Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta till Mac - Sugen på en Imac i3.

Produkter
(logga in för att koppla)

rogka566

Aktiv medlem
"Motsvarande Windows-burk med skärm kostar drygt 7000:-
Macen kostar 12000:-

Ni som köpt Mac: Varför var det värt det?
Ni som nyligen köpt Windows-maskin: Övervägde ni Mac?

Tacksam för tips!

PS. Hoppa över de tekniska förklaringarna och argumenten.
Jag vet vad som skiljer dem åt . DS

Hej

Jag undrar bara vilken skärm du har tittat på till PC:n då jag är på jakt efter en bra sådan för ett bra pris. Jag skulle kunna klara mig med 1920*1080 om det är en OK IPS-skärm.

M

"Motsvarande Windows-burk med skärm kostar drygt 7000:-
Macen kostar 12000:-

Ni som köpt Mac: Varför var det värt det?
Ni som nyligen köpt Windows-maskin: Övervägde ni Mac?

Tacksam för tips!

PS. Hoppa över de tekniska förklaringarna och argumenten.
Jag vet vad som skiljer dem åt . DS

För det första skulle jag vilja säga, du har fel.
Hitta en sådan bra dator med en lika bra skärm för 7k? Verkar för mig omöjligt, men ok, om vi köper det rakt av så skulle jag fortfarande aldrig köra något annat än mac när jag får välja. Macen är mer intuitiv, stabilare, smidigare. Bara en sån sak som att med imacen får du allt i ett, motsvarande pc-modeller är skämt i jämförelse.

Sen håller dom bättre prestandamässigt, vilket kanske låter knepigt, men om vi tar som exempel min gamla macbook från 2006, den håller fortfarande hastigheten bra, och har blivit snabbare med varje ny version av Mac OS som kommit, jag kan säga att alla mina pc-polare som köpte dator samtidigt har bytt dom minst en gång...

"Back in the days" när jag körde PC så räknade jag MHz och MB, det gör jag inte längre, och det finns en god anledning till det. En dator kan se snabb ut på papperet, men det är så mycket annat som spelar in också.

Så tänk istället, vill jag ha Windows, eller vill jag ha Mac OS, det är där jag tycker man gör valet.

Risk att detta ämne kommer att sluta som krig i sandlådan.

Jag sitter själv med en Windowsmaskin idag och jag kommer med största sanolikhet att välja en iMac nästa gång det är dags för datorbyte.
Att allt är integrerat, både hårdvara och mjukvara, är det som tilltalar mig. Jag ser även nackdelarna med Apple's sätt att vilja styra sina produkter, men det är ju även där styrkan ligger. Allt är anpassat till varannat.

Risk att detta ämne kommer att sluta som krig i sandlådan.

Så blir det nog, men om vi håller oss borta från de absoluta fördelarna med att komma över till den rätta sidan så är fördelarna med en IMAC

Enkelhet-->Allt integrerat
Inga sladdar--> (jo 1-->strömkabel)
Utseende-->Snyggast i stan

Har kört Winburkar tidigare och ser absolut ingen anledning att någonsin byta till Win igen. Det fåtal gånger som jag behöver köra ett Windowsprogram, så kör jag det som ett fönster i VM-ware Fusion.

Mac är nog bra för de användare som tycker det är komplicerat med hård/mjukvara och kan tänka sig betala för att få en snygg design. Men vissa användare föredrar friheten och den klart bättre prestanda/pengar en pc erbjuder. Tex jag.

Men det är ju inte så mycket bättre prestanda per krona längre. Möjligtvis om man kör HPD och bara tar exakt det man vill ha och snikar på allt annat..

M

Ge mig en länk till din prisvärda mac. Är nyfiken. Macbook pro tex är avsevärt dyrare än motsvarande pc trots samma spec.

Man kan dra det åt andra hållet.
Hitta en bärbar med samma kvalite på chassi, skärm, batteritid och mått som macbook pro 15.6

Vet att M3 gjorde ett test på liknande produkter mot apple och apple vann och var billigare i vissa produkter.

Ge mig en länk till din prisvärda mac. Är nyfiken. Macbook pro tex är avsevärt dyrare än motsvarande pc trots samma spec.

Jag kan inte mycket om datorer och pris, jag köper själv apple för att jag tycker dom är sjukt snygga och gillar os x bättre än windows.

Men deras 27 tums imac i standard utförande känns inte så dyrt?

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/imac?mco=MTAyNTQzNjA

Vad kostar liknande pc med samma prestanda och likvärdig skärm?
Jag har som sagt ingen koll, men det hade varit intressant att veta.?

(undrar om båda 27 tums varianterna)

Sen håller dom bättre prestandamässigt, vilket kanske låter knepigt, men om vi tar som exempel min gamla macbook från 2006, den håller fortfarande hastigheten bra, och har blivit snabbare med varje ny version av Mac OS som kommit, jag kan säga att alla mina pc-polare som köpte dator samtidigt har bytt dom minst en gång...
Jag höll på att sätta lunchkaffet i halsen av skratt när jag läste detta. Undrar vilken fantasivärld du lever i. Din mac från 2006 är sjukt långsam i jämförelse med en dator med modern hårdvara, oavsett vilket OS som körs. Om dina polare köpte dator 2006 är det inte så konstigt om dom bytt upp sig sen dess, då den generationen processorer som kommit efter 2006 är galet mycket snabbare än dom som var aktuella då. Det är bara du som inte hängt med.

Jag skulle nog tro att du får punga upp närmare 8k bara för burken och 3k för skärmen.

Att macen skulle vara dyrare är som sagt en sanning med modifikation, men om man vill ha en budgetdator så stämmer det, plastiga delar, billigare komponenter osv.. Sen finns det en mac som är dyrare än motsvarande PC och det är Mac PRO (obs, inte macbook), där tror jag att apple tänker att de som köper en sån har pengarna att spendera och bryr sig inte om att räkna komponent för komponent.

Jag höll på att sätta lunchkaffet i halsen av skratt när jag läste detta. Undrar vilken fantasivärld du lever i. Din mac från 2006 är sjukt långsam i jämförelse med en dator med modern hårdvara, oavsett vilket OS som körs. Om dina polare köpte dator 2006 är det inte så konstigt om dom bytt upp sig sen dess, då den generationen processorer som kommit efter 2006 är galet mycket snabbare än dom som var aktuella då. Det är bara du som inte hängt med.

Den har en c2d som funkar fint. Självklart finns det mycket snabbare datorer, men det är det här jag pratar om, det handlar om funktionell prestanda och inte siffror. Jag sitter dagligen vid en splittny PC också, och den är långsammare i mycket...

Nu vet jag ju inte vilken dator David har, men redan 2006 hade t ex Macbook Pro C2D-processorer på 2,33 MHz. Att påstå att dagens processorer är "galet mycket snabbare" är nog att ta i.

Edit: Nu vet jag att David har just en C2D.

Senast ändrad:
Jag skulle nog tro att du får punga upp närmare 8k bara för burken och 3k för skärmen.

Att macen skulle vara dyrare är som sagt en sanning med modifikation, men om man vill ha en budgetdator så stämmer det, plastiga delar, billigare komponenter osv.. Sen finns det en mac som är dyrare än motsvarande PC och det är Mac PRO (obs, inte macbook), där tror jag att apple tänker att de som köper en sån har pengarna att spendera och bryr sig inte om att räkna komponent för komponent.

En mac pro är ju inte så dyr den heller. Kollar man på HP eller Dell med likadana processorer så är de ju inte direkt billiga.

Nu vet jag ju inte vilken dator David har, men redan 2006 hade t ex Macbook Pro C2D-processorer på 2,33 MHz. Att påstå att dagens processorer är "galet mycket snabbare" är nog att ta i.
Det visar hur lite du kan om datorer.
Förutom att läsa på lite kan du exempelvis börja med att kika på resultatet av lite benchmarks:

MacBook Pro (17-inch Core 2 Duo) Intel Core 2 T7600 2.33 GHz (2 cores)
Poäng i geekbench: 2968

iMac (27-inch Mid 2010) Intel Core i3 550 3.2 GHz (2 cores)
Poäng i geekbench: 5965

iMac (27-inch Mid 2010) Intel Core i7 870 2.93 GHz (4 cores)
Poäng i geekbench: 9111

http://www.primatelabs.ca/geekbench/mac-benchmarks/

Sen kan jag tillägga att i7 870 tillhör dom sämsta i7:eek:rna...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar