Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Byta stil på fs? Är det möjligt?
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
Arleklint
Aktiv medlem
GranVia skrev:
Fast risken att det ökar är överhängande och då en taskig kommentar är skriven så är skadan redan skedd
Du glömmer att vi redan avfärdat att kommentarer skall vara anonyma. Bara bilderna.
Arleklint
Aktiv medlem
GranVia skrev:
Det snackas mycket om ryggdunkningar och kompiskommentarer m.m vilket är lite lustigt för det är hela tiden någon annan som sysslar med sånt eller är det egna erfarenheter.
Typ som man känner sig själv känner man andra ?
Jag känner väl ingen direkt personfixsering, även om det finns vissas bilder jag tittar på rätt ofta för att hämta inspiration.
Ja, det är tydligen någon annan
Festfotografen
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Du glömmer att vi redan avfärdat att kommentarer skall vara anonyma. Bara bilderna.
Varför citerar du mig från trådens första sida där det defintivt inte var avfärdat att kommentarerna skulle vara anonyma.
Festfotografen
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Ja, det är tydligen någon annan
Det är inte jag som gnäller om personfixering och ryggdunkar
Arleklint
Aktiv medlem
GranVia skrev:
Det är inte jag som gnäller om personfixering och ryggdunkar
Du ser inte heller att det förekommer?
Festfotografen
Aktiv medlem
Vi är nu på sidan 8 i den här tråden.
Hitills har ingen reflekterat över att det kanske finns dom som kommenterar och bedömmer bilder och som faktiskt kanske ställer högre krav på dom etablerade fotograferna här som tydligen har en enorm superstjärnestatus och är upphöjda till fotografins gudar (en aning ironi)
Hitills har ingen reflekterat över att det kanske finns dom som kommenterar och bedömmer bilder och som faktiskt kanske ställer högre krav på dom etablerade fotograferna här som tydligen har en enorm superstjärnestatus och är upphöjda till fotografins gudar (en aning ironi)
Festfotografen
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Du ser inte heller att det förekommer?
Det är över 40000 medlemmar här, säkert är det nån som klappar nån annan på axeln och säger bra gjort, jag ser inte det som nått stort problem.
Sen får säkert vissa nya idoler och beundrar nån för dom bilder personen faktiskt tar, är det så himla fel ?
För att få hela pyramiden att växa så måste man inte kapa toppen på den
Festfotografen
Aktiv medlem
Tusse skrev:
Det ser ut som dom med många kommentarer per bild är dom som yttrar sig mest negativt, kan det tänkas att en del är rädda att förlora på förslaget.
Det kan väl vara värt att pröva.
Jag vet inte om jag ska ta åt mig av det, men jag är rätt så negativ
Men jag har väl å andra sidan inte speciellt många kommentarer/bild.
Och om man läser tråden noga så ser du mina farhågor och det handlar inte om att jag ska få mindre kommentarer !
Men berättta gärna varför du vill prova, är det för att få ner antalet kommentarer/bild eller ?
potion
Aktiv medlem
Funderar lite (bara 29 grader på kontoret idag..)
Om en "känd" fotografs bild är anonym och sen får kommentarer som den 'borde' fått om den var namngiven med fotograf... Är det inte då den som kommenterar som borde tänka ett steg längre och faktiskt stå för det h*n tycker?
För det låter som att "jag vågar inte säga vad jag tycker för det är en 'känd' fotograf som inte kan ta 'dåliga' bilder" när man vill ha anonyma fotografer.. *rycker på axlarna*
Om en "känd" fotografs bild är anonym och sen får kommentarer som den 'borde' fått om den var namngiven med fotograf... Är det inte då den som kommenterar som borde tänka ett steg längre och faktiskt stå för det h*n tycker?
För det låter som att "jag vågar inte säga vad jag tycker för det är en 'känd' fotograf som inte kan ta 'dåliga' bilder" när man vill ha anonyma fotografer.. *rycker på axlarna*
Tusse
Aktiv medlem
GranVia skrev:
Jag vet inte om jag ska ta åt mig av det, men jag är rätt så negativ
Men jag har väl å andra sidan inte speciellt många kommentarer/bild.
Och om man läser tråden noga så ser du mina farhågor och det handlar inte om att jag ska få mindre kommentarer !
Men berättta gärna varför du vill prova, är det för att få ner antalet kommentarer/bild eller ?
Det var inget personangrepp utan det verkar vara många av dom negativa som har fler kommentarer.
Har man som du ett snitt på över 12 kommentarer per bild så tycker jag att man har rätt gott om kommentarer, är man sedan så duktig fotograf som du är så lär väl knappast du påverkas av att vara anonym på något kort.
Tror du att du skulle få färre kommentarer om du var anonym skulle jag nog fundera hur du har det med självförtroendet.
Jag har tidigare föreslagit någon form av anonymitet och är inte rädd för att prova något nytt, gör en testperiod på några månader så får vi utvärdera det sedan.
Kakelgasten
Aktiv medlem
Gärna prov i en separat pool som jag skrev i mitt första inlägg...helt FRIVILLIGT att testa för dom som nu vill...för dom som är emot det eller inte förstår nyttan av det...dom behöver aldrig lägga upp någon bild i den poolen.
Har lite svårt att förstå varför det finns sådant motstånd när det är meningen att det skall vara frivilligt?
För oss som vill prova det så räcker det väl med att det för oss har en mening...finns andra funktioner här på fs som "många" tycker är utam mening...men som man inte behöver nyttja om man inte vill.
Har lite svårt att förstå varför det finns sådant motstånd när det är meningen att det skall vara frivilligt?
För oss som vill prova det så räcker det väl med att det för oss har en mening...finns andra funktioner här på fs som "många" tycker är utam mening...men som man inte behöver nyttja om man inte vill.
Festfotografen
Aktiv medlem
Tusse skrev:
Det var inget personangrepp utan det verkar vara många av dom negativa som har fler kommentarer.
Har man som du ett snitt på över 12 kommentarer per bild så tycker jag att man har rätt gott om kommentarer, är man sedan så duktig fotograf som du är så lär väl knappast du påverkas av att vara anonym på något kort.
Tror du att du skulle få färre kommentarer om du var anonym skulle jag nog fundera hur du har det med självförtroendet.
Jag har tidigare föreslagit någon form av anonymitet och är inte rädd för att prova något nytt, gör en testperiod på några månader så får vi utvärdera det sedan.
Om man använder mig som exempel så har jag en spridning mellan 1 kommentar/bild till 45 kommenatrer/bild vilket väl bevisar att det Mina bilder det handlar om och inte personen.
och även om jag skulle haman på 2 kommentarer/bild så innebär inte det per automatik att dom kommentarerna hamnar på någon av dom nya medlemmarnas bilder.
Festfotografen
Aktiv medlem
Kakelgasten skrev:
Gärna prov i en separat pool som jag skrev i mitt första inlägg...helt FRIVILLIGT att testa för dom som nu vill...för dom som är emot det eller inte förstår nyttan av det...dom behöver aldrig lägga upp någon bild i den poolen.
Fast det ligger väl en del olika förslag och skvalpar omkring i den här tråden.
En pool där dom dom vill kan lägga upp sina bilder anonymt stöder jag även om jag inte förstår vitsen med den :/
Kakelgasten
Aktiv medlem
GranVia skrev:
Fast det ligger väl en del olika förslag och skvalpar omkring i den här tråden.
En pool där dom dom vill kan lägga upp sina bilder anonymt stöder jag även om jag inte förstår vitsen med den :/
Jo...förslagen har varit "många"...men kärnpunkten har varit att det ska vara frivilligt...
[Edit]
...och anonymt såklart...
Tusse
Aktiv medlem
Kakelgasten skrev:
Bra Johan.
Graal
Avslutat medlemskap
Jag har rensat mycket av mina "gamla" bilder på fotosidan. En bild hade över 70 kommentarer tror jag och visningarna var många. Mina nya bilder får inte alls lika många visningar och kommentarer. Inte vet jag om mina nya bilder är sämre eller om jag blivit utkastad från någon grupp eller om de som bevakade mig förut har slutat. Bilder som jag själv trodde skulle få både många visningar och kommentarer har knappast ens betittats ja det är uppochnedvända världen numera. Grupperingar som håller sig till varandra ser jag som fotosidans dödgrävare och kompiskommentarer kan ni stoppa upp någonannastans. Jag är nog själv ganska mycket enstöring och trivs bäst med det. Men jag tror att fotosidan håller på att bli för stor med för mycket inflöde av bilder där de som verkligen lägger ned tid och arbete på sitt fotograferande och verkligen arbetar med att ge bilden en bra presentation, försvinner i den stora mängden av vardagsfotografer som inte hinner, vill eller kan lägga ned den tid som krävs för att utvecklas och bli en bättre bildskapare. Tror att det i huvudsak beror på att man försvinner mera nu om man byter stil och inte får några kommentarer längre (eller inte får kommentarer/visningar som förut på nyinlagda bilder) eller att man som ny och talangfull fotograf har svårt att bli uppmärksammad. Men tillhör man någon gruppering som bevakar och "gynnar" varandra kanske det är som förut, vad vet jag?
müsli
Avslutat medlemskap
Det är det väl ingen som sagt. Men det är väl fotografen som ska välja om denne vill ha en klapp på axeln eller en fungerande kritik.GranVia skrev:
Det är över 40000 medlemmar här, säkert är det nån som klappar nån annan på axeln och säger bra gjort, jag ser inte det som nått stort problem.
Det är det väl ingen som sagt. Men det är väl fotografen som ska välja om denne vill ha en beundrare eller en fungerande kritik.GranVia skrev:
Sen får säkert vissa nya idoler och beundrar nån för dom bilder personen faktiskt tar, är det så himla fel ?
Om du ser detta som en hierarki i någon form lär du få problem.GranVia skrev:
För att få hela pyramiden att växa så måste man inte kapa toppen på den
Du verkar fortfarande tro att det inte ska vara frivilligt, och att förslaget är till för kommentatorerna, och för att ta bort alla kompiskommentarer.
- Det är alltid fotografen som ska välja i vilket kontext bilderna visas.
- Möjligheten att få kritik är väl främst till för fotografen? För att hjälpa fotografen? Inte för att kommentatorerna ska kunna utforska fotografen.
General
Aktiv medlem
Om jag ger kommentar till en fotografs bilder så förväntar jag mig att det fungerar så att denne fattar att jag också vill ha synpunkter.
Men det tycks inte fungera så hos en del snobbiga typer som anser sig stå över mindre vetandes bilder.
Bara för att man inte gillar en bild så måste väll fotointresset kunna ta över och hjälpa till med synpunkter på vad som är galet med bilden.
Jag tror att man i ren frustration över uteblivna kommentarer lurar sig själva och går med i grupper.
Jag kan bara tala utifrån egna erfarenheter och raderade mina egna bilder då jag upplevde att jag började jaga kommentarer istället för kritik.
Hellre en ryggdunk än ingen kritik alls, så kändes det!
Nu försöker jag en gång till med bilder och blir det som förut så lämmnar iallafall jag denna sidan.
Men det tycks inte fungera så hos en del snobbiga typer som anser sig stå över mindre vetandes bilder.
Bara för att man inte gillar en bild så måste väll fotointresset kunna ta över och hjälpa till med synpunkter på vad som är galet med bilden.
Jag tror att man i ren frustration över uteblivna kommentarer lurar sig själva och går med i grupper.
Jag kan bara tala utifrån egna erfarenheter och raderade mina egna bilder då jag upplevde att jag började jaga kommentarer istället för kritik.
Hellre en ryggdunk än ingen kritik alls, så kändes det!
Nu försöker jag en gång till med bilder och blir det som förut så lämmnar iallafall jag denna sidan.