ANNONS
Annons

Byta till ljusstarkare objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Canon D20 med Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM.
Jag skulle vilja ha något ljusstarkare plus att jag inte är riktigt nöjd med skärpan. Kan Sigma 18-50mm F2.8 EX DC vara ett vettigt val istället.

Kan tillägga att jag inte har gott om pengar. Jag kan ungefär köpa för vad jag får sålt Canongluggen för (plus lite till kanske).

Det kanske kan vara vettigt att fundera på ett fast ljusstarkt objektiv som komplement istället? Om du har råd vill säga.
Ljusstyrkan kan ju användas dels för dåligt ljus, eller för kort skärpedjup, och i det senare fallet så är det väl mest intressant vid lite längre brännvidder, så ett fast objektiv nånstans vid 30-50mm med bländare 2 eller nåt kanske?

Har redan ett 50/1,8 och ett 60/2,8 Macro.
Jag vill ha en zoom som man alltid kan ha med sig när man är ute och springer och vill vara redo för alla situationer.
Har även funderat på Canon 17-40/4 L men det är lite för dyrt och inte lika ljusstarkt.

Mathias Falk skrev:
Har redan ett 50/1,8 och ett 60/2,8 Macro.
Jag vill ha en zoom som man alltid kan ha med sig när man är ute och springer och vill vara redo för alla situationer.
Har även funderat på Canon 17-40/4 L men det är lite för dyrt och inte lika ljusstarkt.
Ok, då verkar väl 17-40 inte riktigt rätt? Jag skulle kolla in det nya Tamron 17-50/2,8 som verkar väldigt trevligt, och aningen billigare och vidvinkligare än Sigma 18-50/2,8. Även Tokina kommer med en 16-50/2,8 i höst som säkert kan bli fin. Tokina brukar väl generellt ha lite biffigare byggkvalitet än Sigma och Tamron.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar