Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta en Pentax K10D mot Canon 1Ds eller Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Att Canons begagnatutbud är större jämnar nog ut sig eftersom användarbasen är mycket större också.
Vågar man ta sig utanför sverige så finns det en hel del begagnat att hitta till Pentax, även billigare nya prylar. tex FA 50/1.4 från USA för ca 3000:- inkl moms.

Mmm, jag kommer ihåg när 50/1,4 kostade 2500 inflationskronor nytt på cyberphoto.. Det var kanske 1,5 år sedan.

Du har rätt i att användarbasen också är större hos canon, så att på ett sätt så kompenseras utbudet.
Men, problemet när marknaden är så liten när man skall sälja/köpa nåt är att man måste vara så otroligt tålmodig, det tar månader att kränga av prylarna. (Jag har fortfarande ett sigma 50-500 i pentaxfattning kvar om någon är intresserad..)

Mmm, jag kommer ihåg när 50/1,4 kostade 2500 inflationskronor nytt på cyberphoto.. Det var kanske 1,5 år sedan.
Detta var en av anledningarna till att jag skaffade just K10D och inte D80 som var alternativet... (De andra anledningarna var bildstabiliseringen i huset samt väderskyddet)

Nä, jag får köpa några begagnade objektiv medan jag sparar till en Canon 5D eller Pentax K-7 :)

Tack för alla synpunkter!

ANNONS