Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta stil på fs? Är det möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Förstår Jannes mening och tycker själv det är ofattbart att någon funktion för att bedömma "anonyma bilder" saknas på Fotosidan när så mycket annat går att lägga till om bilden (EXIF-info, fotograferingsdatum, plats, utrustning, manipulerad, pooler, motivområde, betyg eller ej mm mm).
Vill man ha ÄRLIG kritik på bilderna så gäller det att man inte "avslöjar" sig.

Dessutom undrar jag om Terje någonsin fått något tips på förbättring på någon av sina tusen bilder här istället för (allt för många) "hurra, va bra!". (Missförstå mig ej -Terje är riktigt duktig men inte ska han ha betyg 5 om han lägger upp sin sämsta bild. Troligtvis får han då en femma i betyg av någon här därför att han "brukar" ta riktigt bra bilder).

Mitt förslag är ett val då man lägger upp bilden typ "Vill du att bilden ska vara anonym i två dagar? Ja/Nej"

Förut syndes ju fotografens namn i länkar som typ "alla nya bilder". Finns det nån statistik på hur det påverkade kommenterandet/bildvisandet när inte fotografens namn längre syndes vid tumnageln?

Jag har faktiskt haft tankar lite i samma banor.

Mest så att jag har funderat på hur det skulle påverka kommenterandet. Skulle jag få fler eller färre kommentarer. Skulle andra kommentera bilderna?
För min egen del tror jag inte det skulle bli nån enorm skillnad men...

Jag tror det skulle vara bra och ett prova det i en pool till att börja med. Vill man ha "full effekt" så tror jag dock att möjligheten att bevaka medlemmar måste tas bort.

Själv använder jag inte möjligheten att bevaka medlemmar. Jag vet inte om det beror på att jag inte "kommit in" ännu. Jag kan inte se att jag får fler kommentarer av en viss grupp medlemmar och jag kommenterar själv bilder i bildkritik- och nybörjarpoolen utan att lägga någon vikt vid vem som tagit bilden.

Jag tycker isf att bilderna ska vara anonyma tills det att en person kommenterat. Då kan denna person se vem som tagit bilden. Man bör ju åxå ta bort möjligheten att redigera en kommentar i så fall. Vill man göra ett tillägg eller en korrigering får man göra en kommentar till.

Jag tycker helt klart att det kan vara värt ett försök.

Att ha anonyma kommentarer har väl både sina för- och nackdelar. Som redan skrivits skulle mängden "skitkommentarer" antagligen öka en del. Samtidigt så kanske fler vågar var negativa/kontruktiva på ett annat sätt.
Är det något jag gärna skulle se mer av så är det negativ/kontruktiv kritik. Visst är det roligt att höra "Ooohh! Vilken fin bild!" men det är ju inte så särskilt utvecklande egentligen, annat än att det kanske håller motivationen uppe.

LeadHead skrev:
Är det bara jag som i stort sett aldrig kommenterar bilder på bevakningar?
*räcker upp en hand*
En till här! Jag kommenterar de bilder som tilltalar mig. Nån "ny" och intressant teknik, en bra sportbild, en gullig kattunge, vackra solnedgångar, fina porträtt... you name it! Sen beror det lite på humör också, vilka bilder jag kommenterar.. *rycker på axlarna*

- Så mitt svar är nej tack, ingen tvångsvis anonymisering.
Jag brukar normalt inte göra som folk säger åt mig, och jag tänker inte börja nu. Blir det "tvångsanonymisering" så flyttar jag till en annan community...

Om man fotograferar för vad "bekantskapskretsen" eller liknade förväntar sig har man kommit till ett lågvattenmärke, dags att rycka upp sig och fota det man själv gillar, inte vad andra gillar.

potion skrev:
Blir det "tvångsanonymisering" så flyttar jag till en annan community...

Nej tvång verkar väl att ta i.

En pool där fotografen är anonym till man kommenterat är väl en bra början. Detta kräver, om jag tänker rätt i hettan, att de bilder som läggs i den poolen inte skall skickas ut i bevakningsmail. Annars faller idén.

Min tidigare tanke att även kommentarer skulle vara anonyma var ett feltänk från min sida. Jag tänkte att det krävdes för att man inte skulle kunna "tackkommentera". Men det behövs ju inte om bilderna är anonyma.

/Janne som flämtar i värmen.

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
kommenterat är väl en bra början. Detta kräver, om jag tänker rätt i hettan, att de bilder som läggs i den poolen inte skall skickas ut i bevakningsmail. Annars faller idén.

Vore det inte ett alternativ att man har möjlighet att bilden ska vara "anonym" redan när man laddar upp den. Då kan man lägga den i vilken pool som helst utan att någon ser vem som lagt in bilden.

Arleklint skrev:
Du undviker min fråga.

Min poäng var att fotografen skulle avslöjas efter att du givit kommentaren!

Det räcker att man inte ser vem som gjort vilken bild. Då kan vi lättare fixera på bilden i sig.

Kommentatören behöver inte vara anonym

gästböcker, mail och forum kan vara öppna.

Jag tror inte att kommentarerna påverkas speciellt mycket dom "nya" kommer inte att få fler kommentarer bara för att bilderna är anonyma
Jag förstår inte problemet idag heller efter lite sömn.
Varför är det problem att byta stil ?
och grupperingar har uppstått det finns tom grupper som träffas irl och det är väl bara positivt tycker jag även om säkert nån klappar en annan på ryggen så ser jag inte det som något stort problem, at däremot nya inte kommer in i någon gruppering om dom nu önskar det är kanske lite svårare att lösa men man löser det inte genom anonymitet, det handlar trots allt om att bjuda till lite grann själv.

Fast så länge möjligheten att bevaka andras album osv finns kvar kommer man inte att komma runt kompiskommenterandet och att man kollar till "de sina".
Man kommer nog inte helt att komma ifrån det på något sätt skulle jag tro, iofs.

dumbo skrev:
Fast så länge möjligheten att bevaka andras album osv finns kvar kommer man inte att komma runt kompiskommenterandet och att man kollar till "de sina".
Man kommer nog inte helt att komma ifrån det på något sätt skulle jag tro, iofs.

Är det ett stort problem ?
Dom personer som jag har på bevakning tar intressanta bilder visst nån av dom är jag kompis med också, men med riktiga kompisar är man väl ärlig ?

Satte mig och tittade igenom mina sista givna kommentarer, nu har jag iofs inte varit så aktiv i kommenterandet på slutet.
En salig röra av bilder är det i alla fall
1 kommentarer till bilder jag hittat på senaste bilder den senaste veckan
2 Kommentarer till folk som kommenterat mina bilder
3 kommentarer till folk som jag kollat in via deras "laddat upp XX antal bilder "
4. kommentarer till bilder som jag hittat i pooler
5 kommentarer till folk som jag har på bevakning(4 medlemmar som är relativt inaktiva i uppladdningar av bilder)

Jag tror att dom flesta medlemmar här på fotosidan är intresserade av bilder och faktiskt kommenterar och tittar på sånt som dom är intresserade av oavsett vem som gjort bilden att man sedan skaffar sig favoritfotografer jamen än sen då ?

Jag förstår inte riktigt problemet (kan vara att det är 30 grader varmt på kontoret och min hjärna inte riktigt funkar som den brukar..)

Jag tror inte man kan "tvinga" folk att kommentera en annan typ av bilder bara för att man tar bort fotografens namn, jag tror inte heller att kommenterandet skulle öka (om det nu var det som var problemet) och jag tvivlar på att "favoriseringen" av vissa fotografer skulle minska. Jag kan bara tala för mig själv och jag har förklarat hur jag kommenterar, kolla min sida och de bilder jag kommenterat.. Personligen tycker jag att jag har "bra spridning" på de olika fotograferna jag kommenterat..
Nu måste jag avvika en stund... Ser knappt nåt och det snuuuuurrar i skallen.. dessutom har vattenflaskans vatten hunnit bli ljummet! =O

en pool med anonymitet kan väl vara bra kanske.
eftersom anonymitet ej är möjlig idag, så kanske det kan vara bra att få vara anonym om man känner att man vill lösgöra sig från tidigare tagna bilder, förutfattade meningar osv. jag tror att det helt klart kan hjälpa till att fokusera på bilden om man känner att man inte vill kopplas till den person man är på fotosidan

bättre med en pool för det än att anonymisera hela fotosidan tror jag, även om jag förstår tanken (tror jag) så tror jag att man förlorar mer på det än tjänar på det. de där grupperingarna, att det blir personligt är också utvecklande

men en pool känns okej

Eftersom jag tidigare i en annan diskussion föreslog anonymitet på inlagda bilder kan jag bara hålla med dig Janne A, enklast vore det väl med en kryssruta, vill vara anonym.
Det kan vara så att tiden för anonymitet är begränsad för den som ger kommentaren vill nog se vem som fotade.
När den tiden passerat så kan kompisar ge varandra kommentarer precis som i dag.

För att få så ärliga kommentarer som möjligt är anonymisering viktigt anser jag. Det är ingen hemlighet att det finns en stark bias i namnet när det gäller bedömning. En medioker bild från en känd/etablerad fotograf bedöms helt enkelt inte på samma sätt som om bilden visades anonymt. Detta är ett känt faktum.
Personligen skulle jag vilja visa mina bilder anonymt. Jag skulle även vilja att tidigare kommentarer hölls dolda tills man skrivit en kommentar för att i minsta möjliga mån undvika påverkan. Helt och hållet går det ju inte att komma ifrån eftersom fs inte ska vara nån dubbel-blind-studie, men i möjligaste mån skulle jag själv vilja visa upp mina, samt kommentera andras bilder anonymiserat.
Ytterligare ett problem som jag ser det är "tack-kommentarer", alltså att man kommenterar de som kommenterat ens bilder. Det känns inte särskilt lyckat och ofta mer som att man gör det för "sakens skull".

/David

jag är försiktig att ge riktigt negativa konstruktiva kommentarer till folk jag känner. inte alla klarar av negativa kommentarer och det märks sen i verkliga livet :)

har inga problem med att ge negativa konstruktiva kommentarer till folk jag inte känner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar