Annons

Byta stil på fs? Är det möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
dJb skrev:
För att få så ärliga kommentarer som möjligt är anonymisering viktigt anser jag. Det är ingen hemlighet att det finns en stark bias i namnet när det gäller bedömning. En medioker bild från en känd/etablerad fotograf bedöms helt enkelt inte på samma sätt som om bilden visades anonymt. Detta är ett känt faktum.
Personligen skulle jag vilja visa mina bilder anonymt. Jag skulle även vilja att tidigare kommentarer hölls dolda tills man skrivit en kommentar för att i minsta möjliga mån undvika påverkan. Helt och hållet går det ju inte att komma ifrån eftersom fs inte ska vara nån dubbel-blind-studie, men i möjligaste mån skulle jag själv vilja visa upp mina, samt kommentera andras bilder anonymiserat.
Ytterligare ett problem som jag ser det är "tack-kommentarer", alltså att man kommenterar de som kommenterat ens bilder. Det känns inte särskilt lyckat och ofta mer som att man gör det för "sakens skull".

/David

Samtidigt så...
Om vi säger att det inte stod anna carlsson vid mina bilder, så kommer jag ju så småningom ändå att ha skrapat ihop en album, och "bli någon" även om inte namnet står.eller ska man inte kunna se de samlade bilderna tillsammans som man laddat upp?

Vad jag menar är att namnet i sig är ju inte intressant, det kvittar ju om det står lisa persson, olle svensson eller inte...

Ja, om det inte är nån fotograf som är känd "utanför fotosidan" , och som de flesta vet vem det är

Det är rätt Anna. Så blir det. Vi skapar oss våra stilar och profiler, men min tanke är att hjälpa in dom som inte hunnit skapa denna profil, eller vill skapa en ytterligare profil.

förresten, mitt inlägg var nog rätt korkat.
jag tänkte nog ett varv för lite eller ett för mkt.

Arleklint skrev:
Det är rätt Anna. Så blir det. Vi skapar oss våra stilar och profiler, men min tanke är att hjälpa in dom som inte hunnit skapa denna profil, eller vill skapa en ytterligare profil.

Jag tror inte att man hjälper in de nya genom att anonymisera. Även om man skulle ta bort bevakningsfunktionen så kan man ju bevaka på egen hand. Jag har inga bevakningar, har aldrig använt mig av den funktionen, men vet mkt väl vilka fotografer jag gillar.

Men som sagt, en pool där man kan vara anonym vore väl ett bra komplement om man vill lösgöra sig från sin profil:)

det finns förresten många som skriver sitt namn på bilderna kom jag på, hur gör man med dem, janne? :)

förresten, det korkade var att jag antar att förslaget innebär att varje enskild bild som laddas upp ej går att koppla till någon fotograf och således ej något album så det jag skrev var nog oväsentligt.

mill skrev:
det finns förresten många som skriver sitt namn på bilderna kom jag på, hur gör man med dem, janne? :)
Skriver de namn på bilderna så vill de säkert inte va anonyma heller (utan hoppas väl att kompisgänget lovordar även den bilden)

Givetvis skall dom kopplas till fotograf och album. Grejjen skulle bara vara att det inte syntes innan man gett en kommentar.

Även om du skulle gå in hos en enskild fotograf skulle du inte se dennes anonyma bilder om du inte kommenterat dom.

Anonymt upplagda bilder flyter lösa tills du kommenterat.

Kanske även nyfikenheten att veta vem som fotat sporrar kommenterandet.

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Givetvis skall dom kopplas till fotograf och album. Grejjen skulle bara vara att det inte syntes innan man gett en kommentar.

Även om du skulle gå in hos en enskild fotograf skulle du inte se dennes anonyma bilder om du inte kommenterat dom.

Anonymt upplagda bilder flyter lösa tills du kommenterat.

Kanske även nyfikenheten att veta vem som fotat sporrar kommenterandet.

Nu får du väl hejda dig lite grann.
Lek med tanken att jag inte är in på fs på ett antal dagar och sedan är intresserad av att se vad fotograf X X har gjort så kan jag inte se det om jag går in på hans profil.
Jag hämtar tro det eller ej en hel del inspiration här.

Dessutom är det inte alltid jag har lust att kommentera en bild, att då tvinga mig att skriva bu eller bä är väl ingen bra ide.

Tycker annas förslag på en pool är en bra ide.
Då kan dom som vill vara anonyma, svårare än så behäver man väl inte göra det ?

ariadne skrev:
Samtidigt så...
Om vi säger att det inte stod anna carlsson vid mina bilder, så kommer jag ju så småningom ändå att ha skrapat ihop en album, och "bli någon" även om inte namnet står.eller ska man inte kunna se de samlade bilderna tillsammans som man laddat upp?

Vad jag menar är att namnet i sig är ju inte intressant, det kvittar ju om det står lisa persson, olle svensson eller inte...

Ja, om det inte är nån fotograf som är känd "utanför fotosidan" , och som de flesta vet vem det är

Ja helt anonym kan man nog inte bli och jag tänkte väl att man skulle kunna titta på bilderna om man går in i någons album men att de skulle vara anonyma i pooler, för i alla fall jag kommenterar oftast bilder där och inte när jag går in på någons sida.
Men en pool för anonyma bilder vore kanske nåt.

GranVia skrev:
Jag tror fortfarande inte den stora massan av folk går in och kommenterar dina bilder och ger dom bra betyg för att det står Janne Arleklint under bilden utan för att dom helt enkelt gillar det du gör.
och detta gäller givetvis även andra som får kommentarer

Först vill jag säga att jag är för en anonymitetsvariant av något slag. Varför? Jo för att referera till ovanstående citat så tycker inte jag problemet i första hand är det faktum att Janne får fler kommentarer än nyanlända "Sven Nilsson". Problemet ligger snarare i det faktum att man (iallfal jag) inte ens "vågar" kommentera en i mina ögon dålig bild av honom utan istället låter bli eftersom han ju fått så många fina kommentarer innan och i övrigt är en känd person/fotograf här på FS. Visst är det en bra bild kan jag gå in och skriva några ord men om den enligt mina preferenser inte håller måttet så undviker jag helt enkelt att kommentera den över huvudtaget. Så tror jag många(för att inte säga de flesta) känner och gör.

En annan fråga som iof är lite OT men ändå är knuten till hela diskussionen om bildkommenterande och hur detta ska gå till och hur man ska få fart på kommenterandet och problemet med allt "gullgull" är ju det faktum att folk eg mest lägger upp "bra" bilder. Dvs man lägger upp sina bästa bilder för att man är stolt/nöjd med dem och vill visa upp dem och då är det ju ganska naturligt att det är många bra bilder som helt sonika genererar många "wow"-kommentarer. Det känns helt enkelt inte som man lägger upp sina dåliga bilder för att få konstruktiv kritik utan precis tvärtom om ni förstår vad jag menar. Och då är det ju ganska naturligt att det inte blir så mycket konstruktiv kritik heller då bilderna redan är "bra"?

Personligen är jag på inget sätt bättre än det jag skrivit ovan och tilläggas kan att jag nästan aldrig kommenterar längre då jag mest är rädd att trampa folk på tårna. Till saken hör ju det faktum att jag bara är en glad amatör som på inget sätt har kunskap eller känsla att kunna säga att många av "känd fotograf"s bilder är si eller så bra. Förstår ni vad jag menar? '

Fotosidan används därför av mig idag mest för kunskap och inspiration...

//Jerka

Edit: Har aldrig vart någon stor kommenterare förvisso men av just ovanstående anledningar.

Man lägger väl upp bilder som man är nöjd med för att få veta vad som kan bli ännu bättre? Så gör iaf jag.
Visst kan man lägga upp bilder som är skräp, men alla, även duktiga fotografer, tar ju dåliga bilder och man ser ju när en bild är misslyckad och under ens nivå sas. Sådana bilder ser jag ingen mening med att lägga upp precis, om man nu inte har någon specifik undring om en viss sak vad gäller bilden ifråga.
Jag menar, även om jag är möjd med bilder så kan ju andra se annorlunda på saken och även om jag inte håller med om kritiken så har jag fått en annan synvinkel och vidgat vyerna inför nästa gång jag är ute med kameran.

Nåväl. Det blev väl lite OT detta men...

Tycker det är helfånigt att bilder tvångs-associeras med en profil. Det är ju helt tvärt emot vad tanken med bildkommentarer handlar om, att kommentera BILDEN och inget annat, ingen barlast, varken för fotografen vid val av vilka bilder som ska publiceras eller behöver kritik, eller för kommentatorn vid bedömning av bilden.

Så jag tycker det vore utmärkt om fotografen hade möjlighet att publicera bilden anonymt, men det ska vara fotografens val. Det finns säkert många här som ser publicerandet av bilder som ett sätt att bygga upp en "image" av sig själv i comunityt. Låt dom göra det.

Men det ska väl inte få hindra de som endast är ute efter att få råd och tips runt sina bilder, utan att behöva koppla dem till sin egen person!

Jag tycker Jannes förslag är utmärkt, så länge det blir frivilligt. Alla typer ska väl vara välkomna?

Vad gäller kommentarer så tycker jag inte att de ska kunna vara anonyma för fotografen, men de kan väl få vara anonyma för alla andra? Även när det gäller att ge kritik så finns det säkert de som kommenterar för att i någon mening bygga sin "image", eller odla sitt sociala liv. Låt dem göra detta.

Men det ska helt vara fotografens val. Fotografen ska kunna välja att låta kritikerna vara anonyma med syftet att locka fram de kritiker som kanske inte vill synas bland kommentarerna under vissa bilder, oavsett anledning.
Kommentarerna skulle säkert även bli mer frispråkigare och rakare, när de inte behöver ta hänsyn till andra relationer än den mellan fotografen och kritikern själv.

Herr Silver är en välkänd fotograf, och en stjärna inom sitt område. Han t o m lever på detta.
Men han har en hemlig last. Han tar även kattbilder då och då.
Det är helt otänkbart att Herr Silver skulle publicera kattbilderna i samma kontext som det där han byggt upp en del av sin image.
Men han skulle hemskt gärna få lite input om dessa bilder.

Vad gör han?

Bilagor

• svar.gif
    svar.gif
    491 bytes · Visningar: 213
müsli skrev:
Herr Silver är en välkänd fotograf, och en stjärna inom sitt område. Han t o m lever på detta.
Men han har en hemlig last. Han tar även kattbilder då och då.
Det är helt otänkbart att T skulle publicera kattbilderna i samma kontext som det där han byggt upp en del av sin image.
Men han skulle hemskt gärna få lite input om dessa bilder.

Vad gör han?

Varför är det otänkbart ?

Spelar det någon roll varför det är otänkbart för honom? Är det någon annan än han själv som ska avgöra legitimiteten i att avstå, eller?

Edit: eller är din fråga retorisk: du menar att det aldrig finns skäl att avstå att publicera vissa bilder beroende på upphovsman?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar