Kamerorna är ju från ungefär samma tidsålder, sjuan är något nyare. Visst är det skillnad, men jag tror att det faktiskt blir en större upplevd skillnad på bilderna genom att köpa en modern APS-C-kamera, t.ex. 80D, än en gammal 5DmkII.
Mja, jag är inte säker på om jag utan vidare vill hålla med om detta. Förvisso är det så att somliga säger sig inte se någon skillnad på APS-C och FF, och så är det väl också under vissa omständigheter. Men jag har vid ett par tillfällen kunnat jämföra APS-C med äldre kameror med FF på samma motiv, och för mig var FF-bilderna klart mera tilltalande. De såg mera "levande" ut, mera 3D, mera känsla, renare på något sätt. Har haft möjlighet att jämföra detta med såväl Canon som Sony, och i båda fallen var FF-kamerorna runt 5 år äldre än APS-C kamerorna.
En av faktorerna i detta skulle jag säga handlar om färger och färgövergångar i bilderna. Så många som 75 % av männen har avvikelser i färgseendet pga genetiska defekter, varav ca 8 % är kraftiga som rödblindhet. Flertalet av dessa defekter sitter i Y-generna, vilket gör att kvinnor slipper det mesta av detta, eftersom de som bekant inte har några Y-kromosomer. Anser därför att kvinnor inte utan vidare ska ta för givet vad en man säger om detta - bättre att kolla själv.
Jag talar om statistik ovan, dvs självfallet finns det också vissa män som har bättre färgseende än vissa kvinnor.
Inte heller kan man förstås av mina erfarenheter i detta avseende med säkerhet hävda att bilder från Canon 5D Mark II måste se bättre ut än bilder från den närmare 8 år nyare Canon 80D, så nivas förmodan här ovan kan kanske gälla, åtminstone för somliga. Men jag har observerat att kvinnorna i mina fotobekantkretsar tycker att skillnaden mellan bilder från FF-kameror och APS-C kameror är stora, (men då har kamerorna i och för sig legat närmare varandra tidsmässigt). Inte alla män har tyckt så, utan några anser att skillnaden inte är så stor (Jag har dock inte gjort någon noggrannare undersökning huruvida orsaken t.ex. kan ligga i att somliga aldrig gör något annat än att publicera lågupplösta bilder på nätet).
För egen del lutar jag dock starkt åt att bildkvaliteten även från en gammal 5D Mark II skulle upplevas bättre än från en modernare 80D, i alla fall under vissa tagningsförhållanden. Däremot skulle jag säga att AF:en i 5D II inte är så mycket att hänga i granen. Den har knappast prisats... Har själv jämfört AF:en mellan denna och min ännu äldre EOS 1D, och den senares AF utklassade den i 5D Mark II-kameran. I och för sig inte oväntat, 1D-kamerorna är ju utvecklade för krävande pro actionfoto och priset låg på runt det fyrdubbla.