ariadne
Aktiv medlem
dJb skrev:
För att få så ärliga kommentarer som möjligt är anonymisering viktigt anser jag. Det är ingen hemlighet att det finns en stark bias i namnet när det gäller bedömning. En medioker bild från en känd/etablerad fotograf bedöms helt enkelt inte på samma sätt som om bilden visades anonymt. Detta är ett känt faktum.
Personligen skulle jag vilja visa mina bilder anonymt. Jag skulle även vilja att tidigare kommentarer hölls dolda tills man skrivit en kommentar för att i minsta möjliga mån undvika påverkan. Helt och hållet går det ju inte att komma ifrån eftersom fs inte ska vara nån dubbel-blind-studie, men i möjligaste mån skulle jag själv vilja visa upp mina, samt kommentera andras bilder anonymiserat.
Ytterligare ett problem som jag ser det är "tack-kommentarer", alltså att man kommenterar de som kommenterat ens bilder. Det känns inte särskilt lyckat och ofta mer som att man gör det för "sakens skull".
/David
Samtidigt så...
Om vi säger att det inte stod anna carlsson vid mina bilder, så kommer jag ju så småningom ändå att ha skrapat ihop en album, och "bli någon" även om inte namnet står.eller ska man inte kunna se de samlade bilderna tillsammans som man laddat upp?
Vad jag menar är att namnet i sig är ju inte intressant, det kvittar ju om det står lisa persson, olle svensson eller inte...
Ja, om det inte är nån fotograf som är känd "utanför fotosidan" , och som de flesta vet vem det är