Annons

Bugg i D50!?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Har varit och fotat gammalt skrot i helgen, och upptäckte då ett märkligt fenomen med min D50.

När man kör i läge A eller S så vägrar kameran att tala om vilken bländare respektive tid man erhåller om det är väldigt mörkt. Trots detta så väljer den helt korrekta värden för bra exponering!
Jag tog några testbilder mot samma motiv med olika tider i S-läge, och från 8 sekunder ner till en fjärdedel blev exponeringarna i stort sett identiska.
Det är alltså inget fel på mätningen eller så, utan bara att kameran säger "LO" under hela det användbara bländarregistret (eller tidregistret i läge A) om det är väldigt mörkt.
Detta är mycket störande, för man kan ju faktiskt ha stativ och därmed inte bry sig ett dyft om att det är mörkt, hur mkt kameran än tycker att man ska ge fan i att fota.

Jag hoppas att detta bara är en bugg som kanske kan lösas med uppdaterad programvara...
Nån annan som har samma erfarenhet?

"LO" brukar ju innebära att det finns för lite ljus. Antagligen har du befunnit dig i förhållanden där det har varit precis på gränsen.

Bilden är alltså underexponerad, men såpass lite att du inte märkt det?

Scratchen skrev:
"LO" brukar ju innebära att det finns för lite ljus. Antagligen har du befunnit dig i förhållanden där det har varit precis på gränsen.

Bilden är alltså underexponerad, men såpass lite att du inte märkt det?
Nej, det är ju det som är så märkligt. Bilderna blir perfekt exponerade! Det står allstå "LO" även när exponeringsindikatorn (den lilla skalan) gått till noll.
Jag har mailat Nikon om detta, så vi får se vad de svarar.

Makten skrev:
Nej, det är ju det som är så märkligt. Bilderna blir perfekt exponerade! Det står allstå "LO" även när exponeringsindikatorn (den lilla skalan) gått till noll.
Jag har mailat Nikon om detta, så vi får se vad de svarar.

Det är likadant med D70. Jag tror det beror på att ljusnivån är för låg för att mätaren ska kunna mäta noggrannt. Om du slår om till M får du se mätaren, men den blinkar för att indikera att ljuset är svagt. I A och S läge tas bilden men med en viss osäkerhet i mätningen. Men jag håller med om att det hade varit bättre att ange ett osäkert värde än bara "LO". Kanske är det tänkt att man alltid ska köra M under sådana förhållanden...

Johannes

Johannes-S skrev:
Det är likadant med D70. Jag tror det beror på att ljusnivån är för låg för att mätaren ska kunna mäta noggrannt. Om du slår om till M får du se mätaren, men den blinkar för att indikera att ljuset är svagt. I A och S läge tas bilden men med en viss osäkerhet i mätningen. Men jag håller med om att det hade varit bättre att ange ett osäkert värde än bara "LO". Kanske är det tänkt att man alltid ska köra M under sådana förhållanden...
Det var INTE likadant med den D70 jag testade sida vid sida med min D50. Och det är inget som helst fel på mätningen. Som sagt så blev det helt identiska exponeringar mellan 8 sekunder och en fjärdedels sekund, och dessa var väldigt väl exponerade.

låter märkligt tycker jag att den ska indikera lågt ljus överhuvud taget...(LO) kameran ska väl "skita" i om man fotograferar i mörker elelr inte... den ska bara ge operatören tillräcklig information för att kunna fotografera, thats it... skulle bli galen på det där.

Makten skrev:
Det var INTE likadant med den D70 jag testade sida vid sida med min D50. Och det är inget som helst fel på mätningen. Som sagt så blev det helt identiska exponeringar mellan 8 sekunder och en fjärdedels sekund, och dessa var väldigt väl exponerade.

Okej, då minns jag fel om D70. Har för mig att den också visar LO vid låg ljusnivå. Det var en diskussion om detta på dpreviews forum för något år sen och frågeställningen var exakt den du tar upp:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1034&message=12413744

Hur som helst, jag menar inte att den alltid mäter fel utan att att osäkerheten i mätningen ökar. Dvs att risken att den kan mäta fel ökar. För mig spelar det ingen roll, jag kör lika gärna i läge M när det handlar om så långa exponeringstider.

Johannes

Makten skrev:

Jag kan då säga att min D70 visar "LO" när jag fotar i ljussvaga förhållanden precis som Johannes mindes....

Jag tror att ni missuppfattar lite. Givetvis visar även D70 "LO" när man försöker ställa in en tid så kort att största bländare inte räcker till. Men inte fan ska kameran visa "LO" när den faktiskt ändå väljer ett fungerande bländarvärde?!?! Den visar alltså LO ända upp till minsta bländaröppning, där den plötsligt slår om till HI. Sjukt störande...

Makten skrev:
Jag tror att ni missuppfattar lite. Givetvis visar även D70 "LO" när man försöker ställa in en tid så kort att största bländare inte räcker till.

Det har inget med vad man ställer in att göra. Ljusmätaren mäter bara ljusförhållandena. Om det är för mörkt så står det LO, oavsett vad du ställer in för bländare eller slutartid.

Däremot påverkas det av vilket objektiv man använder eftersom kameran alltid mäter vid största bländare som finns tillgänglig.

Johannes

Johannes-S skrev:
Det har inget med vad man ställer in att göra. Ljusmätaren mäter bara ljusförhållandena. Om det är för mörkt så står det LO, oavsett vad du ställer in för bländare eller slutartid.

Däremot påverkas det av vilket objektiv man använder eftersom kameran alltid mäter vid största bländare som finns tillgänglig.

Johannes
Vad innebär "för mörkt"??? Kameran klarar ju uppenbarligen att exponera alldeles utmärkt ner till nästan beckmörker, så jag förstår inte varför jag då inte ska kunna få veta vilken bländare som används vid en specifik tid!

Men jag misstänker tyvärr att det är så som du säger. Kameran "påstår" att det är för mörkt trots att den egentligen klarar av att exponera rätt.
Detta märks om man fotar i läge M, då exponeringsmätaren blinkar, och det antar jag är ett tecken på att kameran tycker att det är för mörkt för att kunna mäta tillförlitligt.

Makten skrev:
Vad innebär "för mörkt"??? Kameran klarar ju uppenbarligen att exponera alldeles utmärkt ner till nästan beckmörker, så jag förstår inte varför jag då inte ska kunna få veta vilken bländare som används vid en specifik tid!

Men jag misstänker tyvärr att det är så som du säger. Kameran "påstår" att det är för mörkt trots att den egentligen klarar av att exponera rätt.
Detta märks om man fotar i läge M, då exponeringsmätaren blinkar, och det antar jag är ett tecken på att kameran tycker att det är för mörkt för att kunna mäta tillförlitligt.

Det kan också vara så att kameran bestämmer den definitiva exponeringen efter att spegeln fällts upp och slutaren har öppnats när det är för mörkt för mätaren. Det kan göras genom att den snabbt läser ut en del av CCDn under exponeringen och analyserar signalen, och sedan bestämmer exponeringstiden. I så fall kan ju inte kameran ange en exakt tid innan den tagit bilden. Men det här är en ren gissning från min sida.

Johannes

Johannes-S skrev:
Det kan också vara så att kameran bestämmer den definitiva exponeringen efter att spegeln fällts upp och slutaren har öppnats när det är för mörkt för mätaren. Det kan göras genom att den snabbt läser ut en del av CCDn under exponeringen och analyserar signalen, och sedan bestämmer exponeringstiden. I så fall kan ju inte kameran ange en exakt tid innan den tagit bilden. Men det här är en ren gissning från min sida.

Johannes
Det verkar ju konstigt, men så kanske det är.
Enda sättet att få det att funka i mörker är att köra i läge M som det ser ut nu, men det funkar ju faktiskt rätt bra det med.
Jag tror att herrar ingenjörer hos Nikon har varit lite väl försiktiga med att utnyttja kamerans möjligheter. Exponeringarna blir ju alldeles utmärkta i alla fall, och tiden hade alltså gott kunnat visas ända ner till beckmörker.

Nu har jag fått svar av Nikons support:

"Hej Martin,

Förlåt att svaret har dröjt!

Jag har testat att köra D50 under dåliga ljusförållanden såsom du beskriver och upplever till viss del samma problem. Vad detta troligtvis beror på är att ljusmätaren får för lite ljus. I sådana förhållanden kommer kameran ha svårt att kalkylera fram en korrekt exponering. Som du märkt fungerar det att fotografera i alla fall, men vill du vara helt säker på viken bländare som används får du vid dessa tillfällen använda M-läget.
Notera även att du kommer få olika exponeringsvärden beroende på om du tittar i sökaren eller inte. Detta är av den anledningen at ljus som läcker in genom sökaren kan lurar ljusmätaren. För exakt exponering vid dåliga ljusförhållanden, använd okularlocket eller täck över sökaren på annat vis.

Detta är inte någon bugg i mjukvaran utan som sagt orsakat av bristfälligt ljus."

Det betyder alltså att det är nån slags "säkerhetsåtgärd" för att man inte ska kunna skylla på kameran om den exponerar fel. Detta är vansinne i min mening, och man skulle gjort precis som i M-läget, dvs att exponeringsmätaren blinkar vid dåligt ljus. Om kameran väljer en bländare så vill jag för helvete ha reda på vilken, oavsett om kameran tycker att det är för mörkt eller inte!

Min D2x visar också lo i lågt ljus. Men den exponerar rätt i alla fall.
Det ska tydligen vara så.

/Leif

Makten skrev:
Det betyder alltså att det är nån slags "säkerhetsåtgärd" för att man inte ska kunna skylla på kameran om den exponerar fel.

Kameran är kanske avsedd att kunna säljas på amerikanska marknaden? Om kameran exponerar fel när den säger att den kan exponera rätt så kan väl fotograferna stämma skiten ur Nikon. Det brukar väl funka så "over there", så därför är Nikon kanske lite försiktiga...? ;-)

schang skrev:
Kameran är kanske avsedd att kunna säljas på amerikanska marknaden? Om kameran exponerar fel när den säger att den kan exponera rätt så kan väl fotograferna stämma skiten ur Nikon. Det brukar väl funka så "over there", så därför är Nikon kanske lite försiktiga...? ;-)
Jo, USA är ju en riktig röv-nation...

Makten skrev:
Jag tror att ni missuppfattar lite.

Nej det gör vi inte. D70 beter sig exakt som du beskriver din D50 gör. Håller med att även om kameran inte är säker om exponeringen skulle den kunna visa ungefärliga värden, blinkade eller ej.

timofej skrev:
Nej det gör vi inte. D70 beter sig exakt som du beskriver din D50 gör. Håller med att även om kameran inte är säker om exponeringen skulle den kunna visa ungefärliga värden, blinkade eller ej.
Det märkliga är att jag jämförde med en D70 (ej S) sida vid sida med samma optik, och den hade vid det tillfället inte samma "problem"...

Skit samma, det funkar ju att köra i M-läge, men nog är det lite fånigt av Nikon att "gardera sig" så till den grad att det går ut över funktionen trots att det inte behövs.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto