Annons

Byta märke helt? Canon 5d mark II eller Nikon d300/700

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har ju 4st DX objektiv, det blir bara onödigt dyrt att byta ut allt, om du vill ha ett rejält lyft så kan jag också skriva på för D7000, har ägt en själv och den var helt underbar. Har haft en D90 också, men D7000 är klart bättre.
 
Nämn för allt i världen inte i ett Nikon eller köprådsforum att du funderar att byta från Nikon till Canon, då bryter det ut full storm av invändningar.

Tycker det är ett ganska sansat tonläge i den här tråden, eller i de flesta (Nikon, Canon) vs - trådar nuförtiden. Det var nog värre för ett par år sedan.

/K
 
Gå också igenom vilka funktioner du behöver, multiexponering, skärpedjupskontroll, 100% sökarbild, material i huset, tätning av olika slag o,s,v o,s,v och självklart hur bra det passar ergonomiskt. Vissa märken har en del funktioner som en del andra saknar, vilka behöver du ?

Mvh/Gunte
 
Jag är Canonist med en 5Dmk2. Mot bakgrund av de skäl du nämner, och vad du fotograferar enligt din profil, ser jag ingen anledning till att lägga så mycket pengar som det innebär att byta system eller format.

En D7000 som många redan föreslagit verkar som klippt och skuren. Till hunden och porträtt skulle jag föreslå ett kort tele med AF-S, t ex den nya 85/1,8

--
Jag har ett EF 70-200/4 IS USM. Det objektivet kan vara ett skäl till att byta system till Canon, för det saknar motsvarighet i andra system, lätt och smidigt och fullständigt skarpt på alla brännvidder och bländare. Det man får försaka är ljusstyrkan och det korta skärpedjupet som kräver större glas. Jag bytte till FF för jag tyckte att jag ville ha större bildvinklar än vad det objektivet ger på crop-kameror. Dessutom finns det små smidiga vidvinklar till FF, det saknade jag till crop-kameror.

Nu funkar kombon 5Dmk2+70-200/4 som "walkaround" för mig, har dem i en LowPro TopLoader 75. Lämpligt för snabba bilder och snäva utsnitt i naturen. Vill jag ha mer med i bilden hinner jag byta till mina fasta kompletterande objektiv. Jag har ett EF 24/2,8 och ett 50/1,8, som båda går ner i jackfickorna om jag vill.

Nu har jag en annan kamera som sitter på teleobjektivet (400/5,6). En gammal 1Dmk2N. Nackdelen med 5D'n är nämligen att AF-systemet inte är särskilt lämpligt för att fota flygande fåglar. Om jag inte hade möjligheten att ha två kameror skulle jag antagligen inte valt en 5Dmk2 som enda kamera.

Poängen är alltså att val av kamera och system bör grunda sig på "praktiska" skäl. Hur trivs man bäst att fota? Generell bildkvalitet och snabbhet finns i de flesta system. När det gäller kamerahusen är min känsla att Nikon har bättre ergonomi och handhavande, så jag skulle rekommendera att du verkligen tänker igenom vilka funktioner och inställningar du är van att använda innan du byter, och kollar om det funkar lika bra på Canon.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.