Annons

Nedrans auto kompensering

Produkter
(logga in för att koppla)
Har läst och begrundar och kommer att behöva läsa igen. Är dessutom mitt i skogen, datorns batteri dör snart och kamerans batteri är dött.

Ska läsa kamerans manual, fundera ut någon bild jag vill ha hjälp med och ifall jag orkar så läser jag nog Scott Kelbys bok Digital fotografi - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter också.

Nej, något filter använder jag inte. Jo, ett macro (+3) filter ibland. Har ett polärt cirkulationsfilter (slim B+W) som ligger, men det får vänta!!!

Kamerans basic funktioner och sammanhang först och så borde jag renskriva anteckningarna från fotokursen i våras.
 
Tre tips:

1. Lär dig grundläggande fototeknik.

2. Tills dess du lärt dig hur kameran fungerar: kör på det mest automatiska läget (P/Auto/grön ruta). Att köra i M och chansa hej vilt är knappast nåt recept på bra bilder.

3. Lägg upp en bild här så vi får se hur det ser ut när det blir fel. En blå himmel brukar sällan vara svårt att få rätt exponerad med automatik. Får du den vit så låter det märkligt.
 
Även om en bild inte överexponerad så kan det ändå handlar om om hur man vill balansera ljuset mellan bakgrunden (himlen) och förgrunden (trädet, altanen, etc), då kan det extra dynamiska omfånget som RAW-filer vara värdefullt.

Min altanbild som exempel:

Så här såg bilden ut när den togs (notera vit himmel):
http://www.sabelpoot.se/henrik/1.jpg

Avtonat filter i Adobe Camera Raw CS4 (tidsåtgång <1 minut):
http://www.sabelpoot.se/henrik/2.jpg

Möjlig men onödig ytterligare behandling av himlen mha penselverktyget i ACR (tidsåtgång <1 minut):
http://www.sabelpoot.se/henrik/3.jpg

Exemplet ovan är ganska snabbt & slarvigt gjort. Det jag vill poängtera är dock:
1. Originalbilden var korrekt exponerad och togs inte i motljus, himlen blev ändå vit (den var blå IRL).
2. RAW-formatet ger mig möjlighet att återskapa "det fotografen såg" (+ lite till...).

Ett par tillägg: justering ovan ser skit ut om man gör det på en JPG-fil, ej heller en 16-bit TIF genererad från RAW-filen funkar speciellt bra (vilket förvånade mig en smula).
 
Senast ändrad:
Ska läsa kamerans manual, fundera ut någon bild jag vill ha hjälp med och ifall jag orkar så läser jag nog Scott Kelbys bok Digital fotografi - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter också.

Börja i rätt ände. Att försöka fotografera som en yrkesfotograf innan du kan fotografins grunder är bara att krångla till det väldigt mycket.

Tro mig; lär dig vad slutartid, bländarstorlek, ISO-värde och andra grundläggande delar gör för att skapa en bild. När du kan det kan du gå över till att utveckla ditt fotograferande, exempelvis genom att läsa Kelbys bok.
 
Börja i rätt ände. Att försöka fotografera som en yrkesfotograf innan du kan fotografins grunder är bara att krångla till det väldigt mycket.

Tro mig; lär dig vad slutartid, bländarstorlek, ISO-värde och andra grundläggande delar gör för att skapa en bild. När du kan det kan du gå över till att utveckla ditt fotograferande, exempelvis genom att läsa Kelbys bok.

Läste iaf manualen igår och insåg den får jag nog läsa om ett par gånger för att kunna sortera och kankse förstå all info.

Det är bara läsa som gäller nu, kameran är trasig. Ska "gräva" lite i fotoarkivet under helgen och lägga upp några bilder här på fotosidan så att ni kan kristisera och tipsa.

Och så ska jag nog inte vara så ivrig... En sak i taget!
 
Börja som så mågna tidigare har sagt: MED GRUNDERNA!
(Stora bokstäver, eftersom det faktiskt är rätt viktigt)... Tänk över vad fotografering egentligen är i grund och botten. Fotografering = infångande av ljus, och omvandlande av detta ljus till mer eller mindre mörka partier i en avbildning (ett "fotografi").

Vad gör bilden mer eller mindre ljus? Egentligen bara tre saker. Dessa tre måste man förstå för att kunna gå vidare och lära sig nytt, ungefär som man måste kunna plus och minus innan man går på linjär algebra.

Slutartid: längre tid för infångandet gör att man hinner fånga in mer. Logiskt.
Nackdel med överdrift - för långa tider kan ge rörelseoskärpa. Det man fotograferar hinner röra sig så mycket att bilden blir suddig.

Bländare: Pupillen i objektivet. Större pupill = större area som fångar in ljus. Logiskt.
Nackdel med för stor bländare - Skärpedjupet minskar ju större bländare du använder. För stor bländare (för lågt bländartal), och du kanske inte får med allt du ville på djupet i bilden skarpt.

Förstärkning (ISO): Hur mycket du förstärker ljuset du fångat in med bländaren och tiden.
Nackdel med för hög förstärkning - Bilderna blir brusigare ju mer de måste förstärkas. Ljuset innehåller brus i sig självt, men ju mer du fångar in desto svagare blir det.
......................................................

Precis ALLT i kameran handlar om dessa tre punkter! (om vi förutsätter att fokuseringen tillhör "objektivet"). Alla funktioner i kameran påverkar dessa tre saker i någon form, för att förändra ljusheten i bilden. HUR kameran gör detta står i manualen. VARFÖR kameran gör detta måste du förstå de tre punkterna för att ens ha en möjlighet att begripa.

De tre punkterna handlar om att lära sig KAMERAN - men de ger dig ändå inga bra fotografier med automatik. För att göra det måste du lära dig att se det som kommer IN till kameran.... Ljuset. Du kan kanske påverka det (med blixtar, reflektorer), välja en annan vinkel (så att ljuset kommer från "höger" istället t.ex), välja en annan plats (halvskugga i stället för direktsol t.ex) eller en annan tid (sen kvällssol i stället för middagssol t.ex).
 
Kamerans automatik och ljusmätningssystem är bara hjälpmedel i kameran för att försöka lista ut hur det "nog ska vara". Vill du lära dig din kamera måste du lära dig hur kamerans automatik fungerar, och vad den kan berätta för dig. Hur den reagerar på vissa saker (motljus t.ex), och vad du måste göra för att få det "rätt" ändå.

Och inse att det är de tre grundpunkterna som kamerans automatik gör förändringarna i. Det finns inga andra ställen att göra det på (förutom med bildbehandling).

Vet du att vissa situationer ger för ljusa bilder med din kamera får du lära dig hur man gör för att tvinga den att ta bilderna lite mörkare (t.ex A-läge och exponeringskompensering, +/- knappen). Du kan inte skylla kameran för dess brist på allvetande - är det den eller du som ska föreställa den mer intelligenta av er?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.