Jag kan inte för mitt liv begripa varför det skulle bli bättre kommentarer om fotografen var okänd. Snarare skulle det väl bara missgynna de kända fotograferna på så sätt att de skulle få mindre kommentarer på sina bilder eftersom folk inte kan bevaka dem osv. Vad skulle du tjäna på det?
Och vore det inte smått fantastiskt om man tog bort fotografens namn från bilderna, på en sida uppbyggd kring upphovsrättsskyddat material och som värnar om att alla fotografer ska ha rätt till sina egna bilder. Hur sjutton skulle det fungera när man inte ens vet vem som tagit bilden? Allt för många människor, även medlemmar här på Fotosidan, tror fullt och fast att upphovsrätt inte gäller för bilder och i synnerhet inte om de är publicerade på internet. Som någon förståsigpåare sa i en diskussion här en gång: "det är mycket man avsäger sig när man lägger upp bilder på nätet, jag vet inte exakt vad men mycket är det". Någon som tror att missbruket av tillgängligheten gällande bilder på internet och Fotosidan skulle minska om det inte ens stod ett namn som ägare till bilden?
Låt folk kommentera de bilder de vill kommentera och försök inte styra det så förbånkat mycket hela tiden. Vill man helst av allt bara kommentera bilder skapade av Känd Mästerfotograf, så låt det vara så då. Varför göra det svårare att nå fram till favoritfotografen? Vem tjänar på det? Inte den okände fotografen i alla fall, tror inte för ett ögonblick att Känd Mästerfotografs supporterskara skulle lägga tiden på att kommentera andra bilder istället när deras idol inte längre går att nå lika lätt.
Jag har inte läst igenom hela diskussionen nu, så jag upprepar säkerligen bara sådant andra redan sagt.