Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta min DX mot A7R III? Eller A7 III?

Produkter
(logga in för att koppla)
Köp en begagnad Nikon D4 där har du en kamera som du utan problem kan fota inomhus med. Du kan gå upp till iso 12800 utan problem finns mycket billiga objektiv också till en sådan kamera. Totalt så är det ett billigare alternativ med både kamera och objektiv, plus mycket bra bildkvalite'.


Det är få som orkar släpa på en D4 även om det är en mycket trevlig kamera..
 
Här kommer test av A7RIII jämförs med Z7 och Panasonic S1
en videosnutt och mera finns att klicka vidare på.
 
Absolut!
Sitter och tittar på det just nu.
Primärt kommer jag plåta min son så tittar på Sony FE 50mm 1.8.
Sen får jag fundera vilket objektiv jag vill komplettera med längre fram.

Några erfarenheter av det?

Tyvärr har jag ganska dåliga erfarenheter av Sigma. Köpte ett objektiv till min Nikon för 2 år sedan, men det var bara problem. Och jag är inte upplagd för problem nu, därför vill jag köpa ett Sony.

Tycker även priset är väldigt fördelaktigt på Sony 50mm.

Om du möjligen hade Sigma på en DSLR så ska du nog vara mer förtröstansfull med Sigma-objektiv för Sony E. Det kommer gå fin fint. Spegellösa har återkoppling det har inte DSLR-er som tyvärr ofta varit mer "fort men fel". Både Canon och Nikon-DSLR:er har haft en del fokusproblem med Sigma. Har fortfarande kvar ett helt nytt Sigma 70mm makro (felköp i somras) och det är inte fokuseringen som var fel. Den är perfekt med min A7III. Annars är Sigma optiskt ofta topp numera till bättre pengar än Sony. Det är väl bara att testa i butik om du kan.

En annan sak att tänka på är ju att inte alla spegellösa haft IBIS men Sigma har ändå utgått från att de haft det så de har sedan länge tagit bort OSS-stabiliseringen i sina E-mountobjektiv. Det var det som fick mig att löpa ett dyrare Sony 90mm makro istället trots att Sigmas nya 105:a är om möjligt ännu vassare.
 
Senast ändrad:
Om du möjligen hade Sigma på en DSLR så ska du nog vara mer förtröstansfull med Sigma-objektiv för Sony E. Det kommer gå fin fint. Spegellösa har åtrrkoppling det har inte DSLR-er som tyvärr ofta varit mer "fort men fel". Både Canon och Nikon-DSLR:er har haft en del fokusproblem med Sigma. Har fortfarande kvar ett helt nytt Sigma 70mm makro (felköp i somras) och det är inte fokuseringen som var fel. Den är perfekt med min A7III. Annars är Sigma optiskt ofta topp numera till bättre pengar än Sony. Det är väl bara att testa i butik om du kan.

Bra att veta för det var just stora fokusproblem med min DSLR...
 
Tack för din kommentar! På vilket sätt? Mer brus och långsam AF?

A7iii känns lite mer snappy i autofokusen och genererar något mindre brus när man trycker upp ISO.

A7RIII har dock mer tryck i bilderna. Fler detaljer.

När du menar "dåligt ljus". Är det inomhus eller i ännu mörkare miljöer?

Inomhus. Men just nu är det ju mörkt överallt - hela tiden.

Är skillnaden direkt märkbar om man inte har ägt båda och jämför dem?
Jag tänker jag som går från en Nikon DX.

Jag vågar lova att du skulle bli sjukligt nöjd med båda kamerorna. Men skulle jag rekommendera någon så blir det A7RIII före A7III trots allt.

Har man inte använt båda kamerorna själv, så tror jag att man inte skulle märka någon större skillnad.


Vad kör du med för objektiv?

Sony 70-200, 2.8 GM och Sigma 24-70 2.8.
 
Bra att veta för det var just stora fokusproblem med min DSLR...

En annan sak att tänka på är ju att inte alla spegellösa haft IBIS men Sigma har ändå utgått från att de haft det så de har sedan länge tagit bort OSS-stabiliseringen i sina E-mountobjektiv. Det var det som fick mig att löpa ett dyrare Sony 90mm makro istället trots att Sigmas nya 105:a är om möjligt ännu vassare.

Så jag tycker inte Sony-fotografer idag alls behöver undvika Sigma. Min son har haft ett antal och de har alla varit super på Sony-husen.
 
A7iii känns lite mer snappy i autofokusen och genererar något mindre brus när man trycker upp ISO.

A7RIII har dock mer tryck i bilderna. Fler detaljer.



Inomhus. Men just nu är det ju mörkt överallt - hela tiden.



Jag vågar lova att du skulle bli sjukligt nöjd med båda kamerorna. Men skulle jag rekommendera någon så blir det A7RIII före A7III trots allt.

Har man inte använt båda kamerorna själv, så tror jag att man inte skulle märka någon större skillnad.




Sony 70-200, 2.8 GM och Sigma 24-70 2.8.

Tack för all din input!
Det blev en R! :)
 
Sony A7R ii med adapter, Nikon PB-6 bälg och 55mm 3,5 micro-objektiv med f/8. Cirkelrund LED som belysning. Allt monterat på stativ och lätt att arbeta med vare sig det är dia eller negativ.
 
Nu provade jag också en A7RIII efter att i snart två år använt en A7III. Några första intryck:
-Vissa saker är lite trögare, men jag reagerade inte på autofokusen
-Sökaren är bättre
-Bildstabiliseringen förefaller lite bättre
-Upplösningen gör en överraskande stor skillnad och mycket större möjligheter att beskära.
-Ingen radikal skillnad på högre ISO enligt några få bilder. Det kan mycket väl hända att den bättre bildstabilisatorn (om den faktiskt är bättre) ger nettoresultatet bättre på A7RIII vid handhållet.
 
Är det någon som vet om det är någon skillnad på AF-C på dessa två modeller? Funderar på att beställa antingen a7 III eller a7r III, och är skillnaden försumbar så tar jag helst den med högre upplösning :)
 
Är det någon som vet om det är någon skillnad på AF-C på dessa två modeller?
...

Enligt vad jag läste innan jag nyligen uppgraderade till R-modellen ska det inte vara någon skillnad i af mellan dem. En del tycker sig ha märkt något, andra inte. I vissa sammanhang kan förstås det klart större af-området på A7III ha betydelse.
 
ANNONS