levererar faktiskt bättre kvalité än vad proffskamerorna i småformat gav för tjugo år sedan.
 
Ni ska ha tack alla som tagit del av detta, och ni får gärna fortsätta ge argument för varför jag ska ha kvar d40 eller varför en 550d.

När du inte behöver fråga andra vad du behöver för kamera är du redo att byta.
Det är du som skall använda kameran. Vad som passar andra behöver inte gälla dig.
En bättre kamera är vanligtvis en som är dyrare. Vad ryms inom din budget?
Det går alltid att sälja om man inte är nöjd. Ev. mellanskillnad är läropengar.
-Bara några tankar.

Välkommen hit förresten. Hoppas du delar med dig av dina bilder snart.
/Hans Erik
 
Senast ändrad:
...
Det jag är ute efter är en lite snabbare, kanske fler AF punkter eller vad det heter :)
Video skulle ju vara riktigt bra, men det är inte ett måste om man säger så.

Ljuskänslighet mm är det typ lika på alla kameror oavsett hur "dyra dom är"
...
Krångla inte till det, behöver du fler funktioner är de som finns i D40 (t ex fler AF punkter, fler blixtfunktioner, filmning) bör du byta till ett hus som uppfyller dessa kriterier. Men inredningsfoto kräver ju inte många af punkter egentligen… Däremot är ett stativ bra för att slippa höja iso. Externa blixtar kan också underlätta. Går också att ta fler exponeringar inomhus med kameran på stativet. Bilderna sammanfogas därefter i ett sk. HDR program där naturligt slutresultat prioriterats.

D7000 eller D90 med t ex: Nikon 16-85 vr (detta objektiv är inte speciellt ljusstarkt men den erbjuder stort brännviddsomfång och mycket god skärpa); Nikon 17-55/2.8 (ljustark men kostsam, finns förmodligen att hitta som begagnad); Tamron 17-50/2.8 (den utan vibrationsreducering lär vara mkt skarp); Sigma 8-16mm (skarp vidvinkel); Tokina 11-16/2.8 (ljusstark vidvinkel).

Objektivets inverkan på bildkvalitén är av mycket stor betydelse. När man som lite mer erfaren inom ämnet foto kollar på andras bilder tänker man kanske mer på vilket objektiv som använts. Förutom fotografens skicklighet vid och efter bildtagning får bilden en viss karaktär beroendes på vilket objektiv som används. T ex önskas objektiv med bra bokeh (bakgrundsoskärpa) lämpar sig objektiv bäst med större bländare (t ex f/1.4 eller f/2.8). Men kvalitéerna hos objektiv med lika stor maxbländare kan även skilja sig, t ex kan bokeh hos ett visst objektiv vara mer krämig, vilket är att föredra. Oftast är det också så att de dyrare också uppvisar bättre kvalitéer (t ex Nikon 35/1.4 som ju är väldigt mycket dyrare än Nikon 35/1.8).

Och jag förstod inte riktigt vad du menade med det sista stycket i texten jag citerat.
 
Senast ändrad:
Och jaaoo om ni inte tycker att det är någon som helst skillnad på en Nd40 och en C550d så får jag väl tänka om.

Det ÄR stor skillnad på D40 och 550D! Jag är övertygad om att du kommer att bli nöjd. Dessutom förlorar du mindre pengar på att äga en 550D i tre år jämfört med vad du förlorar på en 7D. Om du lägger mellanskillnaden på bra objektiv kommer det värdet att bestå nästan till 100%.

Här är vad det kostar om du t.ex. beställer on-line från Holland inkl. moms, frakt och garantier:

4725kr 550D hus http://www.cameranu.nl/en/digitale-...excamera/canon-eos-550d-body/h254_1007_81334/
5090kr 550D inkl. 18-55 IS

Exempel på fasta objektiv på samma (ingen extra fraktkostnad):
2270kr EF 35/2
2910kr EF 50/1.4 USM
3135kr EF 85/1.8 USM
3090kr EF-S 60/2.8 USM Macro
7190kr EF 100/2.8L IS USM Macro

1985kr SpeedLite 430EX II blixt
 
Halloj!

Det är så att jag skulle vilja byta upp mej och komma vidare i mitt fotograferande, har andvänt mej utav en Nikon d40 sedan ja 2 år tillbaka.

Jag har läst och läst nu i flera veckor om olika kameror och objektiv, mina funderingar går åt en Canon d550, har vart och känt på den och jag tycker den passar bra i mina händer. Dock har jag även funderat på en 7d, men vad tycker ni? Hur stora är skillnaden egentligen? Jag är inte ibehov av någon super snabb kamera.

Hur tror ni att steget från en Nd40 till en C550d skulle bli? Stor skillnad?

Jag ska mesta dels fotografera inredning, bakverk och även en del porträtt/barn mm.
Hur långt kan man gå med en canon 550d? Jag man som frilandsande fotograf andvända sej utav en sådan eller måste man ha mer avancerade kameror som en 5dmark11?

Eller kanske det funkar med en 550d med riktigt bra objektiv till?

Ja som sagt ni ser ju, många frågor och funderingar. Alla tips och råd och förklaringar tas vänligen emot.


Hej!

Du vill komma vidare i ditt footograferande och är sugen på en nyare/bättre/roligare (?) kamera.

Kort sagt kan man ta kanonbilder med de flesta systemkameror från Nikon/Canon/Pentax/Olympus/Sony mfl.

Om du nu har vant dig att använda Nikon under två års tid då finns det en poäng att hålla dig till det systemet. Tex gå till en D90, D7000 eller D5100
Om du däremot inte tycker om hanteringen av Nikonkameran så kan det vara läge att byta till ett annat system, tex Canon om du uppfattar att ergonomin passar dig bättre, men då har du lite längre startsträcka.

För att fotografera barn, bakverk mm. så behöver du ett bra objektiv med brännvidd någonstans mellan 70 och 100 mm gärna med macro möjlighet.
Stor ljusstyrka (lågt bländartal) är att föredra eftersom du då får kortare skärpedjup. Tex en Sigma 105mm f2.8. eller motsvarande från andra tillverkare.

Om du vill ha ett zoomobjektiv då är kitzoomarna med brännvidder på 18-55 mm lite begränsade, utan du vill säkert ha något bättre, tex Nikkor 16-85 mm

Satsa inte för mycket pengar på ett nytt kamerahus utan fokusera på bra optik som du dessutom kan använda för flera nya kamerahus i framtiden.

Lycka till!
 
Det kostar nog mer bara om en verkstad tittar på en äldre kamera än vad den är värd på marknaden, om det inte rör sig om en verklig dyrgrip. Att kunna ta bilder i svagt ljus hör till det som utvecklats mest på digitalkameror, digitaltekniken är ju inte så gammal utvecklingen går dock inte lika fort nu som för några år sedan, det har nog börjat plana ut nu. Förr med film så var för inredningsbilder långa exponeringstider det man fick ta till eller också avancerad ljussättning, och film med hög känslighet var inte något bra alternativ. Nu med digitalkamera, avancerade bildbehandlingsprogram, kanske HDR mm så finns ju alla möjligheter tekniskt sett. Fotografi är ju att skriva med ljus, en större sensor får mer ljus än en mindre, fördel FF framför APS-C om tekniken är likvärdig i övrigt. De ännu större formaten skulle kunna vara ännu bättre men där har man inriktningen mer på studiofotografering med bra ljussättning så där har det inte satsats så mycket på bra högisoprestanda.
I ämnet "att växa som fotograf", se överst i forumet "Fototeknik" det här "märkestjafset" som praktiskt taget alltid dyker upp här i "köpråd" är ganska tröttsamt.
 
Halloj!

Det är så att jag skulle vilja byta upp mej och komma vidare i mitt fotograferande, har andvänt mej utav en Nikon d40 sedan ja 2 år tillbaka.

Jag har läst och läst nu i flera veckor om olika kameror och objektiv, mina funderingar går åt en Canon d550, har vart och känt på den och jag tycker den passar bra i mina händer. Dock har jag även funderat på en 7d, men vad tycker ni? Hur stora är skillnaden egentligen? Jag är inte ibehov av någon super snabb kamera.

Hur tror ni att steget från en Nd40 till en C550d skulle bli? Stor skillnad?

Jag ska mesta dels fotografera inredning, bakverk och även en del porträtt/barn mm.
Hur långt kan man gå med en canon 550d? Jag man som frilandsande fotograf andvända sej utav en sådan eller måste man ha mer avancerade kameror som en 5dmark11?

Eller kanske det funkar med en 550d med riktigt bra objektiv till?

Ja som sagt ni ser ju, många frågor och funderingar. Alla tips och råd och förklaringar tas vänligen emot.

När folk frågar mig om vad dom skall köpa för kamera (vilket händer ganska ofta), brukar jag rekomendera lite dyrare kameror som Canon EOS 60D/Nikon D7000/PENTAX K-5 speciellt om dom ska behålla kamerorna en längre tidsperiod. Dom lite dyrare kamerorona klarar ofta stötar och fukt bättre å har oftast lite längre livslängd. När man går ut på nätet och tittar vilken av ovanstående kameror som är bäst, får man olika svar................Dom modeller som haft minst barnsjukdommar har varit Canon EOS 60D och PENTAX K-5 viket beror på att dom var byggda på Canon EOS 7D respektive PENTAX K-7. Nikon D7000 hade en del barnsjukdommar i början vilka i dagsläget borde vara bortsopade. PENTAX verkar vara den som är rejälast byggd, ett rejält inre hus av metal men................objektivutbudet är inte alls lika stort som Canon/Nikon, Personligen gillar jag inte hur Nikon ligger i handen och inte heller Canons vridbara skärm. Jag är ingen märkesfanatiker (äger Nikon D300/D300s) som jag är otroligt nöjd med! Mitt råd är att du åker iväg å klämmer på dom tre förstnämda kamerorna och känner vilken som passar bäst fysiskt å psykiskt. Men............undvik dom billigare modellerna om du ska slita på kameran under en längre tid.-
 
Senast ändrad:
Det ÄR stor skillnad på D40 och 550D!

Det beror ju faktiskt på vad man tycker är en STOR skillnad. Skillnaden är i själva verket ganska liten, och den syns troligen inte på bilderna man tar.

Det skiljer i upplösning; 550D har högre upplösning på sensorn. Det kan synas skillnad om man är mycket noga när man förstorar bilderna till riktigt stora format, men för det mesta syns inte skillnaden i upplösning mellan bilderna.

550D har en nyare sensor med lite mindre brus vid högt ISO, och det går också att ställa in högre ISO. Skillnaden kan vara avgörande för val av kamera om man är ute efter en instegsmodell, men man kan få en ännu bättre sensor i en instegskamera till lägre pris om man tar exempelvis Pentax K-r. Jämförelse mellan Sony α65, Canon EOS 550D och Pentax K-r hos DxO.

Men de ganska måttliga skillnaderna i prestanda kanske inte är avgörande, och då spelar det faktiskt inte så stor roll om sensorn är marginellt bättre i ett eller annat avseende, eller kanske inte ens om den är markant bättre. Däremot när frågan gäller att utvecklas kommer man alltid att komma till en punkt där en instegskamera inte är lika kul att jobba med. Inte för att den skulle prestera sämre, en Pentax K-r presterar bättre än vad fullformatskamerorna gjorde för några år sedan, utan för att det är trögjobbat att ha en instegskamera om man ofta använder manuella inställningar.

Då kan det faktiskt vara bättre att satsa på en begagnad lite mer avancerad kamera som har ett par år på nacken. Man får visserligen inte lika bra sensor som på de nyare, men man kan få en mer lättjobbad kamera. Om man är ute efter Canon kan en 40D vara bättre ur användarsynpunkt, och om man väljer Nikon kan exempelvis D200 vara ett bra val. Köper man begagnat förlorar man mindre pengar än om man köper nytt, och senare tröttnar.
 
D40:an var min första DSLR. Jag köpte den mycket eftersom det var Nikon som gällde för mig på filmtiden. För några år sedan bytte jag upp mig till D90, som är en suverän kamera, men behöll D40:an. Fortfarande är det oftast D40:an jag tar med mig när jag ska ut och plåta. Fast oftast med 35 mm 1,8 optiken snarare än med kitzoomen.
 
När du inte behöver fråga andra vad du behöver för kamera är du redo att byta.
Det är du som skall använda kameran. Vad som passar andra behöver inte gälla dig.
En bättre kamera är vanligtvis en som är dyrare. Vad ryms inom din budget?
Det går alltid att sälja om man inte är nöjd. Ev. mellanskillnad är läropengar.
-Bara några tankar.

Välkommen hit förresten. Hoppas du delar med dig av dina bilder snart.
/Hans Erik

Precis jag misstänker att det är så ;) Än har jag gigantiskt mycket mer att lära, jag hade tänkt lägga allt mellan 10 - 20 på kamerautrustning. Men innan jag gör det så ska jag som sagt vara säker på vad jag vill och på vad jag behöver. Kommer nog behålla min d40 tills den sjunger på sista versen, tills dess ska jag försöka lära mej så mycket det bara går och då kanske jag ser mer klart vad det är jag saknar och är behov utav.

Tack! är helt ny här, men det verkar finnas mycket intressant att läsa. Delar med mej av bilder gör jag dagligen på min blogg, men den kanske man inte får länka här ;)
 
Ja hmm...det är första gången jag ger mej ut i ett sådant här forum om just kameror. Det verkar vara ett ganska hett område att diskutera, och om jag har blivt något klokare. Ja det vet jag inte riktigt, det känns inte som det.

Jag tror jag gör bäst i att gå efter mej själv, läsa olika kamerors manualler för att komma fram till det jag vill istället för att lyssna på massor av människor som har vilt utspridda åsikter om vad som är rätt och fel. Bäst och vad man ska och inte ska göra.

Misstolka mej inte nu, men jag har väldigt svårt att lita på någon efter att ha "sett " hur pratet går. Tack ändå alla!

Precis! :)

Kolla på sajter som denna där du kan trycka på side-by-side-comparison och sedan jämför själv. Jättemånga kameror idag är lika prestandamässigt. Andra modeller är bättre än vissa på olika saker som ibland inte ens syns på bilderna utan bara i teoretiska tester.
En stor anledning till att byta från ett märke till ett annat är väl hur man gillar huset i sig och menyerna.

http://www.dpreview.com/
 
. Kommer nog behålla min d40 tills den sjunger på sista versen, tills dess ska jag försöka lära mej så mycket det bara går och då kanske jag ser mer klart vad det är jag saknar och är behov utav.

Smart! Kör vidare och lista ut vad du egentligen saknar. Välj sedan nivå och märke efter det.
Om du vill kan du ju tänka art Nikon mest troligt ha en modell som passar dig och uppgradera dina objektiv till bättre grejor du sedan kan använd på ditt nästa hus.
 
Det beror ju faktiskt på vad man tycker är en STOR skillnad. Skillnaden är i själva verket ganska liten, och den syns troligen inte på bilderna man tar.

300% MP bildstorlek
14 istället för 12-bit RAW
50% snabbare bildserier
300% fler fokuspunkter.
3" LCD istället för 2,5" med 400% fler pixlar
ISO 100-6400 istället för 200-1600
Grymt bra Auto-ISO som tar hänsyn till monterad brännvidd vid val av slutartid.
1080p30 video
Skönare att hålla
Större/bättre sökare
 
300% MP bildstorlek
14 istället för 12-bit RAW
50% snabbare bildserier
300% fler fokuspunkter.
3" LCD istället för 2,5" med 400% fler pixlar
ISO 100-6400 istället för 200-1600
Grymt bra Auto-ISO som tar hänsyn till monterad brännvidd vid val av slutartid.
1080p30 video
Skönare att hålla
Större/bättre sökare

fast det är hu en instegskamera med allt det innebär och det var väl det som avsågs med att spela i samma liga?
Självklart är D40 en äldre kamera vilket speglas av skillnaderna du påpekar.
 
fast det är hu en instegskamera med allt det innebär och det var väl det som avsågs med att spela i samma liga? Självklart är D40 en äldre kamera vilket speglas av skillnaderna du påpekar.

Och var är problemet med insteg? Canons insteg är väl 1100D, där 550D faktiskt snäppet upp och i mitt tycke en riktigt trevlig/prisvärd kamera.

Men om jag vore TS hade jag köpt D7000 med ett par fasta objektiv, t.ex. 35/1.8, 50/1.8, 85/1.8, 105/2.8 VR etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.