Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta bort systemkamera??

Produkter
(logga in för att koppla)
En sony a6300 och deras 18-105 f/4 är ett utmärkt kit ifall du vill ha ett litet kit som presterar utmärkt. A6000 funkar med om man är på en budget

Det framgår av inlägg #3.

Ja, om jag förstår inlägg 3 rätt är behovet att inte ha utbyttbara objektiv utan ett superzoom likt 18-105.

Du missade att han ville ha en kompakt kamera, och det får man väl ändå säga att den föreslagna uppfyller det önskemålet ?

Ja en mobil är kompakt beroende på modell, men har ju inte den där superzoomen han är van vid.

Visst har mobilerna blivit riktigt bra och duger till mycket om man är medveten om dess begränsningar, som nämnts ovan.

Det jag inte kan förlika mig med på min iPhone SE (som har en riktigt bra kamera med bra "framkallning") är hudtonerna. De är alldeles för gula och rätt knepiga att få till, även om man som jag kör RAW (DNG i Apples fall).

Bortsett från hudtonerna är det min uppfattning att en bild direkt ur kameran på telefonen är mer direkt användbar än ur en "riktig"kamera där i varje fall gärna jag vill fila lite med den.....

Om vi släpper mobilkamera lite här då byter spår till spegellösa kameror. Vilken/vilka ger likvärdiga bilder som D90 och har väldigt bra automatik.

Mvh Magnus

Om vi släpper mobilkamera lite här då byter spår till spegellösa kameror. Vilken/vilka ger likvärdiga bilder som D90 och har väldigt bra automatik.

Mvh Magnus

Fuji XT-20/XT-2 ger MYCKET bättre bilder än din gamla D90! Finare färger och betydligt mindre brus (tekniken går framåt). Själv kör jag mest med en Canon G7X MK II som ger betydligt bättre bilder än den gamla Nikon D300 som jag en gång i tiden ägde. OM du ska fortsätta med Nikon (av samma typ som D90) så är det nog D7500 som gäller!

Fuji XT-20/XT-2 ger MYCKET bättre bilder än din gamla D90! Finare färger och betydligt mindre brus (tekniken går framåt). Själv kör jag mest med en Canon G7X MK II som ger betydligt bättre bilder än den gamla Nikon D300 som jag en gång i tiden ägde. OM du ska fortsätta med Nikon (av samma typ som D90) så är det nog D7500 som gäller!

Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet och inte i kameran :) Men visst, brusprestandan lär ju vara betydligt bättre på X-T2/X-T20 än på D90 :) Sen får man ju såklart Fuji's film simulations också.

Ska man bara köra auto och inte tänkt skaffa några fler objektiv utöver ett kitobjektiv så tycker jag dock lika gärna man kan köra med en bra kompakt istället, alternativt mobilkamera.

Om du har fotograferat med en mobiltelefon och jämför det med hur det är att fotografera med din D90 så vet du hur viktig en sökare är för dig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar