Annons

Byta en Pentax K10D mot Canon 1Ds eller Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Targ

Medlem
Jag är ruggigt nöjd med min Pentax men är sugen på att byta kamera. Av någon anledning har jag fått för mig att bilderna skulle se bättre ut med en fullformatare och är därför sugen på en t.ex. Canon 1Ds alt. Canon 5D. Är jag dum som byter en kamera från 2006 mot en som är från 2003? Ska jag hellre köpa Nikon D300?

Hur mkt har kamerorna hunnit förändras? Ger en kamera från 2009 bättre bilder än en värsting från 2003? Hur dålig är 1Ds på brus?

Jag fotograferar snabba motiv, porträtt och lite natur.

Usch, jag är splittrad...

Jag säger ingenting om att du funderar på att byta till en Canon 5d eller någon annan fullformatare, men jag ser ingen anledning till att köpa en tex Nikon D300. Nu vet jag inte vad du har för objektiv till Pentax, men ska du inte byta till fullformatare så tycker jag du ska kolla på Pentax k-7 som är en mycket bra och prisvärd kamera.

Om du bara har objektiven i din profil så kommer ny optik göra mer nytta än en ny kamera.

Några objektiv som bör göra sig riktigt bra på K10D.
DA 15/4 Limited
DA 35/2.8 Macro Limited
DA* 55/1.4
DA* 50-135/2.8

Jag har ägd K100d, K10d, Fuji S5pro, nikon D40 och har nu en Canon 5D.

Finns absolut ingen av de andra kamerorna som kommer i närheten av 5D i bildkvalitet, stor och mycket märkbar skillnad till 5Ds fördel oavsätt om man bara har ett tamron 28-75 på eller allra helst ett 35mm L.

imo

dxomark.com var en trevlig sida. Den bokmärks :)
Om jag har tolkat diagrammen rätt så är 1ds bl.a. mindre känslig för brus än K10D vilket är en av de sakerna som jag har stört mig lite på när det gäller K10D.

K-7 är faktiskt ett annat alternativ jag har tittat på eftersom jag är i det stora hela mkt nöjd med K10D. Jag är dock lite sur på Pentax prishöjning av objektiv. En av orsakerna till val av K10D var just att de hade bra objektiv till bra priser. Bl.a de sk pannkaksobjektiven.

Om man tittar idag på t.ex. fast 50mm kan man hitta en Canon EF 50/1,4 USM på Cyberphoto för 3995:- medan en Pentax SMC-FA 50/1,4 kostar 5790:- Ännu värre blir prisskillnaden om man tittar på Canon EF 50/1,8 II för 1190:-

Idag har jag endast kitobjektivet och Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro.

Jag har dragit mig från att köpa fler för jag vet inte om jag ska byta märke eller inte. Har dock precis köpt ett manuellt fokus-objektiv på tradera som borde komma när som helst :)

Att använda gammal manuell optik är en av de stora fördelarna med Pentax tycker jag. Iom att man får ljusmätning, fokusindikeringen fungerar och bildstabiliseringen gör det riktigt roligt att använda dessa gamla objektiv.

Dessutom är tex M 50/1.7 minst lika skarp som FA 50/1.4 vilket gör de väldigt prisvärda.

Jag är dock lite sur på Pentax prishöjning av objektiv. En av orsakerna till val av K10D var just att de hade bra objektiv till bra priser. Bl.a de sk pannkaksobjektiven.

Om man tittar idag på t.ex. fast 50mm kan man hitta en Canon EF 50/1,4 USM på Cyberphoto för 3995:- medan en Pentax SMC-FA 50/1,4 kostar 5790:- Ännu värre blir prisskillnaden om man tittar på Canon EF 50/1,8 II för 1190:-

Jag tycker du borde titta på en Canon 5D, dessa kan fås för en bit under 10 papp. Sen lägger du till ett 50/1.8 för en tusenlapp och ett beggat 85/1.8 för några tusenlappar.
Då har du en kombination som inget pentax tillverkar idag rår på bildkvalitetsmässigt.

(Kom ihåg att sensorn på 5D är mer än dubbelt så stor och att det är detta, mer än något annat, som ligger bakom dess prestanda.)

Jag bytte nyligen från pentax till 5D2 + 24-105/4IS, inte för att jag behöver en sån mördarkamera, utan för att det hade blivit för dyrt att fortsätta med pentax....
(Obs, inget skämt och ingen ironi, bara ett rationellt beslut).

Att använda gammal manuell optik är en av de stora fördelarna med Pentax tycker jag. Iom att man får ljusmätning, fokusindikeringen fungerar och bildstabiliseringen gör det riktigt roligt att använda dessa gamla objektiv.

Dessutom är tex M 50/1.7 minst lika skarp som FA 50/1.4 vilket gör de väldigt prisvärda.

Intressant. Då är jag kanske på rätt spår, den jag köpte var visserligen en 35/2.8 men jag är även på jakt efter en 50/1.7 :)

Jag tycker du borde titta på en Canon 5D, dessa kan fås för en bit under 10 papp. Sen lägger du till ett 50/1.8 för en tusenlapp och ett beggat 85/1.8 för några tusenlappar.
Då har du en kombination som inget pentax tillverkar idag rår på bildkvalitetsmässigt.

(Kom ihåg att sensorn på 5D är mer än dubbelt så stor och att det är detta, mer än något annat, som ligger bakom dess prestanda.)

Jag bytte nyligen från pentax till 5D2 + 24-105/4IS, inte för att jag behöver en sån mördarkamera, utan för att det hade blivit för dyrt att fortsätta med pentax....
(Obs, inget skämt och ingen ironi, bara ett rationellt beslut).
Oj, det låter ju helt klart intressant. Men är 5D mk1 mkt bättre än 1Ds? Jag har inte råd med mk2 tyvärr... Det är just sensorstorleken som lockar på 1Ds...

Tror faktiskt att dagens APS-C sensorer kommit ikapp 5D på de flesta parametrar.
Tex skulle Pentax K-x med 30/1.4 och 50/1.4 ge snarlika bildegenskaper som 5D med ovanstående objektiv.

Tror faktiskt att dagens APS-C sensorer kommit ikapp 5D på de flesta parametrar.
Tex skulle Pentax K-x med 30/1.4 och 50/1.4 ge snarlika bildegenskaper som 5D med ovanstående objektiv.

När det gäller t.ex brus har kanske K-x kommit ikapp, men när det gäller bildkvalitet i asbsoluta termer så tror jag nog inte att den har det.
Återigen är det sensorformatet som spökar.
På den lilla sensorn måste man då klämma in samma informationsmängd som på en FF-sensor, men på en yta som är 2.25ggr mindre. Det är ett fysiskt handikapp som inte går att konstruera bort.

Kollade just priser på cyberfoto på de objektiv du nämner:

sigma 30/1.4> 4750kr, pentax 50/1.4> 5790kr, totalt 10540kr

canon 50/1.8> 1190kr, canon 85/1.8> 4145kr, totalt 5335kr.

Visst blir bildegenskaperna snarlika, men varför välja en lösning som är dubbelt så dyr och som pga fysiska skäl (kamerans sensorstorlek) har ett evigt handikapp?

Jag hade inte kunnat hitta ett bättre exempel själv på galet det har blivit med pentax.

Senast ändrad:
Ingen aning, men 5D är ju tre år yngre så den lär väl vara bättre.

Jag hade första 1ds o den är fint byggd om man gillar att släpa ett hus på runt 1,4kg. Om du vill ha (färdiga) bilder jpg så var den ingen hit, Brusmässigt ok upp till iso 400 max. Canons 5D ger bättre bildkvalitet på samtliga plan så är det viktigast så är den ett bättre val. Första 5D är ok i brus upp till 1600 iso en del tycker 3200 men jag tycker det är ok i nödfall.

En begagnad 5D är ett riktigt bra val om man väljer kamera efter bildkvalitet, den hänger utan problem med D700 upp till 1600 iso.
Jag hade valt ff före aps-c och börjar du om från början så kan du välja fritt.

Tar du med kameran i totalpriset blir skillnaden inte så stor. Dessutom går det att hitta objektiv begagnade, inte bara kameror.

Ja, det går att hitta begagnade objektiv, särskilt canon eftersom utbudet är så ofantligt mycket större. Begagnatmarknaden för pentax är kanske intressant om man är ute efter grejer som är 20-30 år, men det är ganska tunt med nyare prylar.

Jag tittade lite snabbt på hur de andra objektiven är prissatta och samma mönster går igen:

pentax 15/4> 8175kr, canon 24/2.8> 5000kr
pentax 21/3.2> 6190kr, canon 35/2.0> 2800kr
pentax 12-24/4> 12300kr, canon 17-40> 7800kr

På telesidan är det nästan "no contest" eftersom pentax inte har några direkta motsvarigheter.

Hur jag än vrider och vänder på det så får jag det inte att gå ihop. Pentax funkade innan de chockhöjde sina priser och på den tiden FF-kamerorna kostade 40 papp.

Även canons efterföljare 1ds mark 2 får pisk av 5D på iso från 800, däremot är 1ds mark 2 en väldigt bra kamera på många sätt betydligt bättre än 1ds.

Ja, det går att hitta begagnade objektiv, särskilt canon eftersom utbudet är så ofantligt mycket större. Begagnatmarknaden för pentax är kanske intressant om man är ute efter grejer som är 20-30 år, men det är ganska tunt med nyare prylar.
Att Canons begagnatutbud är större jämnar nog ut sig eftersom användarbasen är mycket större också.
Vågar man ta sig utanför sverige så finns det en hel del begagnat att hitta till Pentax, även billigare nya prylar. tex FA 50/1.4 från USA för ca 3000:- inkl moms.

Dessutom går det att göra fynd även i sverige. Senaste objektivet jag köpte var Pentax DA* 200/2.8, ett demoex i en svensk butik för 2990:-.

Hej
Har faktiskt både Canon 5D och Pentax K10. Och jag gillar båda- var och en på sitt sätt. Men 5D var definitivt en STOR uppgradering - den stora sensorn gör skillnad. Dynamiskt omfång, färgåtergivning, brusegenskaper möjligheten till vackrare bokeh och samtidigt större detaljsskärpa talar allt till Canons fördel. Kul att jobba med är den också - ljus fin sökare och vilket LJUD! Dessutom är det en (dyr) fröjd att botanisera bland Canons fantastiska objektivutbud. Jag säger bara L-optik...
Men det är klart - med Pentax K10 och Sigmas 18-50/2,8 kan man också ta fantastiska bilder. Varför inte en Pentax på ena axeln och en Canon på den andra?
Själv stred jag länge med mig själv om den eventuella nödvändigheten av att uppgradera - men jag ångrar mig inte en sekund.

ANNONS