Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga UV-hus!

Produkter
(logga in för att koppla)
Stoppa ner D3:n i en ICA kasse, innan du dyker ner under vattnet, ha en öppning för gluggen, visa oss sedan dina bilder, Daniel!

Här är ett förslag från DK KRAKEN:s UV-fotoutställning på Sjöfartsmuseet i Göteborg 1974.
Hoppas att ni kan läsa texten.

Bilagor

• uvhus.jpg
    uvhus.jpg
    70.4 KB · Visningar: 306
Texten på skylten:

"Kamerafodral föt LEICA M3, design Sigvard Bernadotte - dvs kastrullen.

Improvisationer kan man kosta på sig om dom inte kostar någont.

Fodralet konstruerades och tillverkades under loppet av ett dygn före en Röda Havsresa och kostade under 50 kr.

Kastrullen lånades ur hushållet och återlämnades helt intakt efter hemkomsten.

Kameran hängde med på varje dykning, som mest ner till 60 meters djup, och är även den fortfarande intakt.

En episod: En bilslang köps på vägen till tåget till Köpenhamn. Tänk er sedan en fullsatt, knäpptyst, svensk tågkupé. En man tar först upp en rostfri kastrull och ställer på bordet. Därefter en bilslang och en sax ......

Tillverkad av Sven Holmberg 1967."

Jag kan tillägga att fru Holmberg var rätt irriterad på DK KRAKEN också. Utställningen skulle pågå i 4 veckor men blev så bra att Sjöfartsmuseet ville ha kvar den hela sommarsäsongen också och därefter gick den vidare till Marinmuseeum i Karlskrona, med fru Holmberg:s bästa kastrull.

Det är bara att bygga! Du bör dock inte ha tummen mitt i handen. Testa först ordentligt utan kameran i huset - skicka ner den till ett djup som du är ordentligt större än vad du kommer dyka. Varningslampa för vattenläckage bygger man lätt med lysdiod ett batteri och två poler som monteras med minimalt mellanrum. Linda sedan hushållspapper runt polerna och fäst i botten på huset. Jag har aldrig haft mer än möjligvis en droppe vatten i något av min 4 hus.
Först en bild på mitt första hus till videokamera, med en genomförning (kopparrör, pinne med spår för 3 o-ringar och så lite vaselin). Huset är byggt av fettjock plywood som är fasad i alla kanter och ihoplimad med epoxi:

Bilagor

• uvhus.jpg
    uvhus.jpg
    14.8 KB · Visningar: 238
Hus nr 3. Klä formen med 2 varv av 4mm plywood. Fukta plywooden så den inte spricker.

Bilagor

• p1120202.jpg
    p1120202.jpg
    18.4 KB · Visningar: 223
Hus nr 3. Plexiglas limmas fast fram. Bak fäste jag plexin med vingmuttrar. Sålde dock kameran innan det blev helt klar. Han dock med att ta några testbilder.

Bilagor

• p1120599.jpg
    p1120599.jpg
    14.3 KB · Visningar: 221
Och här är senaste projektet till min K10D. Kommer köra med fjärrkontrollen och trådlös blixt. Huset kläs med glasfiber och troligen lexanfönster.

Bilagor

• _igp0126.jpg
    _igp0126.jpg
    8.7 KB · Visningar: 216
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar