Annons

Byta stil på fs? Är det möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
müsli skrev:
Det är det väl ingen som sagt. Men det är väl fotografen som ska välja om denne vill ha en klapp på axeln eller en fungerande kritik.

Det är det väl ingen som sagt. Men det är väl fotografen som ska välja om denne vill ha en beundrare eller en fungerande kritik.

Om du ser detta som en hierarki i någon form lär du få problem.

Du verkar fortfarande tro att det inte ska vara frivilligt, och att förslaget är till för kommentatorerna, och för att ta bort alla kompiskommentarer.
- Det är alltid fotografen som ska välja i vilket kontext bilderna visas.
- Möjligheten att få kritik är väl främst till för fotografen? För att hjälpa fotografen? Inte för att kommentatorerna ska kunna utforska fotografen.

Hoppas du haft roligt då du försökt misstolka mig :/
För du har verkligen lyckats.
Om du läser mina inägg lite nogrannare så kanske du hittar vad dom handlar om och jag har ett antal gånger sagt att det är ok med en pool.

Sen vad jag tror och inte tror är du inte rätt person att bedömma så jag kan bara påpeka att jag INTE tror det inte ska vara frivilligt.
Sen då det gäller huruvida förslaget är till för fotograferna eller kommentatorerna så kan du ju prova att hoppa på dom som skriver än det ena och än det andra, ett antal personer har i den här disskutionen påstått att det är lättare att kommentera en bild som dom inte vet vems bild det är, jag tycker inte så men respekterar dom personernas åsikt.
Läs diskutionen och begrunda det som skrivits och fråga rätt personer istället

Vet inte om det är fotografen som väljer om han ska få en klapp på axel eller en fungerande kommentar.
Man kanske kan få båda "bra bild.......... jag tycker du lyckats bra med ......osv ......."eller nått liknade.

Sen att jag skulle vilja ha någon slags hierarki här det har du helt fått om bakfoten och jag tar det direkt som en förolämpning.

Varför ska det hela kompliceras, fotosidan för dig är väl inte samma som fotosidan för mig?

Jag har en del fotografer här på fs vars bilder jag gärna tittar på, lär av, inspireras av ock har en del bevakningar vad är felet i det?
Jag säger alltid vad jag tycker om folks bilder, känd såsom okänd.
Tycker problemet ligger hos kommenteraren och inte hos fotografen som lägger ut bilder.

Säg vad ni tycker om bilderna istället för att skapa nån sajt full av snåriga regler hit och dit!
Ju mer sånt desto mindre fokus på bilden.

OBS.
Inlägget riktas inte mot någon särskild.

På vilket sätt ger "Du är en fin kille du Robert, och fina bilder tar du åxå!" fokus på bilden?

Att inte veta vem som tagit en bild gör ju att man bedömer bilden som bild och inte väger in vem som tagit den. Då blir det fokus på bilden.

dumbo skrev:
På vilket sätt ger "Du är en fin kille du Robert, och fina bilder tar du åxå!" fokus på bilden?

Att inte veta vem som tagit en bild gör ju att man bedömer bilden som bild och inte väger in vem som tagit den. Då blir det fokus på bilden.

Jag vet inte om det är riktat till mig ?
Hur många sånna kommentarer finns det på fotosidan ?
förekommer det ofta ?

Läs igenom dom 100 senaste bildkommentarerna.
Bildfokus eller personfokus ?

Det var främst riktat till Jan van der Veen, därav att jag inte citerade något eftersom hans inlägg finns direkt ovanför mitt.

Och visst förekommer det en hel del kommentarer av den typen som jag skrev, även om man inte skriver så ordagrant.
Som Janne påpekat så är det många som kollar in "de sina" och fäller en kommentar lite då och då om att "Jädrar vad fin dendär bilden var!"

Jag säger inte att alla gör så, jag gör det inte, men fenomenet finns.

"de sina" :) Visst jag tar väl inte det så allvarligt som vissa här ;) ,
Va tusan folk gör utflykter tillsammans, kör en studiofotografering tilsammans, träffas tar en öl ihop m.m
Klart att folk blir kompisar :)

Jo, och det är åxå ofta mycket känsligare att säga vad man verkligen tycker till sina kompisar. Om jag nu vill ha uppriktig kritik, och inte ytterligare ett "Fin bild!" från mina kompisar (i den mån de kolla på andra bilder än de som dycker upp i bevakning av mina album) så är det väl inte fel att kunna lägga upp dem anonymt?

(Hypotetiskt resonemang då jag, vad jag vet, inte har några dylika kompisar här på FS. :)

Jan vdV skrev:
Jag har en del fotografer här på fs vars bilder jag gärna tittar på, lär av, inspireras av ock har en del bevakningar vad är felet i det?
Absolut inget fel, tvärtom.
Problemet är istället när fotografen bara vill ha kritik, eller bara vill presentera en bild, UTAN att bilden eller bilderna förknippas med fotografen själv.
Som sagts tidigare: detta handlar om fotografens behov, inte kritikerns eller betraktarens behov av att utforska en fotograf, eller bygga ut en bilds kontext utöver vad fotografen själv önskar.

Att fotosidan DESSUTOM ger möjlighet till det du önskar (att utforska en fotograf) är ju absolut inget hinder eller negativt. Men det ska vara på fotografens villkor.

Edit: Ibland känns det som att en del medlemmar tycker de har någon slags inbyggd rättighet att få information om andra medlemmars alla aktiviteter och all information.

dumbo skrev:

Såna kommentarer fokuserar ju inte på bilden som sagt men är nog också rätt sällsynta( kanske jag inte är en fin kille;)

müsli skrev:
Absolut inget fel, tvärtom.
Problemet är istället när fotografen bara vill ha kritik, eller bara vill presentera en bild, UTAN att bilden eller bilderna förknippas med fotografen själv.
Som sagts tidigare: detta handlar om fotografens behov, inte kritikerns eller betraktarens behov av att utforska en fotograf, eller bygga ut en bilds kontext utöver vad fotografen själv önskar.

Att fotosidan DESSUTOM ger möjlighet till det du önskar (att utforska en fotograf) är ju absolut inget hinder eller negativt. Men det ska vara på fotografens villkor.

Edit: Ibland känns det som att en del medlemmar tycker de har någon slags inbyggd rättighet att få information om andra medlemmars alla aktiviteter och all information.

Tror det handlar mycket om kvalite`n på bilderna man visar upp, en inbiten naturfotograf som gör försök inom en annan genre gör kanske inte alltid så intressanta bilder och får väldigt lite kommentarer därefter.

Tror inte anonymitet ger fler kommentarer i ovanstående exempel.

Men visst, jag förstår din poäng.

Men "polarna" kommer att slänga in sina kommentarer där ändå "Fin bild!".
Det är det Janne är ute efter.

Och vad spelar det egentligen för roll om nu några kommenterar på det viset?
Är det sett som ett stort problem, minskar det kommentarerna för andra på ngt sett?
Blir andras kommentarer(förhoppningsvis mer utvecklande) mindre värda då dylika hejarrop dyker upp lite då och då?

Det kan vara svårt för en del att komma med negativ kritik när 10 "polare" redan talat om hur bra bilden är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar