Annons

Byta stil på fs? Är det möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
müsli skrev:
Spelar det någon roll varför det är otänkbart för honom? Är det någon annan än han själv som ska avgöra legitimiteten i att avstå, eller?

Edit: eller är din fråga retorisk: du menar att det aldrig finns skäl att avstå att publicera vissa bilder beroende på upphovsman?

Visst gör en anonym pool så blir det bra.
Och jo jag menar att det faktiskt finns skäl att INTE publicera vissa bilder, anonym eller med sitt namn under.

müsli skrev:

Men det ska väl inte få hindra de som endast är ute efter att få råd och tips runt sina bilder, utan att behöva koppla dem till sin egen person!

Eller kopplas till tidigare saker man gjort.
Visst är en bild en bild som inte utan någon form av egen kraft "kan luta sig mot" tidigare bilder, men i praktiken så handlar det oftast om sammanhang.Man ser kanske bilden på ett annat sätt när man får se flera bilder av samma fotograf, man begriper upplägget liksom, till skillnad mot när man ser varje bild för sig som fristående bilder

ariadne skrev:
Man ser kanske bilden på ett annat sätt när man får se flera bilder av samma fotograf, man begriper upplägget liksom, till skillnad mot när man ser varje bild för sig som fristående bilder

Jag bara måste slänga in en brandfackla: en och samma bild skulle bli bedömd som fantastiska om det är en redan känd fotograf som plåtat en suddig kvadrat på tunnelbanan medan bilden säkert skulle bli toksågad om man visste att en nybörjare tagit samma bild. Då är det bara namnet som gör skillnaden, inget som har med bilden att göra. Knepigt med exempel så man inte trampar någon på tårna (men visst finns det exempel på det!)... Hur som helst - klart att det spelar roll vem det är som tagit bilden - objektivitet är skiiitsvårt!

Samtidigt som jag inte är någon direkt förespråkare för anonymitet här på fs - framför allt därför att det inte är så förbannat allvarligt... Men visst, jag vill också ha massor av bra, konstruktiva, och gärna berömmande kommentarer. En alternativ lösning, man skulle kunna prova att visa några bilder för nå'n man känner ;)
/johan

Jag kan inte för mitt liv begripa varför det skulle bli bättre kommentarer om fotografen var okänd. Snarare skulle det väl bara missgynna de kända fotograferna på så sätt att de skulle få mindre kommentarer på sina bilder eftersom folk inte kan bevaka dem osv. Vad skulle du tjäna på det?

Och vore det inte smått fantastiskt om man tog bort fotografens namn från bilderna, på en sida uppbyggd kring upphovsrättsskyddat material och som värnar om att alla fotografer ska ha rätt till sina egna bilder. Hur sjutton skulle det fungera när man inte ens vet vem som tagit bilden? Allt för många människor, även medlemmar här på Fotosidan, tror fullt och fast att upphovsrätt inte gäller för bilder och i synnerhet inte om de är publicerade på internet. Som någon förståsigpåare sa i en diskussion här en gång: "det är mycket man avsäger sig när man lägger upp bilder på nätet, jag vet inte exakt vad men mycket är det". Någon som tror att missbruket av tillgängligheten gällande bilder på internet och Fotosidan skulle minska om det inte ens stod ett namn som ägare till bilden?

Låt folk kommentera de bilder de vill kommentera och försök inte styra det så förbånkat mycket hela tiden. Vill man helst av allt bara kommentera bilder skapade av Känd Mästerfotograf, så låt det vara så då. Varför göra det svårare att nå fram till favoritfotografen? Vem tjänar på det? Inte den okände fotografen i alla fall, tror inte för ett ögonblick att Känd Mästerfotografs supporterskara skulle lägga tiden på att kommentera andra bilder istället när deras idol inte längre går att nå lika lätt.

Jag har inte läst igenom hela diskussionen nu, så jag upprepar säkerligen bara sådant andra redan sagt.

Grönbeck skrev:
Jag kan inte för mitt liv begripa varför det skulle bli bättre kommentarer om fotografen var okänd. Snarare skulle det väl bara missgynna de kända fotograferna på så sätt att de skulle få mindre kommentarer på sina bilder eftersom folk inte kan bevaka dem osv. Vad skulle du tjäna på det?
Har du inte läst hela tråden kan det ju vara extra svårt att förstå.
Det skulle vara fotografens val om han vill ha sina bilder anonyma (tex för ett par dagar) för att få ÄRLIG kritik. -Visst kommer det troligtvis missgynna "Mästerfotografen Nisse" eller ännu mer "Mr Smör" som bara delar ut "Hurra, Du tar världens bästa bilder! kommentera även min bilder" men om man vill ha redan på vad folk verkligen tycker så är det väl bra med ett sådant alternativ?

Det kan kräva mod att tex ge betyg 1 till Terjes bilder då alla andra har gett en 5:a. Det är rimligt att en fotograf som skiftar och förnyar sig ofta inte alltid har samma beundrarskara.

//Mats (som är nöjd med att det finns flera glassar att välja mellan i kiosken även om valet kan vara svårt)

matnyttige skrev:
Har du inte läst hela tråden kan det ju vara extra svårt att förstå.
Det skulle vara fotografens val om han vill ha sina bilder anonyma (tex för ett par dagar) för att få ÄRLIG kritik.

Hmm, det är sant. Ibland är det bra att faktiskt ta sig tid att läsa igenom allting. :)

Jag blandar uppenbarligen ihop argumenten från den här diskussionen med en annan diskussion jag läste för ett tag sedan där det "krävdes" att alla fotografer skulle vara anonyma (helt eller bara under en dag). Slutresultatet skulle bli detsamma: ärliga kommentarer spridda på fler fotografer.

Men det blir ju helt klart ett helt annat sken på saken när fotografen själv får välja om han/hon ska vara anonym. Då blir det ju som sagt bilden som kommenteras och inte fotografen i samma utsträckning. Bara det är ett medvetet val från fotografens sida så har jag väl inget direkt att invända, förutom nämnda svårighet att få folk att förstå att bilden INTE är fri för vem som helst att använda hur som helst bara för att det inte står ett namn i direkt anslutning till bilden. :)

Grönbeck skrev:
Bara det är ett medvetet val från fotografens sida så har jag väl inget direkt att invända, förutom nämnda svårighet att få folk att förstå att bilden INTE är fri för vem som helst att använda hur som helst bara för att det inte står ett namn i direkt anslutning till bilden. :)

Det är bara att göra som i tävlingsalbumen där det står copyright "fotografen"

ariadne skrev:
Eller kopplas till tidigare saker man gjort.
Visst är en bild en bild som inte utan någon form av egen kraft "kan luta sig mot" tidigare bilder, men i praktiken så handlar det oftast om sammanhang.Man ser kanske bilden på ett annat sätt när man får se flera bilder av samma fotograf, man begriper upplägget liksom, till skillnad mot när man ser varje bild för sig som fristående bilder
Håller helt med. Men är det inte alltid fotografen som ska avgöra i vilket sammanhang dennes bild ska visas? Annars är det väl byebye med hela upphovsrätts-tänket.

johanlind skrev:
Jag bara måste slänga in en brandfackla: en och samma bild skulle bli bedömd som fantastiska om det är en redan känd fotograf som plåtat en suddig kvadrat på tunnelbanan medan bilden säkert skulle bli toksågad om man visste att en nybörjare tagit samma bild. Då är det bara namnet som gör skillnaden, inget som har med bilden att göra. /johan

Det skulle säkert bli fall där kommentarerna såg annorlunda ut (eller tillochmed helt annorlunda ut) beroende på namn under bilden. Helt klart.

Men det kan ju lika gärna vara så att en känd fotograf som svänger om och provar nåt nytt helt nytt blir totalsågad därför att denne hamnat i ett fack, medans en ny inte har de förväntningarna på sig och man är mer öppen inför bilden

Så, att vara anonym som fotograf är lite av en rättighet (stor möjlighet) man bör ha om man skall kunna testa nya stilar och inte störas av den image man redan har?

Jag anser det. Vad tycker ni?

Fs regler för bilder skall dock alltid gälla.

Vad anser crew?

Senast ändrad:
Skulle bara vilja tillägga en sak, att det blir dock lite tråkigt (även om jag inte kan göra nåt åt det) om attityden blir nåt i stil med "jaha, han/hon är inte anonym, alltså ville han/hon bara ha beröm och bli struken medhårs"

Det känns lite som vissa har den uppfattningen, och det förstår jag inte alls.

Själv tänker jag att en fördel med att inte vara anonym är att man vill bli sedd med bakgrund av alla ens bilder, att man inte ser det man gör som fristående grejor.
Eller att man gärna vill kopplas till sin person.
Vilket i sig inte betyder att man endast önskar beröm,beröm och bara beröm.

Mycket på fs är personfixerat. Inget fel, men med möjligheten att vara anonym skapar en möjligheten för bröllopsfotografen att testa natur och se ur det mottas.

Eller som i mitt fall, naturfotografen testar naket.

När man väl funnit ett nytt område kan man självklart vara öppen i att man gjort bilderna.

Dit vill vi ju alla komma.

Arleklint skrev:
Mycket på fs är personfixerat. Inget fel, men med möjligheten att vara anonym skapar mi möjligheten för bröllopsfotografen att testa natur och se ur det mottas.

Jorå, det kan säkert vara en trevlig möjlighet.

Men crew är nog på semester?
De har iaf vatt tysta på sistone:)

müsli skrev:
?

va? Förklara vad du menar.
Din argumentation känns aningen grumlig.

?= en pool för anonyman bilder men jag vill fortfarande kunna se en fotografs samtliga bilder om jag gär in på dennes profil.

bilder som inte bör publiceras= Klart det finns bilder som inte bör publiceras, spontant tänkte jag på bilder som kanske visar oavsiklig nakenhet, fast det finns ju mycket mer och sånt är kanske lättare att lägga ut om man kan vara helt anonym ?

Anna!

Sannolikt, och i morgon drar jag till Gotska Sandön och fotar bröllop. Det ni!

Janne, den store bröllopsfotografen *host host*

Det snackas mycket om ryggdunkningar och kompiskommentarer m.m vilket är lite lustigt för det är hela tiden någon annan som sysslar med sånt eller är det egna erfarenheter.
Typ som man känner sig själv känner man andra ?

Fast jag försöker vara postitiv i mina kommentarer och jag ger kommentarer både till kompisar(om jag nu har några) och även till såna som jag inte känner.

Jag känner väl ingen direkt personfixsering, även om det finns vissas bilder jag tittar på rätt ofta för att hämta inspiration.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar